השתלת חניכיים

מדיקו > מדריכים > רפואת שיניים > השתלת חניכיים
השתלת חניכיים
כמה עולה: 3,000 - 8,000
זמן החלמה: 1-2 שבועות
סוג הרדמה: מקומית/כללית

מדריך השתלת חניכיים

השתלת חניכיים

במקרים קיצוניים של נסיגת חניכיים ניתן לשחזר מחדש את רקמת החניכיים שאבדה ע”י השתלת חניכיים. השתלת חניכיים הינה הליך כירורגי בו משתילים רקמת חניכיים מסביב לשן, שבה נחשף השורש.

את רקמת החניכיים לוקחים במקרים רבים מאזור החך של המטופל או מאזור סמוך לאזור הנסיגה.

בשנים האחרונות פותחו תחליפי רקמת חניכיים בד”כ ממקור אדם או חי אחר, פיתוח שמקטין את הצורך בקצירה של חניכיים מהחך תוך הקטנת חוסר הנוחות למטופל. יש לקחת בחשבון, שבחלק מהמקרים יעילות חומרים אלו נמוכה משימוש בשתל חניכיים עצמי, שנלקח מהמטופל עצמו.

לסיכום, הטיפול הכירורגי בנסיגת חניכיים הנו טיפול המצריך מיומנות ומקצועיות גבוהה. תחילת הטיפול בזיהוי גורמי הסיכון לנסיגת החניכיים וביטולם. במידה וארעה נסיגת חניכיים, הרי שמומלצת בדיקה ע”י רופא חניכיים (מומחה לפריודונטיה) על מנת לבדוק האם המקרה מצריך ומאפשר טיפול.


סיבות להשתלת חניכיים – נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים היא תהליך בו שולי החניכיים נסוגים, ובכך גורמים לחשיפת שורש השן לחלל הפה.
נסיגת חניכיים נגרמת ממספר גורמים כשבן הגורמים העיקריים ניתן למנות:

1.דלקת חניכיים – היגיינה אוראלית לקויה מאפשרת הצטברות רובד חיידקי ואבנית, שגורמים להתפתחות דלקת חניכיים .זו בעצם הסיבה השכיחה ביותר לנסיגת חניכיים.

2.טראומה מכאנית – צחצוח שיניים אגרסיבי וחזק על ידי מברשות קשות תוך הפעלת כוח או צחצוח מספר רב של פעמים ביום. נסיגה כתוצאה מפירסינג בשפה או בלשון, שימוש תכוף ולקוי בקיסם שיניים ועוד.

3.טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) הדוחף שיניים בוקאלית יכול לגרום לנסיגת חניכיים.

4.כתרים או שחזורים (סתימות) לקויים, אשר מגיעים אל\מתחת לשולי החניכיים.

5.מגע של חומרים כימיים שונים עם החניכיים .

6.גנטיקה – ישנם אנשים עם סוג חניכיים דק יותר מאנשים אחרים – סוג חניכיים זה מועד יותר לנסיגה מאשר חניכיים עבות יותר.

7.עישון – במעשנים ניתן לזהות יותר תופעה של נסיגת חניכיים מאשר בלא מעשנים.


תוצאות ותופעות לוואי של נסיגת חניכיים

1.פגם אסתטי –באזור השיניים הקדמיות עלולה להיווצר הפרעה אסתטית, המתבטאת בשיניים ארוכות יותר ולעיתים בצבע שונה עקב היותו של השורש החשוף צהבהב יותר.

2.רגישות וכאב כתוצאה מקור, חום ומגע – שורש השן החשוף מכיל קצות עצבים ולכן רגיש לשינויי טמפרטורה ולמגע.

3.חוסר רקמת חניכיים “צמודות” – ייתכן אובדן מלא של  כל רקמת החניכיים הצמודות לשן, ובמקרים אלו, נותרת צמודה לשן רירית שפחות עמידה לצחצוח ולדלקת דבר  שיכול לגרום להמשך הנסיגה ולהחרפה.

4.עששת שורשים – השורש החשוף כתוצאה מנסיגת החניכיים פחות עמיד להתפתחות עששת (“חורים”) מאשר האמייל, המצפה את כותרת השן.


טיפול אפשרי בנסיגת החניכיים

במקרים רבים ניתן למנוע את נסיגת החניכיים, וגם אם חלה כבר נסיגה, המטרה העיקרית בטיפול היא  לעצור את המשך התפתחותה והחרפתה.

הכרה של גורמי הסיכון הנ”ל (רובד חיידקי ואבנית הם כאמור הגורם הראשוני והחשוב מכולם ,ולכן הטיפול הנכון הוא קודם כל צחצוח נכון ,על ידי מברשת עם סיבים בדרגת קושי בינונית .הצחצוח יתבצע על ידי תנועות הלוך ושוב כשהסיבים מכוונים ב45 מעלות לאזור מפגש החניכיים והשן.

גורמים נוספים כמו: טראומה מכנית ,דלקת חניכיים, טראומה כימית, עישון והימנעות מהם, יביאו במקרים רבים למניעת נסיגת החניכיים או אף לעצירתה במידה והחלה.

שאלות ותשובות בנושא

כמה זמן נמשך ניתוח חניכיים?

משך הניתוח תלוי ומשתנה בצורך ובמצב הרפואי של כל המטופל ומטופל, אך לרב השתלות החניכיים הסטנדרטיים עשויים לקחת כשעה וחצי - שעתיים

מה הן ההנחיות לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח יש לעקוב במדויק אחר הוראות הרופא כדי לשפר את תוצאות הטיפול. באותו היום אין לשטוף את הפה, אין לירוק. פעולה זו מפריעה לתהליך קרישת הדם ומעודדת דימום. בימים הראשונים תידרשו ליטול אנטיביוטיקה. בנוסף מומלץ בימים הראשונים לאכול מזונות רכים וקרים ולהימנע ממזונות ומשקאות חמים ועישון.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

ד"ר רוני קולרמן
מחלות חניכיים (פריודונטיה)
ד"ר רוני קולרמן הינו מומחה למחלות חניכיים, בעל מרפאה פרטית בתל אביב משנת 1996. עוסק במחקר קליני ומחקריו מופצים בעיתונים המקצועיים המובילים בתחום. ד"ר קולרמן והצוות שפועל במרפאתו מקפידים מאוד להשתתף בהשתלמויות מקצועיות ולהתעדכן בחידושי...

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר