הזרקת חומצה היאלורונית

מדיקו > מדריכים > אסתטיקה > הזרקת חומצה היאלורונית
הזרקת חומצה היאלורונית
כמה עולה: כ- 2,000
487 תמונות של הזרקת חומצה היאלורונית
זמן החלמה: מיידי
סוג הרדמה: ללא

מדריך הזרקת חומצה היאלורונית

מה זה חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית מיוחדת במינה. מדובר בחומר ג'לי סמיך שהגוף שלנו ושל כל בעל חיים יודע לייצר באופן טבעי. מולקולות החומצה הן ענקיות בגודלן ויכולות לקשור לעצמן מולקולות דומות ולספוח כמות אדירה של מים.

לחומצה היאלורונית מספר שימושים ברפואה ותחום האסתטיקה, לא במקרה הכינוי שלה בתעשייה "מעיין נעורים". העור שלנו מכיל את רוב החומצה ההיאלורונית בגוף (אפשר למצוא אותה גם במפרקים, למשל), ירידה בכמות החומצה ההיאלורונית בגוף היא אחד הסימנים הברורים ביותר של הזדקנות.

כולנו מכירים איך נראה עור צעיר – מלא נפח, זוהר ומועשר בלחות. כל אלה בזכות החומצה ההיאלורונית, אבל מה לעשות, עם הגיל, כמות החומצה יורדת והעור מאבד מגמישותו ומהזוהר שלו.


מה צריך לדעת לפני הזרקת חומצה היאלורונית?

יש לוודא שמי שנמצא מולך הוא מומחה בטיפולים מסוג זה, מכיר היטב את אנטומיית גוף האדם ויש לו רישיון לעסוק בכך. הפנים שלנו הם בהרבה מקרים כרטיס ביקור שלנו ולכן כל פגיעה במראה עלולה לגרום לתוצאה הפוכה. אל תהססו לשאול את הרופא לפני הטיפול כל שאלה שנראית לכם חשובה. תאמו ציפיות, כדי להבין כיצד ההזרקה תשפיע על המראה.


סוגים נפוצים של חומצה היאלורונית

כעת נדגיש כי הזרקת חומצה היאלורונית איננה למעשה סוג אחד בלבד של הזרקה. הנה מספר סוגים נפוצים של חומצה היאלורונית המשמשים בהזרקות למטרות קוסמטיות אסתטיות:

  1. חומצה היאלורונית בצורה הטהורה ביותר – צורה זו של חומצה היאלורונית מאופיינת בכך שלא עברה שום שינויים כימיים. סוג זה יעיל מאוד לתוספת לחות ברובד החיצוני והשטחי בעור, נפוץ ביותר בטיפולים בסגנון מזותרפיה. המטרה היא לשפר את מרקם העור ולהוסיף מראה זוהר. אידיאלי לטיפול בקמטוטים ולשיפור עדין וטבעי.
  2. חומצה היאלורונית להזרקות עמוקות יותר – בהפקת החומצה ישנו תהליך של קשירה כימית, שנועד להגדיל את תוחלת החיים והיציבות של החומר כשהוא נמצא בתוך הרקמה. סוג זה של חומצה היאלורונית מתאים כדי להוסיף נפח, לשפר תווי פנים שהושפעו מתהליכי הזדקנות וכן להעלים או להפחית קמטים בינוניים עד עמוקים. מתאים בין היתר גם לטיפולי הגדלת שפתיים והעלמת קפלים באזור הסמוך לצידי האף. 
  3. חומצה היאלורונית מונו פאזית – חומרי מילוי מונופאזיים מאפשרים לייצר ג'ל חלק ואחיד המהווה פתרון מצוין לשיקום נפח עם הפחתת סיכוי להיווצרות גושים. הוא מתאים במיוחד להזרקות לרקמות עמוקות שבהן נדרש נפח חלק ואחיד, כגון בעיצוב קו הלסת או הוספת נפח לאזור מרכז הפנים.

סיבוכים

אף על פי שמדובר בטיפול שאורך רק כמה דקות ומיד אחריו ניתן לחזור לאורח חיים רגיל, יש לברר עם הרופא לגבי תופעות הלוואי הקיימות. מדובר בסיבוכים עם סיכוי מזערי, אך יש לקחת בחשבון שבעקבות הזריקה עלולים להופיע נפיחות ושטף דם.


האם קיימות סכנות או תופעות לוואי לחומצה היאלורונית?

הזרקת חומצה היאלורונית כחומר מילוי עורי היא הליך קוסמטי פופולרי ונחשב לבטוח. עם זאת הוא טומן בחובו סיכונים מסוימים ותופעות לוואי. התוצאות תלויות במידה רבה במיומנות הרופא המטפל, באיכות המוצר בו נעשה שימוש ובתגובת אישית לטיפול. תופעות לוואי אפשריות:

  • אדמומיות ונפיחות במקום ההזרקה
  • כאב או רגישות, גירוד
  • בליטות או גושים קלים
  • זיהום
  • תגובות אלרגיות
  • חסימת כלי דם (נדיר מאוד)

כדי להקטין סיכונים וסיבוכים, הקפידו שהטיפול יתבצע רק במרפאה איכותית, על ידי רופא מיומן ואמין.


יתרונות וחסרונות של חומצה היאלורונית

הזרקת חומצה היאלורונית מעניקה יתרונות מגוונים. בטבלה נציג כעת כמה יתרונות מובהקים לצד חסרונות שכדאי להכיר. 

יתרונות חסרונות
  • תוצאות מיידיות, ללא צורך בתהליך התאוששות ארוך. טיפול כזה המאפשר חזרה מהירה לפעילות יומיומית.
  • התוצאות הן זמניות והפיכות. במידת הצורך ניתן להמיס חומר שלא הביא לתוצאות הרצויות וכך לבטל את הפעולה.
  • מתאים למגוון רחב של שימושים, החל מהחלקת קמטוטים ועד לקמטים עמוקים ואיבוד נפח.
  • חומצה היאלורונית נמצאת בגוף באופן טבעי, ולכן הטיפול כמעט ללא סיכון לתגובות אלרגיות בהשוואה לחומרי מילוי סינתטיים.
  • טיפול זה משפר את הלחות בעור ויכול גם לשפר את המרקם ומראה העור לאורך זמן.
  • תיתכן אדמומיות זמנית, נפיחות ושטפי דם במקום ההזרקה.
  • ישנו סיכוי לתוצאות לא אחידות או גושים אם לא מטופלים על ידי איש מקצוע מיומן ומורשה.
  • סיכון של זיהום (נדיר אם הטיפול נעשה כמו שצריך).
  • ייתכן שיהיה צורך במספר טיפולים לקבלת תוצאות אופטימליות

מילוי קמטים בעזרת חומצה היאלורונית

בתעשיית האסתטיקה משתמשים בחומצה היאלורונית למילוי קמטים. החומצה מחליקה את העור באזור הקמט, מחזירה לו את הנפח ואת הלחות הדרושה ומעכבת את תהליכי ההזדקנות.

בנוסף, חומצה היאלורונית היא נוגד חמצון חזק מאד, מה שהופך אותה לבעלת פעולה כפולה. פיתוחים טכנולוגיים מאפשרים לתכשירי חומצה היאלורונית להישאר בתוך העור לאורך זמן וכך לשמור על מראה צעיר למשך חודשים ולעתים אף שנים.


אזורי הזרקה הנפוצים ביותר

הזרקת חומצה היאלורונית זו אופציה לא ניתוחית פופולרית לאפקט של הצערת הפנים ושיפור מרקם ונפח. הנה כמה אתרי הזרקה נפוצים:

  • שפתיים – הזרקה בשפתיים יכולה להגדיל את הנפח, לשפר את הצורה ולשפר את הלחות, לקבלת מראה יפה ומתוחם יותר.
  • לחיים – כדי להחזיר נפח או כדי לשפר את קווי המתאר של הפנים, חומצה היאלורונית מוזרקת לתוך הלחיים עם תוצאות טובות מאוד. טיפול מסוג זה יכול להקנות אפקט מוצלח למדי של הרמת פנים עדינה והפחתת קפלי עור. 
  • טיפול בקפלים מצידי האף – אלה הקווים שנמתחים מצידי האף ועד זוויות הפה. מילוי קפלים אלה בחומצה היאלורונית יכול לתרום למראה פנים חלק וצעיר יותר.
  • הזרקה להפחתת שקיות מתחת לעיניים – ניתן להשתמש בחומצה היאלורונית לטיפול בשקעים או שקיות מתחת לעיניים, הפחתת עיגולים כהים ונטרול מראה עייף. 
  • קו לסת וסנטר – שיפור קו הלסת והסנטר על ידי חומצה היאלורונית נחשב לפופולרי. טיפול זה יכול לספק מבנה פנים מעוצב וכן לשפר את הפרופורציות של הפנים.

הוספת נפח לסנטר ולחיים

עוד אחד מסימני הגיל המובהקים – אובדן של חלק ניכר מהשומן התת-עורי בפנים. יחד עם הירידה באלסטיות של העור זה יוצר מראה מזדקן ועייף. עם הגיל משתנה גם מבנה עצמות הגולגולת ומתרחשת נסיגת לחיים וסנטר.

בעבר השתמשו הפלסטיקאים בשתלי סיליקון מיוחדים כדי למלא את המקומות בהם חסרה הרקמה, פרוצדורה שדרשה התעסקות מאומצת והייתה כרוכה באחוז סיבוכים רב.

היום משתמשים למטרה זו בחומצה היאלורונית, שמוזרקת לאזורים מסוימים בפנים ומחזירה להם את הנפח ואת הבולטות בקלות יחסית. ניתן להשתמש בחומצה היאלורונית כדי להבליט עצמות לחיים ולהדגיש את הלסת עוד לפני שהתחילה הנסיגה, כדי להגיע למראה אסתטי יותר ולהעלות את הביטחון העצמי. התוצאה שמושגת על ידי חומצה היאלורונית נשארת לפרק זמן ארוך יחסית, בין שנה לשלוש שנים.


במה שונה הזרקת חומצה היאלורונית מהזרקת בוטוקס?

חומצה היאלורונית היא חומר טבעי הקיים בעור, זהו רכיב שמסייע בשמירה על לחות ומוסיף נפח. חומרי מילוי של חומצה היאלורונית יכולים להחליק קמטים וקמטוטים באופן מיידי ולספק שיפור נפח נראה לעין. ההשפעות הן זמניות, ונמשכות בין 6 ל -18 חודשים, בהתאם לאזור המטופל וסוג החומצה. 

בוטוקס, לעומת זאת, הוא שם מותג לסוג של רעלן – בוטולינום. חומר זה ידוע ברפואה וביכולתו לשתק זמנית את השרירים. הוא משמש בעיקר לטיפול בקמטים דינמיים, שהם קמטים הנוצרים מתנועות שרירים חוזרות ונשנות, כגון "קמטי זעף" בין הגבות, קמטים סביב העיניים וקווי ש"נרשמים" על המצח. בוטוקס פועל על ידי חסימת האותות העצביים לשרירים והפחתת תנועתם (מה שגורם לקמטים). ההשפעות של הזרקות בוטוקס נמשכות בדרך כלל כ-3 עד 4 חודשים. בניגוד לחומצה היאלורונית, בוטוקס אינו מוסיף נפח אלא מתמקד בהפחתת הופעת הקמטים על ידי הרפיית שרירי הפנים.


מה צפוי למטופל/ת לאחר הטיפול בחומצה היאלורונית ובתקופת ההחלמה 

לאחר הזרקת חומצה היאלורונית, צפויה תקופת החלמה מהירה, שתאפשר לחזור לרוב הפעילות היומיומית כמעט מיד. נפיחות, אדמומיות ושטפי דם אפשריים, והם נעלמים בתוך כמה ימים עד שבוע. חשוב לדווח לרופא המטפל על כל סימן יוצא דופן או תחושה לא נוחה שמעבר לצפוי. 

המלצות לתקופת ההחלמה:

  • הימנע מפעילות גופנית מאומצת, לפחות 24-48 שעות לאחר הטיפול כדי להוריד נפיחות ושטפי דם.
  • התרחקו מהשמש, שכן חשיפה מוגזמת לשמש עלולה להחמיר נפיחות ולהשפיע על תהליך הריפוי.
  • הימנעו מאלכוהול לפחות 24 שעות לאחר הטיפול כדי להפחית את הסיכון של שטפי דם ונפיחות.
  • הרופא המטפל עשוי להמליץ להימנע מאיפור או ממוצרי טיפוח מסוימים לתקופה קצרה כדי להבטיח ריפוי והחלמה מהירים יותר.

שאלות ותשובות בנושא

באיזה גיל ניתן להתחיל להזריק חומצה היאלורונית?

תלוי בגנטיקה ומצב העור, עם השנים גיל ההזרקה הופך להיות צעיר יותר ויותר בגלל השפעת הרשתות החברתיות והצורך להיראות צעירים יותר.

אני חוששת שאחרי ההזרקה הפנים שלי לא ייראו טבעיות. איך אפשר לדאוג שזה לא יקרה?

פשוט מאד! חשוב להגיע לטיפול אצל רופא שמתמחה בתחום במקום עם רישיון מתאים לסוגי טיפולים אסתטיים וכמובן מומלץ מאד לבקש המלצות ממטופלות ומטופלים אחרים.

אם אני מתכננת לבצע הזרקה לקראת אירוע, מתי עדיף לבצע את ההזרקה?

מומלץ לבצע הזרקה שלושה עד ארבעה ימים לפני האירוע כדי להגיע לתוצאה מיטבית.

תגובות

  • אתי חסון 20 באוקטובר 2021 13:54

    האם כשעושים מילוי שקעים בעיניים עם החומצה ההיאלורונית, יכול להיות עם הזמן נזילה של החומצה לכיוון הלחי העליונה (מתחת לשקעי העיניים)?

     הגב

    1. מערכת מדיקו 11 בנובמבר 2021 14:06

      לא יכולה להיות נזילה של החומר עם הזמן כלפי מטה.
      אין לראות בכתוב תחליף לייעוץ רפואי ויש לפנות לרופא המטפל.

       הגב

המדריך נכתב בתמיכה של

ד"ר אורן ויסמן
כירורגיה פלסטית
ד"ר אורן ויסמן הינו מומחה לכירורגיה פלסטית, בעל קליניקה פרטית לניתוחים פלסטיים שחזורים ואסתטיים בתל אביב. ד"ר ויסמן פרסם למעלה מ-50 מאמרים בעיתונות הרפואית הפלסטית ומרצה בין לאומי בכנסים בחו"ל.

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר