כאבי בטן עליונה

מדיקו > מדריכים > גסטרואנטרולוגיה > כאבי בטן עליונה
כאבי בטן עליונה
שם נוסף: Upper abdominal pain
הערת שוליים: לרוב כאבי בטן עליונה מעידים על מצב רפואי קל, אך כשמדובר בנשים, יש לזכור שיכול להיות גורם גניקולוגי כגון היפרדות שליה, היריון חוץ רחמי ועוד.

מדריך כאבי בטן עליונה

כאב בבטן העליונה נובע בדרך כלל מבעיה זמנית ומינורית, כגון הפרעות עיכול או גזים. עם זאת, כאב מתמשך או חמור בבטן העליונה עלול להצביע על מצב רפואי חמור. לכן, מומלץ להיוועץ ברופא עבור כאבים עזים או כאבים שאינם חולפים כעבור יומיים.

המבנים והאיברים שנמצאים בבטן העליונה הם:

  • קיבה, טחול, כבד וכיס מרה
  • חלקי הלבלב, המעי הדק והמעי הגס
  • שרירי דופן הבטן

בעיות בכל אחד מהמבנים הללו עלולות לגרום לכאבי בטן עליונה. הכאב יכול להיות קל עד חמור ולגרום לתחושה של התכווצויות או צריבה. תסמינים אחרים יכולים לכלול בחילות, חום ושיעול. כאבי הבטן יכולים גם להיות מוקרנים ממקומות אחרים או להתפשט אל מקומות אחרים, כגון הלב, הריאות או כלי הדם. גם בעיות בכליות, הממוקמות בחלק האחורי של חלל הבטן, עלולות לגרום לכאבי בטן עליונה.


מה אנו יודעים על כאבי בטן עליונה?

כאבי בטן, כולל כאבי בטן עליונה, הם סיבה נפוצה בגינה אנשים פונים לבית החולים. ההגדרה של כאבי בטן חריפים היא כאב הנמשך 5 ימים, בעוד האבחנה הנפוצה היא כאבי בטן שאינם ספציפיים.
ישנם סוגים שונים של כאבי בטן עליונה הכוללים אי נוחות קלה, תחושת צריבה או כאב חד. בנוסף הכאב יכול להיות ממוקד לאזור מסוים, להתפשט לכל חלקי הבטן העליונה ואף לעבור ממקום למקום, לדוגמה, כאב שמתחיל בחזה, כמו צרבת, וממשיך לבטן העליונה.

סוג ומיקום הכאב מהווים נדבך חשוב באבחון הגורם האפשרי. לדוגמה, כאב מהלבלב או הכליות יכול להתחיל בבטן ובהמשך ליצור כאבי גב. שלבקת חוגרת, שעלולה לגרום לגירוי בעור, יכולה לגרום גם לכאבי בטן אם הזיהום מתפשט לשם. כאבים הנובעים מהתקף לב או מדלקת ריאות מתחילים בדרך כלל בחזה, אך ניתן להרגיש אותם גם בבטן העליונה.


מתי יש לקבל טיפול רפואי מידי במצבים של כאבי בטן עליונה?

בדרך כלל ניתן לטפל במקרים קלים של כאבי בטן עליונה בבית, אך יש לזכור כי נטילת אספירין או איבופרופן (אדוויל, נורופן) עלולה לגרום לגירוי בקיבה שעלול להחמיר את כאבי הבטן. מומלץ להיוועץ ברופא עבור כאבי בטן עליונה חמורים שמופיעים בפתאומיות, במיוחד אם הם מלווים ב:

  • צואה דמית, הקאה דמית או נוקשות בטן
  • קוצר בנשימה
  • כאבים בצוואר, בחזה, בכתפיים או באזור בין הכתפיים
  • בחילות או הקאות שלא חולפים
  • ירידה בלתי צפויה במשקל
  • צהבת
  • הזעה בטנית
  • כאב בטן שמעיר משינה
  • פריחה
  • כאבי בטן במהלך ההיריון

כאב פחות חמור שאינו משתפר תוך ימים ספורים יכול גם הוא להצביע על מצב רפואי חמור.


מה גורם לכאבי בטן עליונה?

כאבי בטן עליונה מקורם לרוב במערכת העיכול, אך הם יכולים לנבוע גם מהפרעות במחזור הדם, בכליות, במערכת הנשימה או בדופן הבטן.

אבני מרה

אבני מרה הן משקעים מוצקים של מרה ונוזל עיכול אחר שנוצר בכיס המרה, איבר בצורת אגס בגודל 10 ס"מ שנמצא מתחת לכבד. אבני מרה הן מהגורמים הנפוצים ביותר לכאב בבטן ימנית עליונה.

אבני מרה לא בהכרח גורמות לתסמינים, אך במידה והן חוסמות את כיס המרה או את צינור המרה, הן עלולות לגרום לכאב חד, ובנוסף לכאב בכתף ​​ימין, בחילות ו/או הקאות, כאבי גב בין השכמות וכאב פתאומי ועז באמצע הבטן ומתחת לעצם החזה.

כאב הנגרם מאבני מרה עשוי להימשך בין מספר דקות למספר שעות. ניתן לטפל במצב זה באמצעות תרופות להמסת אבני מרה, אך תהליך טיפולי זה עשוי להימשך חודשים או שנים, ולכן הרופא עשוי להמליץ ​​על ניתוח להסרת כיס המרה, שאינו נחוץ בהכרח בכדי לחיות ומשפיע במידה קלה על יכולת עיכול המזון.

מצבים אחרים שקשורים לכיס המרה

בנוסף לאבני מרה, ישנם מצבים נוספים שיכולים להשפיע על כיס המרה ולהוביל לכאבי בטן עליונה. הפרעות אלו כוללות פגיעה בדרכי המרה, דלקת בכיס המרה, דלקת בדרכי המרה, גידולים בכיס המרה או בדרכי המרה, היצרות של דרכי המרה ועוד.

דלקת כבד (הפטיטיס)

דלקת כבד נובעת מזיהום שעלול לגרום לכאבי בטן ימנית עליונה. ישנם שלושה סוגים של הפטיטיס:

הפטיטיס A – זיהום מדבק מאוד הנגרם על ידי אכילת מזון מזוהם או על ידי מגע עם אדם נגוע או חפץ נגוע.

הפטיטיס B – דלקת כבד חמורה שעלולה להפוך לכרונית ואף להוביל לאי ספיקת כבד, סרטן כבד או צלקות קבועות בכבד (שחמת הכבד).

הפטיטיס C – זיהום כרוני המתפשט דרך דם נגוע ועלול לגרום לדלקת כבד או נזק לכבד.

תסמינים נפוצים אחרים של הפטיטיס יכולים לכלול חולשה ועייפות, בחילה והקאה, חום, תיאבון ירוד, שתן בצבע כהה, כאבי מפרקים, צהבת וגרד.

מורסה (אבצס) בכבד

מורסה היא שק מלא מוגלה שעלול להיגרם על ידי מספר חיידקים נפוצים, וכאשר הוא מצוי בכבד הוא עלול לגרום לכאב בטן ימנית עליונה. מורסה יכולה להיגרם גם ממצבים אחרים כמו זיהום בדם, נזק לכבד או זיהום באיבר אחר בבטן כמו דלקת בתוספתן או מעי מחורר (פרפורציה).

תסמינים אחרים של מורסה בכבד יכולים לכלול כאב חזה בחלקו הימני התחתון, שתן בצבע כהה, אובדן תיאבון, בחילה או הקאות, ירידה פתאומית במשקל, צהבת, חום, צמרמורות והזעות לילה.

ריפלוקס קיבתי ושטי (GERD – Gastroesophageal reflux disease)

GERD הוא ריפלוקס חומצי שעלול לגרום לגירוי של רירית הוושט ולהוביל לצרבת, שיכולה לנוע מהבטן לכיוון החזה. הריפלוקס גורם לכאבי בטן ימנית עליונה ולתסמינים אחרים כגון כאב חזה, בעיות בליעה, זרימה לאחור של מזון או נוזל חמוץ ותחושה של גוש תקוע בגרון.

ריפלוקס חומצי לילי יכול גם לגרום לשיעול כרוני, אסטמה חדשה או החמרה של אסטמה קיימת, בעיות שינה ודלקת גרון.

בקע סרעפתי

בקע סרעפתי מתרחש כאשר חלק מהקיבה בולט מעלה דרך השריר שמפריד בין הסרעפת והבטן. לעתים קרובות בקע קטן מופיע ללא תסמינים, אך בקע גדול עלול לגרום לכאבים בבטן שמאלית עליונה ולתסמינים נוספים כגון צרבת, ריפלוקס חומצי, בעיות בליעה, קוצר נשימה, זרימה לאחור של מזון או נוזלים לתוך הפה, הקאה דמית, צואה שחורה ועוד.

דלקת בקיבה (גסטריטיס)

דלקת בקיבה היא דלקת של רירית הקיבה הנגרמת לרוב על ידי זיהום חיידקי וגם עקב שתיית אלכוהול מופרזת ושימוש קבוע במשככי כאבים. דלקת קיבה עלולה לגרום לתחושת כאב או שריפה בבטן העליונה, כך שאכילה יכולה להקל או להחמיר תחושה זו.

תסמינים אחרים של גסטריטיס כוללים בחילה, הקאה ותחושת שובע לאחר אכילה מועטה.

כיב פפטי (אולקוס)

כיב פפטי הוא פצע פתוח שקיים בחלק הפנימי של רירית הקיבה (כיב קיבה) או בחלק העליון של המעי הדק (כיב תריסריון), ויכול להיגרם על ידי זיהום חיידקי או שימוש ארוך טווח באספירין או משככי כאבים מסוימים.

כיב פפטי עלול להוביל לכאבי בטן צורבים בעיקר בבטן שמאלית עליונה. תסמינים נוספים יכולים לכלול תחושת מלאות, נפיחות בבטן או גיהוק, אי סבילות למזון שומני, צרבת ובחילה. מצב חמור עלול לגרום אף להקאה דמית ולמצב מסכן חיים.

שיתוק קיבה (Gastroparesis)

שיתוק קיבה הוא מצב שמאט או מונע את התנועה הספונטנית הרגילה של שרירי הבטן, ומפריע לעיכול. השיתוק נגרם לעיתים קרובות כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות, כגון משככי כאבים אופיואידים, תרופות נוגדות דיכאון מסוימות, תרופות לאלרגיה או תרופות ליתר לחץ דם.

כאב מאופיין בכאב בבטן שמאלית עליונה, ובנוסף עלולים להופיע הקאות, בחילות, ריפלוקס חומצי, תחושת שובע לאחר אכילה מועטה, שינויים ברמות הסוכר בדם, אובדן תיאבון, תת תזונה וירידה בלתי צפויה במשקל.

דלקת ריאות

דלקת ריאות היא זיהום שפוגע בנאדיות (שקי אוויר קטנים שממלאים את הריאות) ועלול למלא אותם בנוזל או במוגלה. דלקת ריאות עלולה להוביל לכאבים בחזה, בעיקר בעת נשימה או שיעול, דבר שעלול לגרום לכאבים בשני צידי הבטן העליונה.

תסמינים אחרים של דלקת ריאות יכולים לכלול קוצר נשימה, חום, הזעה וצמרמורות, עייפות, שיעול עם ליחה, בחילות, הקאות או שלשולים ובלבול בעיקר במבוגרים בגילאי 65 ומעלה.

קרע של הטחול

קרע בטחול מתרחש בעיקר עקב טראומה בטנית. זהו מצב חמור הדורש טיפול רפואי דחוף. ללא טיפול, קרע בטחול עלול לגרום לדימום פנימי מסכן חיים. מצב זה מאופיין בכאבים עזים בצד השמאלי של הבטן העליונה ובנוסף רגישות בעת נגיעה באזור, כאבים בכתף ​​שמאל, בלבול וסחרחורת.

טחול מוגדל

זיהומים ומחלות כבד עלולים לגרום לטחול מוגדל שלעיתים יכול להופיע ללא תסמינים. במידה ומופיעים תסמינים, הם עלולים לכלול כאב או מלאות בבטן שמאלית עליונה, שעלולים להתפשט לכתף השמאלית, תחושת שובע עם או ללא אכילה, אנמיה, זיהומים תכופים, דימום קל ועייפות.

דלקת בלבלב

הלבלב הוא בלוטה ארוכה ושטוחה הממוקמת מאחורי הקיבה ומסייעת בין היתר בעיכול ועיבוד סוכרים. דלקת בלבלב עלולה להוביל לכאבים בבטן שמאלית עליונה שיכולים להופיע בפתאומיות ולהימשך מספר ימים (אקוטי) או להתרחש לאורך שנים רבות (כרוני).

תסמינים נוספים כוללים כאבי בטן שמחמירים לאחר אכילה, כאבי בטן שמקרינים אל הגב, חום, דופק מהיר, בחילה והקאה, רגישות בעת מגע בבטן ועוד. תסמינים של דלקת לבלב כרונית יכולים לכלול גם ירידה פתאומית במשקל וצואה שומנית ומצחינה.

שלבת חוגרת (הפרס זוסטר)

שלבקת חוגרת נגרמת על ידי זיהום ויראלי המתאפיין בפריחה כואבת שמופיעה בדרך כלל בצד ימין או שמאל של הגב. למרות ששלבקת חוגרת אינה מסכנת חיים, הפריחה עלולה להיות כואבת ביותר, מה שעלול לגרום לכאבי בטן עליונה.

תסמינים אחרים של שלבקת חוגרת יכולים לכלול רגישות למגע, שלפוחיות, צריבה ותחושת עקצוץ, כאב ראש, חום, עייפות, רגישות לאור ועוד.

סרטן

ישנם גידולים שיכולים לגרום לכאב בבטן העליונה, ביניהם, גידול בכבד, גידול בכיס המרה, גידול בדרכי המרה, גידול בלבלב, גידול בקיבה, לימפומה, גידול בכליות ועוד. בהתאם לסוג ומיקום הסרטן, עלול להופיע כאב בצד ימין או שמאל של הבטן העליונה, או בכל האזור.

תסמינים כלליים נוספים שצריכים לעורר חשד כוללים ירידה בלתי מוסברת במשקל, תיאבון ירוד, חום, עייפות, בחילה והקאה, צהבת, עצירות או שלשול, ודם בשתן או בצואה.


מה עלול לגרום לכאבי בטן עליונה בהיריון?

כאבי בטן במהלך ההיריון הם לרוב תקינים לחלוטין. הם יכולים להיגרם בעקבות השינויים הטבעיים בגוף שנועדים לפנות מקום לעובר. עם זאת הכאבים עשויים להעיד על מצב רפואי קל אחר כגון גזים ועצירות, אבני כליה, רגישות למזון או אלרגיה, דלקת בדרכי השתן ועוד.

סיבות חמורות יותר שעלולות להוביל לכאב בטן עליונה כוללות היפרדות שליה, היריון חוץ רחמי ועוד.


כיצד הרופא עושי לאבחן את הסיבה לכאבי הבטן?

האבחנה של כאבי בטן עליונה כרוכה בבדיקה גופנית יסודית, סקירת ההיסטוריה הרפואית, ובמקרה הצורך גם בבדיקות הדמיה ובדיקות דם.

בדיקות ההדמיה עשויות לכלול אולטרסאונד בטן (הבדיקה הנפוצה לאבחון כאבי בטן), סריקת סי טי, אנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה ועוד.


מהו הטיפול לכאבי בטן עליונה?

הטיפול בכאבי בטן תלוי בגורם ולכן יכול לכלול דרכים שונות. במקרים הקלים הטיפול כולל מנוחה ושתיית נוזלים עד חלוף הזיהום.

טיפולים נוספים בהתאם לסיבה כוללים:

  • תרופות סותרות חומצה לצרבת.
  • תרופות לשיכוך כאבים עקב מתיחות שרירים.
  • אנטיביוטיקה לזיהומים חיידקיים.
  • נוזלים דרך הפה או דרך הווריד עקב התייבשות מהקאות.
  • ניתוח לתיקון בעיות מבניות, כגון בקע, או לטיפול במצבים מסוימים, כגון כיב קיבה או אבנים בכליות.

שאלות ותשובות בנושא

מהם הסוגים של כאב בטן?

כאב ויסצרלי שמגיע מאיברי בטן פנימיים, כאב סומטי שמגיע מהשכבה שעוטפת את איברי הבטן, כאב מקרין שמופיע באתר אחר ממקור הכאב.

מדוע קשה לאבחן כאבי בטן?

גוף האדם מאפשר לזהות את מיקום הכאב כאשר הוא חיצוני, אך כאשר הכאב מגיע מאיבר פנימי, ישנו קושי בזיהוי המיקום המדויק. כאב מאיבר פנימי (ויסצרלי) לרוב יופיע באזור נרחב וקשה למיקום, דבר שנהיה קשה עוד יותר עם ההזדקנות.

מהם גורמי הסיכון לכיב או דלקת בקיבה?

הסיכון לכיבים בקיבה או בתריסריון עולה בעקבות שתיית אלכוהול מופרזת, שימוש רב ב-NSAIDs (כלומר איבופרופן, נורופן, אדוויל) או סטרואידים ועוד. כמו כן, זיהום בחיידק הליקובקטר פילורי עלול להגביר את הסיכון לכיב או דלקת בקיבה.

מהם הגורמים לכאבי בטן עליונה שעשויים להיפתר בטיפול ניתוחי?

ישנם כאבי בטן עליונה שנובעים מסיבות מסוימות שעשויות להיות מטופלות בצורה שמרנית או בצורה ניתוחית. סיבות אלו כוללות דלקת בכיס מרה, כיב פפטי, גידולים למיניהם, קרע של הטחול, בקע סרעפתי ועוד.

תגובות

  • נועה 31 באוגוסט 2023 13:14

    אמא שלי סובלת מכאבים בטן עליונה והקאות מזה כחודש. לאחר ביקור אצל גסטרו היא עברה us שיצא תקין וגסטרוסקופיה שהראה דלקת חריפה בקיבה.
    אולם שום טיפול תרופתי לא עוזר. הכאב וההקאות ממשיכים, התסכול שלה גדול וכך גם התשישות

     הגב

    1. Cc 4 בספטמבר 2023 17:55

      שתבדוק h pylori

       הגב

      1. נועה 10 בספטמבר 2023 18:14

        נבדק, שלילי

         הגב

  • יצחק 6 באוגוסט 2023 5:41

    כאב בטן עליונה מעל חודש. בוצע גסטרו יצא תקין, בוצע אולטרסאונט בטן יצא תקין, יש בקע טבורי אני אמור לעבור ניתוח. האם יש קשר לכאב בבטן העליונה ? אחרי שעול הבדיקות תקינות כולל בדיקות דם.

     הגב

    1. מערכת מדיקו 16 באוגוסט 2023 15:50

      שלום יצחק,
      התסמונת השכיחה ביותר של בקע טבורי היא נפיחות באזור הטבור – בדרך כלל ללא כאבים.
      עם זאת, בעת שיעול ובעת מאמץ גופני חשים במקרים רבים כאבים באזור הבקע.
      ובכל זאת הדבר הנכון הוא לבדוק עם הרופא המטפל.

       הגב

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר