טיפולי שיניים בלייזר

מדיקו > מדריכים > רפואת שיניים > טיפולי שיניים בלייזר
טיפולי שיניים בלייזר
רופאים שעשויים לסייע לך: 7 רופאים בתחום טיפולי שיניים בלייזר
כמה עולה: 2,500 - 8,000
זמן החלמה: 1-3 ימים
סוג הרדמה: מקומית

מדריך טיפולי שיניים בלייזר

מהי טכנולוגיית הלייזר ברפואת שיניים?

כיום, ברפואת שיניים כלל הזהב הוא טיפול זעיר-פולשני וכתוצאה מכך, שימור שיניים ובריאות חניכיים ומניעת טיפולי יתר שלא לצורך.

טיפול שיניים בגישה זעיר-פולשנית מצד אחד הוא יעיל ונוח למטופל ומצד שני, משמר חומר שן בריא.

הלייזרים ברפואת שיניים מיועדים בדיוק למטרה נעלה זו. באמצעות טכנולוגיית הלייזר ניתן לבצע רפואת שיניים שמרנית ולחסוך זמן יקר וכסף רב למטופל.

במאמר זה נדון על: 


מהו לייזר בכמה מילים?

לייזר (באנגלית – Light Amplification Stimulaed by Emission of Radiation) ״הגברת אור על ידי פליטה מואצת של קרינה״.

לייזר הוא התקן הפולט אור מוגבר (לעומת פנס רגיל) מרוכז, ממוקד (לעומת מנורה עם אור מתפזר). האור מואץ (חיבור למקור חשמל והזרמת פוטונים) על ידי פליטת קרינה לא מייננת (לא גורמת לנזקים בריאותיים).

אנרגיית האור מונוכרומטית (בעלת גוון של צבע אחד ומכאן מגיע שימוש של אורכי גל בלייזרים), קוהורנטית, ושימושית מאוד בתחומי חיים רבים. הלייזר מסוכן ויכול לגרום נזק לראיה לכן יש לבדוק היטב כללי שימוש בכל לייזר לפני השימוש בו.


מהם הלייזרים הנפוצים ברפואת שיניים?

ישנם לייזרים ממשפחת דיודה (800-1100 ננו-מטר) הנמצאים באזור ליד אינפרה רד בספקרטום האלקטרו-מגנטי שמשמשים אך ורק לטיפול ברקמה רכה (חניכיים, עור, פיברומה) וישנם לייזרים ממשפחת ארביום שנמצאים באזור אמצע אינפרא רד בספקטרום האלקטרו מגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה רכה וברקמה קשה (עצם, שן, עששת, חניכיים, שורש).

יתרה מזאת, ישנם לייזרים המופקים מגז (CO2) שנקלטים היטב במים ובהידרוקסאפטיט (אמייל) ונמצאים רחוק מאזור אינפרה אדום בספקטרום האלקטרו מגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה קשה וברקמה רכה.


אילו טיפולים ניתן לבצע באמצעות טכנולוגיית הלייזר ברפואת שיניים?

באמצעות לייזרים עם אורכי גל שונים, ניתן לבצע מגוון רחב של פרוצדורות כירורגיות ולא כירורגיות ברפואת שיניים מניקוי עששת בשן ועד טיפול שורש בתעלה מזוהמת בשורש שן. יתרה מזאת, ניתן לטפל במחלות חניכיים כרוניות עם לייזרים, ולבצע קיטוע של חוד השורש במקרים של דלקת סב חודית בקצה של שורש ובכך לשמר את השן לשנים רבות.

בפרוצדורות כירורגיות ניתן לבצע השתלות שתלים באמצעות שימוש בלייזר, לקצור רקמה בהשתלות חניכיים, לחשוף שן כלואה, לבצע הארכת כותרות לצורך אסתטי או רפואי.

ראוי להדגיש שניתן לבצע עם לייזר טיפול לשיכוך כאבים, לטפל בהרפס שפתיים, לטפל באפתות, ליצור המוסטזיס ולהימנע מתפרים, לנקות רקמה דלקתית בעקירות שיניים ו/או שתלים, לטפל במחלת שתלים, לבצע חשיפת שתלים ללא תפרים והרשימה עוד ארוכה.


איך נראית ההחלמה לאחר הטיפול?

לאחר טיפול שיניים בלייזר, זמן ההחלמה מהיר מאוד והמטופל חוזר לשגרה מלאה כבר למחרת.

הלייזרים תורמים לריפוי מהיר יותר ומזרזים את פעילות תאית בזכות אנרגיית האור וביוסטימולציה. באמצעות הלייזר הטיפול הופך לפשוט וקל יותר.

יתרה מזאת, ניתן לשכך כאבים עם אנרגיית האור של הלייזר. לרוב, ההרדמה המקומית עצמה כואבת יותר מאשר טיפול השיניים בלייזר.


מהם היתרונות בשימוש בלייזר לעומת השיטה הקונבנציונאלית?

לשימוש בלייזר יתרונות רבים על פני טיפול קונבנציונלי להלן חלק מהם:

• טיפול בעששת – בניקוי עששת כאשר מבצעים שחזור שן, אנרגיית האור של הלייזר מחליפה את הטורבינה. היתרונות הבולטים בשיטה זאת, שאין חימום של השן, אין רעש, אין וברציות על השן, ואין כאבים פוסט אופרטיביים וברוב המקרים הסרת נגע עששתי מתבצעת ללא הרדמה מקומית.

• טיפול שורש  – אנו משתמשים כבר 100 שנים בחומר שטיפה שנקרא דניקס (סודיום היפוכלוריט) אשר משמש לחיטוי של תעלת שורש, יחד עם זאת, חומר שטיפה אינו יכול להגיע לעומק טובולי הדנטין (חיידקים מסתתרים צינורות דנטין) ולעיתים מתפתח זיהום בתעלת השורש אשר מצריך טיפול שורש חוזר או עקירת השן.

באמצעות אנרגיית הלייזרים, ניתן לחטא ולנדף חיידקים עד עומק של 1000 מיקרון, באמצעות פיזור אנרגיית האור בתוך תעלת השורש ללא שימוש בחומר שטיפה דקינס שמאוד טוקסי ומסוכן לרקמות. אחד הסיבוכים הנפוצים של חומר שטיפה דקינס הוא פגיעה ברקמות אשר גורמת לתחושת ״שריפה״ ונפיחות אשר יכול לגרום לנזק בלתי הפיך.

• טיפול במחלות חניכיים – אחד היתרונות הבולטים של שימוש בלייזרים. מטופלים רבים סובלים ממחלות חניכיים כרוניות, יחד עם זאת, אין באמת מענה אמיתי לסבלם. הטיפול הקונווציונאלי כיום הוא ניקוי אבנית, הקצאת שורשים, ניתוח חניכיים עם סכין מנתחים.

ראוי להדגיש שכל הטיפולים הללו הם טיפולים מכניים. בשימוש אנרגיית הלייזר ניתן לחטא ולנדף חיידקים (אשר גורמים להתפחות מחלת חניכיים) בקלות, יתרה מזאת, באמצעות החדרת אנרגיה ניתן לחדור לצינורות העצם ולקטול חיידקים. הטיפול בלייזר אינו מצריך חתכים ו/או תפרים וניתן לטפל בגישה זעיר-פולשנית ללא הרמת מתלה. מטופל חוזר לשגרה מלאה ללא כאבים חזקים פוסט אופרטיביים.

ניתן בלייזר לקלף רקמה דלקתית ולעשות ״פילינג״ לחניכיים ולחדש בנייה חדשה של עצם וחניכיים. עם לייזרים ניתן לצמצם כיסי חניכיים ולהציל שיניים המוגדרות כ״אבודות״ לשנים רבות.

• טיפול ברקמה רכה בהשתלות שתלים  – עם לייזרים ניתן לטפל במחלת פרי-אימפלנטיטיס (פגיעה בתאחיזה של העצם סביב שתלים) בלי לפגוע בפני שטח של השתל על ידי נידוף רקמה דלקתית סביב סלילי השתל וחיטוי העצם סביב השתל. כיום, אין טיפול בעל 100% הצלחה, יחד עם זאת, טיפול במחלת פריאימפלטיטיס בעל סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר לעומת שיטות אחרות הקייימות בתחום הדנטלי.

• השתלת שתל באמצעות אנרגיית הליזר – ניתן לבצע שתל דנטלי ללא הרמת מתלה וללא תפרים. כאשר מבצעים עקירה כרורגית או רגילה של שן, ניתן להשתיל שתל באותו מעמד ללא חשש, מפני שנידפנו עם לייזר את הרקמה הדלתית וביצענו ״קדיחה״ מינימלית עם אנרגיית הלייזר לצורך החדרת השתל והעמסה מיידית על גבי השתל, כך באותו מפגש ניתן לחסוך פרוצדורה ניתוחית נוספת ולבצע הכל במעמד אחד ולשמר רקמות רכות וקשות והכי חשוב שהמטופל יוצא ללא כאבי שיניים במהלך הטיפול, ללא כאבים כמעט לאחר הטיפול, ללא חתכים וללא תפרים.

• השתלת רקמת חיבור/ השתלת חניכיים – בשימוש עם לייזר, ניתן לקצור חניכיים מהחיך או ממקור אחר עם לייזר ולבצע המוסטזיס ללא צורך בתפירה. היתרונות בטיפול זה שניתן לשלוט בעומק הקצירה ללא פגיעה בסטרוקטורות אנטומיות פלישה עמוקה לאזור העצם.

קצירת רקמה באמצעות אנרגיית הלייזר מונעת דימום, מטופל לא מרגיש כלום, והחלמה מהירה יותר בשימוש עם לייזר לעומת סכין מנתחים.

• הלבנת שיניים בלייזר – ניתן לבצע הלבנת שיניים בלייזר בפחות מ-40 דקות במרפאה. שימוש בלייזר מונע רגישות פוסט אופרטיבית בשיניים, מבהיר את גוון השן עד 8 דרגות. בטוח לשימוש, ומבצע אך ורק ע״י רופא שיניים שעבר הכשרה מתאימה.

• ניקוי אבנית בלייזר – ניתן לבצע בלייזר עם טיפ לא מאוקטב (לא חותך) טיהור ונידוף חיידקים לפני תחילת ניקוי אבנית, ולמנוע מחלות חניכיים כרוניות.

אחד הסיבות להתפתחות מחלת חניכיים היא חיידקים הנמצאים בעומק הכיס. באמצעות החדרת אנרגיית הלייזר ניתן בקלות לקטול חיידקים אלו לרפא את החניכיים. טיפול בלייזר אינו מצריך הרדמה ואינו כואב כלל.

• טיפול לשיכוך כאבים בלייזר  – לאחר כל פרוצדורה כירורגית ניתן להחדיר אנרגייה לרקמות רכות ולשכך כאב. מנגנון הפעולה הוא שאנרגייה נקלטת בתא ומזרימה ATP ומזרזת את פעולת הריפוי, הטיפול לא כואב כלל ומטופל לא מרגיש כלום.

יתרה מזאת, ניתן לטפל באופן דומה בהרפס שפתיים, באפתה או בפצעים בחלל הפה.

• טיפול ברפלקס הקאה – ניתן לבטל את רפלקס הקאה באמצעות אנרגיית הלייזר, מטופל אינו חש דבר בזמן הטיפול.

שאלות ותשובות בנושא

האם הטיפול מתאים לחולים סיסטמיים?

הטיפול בלייזר מומלץ לחולים סיסטמיים בעיקר לחולי סוכרת, לבעלי לחץ דם גבוהה, אנשים עם בעיות לב (חובה התייעצות עם הרופא המטפל) למטופלים הנוטלים ביספוספונטים.

כפי שצוין, הגישה היא זעיר-פולשנית, ולמטופלים עם מחלות סיסטמיות ניתן לבצע הכל ללא הרמת מתלה וללא תפרים דבר אשר יתרום להחלמה מהירה ללא סיבוכים מיותרים.

האם צריך הכשרה מיוחדת לטיפול שיניים בלייזרים?

חובה הכשרה לפני שמבצעים טיפול שיניים בלייזרים. חלל הפה מורכב מרקמות שונות, ושימוש לא נכון בלייזרים ברקמות שונות יותר יזיק מאשר יתרום.

לכן על הרופא לעבור הכשרה מקצועית על השימוש בלייזרים שונים ולהבין את הפעולה של הלייזר ושימוש בו לטובתו האישית ולטובת מטופליו.

שימוש לא נכון בלייזר יסכן את הרופא ואת המטופל. לכן על המטופלים חלה החובה לבדוק את הכשרתו של הרופא המטפל בתחום הלייזרים ואת סוג הלייזרים ושימוש של אורכי גל שונים.

באיזה סוג הרדמה משתמשים לטיפול?

בטיפול שיניים בלייזר משתמשים בהרדמה מקומית, יחד עם זאת כמות ההרדמה קטנה יותר ולרוב לא דורשת יותר ממנה אחת. ניתן לבצע טיפול שיניים בלייזר ללא הרדמה, אך לא זאת המטרה העיקרית של הלייזר. ישנם פרוצדורות מסויימות שלא מצריכות הרדמה מקומית כלל מפני שהטיפול אינו כואב.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

ד"ר אריאל סביון
רפואת שיניים
ד"ר אריאל סביון הינו דוקטור לרפואת שיניים D.M.D ומשפטן בעל תואר ראשון LLB במשפטים. בנוסף ד״ר סביון בעל תואר MDC עולמי ברפואת שיניים מיקרוסקופית ומיקרו כירורגיה. ד"ר סביון בעל תואר מסטר במדעי לייזר מטעם האוניברסיטה...

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר