הגדלה והרמת חזה

מדיקו > מדריכים > כירורגיה פלסטית > הגדלה והרמת חזה
הגדלה והרמת חזה
רופאים שעשויים לסייע לך: 85 רופאים בתחום ניתוח הגדלה והרמת חזה
כמה עולה: 25,000-36,000
65 תמונות של הגדלה והרמת חזה
זמן החלמה: שבוע עד עשרה ימים
סוג הרדמה: כללית

מדריך הגדלה והרמת חזה

מהו ניתוח הגדלה והרמת חזה?

הניתוח השני בשכיחותו מבין ניתוחי החזה האסתטיים לאחר הגדלת חזה. הניתוח נועד לטפל בחזה שצנח, התרוקן, התרופף ואיבד מצעירותו בעקבות שינויים המתרחשים באופן בלתי נמנע לאחר הריונות, לידות והנקות או בעקבות ירידת משקל תלולה.

במהלך הייעוץ המנתח הפלסטי המומחה מעריך את הנפח שחסר, את מידת הצניחה וההתרופפות ומתכנן יחד איתך על פי טעמך האישי את גודל וסוג השתל המתאים לך ביותר.

במהלך הניתוח מסיר המנתח עודפי עור ורקמה צנוחים ורופפים, מרים את הפטמה והעטרה למקומם האידאלי, מקטין את העטרת, מותח את העור ומעצב מחדש את החזה במראה נאה וצעיר כאשר השתל המתאים לך מוחדר אל כיס מתאים מעל או מתחת לשריר.

במאמר זה נלמד על:


מה הקשר בין מקרי לימפומה לבין שתלי סיליקון בהתאם לפרסומי ה-FDA ועד כמה זה שכיח ומסוכן?

מדובר בסיכון נדיר ביותר אשר מוערך כיום באחד לעשרות אלפים. בעבר שימוש בשתלים שהמעטפת החיצונית שלהם הייתה בעלת חספוס גס העלה את השכיחות של תופעה נדירה זו לרף של כ- 1:3000. בעקבות זאת הייצור והשיווק של השתלים הללו הופסק וכיום הם לא בנמצא.

השתלים המודרניים המוצעים לך כיום הם תולדה של למעלה מ-50 שנות מחקר ונחשבים בטוחים מאוד לשימוש. כיום ניתן לבחור בין שתלים חלקים או כמעט חלקים (ננו) לבין שתלים בעלי חספוס עדין מאד. לכל רופא ההעדפה האישית שלו ביחס לשתלים המומלצים לפי ניסיונו.

הסיכון עם שתלים בעלי חספוס עדין מוערך כיום ב- 1:60-80,000. הסיכון עבור השתלים החלקים שואף לאפס, אך יש להם חסרונות אחרים שיש לקחת בחשבון.

אולי יעניין אותך: לימפומה שאינה הודג'קין


למי מתאים ניתוח הגדלה והרמת חזה? 

הניתוח מתאים למי שמאוכזבת מהמראה, המגע והאסתטיקה של החזה שלה מכל סיבה שהיא ומבקשת להשיב לו נפח, בולטות, מלאות ולעצב אותו בצורה חדשה נאה, צעירה ופרופורציונלית למידות גופה.

אם את מרגישה שהחזה שלך כבר ריקני, רפוי וצנוח, אם העטרת התרחבה, אם הוא שקע וצנח, התרופף והתרוקן בעקבות לידות, הנקות, הרזיה או אם מלכתחילה אף פעם החזה שלך לא היה עגול, יפה, עומד ומוצק אז את מועמדת פוטנציאלית לניתוח זה.

חשוב מאוד לבחור את העיתוי הנכון לבצע את הניתוח: אם החזה היפה שלך התרוקן, התרופף וצנח בעקבות לידות והנקות, חשוב מאוד לבצע את הניתוח כאשר רוב ההריונות המתוכננים כבר מאחורייך.

אם היית מלאה יותר בעבר וכעת עם ההרזיה המבורכת ושמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית מסודרת החזה התרופף, התרוקן וצנח – הזמן לשקול את הניתוח הוא כשהגעת קרוב למשקל המטרה שלך ואת מצליחה לשמור עליו לאורך זמן.

צפו בד"ר הדר ישראלי מתראיינת על כך בתוכנית סטטוסקופ ,רשת 13


למי לא מתאים ניתוח הגדלת והרמת חזה?

הניתוח אינו מתאים למי שנמצאת בשלבים הפעילים של בניית הקן המשפחתי ומתכננת הריונות ולידות בטווח המיידי, הקצר או הקרוב.

הניתוח אינו מתאים לך אם יש לך משקל עודף ואם את מתכננת הרזיה בקרוב, עליך להשלים את תהליך ההרזיה ולהגיע למשקל היעד שהצבת לעצמך ולראות שאת מסוגלת לשמור עליו לאורך זמן.

הניתוח אינו מתאים לך אם את לא מעוניינת שיעשה שימוש בשתלי סיליקון בגופך.

הניתוח אינו מתאים למי שסובלת מבעיות רפואיות משמעותיות אשר עלולות לסכן את הצלחת הניתוח. גיל כשלעצמו אינו מהווה התווית נגד לביצוע הניתוח.

אם יש במשפחתך הקרובה סיפור משפחתי המצביע על נטייה משפחתית או גנטית לסרטן שד מומלץ שתבצעי בירור וייעוץ גנטי שמטרתו לבדוק מהי דרגת הסיכון האישית שלך.

גם אם יתברר כי את בקבוצת סיכון עדיין תוכלי לבחור לעבור את הניתוח, אך עלייך לשקול היטב את השלכותיו, יתרונותיו וחסרונותיו ביחס למצבך.


איך בוחרים את השתל הנכון עבורי לניתוח?

בחירת השתל היא תהליך הדורש רמה גבוהה של מומחיות. הוא מבוצע בדקדקנות על ידי הרופא המנתח שלך ואשר לוקח בחשבון מספר רב של מדדים גופניים הקרויים גם Bio-dimensions. המדדים כוללים מדדים מספריים כגון רוחב השד, עובי הרקמה, מרחקי הצניחה של השד התחתון ושל הפטמות והעטרות, גודל השתל המיועד ומשקלו ביחס לנפח הרצוי והמצופה מבחינתך, זה שיעניק לך את התוצאה הרצויה.

מדדים נוספים אינם מספריים וקשורים לטיב הרקמות, אך ההתרשמות של המנתח הפלסטי מהם חיונית להצלחת הניתוח: מידת הצניחה וההתרופפות של הרקמות, עד כמה הרקמה מסוגלת לשאת בעצמה את משקל השתלים לאורך זמן והאם יש צורך להניף את שריר החזה בכדי לתמוך בשתלים. האם הרקמה מספיק עבה בקוטב העליון, האם כדאי להניח את השתל מעל או מתחת לשריר על מנת שהתוצאה תיראה יפה וטבעית ותישמר בצורה נאה לאורך השנים, האם צריך להסיר רק עור עודף או שיש להיפטר גם מרקמת שד תלויה ורופפת.

בפגישת האבחון והייעוץ המנתח יבחן ויתעד את נתונייך החשובים. לאחר מכן מתבצעת מדידת שתלי המחשה בגדלים שונים הממוקמים בתוך חזיית מדידה מול המראה וננסה להבין יחד מהו הנפח האופטימלי ביחס לנתוני גופך וביחס לציפיותייך וטעמך האישי. כך נדע מה הנפח הרצוי של השתלים שמומלץ להוסיף עבורך.

בשלב האחרון נבחן האם נכון להציע לך שתל עגול "רגיל" (בולט יותר או פחות), או שכדאי להציע לך שתל מיוחד כגון שתל אנטומי או שתל קל על מנת להשיג את התוצאה האסתטית האידאלית עבורך.


תמונות לפני ואחרי:


ממה עשוי השתל?

כל שתלי הסיליקון בנויים פחות או יותר באותו אופן ועשויים בערך מאותם חומרים. כל שתל בנוי מחלק חיצוני הקרוי "מעטפת" ומחלק פנימי הקרוי "מילוי".

המעטפת החיצונית של כל השתלים אלסטית כלומר גמישה אך בו זמנית גם קשיחה, מוצקה ואטומה בכדי לאטום ולמנוע כל נזילה או זליגה אפשרית של המילוי הפנימי כלפי חוץ על מנת שלא יבוא במגע עם הגוף. המעטפת הזו עשויה מסיליקון הקרוי בשפה המקצועית "אלסטומר" והיא זו שקובעת את הגודל והצורה שלו. המעטפת יכולה להיות חלקה או בעלת מרקם חיצוני מחוספס בדרגה זו או אחרת והוא זה שמעניק לשתל את התכונות הייחודיות וחשובות המשפיעות על התנהגותו בתוך הגוף הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

החלק הפנימי הינו המילוי של השתל והוא בדרך כלל עשוי מסיליקון ג'ל בדרגת צמיגות, סמיכות ומוצקות כזו או אחרת. בעבר, בעיקר בארה"ב נעשה שימוש נרחב בשתלים בעלי מילוי מי-מלח בעיקר מאחר ובמשך כעשור בין השנים 1996 ועד 2006 נאסר השימוש בארה"ב על שתלי סיליקון. כיום, לאחר מחקרים רבי שנים שהוכיחו כי השימוש בשתלים מודרניים בעלי מילוי סיליקון בטוח מאד לשימוש לאורך שנים ארוכות, ממעטים מאד להשתמש בשתלים במילוי מי מלח הן בארה"ב והן ביתר העולם.

בדורות הקודמים נעשה שימוש בסיליקון בצורה יותר נוזלית, חסרונה היה בכך שאם המעטפת החיצונית היתה נפרצת עקב קרע או בלאי הסיליקון הפנימי היה זולג, נוזל וממלא את הכיס. סיליקון נוזלי במגע ישיר עם הרקמות עובר ספיגה הן ברקמה והן על ידי המערכת החיסונית שעלולה לייצר כנגדו תגובת דחייה.

בדורות המתקדמים של השתלים המודרניים כיום הסיליקון המהווה את המילוי הפנימי של השתל מיוצר ומיוצב לתצורת ג'ל יציב וצמיג (קוהסיבי) (כמו סוכריות גומי – Gummy Bear). דרגת המוצקות והגמישות שונה מעט בין החברות השונות ובין דגמים שונים של שתלים באותה חברה. חברות מסוימות, לדוגמה השתלים הארגונומיים של חברת מוטיבה (Motiva Ergonomix Implants) טוענות שהמילוי שלהן רך וגמיש יותר. בהקשר זה חשוב להבין שהרכות והטבעיות של המגע עם שתלי סיליקון בחזה תלויה בעיקר במידת ההצטלקות של הגוף סביב השתל, כלומר במידת הרכות והגמישות של הקופסית שהגוף בונה סביבו. השפעת הג'ל הפנימי על רכות השדיים הינה בדרגת חשיבות משנית.

השתלים הקלים (B-Lite, Polytech GmbH, Germany) הם ככל הנראה קפיצת הדרך החשובה ביותר שנעשתה בעשור האחרון בתהליכי הייצור של שתלי הסיליקון המודרניים והינה גאווה ישראלית פרי פיתוח כחול-לבן של זוג אחים בוגרי הטכניון ג'קי ודעאל גוברין, האחד רופא והשני מהנדס שהקימו את חברת ג'י אנד ג'י בעלת הפטנט ואשר נרכשה לאחרונה על ידי יצרן שתלים גרמני, הגדול באירופה – חברת פוליטק.

מדובר בשתלים בהם המילוי הפנימי הינו סיליקון קל משקל המיוצר בטכנולוגיה חדשנית במהלכה מוטמעים במרקם הג'ל כ-30% בועות גז זעירות. כך נוצר שתל אשר קל ב-30% מאחיו הממולא בג'ל סיליקון סטנדרטי. היתרונות של השתלים הקלים נובעים מהעובדה שעיקר החסרונות של שימוש בשתלים גדולים נובע מהכובד שלהם ולא מעצם גודלם. כך ניתן להציע שתלים גדולים בנפחם אך קלים במשקלם בדומה לשתלים קטנים הרבה יותר. את היתרונות ארוכי הטווח של השתלים הקלים  כנראה שנבין יותר לעומק בשנים הבאות ככל שהשימוש בהם יהפוך נפוץ ורווח יותר.


מה לגבי הגדלת חזה בשילוב שומן עצמי?

השתלת שומן בשדיים הינה אחד מכלי העבודה החשובים העומדים לרשותו של המנתח הפלסטי ומהווה כלי מרכזי ביותר בארגז הכלים של המנתח הפלסטי העוסק בשחזורי שדיים. רוב שחזורי השדיים כיום נעשים תוך שימוש בשיטות אלו. אך חשוב להבין שלרוב מדובר בסדרה של ניתוחים ולא בניתוח בודד. שומן נקלט בממוצע סביב 50% מנפח ההשתלה בשד. תפקידו העיקרי להוות ריפוד חיצוני במקרים בהם הרקמות החיצוניות דקות ורזות, בעיקר סביב שתלים. זו הסיבה שעיקר השימוש בו הוא בשחזורי שדיים.

אולם תפקידו ומקומו בניתוחי שדיים אסתטיים בעל חשיבות משנית הרבה יותר. כאשר מבקשים בבת אחת לבצע מילוי פנימי של ליבת השד (החלקים הפנימיים ביותר של השד) למטרת עיצוב, בולטות, עגלגלות והוספת נפח משמעותי אין תחליף לשתלי סיליקון.

ניתן לסכם שהשתלת שומן מהווה כלי עזר מוצלח שמטרתו לעזור למנתח הפלסטי לעצב שדיים בצורה נאה ולהעניק להם מראה ומגע טבעיים, בעיקר במקרים בהם רקמת השד רזה ודקה מדי. כשלעצמו אינו מהווה תחליף לשתלי סיליקון אלא תוספת המאפשרת שימוש בשתלים קטנים יותר, כאשר השומן מהווה ריפוד חיצוני נוסף, בעוד שתפקיד השתל הינו להעניק נפח ליבה פנימי עמוק, בולטות ועגלגלות. שיטת הגדלת שדיים זו המשלבת שימוש בשתלים יחד עם השתלת שומן בו זמנית נקראת הגדלת חזה היברידית.


איך מתבצע ניתוח הגדלה והרמת חזה שלב אחר שלב?

בשלב התכנון המנתח הפלסטי מסמן את מיקום הפטמה והעטרה העתידיים, קובע עד כמה ניתן להרים ולמתוח, עד כמה ניתן להדק ואיך לעצב בצורה נאה את השד החדש.

בשלב הראשון מסירים את עודפי העור הבסיסיים וממקמים מחדש את הפטמה והעטרה המוקטנים, מהדקים באופן זמני את העור עם סיכות כירורגיות ואז מייצרים מקום לשתלים בהתאם לגודלם, נפחם וצורתם מעל או מתחת לשריר על פי שיקול הדעת הרפואי בהתאם לנתונים שלך.

מחדירים שתלי מדידה זמניים ואז תוך כדי ניתוח כל עוד את עדיין ישנה מושיבים אותך ובודקים את היופי, הנראות והסימטריה של השדיים, אם צריך מבצעים תיקונים ואיזונים קלים אחרונים, לבסוף מחליפים את שתלי המדידה הזמניים בשתלים קבועים ותופרים בצורה מדויקת בתפירה פלסטית אסתטית תוך שימוש בתפרים נספגים את כל קוי התפר.

בסיום הניתוח יש מנתחים שמקפידים להשאיר נקזים, אחרים מעדיפים שלא.

לבסוף מניחים פלסטרים סטריליים על העור ואת הכל חובשים יפה בחבישה סטרילית סופגת שתפקידה לרפד ולהגן על העור ולמנוע מתח ולחץ חיצוניים על התפרים העדינים.


מה לגבי מיקום השתלים?

את השתלים ניתן למקם מעל השריר או מתחת לשריר. ישנם שיקולים רבים לכאן ולכאן ולכל מנתח שיקול הדעת שלו בבחירת המיקום הנכון בכל מקרה ומקרה. כעקרון אם הרקמה עבה, מוצקה וחזקה מספיק ואם נעשה שימוש בשתל לא גדול ולא כבד מדי ניתן להניח את השתל מעל השריר. היתרון הוא החלמה קלה מעט יותר, פחות מגבלות בהנעת הידיים ובנשיאת משקל. החיסרון הוא שישנה נטייה מעט גדולה יותר לשקיעה של השד והשתל.

כאשר הרקמות דקות ורופפות, כאשר יש צורך להשתמש בשתלי סיליקון גדולים יחסית, כאשר אין מספיק ריפוד בקוטב העליון וכאשר מבקשים למתוח ולהרים את החזה בצורה המקסימלית נכון יותר להניח את השתלים מתחת לשריר. היתרון הוא יציבות של מיקום השתל לאורך הזמן, החיסרון הוא החלמה עם מעט יותר כאב ואי נוחות ויותר מגבלות בנשיאת משקל ובהנעת הידיים.

כאשר משתמשים במונח "חצי-חצי" המשמעות היא למעשה דומה מאד למיקום השתל מתחת לשריר.


מהי האחריות על השתל?

חברות השתלים מעניקות אחריות לכל החיים על המוצרים שלהן. (Lifetime Warranty). אך חשוב להבין מה המשמעות של אחריות זו. האחריות מכסה את השתלים בלבד מאחר וחברת השתלים מכרה לך את השתלים. בפועל האחריות הבסיסית והחשובה היא ל-10 השנים הראשונות מאחר ובמהלך 10 שנים אלו השתל שלך אמור להישאר שלם ותקין.

שתל שמתגלה כפגום במהלך העשור הראשון הנו לרוב בעיה באיכות הייצור של השתל ועל כן יזכה אותך בזוג שתלים חדשים של אותו יצרן  ללא כל תמורה ובמתנה מטעם היצרן והיבואן, אך לא יכסה את עלויות הניתוח.

לאחר עשור של שימוש סביר שמדובר בבלאי ולכן יש אמנם יצרנים שעדיין האחריות תהיה תקפה לגבי מוצריהן בעוד שיצרנים אחרים מגבילים את האחריות מעבר ל-10 השנים הראשונות.

חשוב להבדיל בין אחריות לשתלים ובין אחריות להצלחת הניתוח. האחריות להצלחת הניתוח מוטלת על כתפיו של הרופא המנתח. את הצלחת הניתוח אנחנו קובעים לאחר שנה של החלמה. לאחר שנה, במידה ותוצאת הניתוח אינה משביעת רצון עליך להיפגש עם הרופא המנתח ולנהל דיון על מידת ההצלחה של הניתוח.

במידה ותחליטו יחד שיש מקום לבצע ניתוח נוסף, משלים וכיוצא בזאת הרופא המנתח לא יגבה שכר טרחה נוסף, אך את עלויות הניתוח תצטרכי לשלם מכיסך. עלויות אלו יכללו את עלויות חדר הניתוח. ההרדמה והאשפוז, ובמידה ותחליטו יחד לשנות את גודל השתלים, את סוג השתלים וכיוצא בזאת יחולו עלייך גם עלויות השתלים.


<h2id="אפשריים">מה הסיבוכים של ניתוח הגדלה והרמת חזה?

הסיבוכים העיקריים והחשובים שעלייך להכיר ולקחת בחשבון כאשר את שוקלת לעבור ניתוח עם שתלי סיליקון בחזה הינם:

דימום, זיהום, צלקות, יש סיכון לאבד תחושה בפטמות או בחלק התחתון של השד, וישנה תופעת "התקשות קופסיתית" הנקראת גם הצטלקות קופסיתית. מה שקובע את רכות השדיים וטבעיות המגע הוא לא השתל אלא איך הגוף מתרפא סביב השתל. ברוב המקרים הריפוי תקין ואז השדיים רכים, גמישים וטבעיים למגע.

אחד הסיכונים הוא שהגוף ייצור צלקת מתהדקת סביב השתלים שעלול לגרום לנוקשות, כאב ואי נוחות. תופעה זו נדירה מאד סביבות 2%. במידה ומגלים את הבעיה מוקדם ניתן להציע טיפול תרופתי שיכול לפתור אותה אך במידה והטיפול לא יעיל או שמגלים את הבעיה כאשר הצלקת כבר התבססה הפתרון היחיד הוא ניתוח נוסף שמטרתו לפתוח, להסיר את השתלים הישנים לקלף את הצלקת הפנימית הנוקשה ולהחדיר במקומם שתלים חדשים.

חשוב מאוד שתביני שבהתחלה החזה מתוח מאוד ועומד בצורה אפילו מעט לא טבעית, בהמשך הרקמות מתרופפות קצת, הנפיחות יורדת והשתל שוקע קצת ואז מתקבלת תוצאה נאה וטבעית עם צניחה קלה יפה וטבעית של הקוטב התחתון שהיא חלק בלתי נפרד מהניתוח ומהצלחתו. כך שאם הציפייה שלך היא שהחזה יעמוד דום באוויר ושלא תהיה לו בכלל נפילה ולו קטנה, הציפייה הזו אינה ריאלית ואולי כדאי שתשקלי שוב האם ברצונך לעבור את הניתוח.


האם החזה יכול "לצנוח" אחרי ניתוח הגדלה והרמת חזה?

המשך הצניחה של השדיים נובע מהתרוקנות והתרופפות של הרקמות והינו תהליך טבעי ובלתי נמנע שימשיך ויתרחש בקצב כזה או אחר במשך כל חייך וחשוב שתביני זאת. ישנן דרכים לשמור על התוצאה הנאה לאורך שנים רבות אך הדרכים הללו אשר חלקן תלויות בך אינן מונעות את התהליך אלא ביכולתן להאט ולעכב אותו.

מכלול ההתנהגויות היומיומיות שלך ובעיקר עד כמה את מקפידה על חזיות טובות חזקות שמחזיקות הכל במקום גם ביום ולא פחות חשוב מכך גם בלילה משפיעות מאד לאורך זמן ואנו מבחינים בהבדל משמעותי בין נשים שמקפידות על לבישת חזיות לבין אלו שלא.

חשוב מאוד לשמור על משקל גוף יציב ואורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה. אלו הן הדרכים הטבעיות והטובות ביותר באמצעותן תשמרי הן על בריאותך והן על גזרתך וזקיפות החזה שלך לאורך שנים. ירידה תלולה במשקל ודיאטות "יו-יו" מאיצות תהליכי התרוקנות והתרופפות של השדיים והגוף באופן כללי ועלולות לקלקל לנו את החגיגה.


איך נראית ההחלמה אחרי ניתוח הגדלה והרמת חזה?

עיקר ההחלמה היא בשבוע הראשון לאחר הניתוח. עיקר הכאבים והאי נוחות הוא בשלושה-ארבעה ימים הראשונים. חזרה לשגרה בדרך כלל בין שבוע ל-10 ימים, חזרה לשגרה ספורטיבית יכולה לקחת חודשיים שלושה ואף יותר.

יש אמנם כאבים לאחר ניתוח אך יש תרופות טובות ויעילות לשיכוך כאבים והשד לא כל כך נורא. לפעמים ביומיים הראשונים אין כאב בכלל עקב תרופות ההרדמה והאלחוש שקיבלת בזמן הניתוח שהשפעתן פגה לאחר 24-48 שעות.

רוב הנשים מדווחות לנו שהכאב היה הרבה פחות גרוע ממה שכולם הפחידו אותן לגביו.

חשוב מאד בתקופה הראשונה להימנע מפעילות גופנית שעלולה לטלטל את החזה, להזיז את השתלים ממקומם, להרחיב את הכיס ולסכן את הצלחת הניתוח.

הפעילויות שעלייך להימנע מהן:

ריצות, קפיצות, טלטול השדיים, הרמת משאות כבדים (כולל לא להרים את הילדים), מתיחה חזקה מדי של הידיים כלפי מעלה. אסור לישון על הצד למשך 3 חודשים, אסור לישון על הבטן למשך שנה, חשוב מאד להקפיד להיות כל הזמן עם חזיית ההחלמה שלך 24/7. אפשר להיכנס לים ולבריכה אחרי חודש ברוב המקרים.


על מה עלי להקפיד בבית?

בשלושת הימים הראשונים קרוב לוודאי שתהיי עם תחבושות ונקזים. לכל מנתח שיטות עבודה מעט שונות, חלק מקפידים על נקזים, חלק לא משתמשים בהם, חלק חובשים את החזה וחלק מניחים ישר חזיית החלמה.

אם יצאת עם נקזים מהניתוח סביר שאחרי שלושה ימים המנתח שלך יסיר אותם.

אני חובש את החזה בהתאוששות ומסיר את החבישה לאחר שלושה ימים ומבקש ממך לא להרטיב את החזה במשך שבועיים, כל עוד יש לך מדבקות סטריליות, אחרי שנקלף אותן ניתן יהיה להתקלח כרגיל.

חשוב מאוד להקפיד על מנוחה, שתייה מרובה, אכילה מסודרת של ארוחות קלות ומזינות.

יש להקפיד ליטול את משככי הכאבים ואת האנטיביוטיקה כפי שקבע הרופא המנתח שלך. חשוב למנוע עצירות, חומרי הרדמה ותרופות לשיכוך כאב כמו גם שכיבה ממושכת מאטים את פעילות המעיים ויש להיעזר בתרופות לריכוך והסדרת היציאות כדי להקל על פעילות סדירה של המעי, בעיקר אם יש לך נטייה כזו עוד מלפני הניתוח.

יש להימנע כאמור מפעילות ספורטיבית במשך חודש וחצי לפחות, אני ממליץ על חודשיים שלושה בדרך כלל למעט הליכות לא מאד מהירות וללא הקפצה וטלטול של השדיים.

אפשר לחזור לחזיות רגילות אחרי שלושה חודשים, רצוי בהתחלה ללא ברזלים ובוודאי ללא פוש-אפ. אחרי חצי שנה אפשר לחזור לכל סוגי החזיות שאת אוהבת.

ד"ר נועם חי לא מאמין גדול בעיסויים וקרמים, יש רופאים שממליצים על כך, זה תלוי במידה מסוימת בשיטות העבודה, סוג השתלים והטכניקה הניתוחית של הרופא המנתח. אני לא ראיתי את היעילות של המלצות אלו.

ניתן לחזור לים ולבריכה כולל שיזוף בבגד ים כעבור חודש עד חודש וחצי. אסור לחשוף את קוי התפר לשמש במשך השנה הראשונה. שיזוף מוקדם של קווי התפר בבעלות עור כהה עלול ליצור בעיות פיגמנטציה.


האם שתלי סיליקון יכולים לעורר תגובת דחייה חיסונית?

בוודאי שכן, שתלי סיליקון הם גוף זר, אמנם הסיליקון לכשעצמו הוא חומר אינרטי אך בהחדרה של שתלי סיליקון לגוף, בעיקר כאשר היא נעשית בצורה לא מספיק מקצועית ו/או סטרילית עלולים להיכנס יחד עם השתל חיידקים אשר יושבים על השתל וחיים איתנו בתוך גופנו. לשכבת חיידקים שחיים איתנו בתוך גופנו קוראים "ביו-פילם – Bio-film" דוגמאות לכך הן החיידקים שחיים על העור, בתוך המעיים, בתוך חללי האף והפה, בתוך הנרתיק ופי הטבעת.

ברוב המקרים אנו חיים איתם בשלום, יש להם אפילו שם – "חיידקים ידידותיים". לפעמים מתיישבים שם חיידקים פחות ידידותיים אשר מפרישים חלבונים זרים שמעוררים תגובה חיסונית. הגוף מנסה להילחם בהם, משפעל את מערכת החיסון ומעורר תגובת דחייה שיכולה להתבטא בכאב, הצטלקות קופסיתית, נוקשות שדיים ולפעמים בתהליך דלקתי סוער יותר.

ישנה תופעה נדירה ביותר שמתרחשת אחת לאלפים רבים של מקרים בה תגובת דחייה כרונית עלולה לצאת מבקרה ולהפוך למחלה גידולית של הלימפה. מחלה נדירה ביותר זו הקרויה גם BIA-ALCL נצפתה בעיקר עם שתלים בעלי מעטפת עם חספוס גס. לכן הופסק בבת אחת הייצור והשיווק של השתלים הללו (של חברת אלרגן וגם של חברות אחרות) והם הוצאו לחלוטין משימוש.

תופעה אחרונה שנרצה להתייחס אליה היא תופעה שנקראת "מחלת שתלי סיליקון" – "Breast Implant Illness". מדובר בסל של תופעות מוזרות שיש נשים עם שתלי סיליקון אשר מדווחות עליהן.

מדובר בתופעות לא ספציפיות שלא ניתן לקשור ישירות לנוכחות שתלי סיליקון אך ניתן לגבש תיאוריות חיסוניות לגביהן. הטענה היא שהגוף מייצר נוגדנים כנגד סיליקון אשר בא במגע ישיר עם הרקמות ונספג בהן ולאחר מכן נוגדנים אלו מעוררים כל מני תופעות במקומות מרוחקים בגוף.

התלונות הינן מרובות ומגוונות וכוללות בין היתר: עייפות כרונית, קושי בהירדמות, הפרעות שינה, שינויים במשקל ובתיאבון, מיגרנות וכאבי ראש, ירידה ברמות הריכוז וברמות האנרגיה, עליה במשקל, נטייה למחלות אוטואימוניות שונות הקרויות גם מחלות רקמת החיבור – Connective Tissue Disorders ובעיקר מחלת שיוגרן Sjogren, פיברומיאלגיה.


מה המחיר של הגדלה והרמת חזה?

השתלים עצמם יעלו בין 2400 ל-3500 ש"ח ואליהם יתווספו 12,000-14,000 עלויות של הניתוח ובין 14,000-17,000 ש"ח עלות חדר ניתוח. סה"כ בין 25,000 ל-36,000 ש"ח.

שאלות ותשובות בנושא

מהו שד היברידי?

הכוונה לניתוח המשלב שתי שיטות עבודה. שיטה ראשונה היא הגדלת חזה באמצעות שתל סיליקון והשיטה השנייה היא שימוש בטכניקה של השתלת שומן. שיטה זו נפוצה בברזיל - מדינה בה נהוג להשתמש בשתלי סיליקון קטנים יחסית. חזה ברזילאי הוא חזה קטן וחצוף - זקוף ובולט.

מה לגבי צלקות אחרי ניתוח הגדלה והרמת חזה?

הסימנים שיישארו אחרי ניתוח הרמת חזה הם בצורת עיגול סביב העטרה וממנה  כלפי מטה כמו סוכריה על מקל. בחלק מהמקרים, כשיש צורך להסיר יותר עור או להדק יותר, תלוי בשיטת הניתוח נשאר גם סימן בקפל השד בצורת T הפוכה. זהו המקום הנסתר ביותר בשד.

על מנת למתוח את החזה ולטפל בהתרופפות החלק התחתון של השד, על מנת למקם מחדש את הפטמה והעטרה במקום גבוה, נאה, זקוף וצעיר יותר, על מנת להקטין את היקף העטרה ולמתוח את העור העודף יש צורך להסיר את עודפי העור ולבצע תפירה נאה ואסתטית. זהו חלק בלתי נפרד מהניתוח ולא ניתן לבצע ניתוח מסוג זה מבלי להשאיר קווי תפר גלויים.

ברוב המקרים הריפוי נאה ועדין והסימנים מיטשטשים עם הזמן. יש נשים בהן הריפוי כל כך מוצלח שכעבור שנה שנתיים קשה להבחין בסימנים ובצלקות של הניתוח.

האם אני עלולה לאבד תחושה בפטמות או בשדיים?

זהו אחד הסיכונים של הניתוח שעלייך לקחת בחשבון, הוא לא מאד נדיר. בממוצע כרבע מהנשים עלולות לסבול מפגיעה תחושתית. נדיר שהתחושה נעלמת לחלוטין אבל בהרבה מקרים היא משתנה והופכת להיות עמומה יותר, שונה, לעתים מעקצצת, שורפת, מגרדת ולא נעימה.

קצות העצבים מתחדשים בתהליך איטי שיכול לקחת חודשים ושנים. ויש אף נשים שדיווחו לי שהתחושה חזרה אחרי 6-7 שנים. ישנם סוגי ויטמינים שמשפיעים לטובה על ריפוי קצות עצבים ונמליץ לך עליהם כדי להגביר מאד את הסיכוי שגם אם התחושה נפגעה בעקבות הניתוח היא תוכל להשתקם באופן מלא כמעט מלא.

האם אוכל להניק עם השתלים?

כאשר השתלים מונחים מתחת לשריר לרוב אין בעיה כלל עם הנקה, כאשר השתלים מעל השריר חשוב שהשתל לא יהיה גדול ודומיננטי מדי שכן שתל גדול וכבד עלול לגרום לאטרופיה של השד ולפגוע בהנקה. 

בתהליך ההרמה המנתח משנה את המבנה הגאומטרי של השד ומנתק חלק מהרקמה בקוטב התחתון בכדי לנייד אותה כלפי מעלה. תלוי בשיטת הניתוח במידה והשינוי קל ועדין לא אמור להיפגע כושר ההנקה, אך כאשר השדיים רופפים וצנוחים מאד וכאשר יש צורך לנתק ולנייד כמות גדולה של רקמה כלפי מעלה אין מנוס מביצוע שינויים שבהכרח יגרמו לפגיעה בהנקה.

כל מקרה לגופו כדאי שתבררי עם המנתח שלך מה הסיכוי שהניתוח המתוכנן לך יפגע בהנקה.

מה המסקנות של ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) בנוגע לשתלי הסיליקון לאור המחקרים האחרונים?

שתלי הסיליקון הם ככל הנראה ההתקן הזר הנפוץ ביותר שמותקן בגוף האדם למטרות שאינן בריאותיות. וככזה, אין מוצר שנחקר יותר לעומק ולרוחב ממנו. אלפי מחקרים ומאמרים פורסמו בנושא שתלי סיליקון בכל תחומי הרפואה השונים. אין ספק שהתקנת גוף זר מסיליקון בגוף האדם טומנת בחובה סיכונים מסוימים.

אי אפשר להתעלם מכך, אך ישנן גם טענות חסרות בסיס שמתפרסמות חדשות לבקרים בעיקר ברשתות החברתיות ובקבוצות וואטסאפ אשר טוענות כי שתלי הסיליקון מסרטנים וגורמים לתחלואה רבה. אז בואו ננסה לעשות סדר בטענות אלו.

האם שתלי סיליקון יכולים לגרום לסרטן שד?

קרוב לוודאי שלא. אין אף מחקר שמצא קשר בין שתלי סיליקון לבין סרטן שד. נהפוך הוא, באופן לא ברור נשים שעברו ניתוח עם שתלי סיליקון בחזה הראו במספר לא מבוטל של מחקרים כי שיעור סרטן השד אצלן היה נמוך מזה הצפוי לפי שיעורן באוכלוסיה. וכאשר התגלה סרטן שד אצלן פעמים רבות התגלה בשלב התחלתי ובר ריפוי. ההשערה היא שנשים אלו ממילא

תגובות

  • Heli Cohen 25 בדצמבר 2020 8:48

    הסבר מפורט ויעיל

     הגב

המדריך נכתב בתמיכה של

ד"ר נועם חי
כירורגיה פלסטית
ד"ר נועם חי הינו מומחה לכירורגיה פלסטית משנת 2006, מהמומחים המובילים את הכירורגיה הפלסטית והאסתטית בישראל. ד"ר נועם חי ביצע עד היום למעלה מ-3500 ניתוחים פלסטיים ואסתטיים, במרוצת השנים החליט להתמקד ולהתמקצע בניתוחי שדיים בנשים, מתיחות...

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר

כתבות בנושא