טיפול במחלת חניכיים בלייזר

מדיקו > מדריכים > רפואת שיניים > טיפול במחלת חניכיים בלייזר
טיפול במחלת חניכיים בלייזר
רופאים שעשויים לסייע לך: 7 רופאים בתחום טיפולי שיניים בלייזר
כמה עולה: 2,500 - 8,000
זמן החלמה: 1-3 ימים
סוג הרדמה: מקומית

מדריך טיפול במחלת חניכיים בלייזר

טיפול ״ללא כאב״ או ״פרוצדורה פשוטה״ אלו שני המשפטים הכי פופולריים בקרב מטופלים הסובלים ממחלות חניכיים שאינם מוכנים לקבל שום טיפול רפואי המלווה בכאב ו/או בפרוצדורה רפואית מורכבת.

עמידה לדרישות המטופל בטיפול בגישה זעיר-פולשנית תביא להסכמתו ולשביעות רצונו מהטיפול האמור. טיפול במחלות חניכיים בגישה זעיר-פולשנית לא מבטיחה טיפול נטול כאבים יחד עם זאת, הפרוצדורה נוחה ויעילה בטיפול במחלות חניכיים המלווה גם בשימור רקמות בריאות.

הדוגמאות הנפוצות לטיפול זעיר-פולשני הן ניקוי אבנית והקצאת שורשים אשר משפרות את רמת הדימום בחניכיים ומקטינות כיסי חניכיים. לחלופין, עדיין ישנה אבנית תת חניכית שלא הוסרה וזה לא תמיד מספיק לטיפול במחלות חניכיים כרוניות עם כיסי חניכיים עמוקים (מעל 7 מ"מ).

במקרים אלו, ניתוח כירורגי מומלץ כדי להסיר את הגורמים האטיולוגיים אשר גורמים למחלת חניכיים כרונית, יתרה מכך, יתרום לרגנרציה פריודונטלית, וחידוש רקמות אבודות למרות שטיפול ניתוחי לא נחשב לפרוצדורה זעיר-פולשנית. וכן, ברור לכל, כי טיפול במחלות חניכיים כרוניות בגישה זעיר-פולשנית ללא הרמת מתלה (ללא חתכים וללא תפרים) יעודד מטופלים רבים וכן יספק יתרון לרופא המטפל בשיטה זו.

עתה, טיפול קונבנציונלי לא נחשב לטיפול אידאלי המשמש לטיפול מכני בלבד (גרידה והחלקה של שורש שן) יתר על כן, שימוש באנטיביוטיקה מקומית או סיסטמית במחלות חניכיים יעילה לסירוגין.

עדויות אחרונות מראות שטיפול בלייזר במחלות חניכיים, יש את הפוטנציאל לשפר את התוצאות הטיפוליות ולכן משמש כטיפול עזר נוסף לטיפול קונבנציונלי . אפוא, לייזר נמצא שימושי מאוד בטיפול של הקצאת שורשים ובמחלות חניכיים כרוניות ללא הרמת מתלה. אחד היתרונות העיקריים של לייזר הוא אפקט אנטי-מיקרוביאלי (מחליף את הצורך באנטיביוטיקה), וביוסטימולציה של התאים לרגנרציה פריודונטלית ללא צורך בסכין מנתחים, בגישה זעיר-פולשנית.


מהו לייזר בכמה מילים?

לייזר (באנגלית – Light Amplification Stimulaed by Emission of Radiation) ״הגברת אור על ידי פליטה מואצת של קרינה״. לייזר הוא התקן הפולט אור מוגבר (לעומת פנס רגיל) מרוכז, ממוקד (לעומת מנורה עם אור מתפזר). האור מואץ (חיבור למקור חשמל והזרמת פוטונים) על ידי פליטת קרינה לא מייננת (לא גורמת לנזקים בריאותיים).

אנרגיית האור מונוכרומטית (בעלת גוון של צבע אחד ומכאן מגיע שימוש של אורכי גל בלייזרים), קוהרנטית, ושימושית מאוד בתחומי חיים רבים. הלייזר מסוכן ויכול לגרום לנזק בראיה לכן יש לבדוק היטב את כללי השימוש בכל לייזר לפני השימוש בו.


מהם השלבים לטיפול במחלות חניכיים בלייזר?

ראשית, בטיפול חניכיים מקדים נשתמש בלייזר דיודה המיועד לטיפול ברקמה רכה בלבד. לייזר דיודה נקלט היטב במלנין ובהמוגלובין ועובר דרך המים (לא נקלט במים).

שימושו של הלייזר הוא נידוף חיידקים באזור כיסי חניכיים ע״י קליטת האנרגיה בפיגמנט של החיידק (פיגמנט שחור), טיפ של לייזר לא מאוקטב (לא חותך) ורק מוחדרת אנרגיה לעומק הכיס לחיטוי ונידוף חיידקים.

טיפול בלייזר נעשית לפני ביצוע ניקוי אבנית ו/או הקצאת שורשים ללא הרדמה מקומית. לאחר מכן, אפשר לאקטב את הטיפ של הלייזר ולהסיר רקמה דלקתית בעומק הכיס וליצור המוסטזיס.


מהו טיפול חניכיים לא כירורגי?

המושג טיפול חניכיים לא כירורגי מתייחס לכל הפעולות שניתן לבצע כדי להוריד דלקת ולנדף חיידקים אנארוביים אשר גורמים למחלת חניכיים פעילה ועד רגנרציה פריודונטלית ללא צורך בהרמת מתלה ובתפרים. הגישה של טיפול חניכיים לא כירורגי מתאימה בעיקר לטיפול במחלות חניכיים וכוללת בין היתר, טיפול בהיגיינה אורלית, הסרת אבנית על/תת חניכית, נידוף וחיטוי חיידקים, טיפול ברקמה דלקתית, צמצום כיסי חניכיים, טיפול בדימום, הקצאת והחלקת שורשים.

לייזר ממשפחת דיודה ולייזר ממשפחת ארביום מאוד שימושיים בטיפול חניכיים לא כירורגי. לאחר טיפול בלייזר דיודה (ראה לעיל), שימושו של לייזר ארביום הנע באורכי גל 2780 ננו-מטר ל2940 ננומטר, מיועד לטיפול בחניכיים ובטיפול בשורש השן ובעצם.

לייזר ארביום נקלט היטב במולקולות מים ועומק חדירה שלו הוא עד 30 מיקרון. עם לייזר ארביום ניתן לרכך אבנית תת חניכית, לקלף רקמה דלקתית בעומק הכיס, לצמצם כיסי חניכיים, להסיר רקמה מקורנת (פילינג בחניכיים) להוריד פיגמנט מהחניכיים, ליצור דימום לריפוי מהיר יותר ועוד.

ללא צורך בחתכים ו/או תפרים. כל התהליך מתבצע בגישה זעיר-פולשנית. על פי מחקרים שהתפרסמו לאחרונה, שימושו של לייזר כטיפול עזר לטיפול קונבנציונלי משפר את התוצאה הסופית במחלות חניכיים ותורם לריפוי מהיר, והפחתת כאבים פוסט אופרטיביים.


מהם השלבים לטיפול לא כירורגי במחלות חניכיים?

  1. ביצוע הרדמה מקומית ומילוי טופס פריודונטלי לרבות מדידת עומק כיסים פעילים.
  2. הקרנת אנרגיית הלייזר לעומק כיסים עם לייזר דיודה לחיטוי ונידוף חיידקים עם טיפ לא מאוקטב (לא חותך). עומק חדירה של האנרגיה יכול להגיע עד 1000 מיקרון.
  3. הסרת רקמה דלקתית מעומק הכיס עם לייזר ארביום לרבות צמצום כיסי חניכיים.
  4. ניקוי אבנית תת חניכית והחלקת שורשים עם סקיילר אולטרא סוני, וכלים ידניים.
  5. הסרת רקמה מקורנת (תאי אפיתל) ועיצוב רקמה רכה עם לייזר ארביום לחידוש רקמה רכה.
  6. שימוש בלייזר דיודה ליצירת המוסטסיז בעומק הכיס וביוסטימולציה.
  7. שימוש בלייזר דיודה בעוצמה נמוכה לצורך שיכוך כאבים וריפוי מהיר יותר.
  8. הנחיות לאחר טיפול חניכיים בלייזר (שטיפה עם קורסודיל).
בתמונה הימנית – טיפול חניכיים עם לייזר ארביום, טיפ 14 מ"מ. בתמונות מצד שמאל – מדידת עומק כיסים לפני הטיפול.

לייזר ארביום

מהו טיפול במחלות חניכיים עם לייזר ארביום?

לייזר ארביום יכול להסיר רקמה דלקתית בעומק הכיס ואפילו לטפל באזור דפקט בעצם בצורה יעילה ללא חימום של העצם או פגיעה בו. אורכי גל של לייזר ארביום תורמים לרגנרציה של החניכיים ללא צורך בתוספי עצם או בחומרים רגנרטיביים אחרים. טיפ של לייזר ארביום יכול להגיע עד לאורך של 14 מ"מ, ואנרגיית האור של הלייזר מוקרנת לצדדים ל-360 מעלות ומאפשרת טיפול יעיל ואפקטיבי עם אחוזי הצלחה גבוהים יותר.


מהו תהליך ריפוי לאחר טיפול בלייזר?

טיפול בלייזר דיודה בעוצמה נמוכה (LLLT) משפר את הריפוי ותורם להחלמה מהירה יותר. אנרגיית האור נקלטת במיטוכונדריה של התא וגורמת לתא לעבוד מהר יותר (החדרת אנרגיה). ביוסטימולציה ופוטוטרפיה תלויים באורכי גל ובעוצמת האנרגיה שמוקרנת. טיפול מאוד יעיל והמטופל לא חש בדבר. ניתן לבצע טיפול של ביוסטימולציה לאחר סיום טיפול במחלות חניכיים או לאחר טיפול ניתוחי.


מהם היתרונות לטיפול במחלות חניכיים בלייזר לעומת טיפול קונבנציונלי?

  1. טיפול קל ונוח יותר למטופל ללא צורך בהכנה מיוחדת ולרוב חוסכת זמן כיסא.
  2. טיפול בגישה זעיר-פולשנית ללא חתכים וללא תפרים והחלמה מהירה יותר.
  3. טיפול אפקטיבי יותר מפני שאנרגיית הלייזר חודרת לעומק העצם וקוטלת חיידקים.
  4. ניתן להשתמש בלייזר לשיכוך כאבים עם חזרה מהירה לשגרה.
  5. אנרגיית הלייזר אינה פוגעת בצמנטום של השן לעומת טיפול קונבנציונלי (השחזה של שורש)
  6. שליטה מלאה בדימום בזמן הפרוצדורה.
  7. השיטה מתאימה בעיקר למטופלים חרדתיים, ובעלי פוביה דנטלית.
  8. אין התווית נגד לחולים סיסטמיים (סוכרת, לחץ דם, בעיות לב).
  9. רפואת שיניים מתקדמת עם תוצאות טובות יותר.
  10. כאבים פוסט אופרטיביים כמעט ולא מורגשים לאחר הטיפול.
  11. מעודד את המטופל לבצע טיפול נוסף במקרה הצורך.
בתמונה הימנית – ריפוי לאחר 7 ימים בלבד, בתמונות בצד שמאל – טיפול בלייזר ארביום,

שאלות ותשובות בנושא

אילו לייזרים מתאימים לטיפול במחלות חניכיים?

תחילה, עלינו לזכור שלא כל הלייזרים מתאימים לטיפול במחלות חניכיים, ושימוש לא נכון בלייזר יגרום לנזק בלתי הפיך, לפיכך, הכשרה ומיומנות של הרופא המטפל מאוד חשובה. וכן תשאול ותחקור של המטופל לפני הסכמתו לטיפול האמור ימנע סיבוכים מיותרים ונזק בלתי הפיך.

הלייזרים הנפוצים בטיפול במחלות חניכיים הוא לייזר דיודה (800-1100nm ) ולייזר ארביום (2780-2940nm). אורך גל הלייזר קובע את הקליטה (absorbtation) ואת עומק החדירה (depth of penetration) של אנרגיית הלייזר ברקמה.

מהם הלייזרים הנפוצים ברפואת שיניים?

ישנם לייזרים ממשפחת דיודה (800-1100 ננו-מטר) הנמצאים באזור ליד אינפרה-אדום בספקרטום האלקטרו-מגנטי שמשמשים אך ורק לטיפול ברקמה רכה (חניכיים, עור, פיברומה) וישנם לייזרים ממשפחת ארביום שנמצאים באזור האמצע אינפרה-אדום בספקטרום האלקטרו מגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה רכה וברקמה קשה (עצם, שן, עששת, חניכיים, שורש).

יתרה מזאת, ישנם לייזרים המופקים מגז (CO2) שנקלטים היטב במים ובהידרוקסאפטיט (אמייל) ונמצאים רחוק מאזור אינפרה-אדום בספקטרום האלקטרו מגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה קשה וברקמה רכה.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

ד"ר אריאל סביון
רפואת שיניים
ד"ר אריאל סביון הינו דוקטור לרפואת שיניים D.M.D ומשפטן בעל תואר ראשון LLB במשפטים. בנוסף ד״ר סביון בעל תואר MDC עולמי ברפואת שיניים מיקרוסקופית ומיקרו כירורגיה. ד"ר סביון בעל תואר מסטר במדעי לייזר מטעם האוניברסיטה...

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר