כואב אבל פחות: הפתרון לשיכוך כאב כרוני

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר גור
השאירו פרטים או חייגו
077-9969996

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת כאב

    כאובים אחרי ניתוח, כימותרפיה, או תאונות עבודה, מחפשים כל פתרון שיקל על הכאב. ד"ר רות גור, נוירוכירורגית מומחית לכאב ממרפאת כאב בשיבא, מספרת בתכנית סטטוסקופ בערוץ 13 על טכנולוגיית CURONIX הקוצב העצבי לשיכוך כאב כרוני

    צפו בד"ר רות גור מתראיינת על כך בתוכנית סטטוסקופ

    יש מקרים שונים בהם כאב הופך להיות בן לוויה, אם בעקבות ניתוח או למשל מטופלים ומחלימים מסרטן הסובלים מכאב כרוני. עבור אלה, החיפוש אחר הקלה מהכאב אם בעזרת תרופות או תכשירים, פעמים רבות ללא מזור מהותי, הופך להיות סיזיפי. הכאב משפיע על התפקוד היומיומי ועל שלוות הנפש. לאחרונה פריצת דרך בתחום הכאב מגיעה מבית חולים שיבא, שם מטפלים בטכנולוגיית CURONIX לשיכוך כאב כרוני.

    כיצד פועלת הטכנולוגיה החדשה?

    מדובר בתהליך פשוט יחסית, שנעשה בהרדמה מקומית, בו משתילים אלקטרודה סמוך לעצב המשדר כאב. בדרך זו הפולסים החשמליים של האלקטרודה חוסמים את אותות הכאב להגיע אל המוח ובכך משככים את הכאב ומפחיתים מעוצמתו משמעותית.

    לדברי ד"ר רות גור, נוירוכירורגית מומחית לכאב מרפאת כאב בשיבא: "הטיפול החדש מיועד לבעלי כאב כרוני, בהם חולים אחרי ניתוחים, כימותרפיה, תאונות עבודה, כריתת איברים ואירועים אחרים שיכולים לגרום לפגיעה עצבית".

    אנטנה וקוצב חוץ גופיים

    איך אפשר לדעת האם הכאב הוא ממקור עצבי או אחר?

    "כאב עצבי מרגיש כמו זרם חשמלי או שריפה בגוף, ובמקום שהוא פיזור של עצב. זה כאב שהוא בלתי פוסק ולא תלוי בתנועה או במעמסה על האיבר".

    מה ייחודי בקוצב הזה?

    "הייחוד של הקוצב שהוא אלחוטי. המערכת הזאת נמצאת מחוץ לגוף. רק האלקטרודות בפנים. מדובר על אלקטרודות מאוד קטנות שאפשר להשתיל בכל מקום בגוף. כלומר ממש ישירות בסמוך למוקד הכאב. תהליך ההחדרה הרבה יותר פשוט וממוקד במקור הבעיה. משתילים את הקוצב על העצב ומייצרים חשמל מבחוץ. זה יושב על התדר של העצב ומשדרים שידורים אחרים לאיבר, במקום הכאב. בנוסף, אם למטופל יש כמה עצבים שנפגעו באותו איבר אפשר להשתיל בכמה עצבים שונים. אפשר להשתיל כמה אלקטרודות ואותו שלט יכול לשלוט בכולן בנפרד. זה גם מתאים לתכניות שונות".

    אלקטרודה זעירה מושתלת בסמיכות לעצב

    מי קובע את המינון?

    "אחרי שיש החלטה מה המקור ורופא קובע את הטיפול, הטכנאי מתאים את עוצמת הטיפול. המטופל יכול לשלוט בעצמו בהדלקה ובכיבוי, בהגברה או החלשה. אפשר לשנות את עוצמת המינון בעזרת הטכנאי".

    כמה זמן אורך התהליך?

    "כשעתיים עד שלוש שעות. לפעמים לוקח קצת זמן להתאים את המינון המדויק".

    אחד המטופלים בשיטה זו הוא תומר אורן, נכה צה"ל שהגיע עם עצב פגוע בקרסול. "במשך שנים סבלתי מכאב, ביום ובלילה. רמת הכאב הייתה לא אנושית וזה פגע בתפקוד שלי ברמה כזו שלא יכולתי לעשות שום פעילות גופנית", הוא אומר. "עשו לי ניתוח לשחרור העצב, עשו לי בלוקים, אבל שום דבר לא עזר. לקחתי כדורים נגד כאבים על בסיס קבוע, אבל הם לא עזרו. בשלב מסוים עשו לי שחרור של הקרסול במרפאת רמב"ם, אבל זה עזר בצורה מוגבלת וזמנית. כשהכאבים חזרו הופנתי לד"ר גור".

    לדבריו, מאז שד"ר גור השתילה בגופו את האלקטרודה חלה הקלה עצומה בכאב. "זה הבדל של שמיים וארץ", הוא מעיד. "מבטטת כורסה הפכתי לאדם שרץ חצי מרתון. היום אני יכול לעשות כל פעילות, להסתובב ולטייל ולתפקד רגיל לגמרי".

    איך ההתנהלות היום יומית של המטופל עם הקוצב?

    המטופל מסתובב עם השלט בכיס והוא שולט בעוצמת הכאב בשיטה של התנהלות מונעת. "כדי שלא אחווה כאב אני מניח את המכשיר על הקרסול. יש לי בפנים שלוש תכניות. אני בוחר את העוצמה של הזרם החשמלי שעובר לרגל. לרוב ככל שאני הולך עם זה יותר ההשפעה של המכשיר נמשכת לטווח ארוך יותר".

    האם יש פג תוקף למכשיר? צריך להחליף את האלקטרודה מדי פעם?

    "לא צריך להחליף את האלקטרודה. היא נשארת בגוף של המטופל לכל אורך חייו. חשוב מאוד לציין כי המכשיר הזה לא פותר את הבעיה הגורמת לכאב,  אלא את הסבל של המטופל מהבעיה וזה כשלעצמו משפר את איכות החיים בצורה משמעותית".

    האם יש תופעות לוואי?

    "אין שום תופעות לוואי. כמו בכל השתלת גוף זר עלול להיות זיהום או דימום. אבל זה ממש נדיר וזניח. ספציפית תופעות לוואי לקוצב אין, זו לא תרופה".

    הטכנולוגיה החדשה נמצאת בשימוש ברוב קופות החולים ולדברי ד"ר גור אחוזי ההצלחה עומדים על: 80%, "הקלה דרמטית כזו על הכאב היא ללא ספק משנה חיים".


    ד"ר רות גור
    נוירוכירורגיה
    ד"ר רות גור הינה מומחית לנוירוכירורגיה ולרפואת כאב באסיא מדיקל. ד"ר גור החלה לעבוד במרפאת כאב כרופאה מומחית בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר ההתמחות. כמו כן, היא סיימה תואר במשפטים בקרייה האקדמית קריית אונו במקביל...

    להתייעצות עם ד”ר גור
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9969996

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות