שבועות הריון – שבוע אחר שבוע

מדיקו > מדריכים > גינקולוגיה > שבועות הריון – שבוע אחר שבוע
שבועות הריון – שבוע אחר שבוע
רופאים שעשויים לסייע לך: 93 רופאים בתחום מעקב היריון
הערת שוליים: למרות שהריון מלא נמשך לפי ההגדרה 40 שבועות, ממוצע זמן ההריון הוא כ-38 שבועות ויומיים.

מדריך שבועות הריון – שבוע אחר שבוע

היריון מתרחש כאשר זרע מפרה ביצית לאחר שהיא משתחררת מהשחלה במהלך הביוץ. הביצית המופרית עוברת לרחם, שם מתרחש תהליך ההשתרשות.

השתרשות מוצלחת מביאה להיריון. היריון נמשך כ-40 שבועות וגורמים רבים יכולים להשפיע עליו.

נשים שיודעות בשלב מוקדם על ההיריון ומטפלות בגורמי סיכון בשלב מוקדם נוטות לחוות היריון בריא יותר וללדת תינוק בריא. ההיריון מחולק ל-3 שלישים המכונים טרימסטרים.

במאמר זה תוכלו לקרוא על:

השליש הראשון להריון

השליש הראשון של ההיריון, "הטרימסטר הראשון", מאופיין במספר שינויים פיזיים בגוף האישה שעשויים להופיע במהירות. הידיעה לאילו שינויים גופניים ניתן לצפות במהלך השליש הראשון יכולה לעזור לאישה להתמודד בביטחון עם החודשים הבאים.

השליש הראשון להיריון הוא השליש החשוב ביותר ובו עיקר ההתפתחות של העובר, ועקב כך מתרחשות בו מרבית ההפלות. השליש הראשון נמשך מהמחזור האחרון של האישה ועד לשבוע ה-12.

שבועות הריון - שבוע אחר שבוע

מה מתרחש בכל שבוע בשליש הראשון

שבוע 2 – השבוע השני להיריון הוא למעשה השבוע בו מתרחשת ההפריה (הוא נקרא כך מפני שהוא מייצג את השבוע השני מאז המחזור האחרון).


שבוע 3 – בשבוע זה של ההיריון מתרחשת ההשרשה ובמהלך שבוע זה העובר עשוי מכמה מאות תאים מסודרים בצורה עגולה.


שבוע 4 – בשלב זה העובר מתחלק ל-3 שכבות שבהמשך כל שכבה תתמיין לאיברים השונים. בנוסף, בשבוע זה השלייה מתחילה להתפתח.


שבוע 5-6 – בשבועות אלו המוח, הלב ומרבית האיברים מתחילים להתפתח והעובר מתחיל לפתח את צורת ראשו והגפיים.


שבועות 7-8 – בשבוע זה העובר כבר באורך של 1 ס"מ והראש שלו מתחיל לגדול במהירות גדולה יותר משאר הגוף שלו.


שבוע 9 – הפנים של העובר מתפתחים בשבוע זה, העיניים נעשות גדולות יותר ופיגמנט מתחיל להופיע בהם.


שבוע 10 – בשבוע זה האוזניים מתחילות להתפתח והלב מתפתח לצורתו הסופית. בשלב זה, העובר מתחיל לבצע תנועות קטנות שניתנות לראותן בבדיקת אולטראסאונד.


שבוע 11 – עצמות הפנים מתחילות להתפתח והראש של העובר שצמח במהרה בשבועות הקודמים כבר מהווה שליש מגודלו של העובר.


שבוע 12 – השלייה מוכנה בצורה מלאה והעובר מתחיל להיות מוזן ממנה.


בדיקות שיש לבצע בשליש הראשון

כבר בתחילת ההיריון מומלץ לבקר את רופא הנשים על מנת להתחיל מעקב היריון ולבצע בדיקת דם ראשונה, בדיקת שתן ותרבית שתן. בנוסף, למרות שמומלץ לבצע בדיקות גנטיות טרם ההיריון, במידה והן לא בוצעו עד ההיריון, מומלץ לבצע אותן בהקדם.

בשבועות 6-7 להיריון מומלץ לבצע אולטראסאונד ראשון. בין השבוע ה-11 לסוף ה-13 יש לבצע בדיקת שקיפות עורפית וסקר ביוכימי של השליש הראשון, על מנת לאבחן תסמונות שונות בעובר כמו תסמונת דאון. בנוסף, במידת הצורך ימליץ הרופא על ביצוע בדיקת סיסי שלייה בשבוע ה-11 עד השבוע ה-13 וניתן גם לבצע בדיקת דנ"א עוברי (NIPT) כבר משבוע 10.

בסרטון מסבירה ד"ר קרינה קריידן על בדיקת שקיפות עורפית

מתוך פרוייקט המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ קרסו

שינויים גופניים המתרחשים בשליש הראשון להריון

בעוד שהסימן הראשון להיריון עשוי להיות אי-קבלת מחזור חודשי, ניתן לצפות לכמה שינויים פיזיים אחרים בשבועות הראשונים, כולל:

שדיים רכים ונפוחים – זמן קצר לאחר ההתעברות, שינויים הורמונליים עלולים לגרום לשדיים להיות רגישים או כואבים. אי הנוחות תפחת ככל הנראה לאחר מספר שבועות כאשר גוף האישה יסתגל לשינויים ההורמונליים. בנוסף, לאורך כל תקופת ההיריון השדיים הולכים ותופחים על מנת להתכונן להנקה הצפויה.


בחילה עם או בלי הקאות – בחילת בוקר, שיכולה להופיע בכל שעה ביום או בלילה, מתחילה לרוב כחודש לאחר הכניסה להיריון והיא קשורה לעלייה ברמות ההורמונים. כדי להקל על הבחילות, יש להימנע מקיבה ריקה ולאכול לאט ובכמויות קטנות כל שעה עד שעתיים. מומלץ לבחור במאכלים דלים בשומן, להימנע ממאכלים או ריחות המחמירים את הבחילה ולשתות הרבה נוזלים. בנוסף, מזונות המכילים ג'ינג'ר עשויים לעזור לתחושות אלו. יש לפנות לרופא אם הבחילות וההקאות מחמירות.


שתן מוגבר – אישה עלולה למצוא את עצמה מתפנה בתדירות גבוהה מהרגיל לתת שתן. כמות הדם בגוף האישה עולה במהלך ההיריון, מה שגורם לכליות לסנן נוזלים נוספים המגיעים בסופו של תהליך לשלפוחית ​​השתן.


עייפות – במהלך ההיריון המוקדם, רמות ההורמון פרוגסטרון עולות – הורמון שעלול לגרום לעייפות. חשוב בשלב זה של ההיריון לנוח כמה שניתן. תזונה בריאה ופעילות גופנית עשויים להגביר את האנרגיה בגוף.


רצון עז וסלידה ממזון – כשאישה בהיריון, היא עלולה להיות רגישה יותר לריחות מסוימים וחוש הטעם שלה עשוי להשתנות. כמו רוב התסמינים האחרים של ההיריון, העדפות המזון יכולות להשתנות בהתאם לשינויים ההורמונליים.


צרבת – הורמוני היריון הגורמים להרפיה של המסתם בין הוושט לקיבה ויכולים לאפשר חזרה של חומצת הקיבה לוושט ולגרום לצרבת. כדי למנוע צרבת, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ותכופות ולהימנע ממאכלים מטוגנים, פירות הדר, שוקולד, ומאכלים חריפים.


עצירות – רמות גבוהות של הורמון הפרוגסטרון יכולות להאט את תנועת המזון דרך מערכת העיכול ולגרום לעצירות. תוספי ברזל יכולים להחמיר את הבעיה. כדי למנוע עצירות או להקל עליה, מומלץ לכלול בתזונה שפע של סיבים ולשתות הרבה נוזלים, במיוחד מים ומיץ שזיפים או מיצי פירות אחרים. גם פעילות גופנית סדירה מסייעת להקלה.


השליש השני להריון

השליש השני להיריון, "הטרימסטר השני", מביא לעיתים קרובות תחושת רווחה מחודשת. תקופת הבחילות הגרועה ביותר חלפה בדרך כלל, והתינוק עדיין לא מספיק גדול כדי לגרום לאי נוחות. ובכל זאת, תסמיני היריון נוספים צפויים. השליש השני נמשך מהשבוע ה-13 ועד השבוע ה-27 להיריון.

שבועות הריון - שבוע אחר שבוע

מה מתרחש בכל שבוע בשליש השני

שבועות 13-14 – העובר שוקל כבר מעל 25 גרם ואיברי המין והכליות שלו מתחילים להתפתח.


שבועות 15-16 – בשלב זה של ההיריון העובר מתחיל לשמוע והעיניים שלו מתחילות להיות רגישות לאור.


שבועות 17-18 – בשבועות אלו העובר מתחיל לזוז כבר משמעותית, אך ככל הנראה עדיין יהיה קשה להרגיש בתנועות בשלב זה. בנוסף, בשבועות אלו העובר עשוי כבר להגיב לקולות כמו מוזיקה.


שבועות 19-21 – בשבועות אלו העובר מתחיל להשמין, גדל משמעותית וכבר שוקל יותר מהשלייה.


שבועות 22-23 – בשלב זה התינוק כבר מפתח הרגלי ערות ושינה, כשלרוב הוא יתחיל לזוז יותר דווקא כשתהיי לקראת השינה.


שבועות 24-25 – בשבועות אלו התינוק כבר יכול להיוולד כפג, שכן הריאות שלו כבר מפתחות משמעותית. בשלב זה הוא כבר בועט וזז משמעותית, קופץ וזז בתגובה לקולות חזקים.


שבועות 26-27 – בשבועות אלו העובר פותח את עיניו לראשונה ומתחיל למצמץ לראשונה.


בדיקות שיש לבצע בשליש השני

עם תחילת הטרימסטר השני, בשבועות 14 עד 16 מומלץ לבצע סקירת מערכות מוקדמת. בשבועות אלו (שבועות 16-20) ניתן לבצע בדיקת מי שפיר, בהתאם לצורך או בהתאם לרצון ההורים.

את מי השפיר יש לבצע לאחר בדיקת סקר ביוכימי שני, אותה ניתן לבצע בשבועות 16-19. סקירת מערכות מאוחרת מבוצעת בשבועות 21-24 ובדיקת אקו לב עוברי מבצעים במידת הצורך בשבועות 19-25. בנוסף, חשוב בשלב זה של ההיריון, בשבועות 24-28 לבצע בדיקת העמסת סוכר לאבחון סכרת הריון.

במקרה של הריון בסיכון גבוה אפשר לערוך בדיקת חלבון עוברי – בדיקת דם ביוכימית שנועדה לאבחן מומים בעובר.

בסרטון מסביר פרופ' בועז וייס על דיקור מי שפיר

מתוך פרוייקט המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ קרסו

שינויים גופניים

במהלך השליש השני של ההיריון, האישה עלולה לחוות שינויים גופניים הכוללים:

גדילת בטן ושדיים – ככל שהרחם מתרחב כדי לפנות מקום לתינוק, הבטן של האישה גדלה. גם השדיים ימשיכו לגדול בהדרגה. חזייה תומכת עם רצועות רחבות או חזיית ספורט היא חובה.


צירי ברקסטון היקס – האישה עלולה להרגיש צירים קלים ולא סדירים אלו כתחושה של מתיחה קלה בבטן. הם נוטים יותר להתרחש בשעות אחר הצהריים או הערב, לאחר פעילות גופנית או לאחר יחסי מין. יש לפנות לרופא אם הצירים הופכים להיות קבועים ועולים בהתמדה בעוצמתם, שכן הם יכולים להוות סימן ללידה מוקדמת.


שינויים בעור – שינויים הורמונליים במהלך ההיריון מעוררים תאים נושאי פיגמנט (מלנין) בעור. כתוצאה מכך, ייתכן שאישה תבחין בכתמים חומים על הפנים וייתכן גם שיופיע קו כהה במורד הבטן. שינויים אלו בעור הם שכיחים ובדרך כלל דוהים לאחר הלידה. חשיפה לשמש יכולה להחמיר אותם ולכן מומלץ להשתמש בקרם הגנה בעת השהייה בחוץ. ייתכן שאישה תבחין בקווים אדומים-חומים, שחורים, כסופים או סגולים לאורך הבטן, השדיים, הישבן או הירכיים (סימני מתיחה). למרות שלא ניתן למנוע סימני מתיחה, בסופו של דבר הם הולכים ומתמתנים.


בעיות באף – במהלך ההיריון, רמות ההורמונים עולות וגוף האישה מייצר יותר דם. זה יכול לגרום לריריות האף להתנפח ולדמם בקלות, וכתוצאה מכך לאף סתום ודימום מהאף. טיפות מלח או שטיפה בתמיסת מלח יכולות לעזור להקל על הגודש. כמו כן, יש לשתות הרבה נוזלים, להשתמש במכשיר אדים ולמרוח קרם לחות מסביב לשולי הנחיריים כדי לעזור להרטיב את העור.


בעיות שיניים – היריון עלול לגרום לחניכיים להיות רגישות יותר לחוט דנטלי ולצחצוח, וכתוצאה מכך לגרום לדימום קל. שטיפה במי מלח ומעבר למברשת שיניים רכה יותר עלולים להפחית את הגירוי. הקאות תכופות יכולות גם כן להשפיע על אמייל השן ולהפוך את האישה לרגישה יותר לחורים בשיניים. יש להקפיד לשמור על היגיינת השיניים במהלך ההיריון.


סחרחורת – היריון גורם לשינויים במחזור הדם העלולים לגרום לסחרחורות. אם הסחרחורת מהווה בעיה, יש לשתות הרבה נוזלים, להימנע מעמידה ארוכה ולזוז לאט כאשר עומדים או מחליפים תנוחה. כאשר אישה מרגישה סחרחורת, עליה לשכב על הצד.


התכווצויות ברגליים – התכווצויות ברגליים שכיחות עם התקדמות ההיריון, ולעיתים קרובות מתרחשות בלילה. כדי למנוע אותן, יש למתוח את שרירי השוקיים לפני השינה, להישאר פעילים פיזית ולשתות הרבה נוזלים. מומלץ לבחור נעליים עם מחשבה על נוחות, תמיכה ושימושיות. במקרה של התכווצות, יש למתוח את שריר השוק בצד הפגוע. מקלחת חמה, אמבטיה חמה או עיסוי קרח עשויים לעזור.


הפרשות מהנרתיק – יתכן שאישה תבחין בהפרשות נרתיקיות דביקות, בהירות או לבנות וזה נורמלי. יש לפנות לרופא אם ההפרשה בעלת ריח חזק, בצבע יוצא דופן, או אם היא מלווה בכאב, צריבה או גירוד באזור הנרתיק, שכן הדבר יכול להצביע על זיהום בנרתיק.


דלקות בדרכי השתן – זיהומים אלה שכיחים במהלך ההיריון. יש לפנות לרופא אם לאישה יש דחף חזק להתפנות בצורה שאינה מאפשרת להתאפק, כאב חד בעת מתן שתן, שתן עכור או בעל ריח חזק או תסמינים של חום או כאב גב. דלקת בדרכי השתן שלא מטופלת עלולה להיות חמורה ולגרום לזיהום בכליות.


שליש שלישי

השליש השלישי להיריון, "הטרימסטר השלישי", יכול להיות מאתגר פיזית ורגשית. גודלו ומיקומו של התינוק עשויים להביא להרגשת אי נוחות. יתכן שבשלב זה תופיע תחושת מיצוי מההיריון ורצון לעבור לשלב הבא. בנוסף, במקרים של חריגה מתאריך היעד ללידה, אישה עלולה לחוות אכזבה. על כן, חשוב לנסות להישאר חיובית לקראת סוף ההיריון. הטרימסטר השלישי נמשך משבוע 28 ועד סוף ההיריון.

שבועות הריון - שבוע אחר שבוע

מה מתרחש בכל שבוע בשליש השלישי

שבועות 28-31 – החל מהשבוע ה-28 העובר שוקל כבר מעל 1 ק"ג וניתן לשמוע את קולות הלב של העובר בסטטוסקופ. בשלב זה של ההיריון העובר פעיל במיוחד וכבר מתחיל למצוץ אצבע.


שבועות 32-35 – בשלב זה של ההיריון העובר כבר שוכב, מוכן ללידה, עם הראש למטה והמוח ומערכת העצבים מוכנים במלואם.


שבועות 36-40 – בשבועות אלו הריאות ומערכת העיכול כבר מוכנים במלואם. החל משבוע 37 לידה כבר נחשבת "לידה במועד" ורוב הלידות מתבצעות בשלב זה.

בדיקות שיש לבצע בשליש השלישי

בשבועות 30-33 יש לבצע בדיקת אולטראסראונד למעקב אחר גדילת העובר ובשבועות 35-36 מבוצעת בדיקה נרתיקית לבירור GBS. במידה וההיריון מתעכב לאחר שבוע 40, יש לבצע מעקב קפדני יותר אחר ההיריון.


שינויים גופניים

ככל שהתינוק יגדל, תנועותיו יהיו ברורות יותר.

תחושות מרגשות אלה מלוות לעיתים קרובות באי נוחות הולכת וגוברת וסימנים ותסמינים אחרים, כולל:

צירי ברקסטון היקס – כמו בשליש השני, האישה עלולה להרגיש צירים קלים ולא סדירים אלה כמתיחה קלה בבטן. הם נוטים יותר להתרחש בשעות אחר הצהריים או הערב, לאחר פעילות גופנית או לאחר יחסי מין. צירים אלה נוטים להופיע לעתים קרובות יותר ולהתחזק ככל שמתקרבים לתאריך היעד ללידה. יש לפנות לרופא אם הצירים הופכים להיות קבועים ועולים בהתמדה בעוצמתם, שכן הם יכולים להוות סימן ללידה מוקדמת.


כאבי גב – הורמוני היריון מרפים את רקמת החיבור המחזיקה את העצמות במקום, במיוחד באזור האגן. שינויים אלה יכולים להיות קשים במיוחד בגב, ולעתים קרובות לגרום לאי נוחות במהלך השליש השלישי. בעת ישיבה, חשוב לבחור כיסאות עם תמיכה טובה לגב. בנוסף, יש לבצע פעילות גופנית קבועה ולנעול נעליים עם עקב נמוך – אך לא שטוח – עם תמיכה טובה בקשת. במידה ואישה חווה כאב חמור או מתמשך, יש לפנות לרופא המטפל.


קוצר נשימה – יתכן ואישה תחווה קוצר נשימה קל. מומלץ להתאמן על יציבה טובה כדי לתת לריאות יותר מקום להתרחב.


צרבת – כמו בכל תקופת ההיריון, הורמוני ההיריון גורמים להרפיה של המסתם בין הוושט לקיבה ויכולים לאפשר חזרה של חומצת הקיבה לוושט ולגרום לצרבת. כדי למנוע צרבת, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ותכופות ולהימנע ממאכלים מטוגנים, פירות הדר, שוקולד, ומאכלים חריפים.


ורידי עכביש, דליות וטחורים – זרימת דם מוגברת עשויה לגרום להופעת ורידים אדומים-ארגמניים (ורידי עכביש) על הפנים, הצוואר והידיים. האדמומיות בדרך כלל נעלמת לאחר הלידה. יתכן שאישה תבחין בוורידים נפוחים (דליות) ברגליים. דליות כואבות ומגרדות באזור פי הטבעת (טחורים) הן תסמין נוסף. כדי להקל על הנפיחות, מומלץ לבצע פעילות גופנית, להרים את הרגליים לעיתים קרובות, לכלול שפע של סיבים בתזונה ולשתות הרבה נוזלים.


הטלת שתן תכופה – כאשר התינוק נכנס עמוק יותר לתוך האגן, אישה עלולה להרגיש לחץ רב יותר על שלפוחית ​​השתן, ולמצוא את עצמה מתפנה לעתים קרובות יותר. לחץ נוסף זה עלול גם לגרום לדליפת שתן – במיוחד בזמן צחוק, שיעול, התעטשות, כיפוף או הרמה. אם זו בעיה, יש לשקול להשתמש בתחתונים סופגים. אם יש חשש לדליפת מי שפיר, יש לפנות לרופא.


מקורות: MayoClinic

שאלות ותשובות בנושא

אני חווה קרסוליים נפוחים במהלך הלידה, האם מדובר בתסמין נורמלי?

כן. בעקבות עלייה בכמות הנוזלים בגוף ועלייה בלחץ המופעל על ורידים, הגוף מתקשה להזרים את כמות הדם בצורה יעילה, ונוזל מצטבר בקרסול. בנוסף, שינויים הורמונליים יכולים לתרום לכך. מומלץ להימנע מעמידה ארוכה, לישון על הצד ולהתמיד בפעילות גופנית.

האם מותר לקחת אנטיביוטיקה במהלך ההריון?

ניתן לקחת אנטיביוטיקה במהלך הריון, אך יש לבחור בקפידה את סוגה שכן סוגים מסוימים אינם בטוחים לשימוש בהריון. סוג האנטיביוטיקה תלוי בשבוע ההריון, במינון, משך תקופת הלקיחה ועוד, ובכל מקרה חובה להתייעץ עם רופא בנושא.

האם גלולות למניעת הריון עלולות לפגוע בעובר?

נראה כי אין סיכון לעובר כתוצאה מנטילת גלולה למניעת הריון, אך המחקרים אינם חד משמעיים בנושא. מומלץ להפסיק ליטול גלולות עם היוודע ההריון. במידה ונטלת גלולה לפני היוודע ההריון, ניתן לפנות לרופא, אך יש לזכור כי הסיכון הוא נמוך מאוד.

האם ניתן לעבור טיפולי שיניים בזמן הריון?

ניתן לבצע טיפול שיניים בכל עת במהלך ההריון. עם זאת, הזמן הטוב ביותר לבצע טיפולי שיניים אלקטיביים הוא בשליש השני, שבועות 14 עד 20.

האם מותר להניק בזמן הריון עם ילד נוסף?

באופן כללי, ניתן להמשיך בהנקה בהריון, כל עוד את מקפידה לאכול תזונה בריאה ולשתות הרבה נוזלים. עם זאת, הנקה עלולה לגרום להתכווצויות רחם קלות. למרות שצירים אלה אינם מהווים דאגה במהלך הריון לא מסובך, הרופא עשוי שלא להמליץ הנקה בזמן ההריון אם הפלת בעבר או אם יש לך היסטוריה של לידה מוקדמת.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר