אוזמפיק (וויגובי-Wegovy): התרופה החדשה להורדה במשקל

מדיקו > מדריכים > תרופות ותוספים > אוזמפיק (וויגובי-Wegovy): התרופה החדשה להורדה במשקל
אוזמפיק (וויגובי-Wegovy): התרופה החדשה להורדה במשקל
כמה עולה: בממוצע 1,000 שקל לחודש
הערת שוליים: מגיל 18 ומעלה. אין להשתמש במהלך הריון והנקה / אם קיימת רגישות למרכיבי התרופה

מדריך אוזמפיק (וויגובי-Wegovy): התרופה החדשה להורדה במשקל

ירידה במשקל היא תהליך שעלול להיות לעתים קרובות מתסכל, מאכזב ואפילו מכעיס מאוד. דיאטה צמחונית, טבעונית, ים תיכונית, פלאו, קטוגנית, אטקינס – יש כאלה שניסו כבר הכול ועדיין לא הצליחו, למגינת ליבם, להשיל מגופם את הקילוגרמים העודפים או למנוע מהם לחזור בטווח האורך.

חלק מהסובלים מהשמנת יתר אף נקט בפתרונות כירורגיים בניסיון לפתור את הבעיה לצמיתות, אך גם זה לפעמים לא מחזיק לאורך זמן. בישראל מעריכים כי כ-25 אחוזים מהישראלים סובלים מעודף משקל ברמה כזו או אחרת, ומעבר להיבט האסתטי אותה אוכלוסייה נמצאת בקבוצת סיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם.

תרופה חדשה בשם וויגובי (Wegovy) הצליחה לייצר אפקט דומה לזה של ניתוח לקיצור קיבה, טבעת או שרוול על ידי השפעה ישירה על מנגנון השובע של המטופלים ועשויה לשנות את כל מה שאנחנו יודעים על ירידה במשקל.

התרופה וויגובי פותחה על ידי חברת תרופות דנית בשם נובו נורדיסק. החברה מעסיקה מעל ל-40 אלף עובדים, פעילה במעל ל-75 מדינות ויש לה וותק בתחום התרופות לטיפול במחלת הסכרת.

מחקרים רבים שבוצעו על התרופה הראו יעילות משמעותית בפעילות התרופה, הן בהשוואה לתרופת דמה ("פלצבו"), והן בהשוואה לתרופות נוספות לסוכרת כמו אוזמפיק, טירזפטיד ואינסולין דגלודק.

מדובר בזריקה שבועית במינון של 2.4 מיליגרם. היא מעניקה לגוף תחושה של שובע, כמו כן מורידה את אחוז הסוכר בדם ומובילה להאטה בקצב ההתרוקנות של הקיבה. במקור, הזריקה הושקה כטיפול נגד סכרת אבל הרופאים הבינו את הפוטנציאל שלה כתרופה שמסייעת להרזיה כאשר הם הבחינו שהיא מובילה גם לירידה משמעותית במשקל.

זריקת הרזיה ווגובי


כיצד פועל מנגנון השובע בבני אדם?

כדי להסביר כיצד עובדת התרופה החדשה, רצוי קודם כל להבין כיצד פועל מנגנון השובע בגוף האדם.

שובע היא תחושה המעידה על צריכה מספקת של מזון. היא באה לידי ביטוי בחוסר רצון זמני להמשיך לאכול, או "להרגיש מלא" בלשון העם. תחושת השובע היא סובייקטיבית, כלומר אדם א' יכול לחוש שובע אחרי שאכל סלט ירקות קטן ואדם ב' יחוש זאת לא לפני ש"טרף" סטייק אנטריקוט של 400 גרם עם תוספות בצד.

תחושת שובע עשויה להיווצר בעקבות אחד או יותר מהמצבים הבאים:

  • כמות גבוהה של סוכר בדם.
  • כמות גדולה של רקמת שומן במערכת העיכול.
  • תחושת של "מלאות" בקיבה.
  • לעתים, גורמים פסיכולוגיים או רגשיים כמו מצב רוח ירוד עלולים לגרום לירידה בתיאבון.

במהלך הארוחה, תאים מסוימים שתפקידם למדוד את כמות האנרגיה שנכנסת לגופינו מהאוכל משדרים "אותות שובע" אל מערכת העצבים המרכזית: המעי מפריש הורמון שנקרא פפטיד דמוי קלוקגון-1, או GLP-1 בקיצור, שגם מווסת את המעבר של הסוכר ממערכת העיכול אל מחזור הדם. אזור ספציפי במוח בשם היפותלמוס, שמהווה חלק ממערכת העצבים המרכזית, מקבל את האותות הללו. ההיפותלמוס עושה את השיקולים שלו ובשלב מסוים מחליט שאין צורך באכילה נוספת. הוא מעביר את המסר הלאה ומכאן נובעת תחושת השובע המיוחלת.

זריקת הרזיה ווגובי


כיצד וויגובי משפיעה על מנגנון השובע?

הזריקה של וויגובי כוללת בתוכה אנלוג של ההורמון GLP1, כלומר גרסה מלאכותית של ההורמון הטבעי. הוא מחקה את הפעילות של ההורמון, שמופק במקור במעי במסגרת האכילה, ומשפיע על מרכז הרעב עליו אחראי ההיפותלמוס.

כתוצאה מכך, מתרחשים התהליכים הבאים:

  • עלייה בהפרשת האינסולין מהלבלב על פי רמת הגלוקוז בדם.
  • הפחתה בהפרשת הורמון בשם גלוקגון, שמגביר שחרור של גלוקוז מהמחסנים בכבד.
  • האטה בקצב ההתרוקנות של הקיבה.

בסופו של דבר התהליכים הללו מפחיתים משמעותית את הכמיהה של הגוף למזונות עתירי שומן או פחמימות וכך נוצרת תחושה מדומה של שובע. במלים אחרות, וויגובי גורמת לאנשים להרגיש "מפוצצים" מבלי באמת להכניס אפילו פירור אחד של מזון לפה.

GLP1


האם וויגובי מדכאת את התיאבון?

כאמור, התרופה וויגובי איננה מדכאת את התיאבון אלא מספקת תחושה של שובע מדומה על ידי הזרקה של הורמון מלאכותי, שמחקה את הפעילות של מנגנון השובע הטבעי של הגוף. תחושת השובע משחררת את הראש ממחשבות על אוכל ובכך מסייעות בתהליך הורדת המשקל העודף.


על הקשר בין וויגובי לבין מדד ה-BMI

וויגובי היא תרופה לטיפול בהשמנת יתר וניתנת למטופלים בעלי ערך BMI גבוה.

BMI, או בעברית מדד מסת גוף, הוא מדד לחישוב משקל, שמספק הערכה האם משקלו של אדם תקין, עודף או לוקה בחסר. הנוסחה לחישוב מדד מסת גוף היא משקל (בקילוגרמים) חלקי גובה (במטרים) בריבוע.

לדוגמה, עבור אדם שגובהו עומד על 1.64 מטר ושוקל 65 קילוגרם החישוב יראה כך:

BMI = 65 / 1.64×1.64

BMI = 24.1

בטבלה הבאה תוכלו לראות את המשמעות של ערכי BMI:

ערך משמעות טווח הערך
מתחת ל-18.5 תת-משקל
18.5-25 משקל תקין
25-29.9 משקל עודף
30-34.9 השמנה
35-39.9 השמנה חמורה
40 ומעלה השמנה חמורה מאוד

ככל שערך ה-BMI חורג יותר מהטווח של המשקל התקין, בעיקר כשמדובר במשקל עודף ובהשמנה, כך עולה בהתאמה הסיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם. כיום בעלי BMI של 40 ומעלה, שעל פי הערכות מהווים כ-3 אחוזים מכלל האוכלוסייה בישראל, אף זכאים לניתוח על חשבונה של קופת החולים, אבל התרופה וויגובי נועדה לספק פתרון חלופי לירידה במשקל ללא צורך בטיפולים פולשניים.


עבור מי וויגובי מתאימה?

הקריטריונים של מתן התרופה וויגובי הם כלהלן:

  • גיל 18 ומעלה.
  • ערך BMI שעומד על 27 ומעלה כאשר קיים גורם סיכון אחד לפחות כמו רמת כולסטרול גבוהה, מדדי לחץ דם גבוהים, נוכחות של טריגליצרידים בדם או מחלת סכרת.
  • ערך BMI שעומד על 30 ומעלה, קרי מטופלים שסובלים מהשמנה משמעותית.

היעילות של התרופה איננה מוגבלת למשקל מסוים והיא איננה מושפעת מגורמים כמו גיל, מין, גזע או מוצא.

זריקת הרזייה ווגובי - השמנת יתר


עבור מי התרופה איננה מתאימה?

  • ילדים ונוער מתחת לגיל 18, גם אם הם סובלים מעודף משקל.
  • מי שסובלים ממחלות שונות במערכת העיכול, אשר מעכבות את קצב ההתרוקנות של הקיבה (גסטרופרזיס).
  • מי שסובלים ממחלת מעי דלקתית.
  • בעלי סיכון מוגבר לחלות בדלקת הלבלב.
  • וויגובי איננה מאושרת לשימוש עבור נשים בתקופת ההיריון או נשים מניקות.
  • מי שהתגלתה אצלם בעבר רגישות לאחד או יותר מהמרכיבים של התרופה.

מי מחויבים בהתייעצות עם רופא המטפל לפני השימוש?

זריקת הרזייה ווגובי


כיצד נוטלים את וויגובי?

הזריקה משווקת בצורת עט, עליה מורכבת מחט חד-פעמית. מדובר בזריקה תת-עורית פשוטה לאזור הבטן, שכמעט איננה מורגשת ואיננה כרוכה בכאבים.

את המינון הרצוי קובעים על ידי סיבוב החלק הייעודי של העט. לאחר מכן, מצמידים את המחט אל העור ולוחצים על כפתור ההזרקה מבלי לעזוב במשך 10 שניות כדי שהחומר הפעיל יוזרק אל הגוף במלוא המינון שנקבע.

את הזריקה אפשר ליטול בכל שעה ביממה, עם או בלי ליווי של מזון או שתייה, אך מומלץ לקבל אותה בשעות קבועות כל פעם.

זריקה להרזיה ווגובי


למשך כמה זמן יש ליטול את התרופה?

אין הגבלה על משך הזמן לנטילת התרופה ואפשר להמשיך ליטול אותה באופן קבוע לכל אורך הטיפול בהשמנת יתר.

אפשר להמשיך ליטול את התרופה גם לאחר ההגעה למשקל הרצוי כדי לשמור עליו ובמידת הצורך להמשיך ליטול אותה לכל החיים.


האם ניתן להפסיק ליטול את התרופה?

אפשר להפסיק ליטול את התרופה אחרי התייעצות עם הרופא המטפל ובמקרה הצורך לחזור להשתמש בה במועד מאוחר יותר.


תוך כמה זמן הזריקה של וויגובי משפיעה?

הזריקה "נודדת" מאזור ההזרקה בבטן אל מחזור הדם ומתחילה להשפיע תוך 24 שעות עד 3 ימים. החומר הפעיל שלה משפיע על הגוף במשך שבוע.

זריקה להרזיה ווגובי


מה אם וויגובי איננה משפיעה עלי בכלל?

אמנם מדובר בטיפול לטווח ארוך ויכולים לעבור כמה שבועות עד שמבחינים בירידה משמעותית במשקל, אבל במקרה ולאחר 16 שבועות של טיפול לא זוהתה ירידה של לפחות 5 אחוזים ממשקל הגוף, הרופא המטפל עשוי להפסיק את המשך הטיפול בתרופה.


האם וויגובי הוכחה מחקרית?

במסגרת מחקר שערכה חברת נובו נורדיסק, נצפתה ירידה של 15% בממוצע במשקלם של המשתתפים. ההפחתה במשקל נשמרה במשך 68 שבועות לאחר הניסוי. המחקר כלל 4 מחקרים קליניים בהשתתפות של 4,500 אנשים בוגרים בעלי משקל עודף. לאור תוצאות המחקר, שהוכיחו כי התרופה היא אפקטיבית מאוד בהורדת משקל, ה-FDA אישר את השיווק שלה באופן רשמי.

זריקה להרזיה ווגובי


האם קיימות תופעות לוואי?

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר שדווחו על ידי קבוצת הניסוי במחקר כללו שלשולים, הקאות, גזים ובחילות. ההשערה היא שהן קשורות להשפעה של התרופה על התנועתיות של מערכת העיכול. תופעות הלוואי מופיעות אצל כ-70 אחוזים מהמטופלים. בנוסף, חלק מהמשתתפים דיווחו על היווצרות של רתיעה מפני מזונות עתירי שומן או מלח.

תופעות לוואי נדירות שתועדו בעת הניסוי כללו תגובה אלרגית חמורה, עלייה ברמת אנזימי הלבלב, ירידה בתפקוד הכליות ואי-ספיקת כליות. על אף זאת, חשוב לציין כי התרופה בטוחה לשימוש והדגימה פרופיל בטיחותי גבוה.


כיצד להקל על תופעות הלוואי בתחילת הטיפול עם וויגובי?

לרוב, תופעות הלוואי חולפות לאחר חודשי הטיפול הראשונים.

בתקופת הזמן הזו ניתן לנקוט בצעדים הבאים על מנת להקל על תופעות הלוואי המלוות לטיפול:

  • הימנעו מצריכה של מזון מתובל, מטוגן או מתוק מאוד.
  • הימנעו מאכילה בנוכחות של ריחות בישול חזקים בסביבה.
  • קחו את הזמן ואכלו את הארוחה בקצב איטי.
  • שתו כמות גדולה של מים לאורך היום.

בנוסף, מאחר והטיפול נעשה בהתאמה אישית לכל מטופל ותחת מעקב של הרופא המטפל, ניתן בעת הצורך להפחית את המינון של החומר הפעיל בזריקה כדי למתן באופן משמעותי את תופעות הלוואי. אמנם צעד זה גם ימתן את קצב הירידה במשקל וכנראה שיאריך את משך הטיפול, אבל לפחות יהיה אפשר להמשיך להיעזר בו ללא סבל מיותר.

זריקה להרזיה ווגובי


האם ישנן תרופות אלטרנטיביות לירידה במשקל?

אכן קיימות תרופות עם אפקט דומה על מנגנון השובע, אך רמת האפקטיביות שלהן איננה משתווה לזו של וויגובי. תרופה אחת כזו נקראת סקסנדה. היא כבר מאושרת לשימוש במדינות אירופה ובארצות הברית כטיפול בהשמנת יתר והיא אושרה לשימוש בישראל לפני חמש שנים.

מבחינת ביצועים בשטח: בעוד מטופלים בסקסנדה השילו מעל ל-5 אחוזים ממשקל גופם במסגרת ארבעת החודשים הראשונים של הטיפול ומעל 11 אחוזים אחרי שנה של טיפול, מטופלים באוזמפיק  לחולי סכרת הציגו ירידה של עד 20 אחוזים ממשקלם לאחר שנה.

תוצאות בהיקף של אוזמפיק עוד לא נראו קודם לכן בטיפול תרופתי להורדת משקל. במלים אחרות, האפקט של אוזמפיק לאחר שנה היה כמעט כפול מזה של התרופה המתחרה.


כיצד מקבלים מרשם של וויגובי?

כאמור, עד כה התרופה אושרה באופן רשמי לשימוש עבור חולי סכרת בלבד. על פי החוק הישראלי, שימוש בתרופה מחוץ להתוויה המקורית שלה דורש אישור מיוחד בשם "29ג". ניתן להוציא אישור כזה מרופא המשפחה או מהרופא המטפל שלכם אם תצליחו לשכנע אותו שיש בזה הצדקה. עקרונית, הצורך באישור מיוחד נועד כדי למנוע שימוש לא נכון בתרופות, שעלול לגרום לתופעות לוואי.

זריקה להרזיה ווגובי


מה המחיר של וויגובי?

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, התרופה איננה כלולה עדיין בסל הבריאות של מדינת ישראל ואין צפי מתי היא תיכנס אליו, אם בכלל, על אף שתופעת ההשמנה היא בגדר מגיפה עולמית שמובילה לרמה גבוהה של תחלואה. לכן, המחיר של התרופה לחודש הוא יקר וכרגע עומד על 1,000 שקל בממוצע לחודש.


האם יש צורך במעקב של גורמי מקצוע רפואיים?

התשובה היא כן. לכל הפחות יש להיות במעקב אצל הרופא המטפל או רופא המשפחה. בנוסף, אפשר לבצע את התהליך בליווי של דיאטן קליני על מנת שיבנה תכנית תזונתית ותוכנית פעילות גופנית מותאמת אישית לצרכים וליכולות של המטופל. כך ניתן להגיע לירידה משמעותית במשקל לטווח ארוך.

זריקה להרזיה ווגובי


האם יש להקפיד על הדיאטה במהלך הטיפול ואחריו?

אמנם וויגובי עושה רושם של תרופה מבטיחה ופורצת דרך בתחום ההרזיה התרופתית, אבל במציאות אין דבר כזה "פתרון קסם" לירידה במשקל. התכשיר נועד לסייע בתהליך הירידה במשקל על ידי השפעה על תחושת השובע, אבל אין הוא מספיק לבדו. לכן, יש להמשיך להקפיד על תזונה מאוזנת דלת קלוריות ועל פעילות גופנית גם במקביל לנטילת הזריקה.

ולסיום, זכרו – שום טיפול, תרופה או ניתוח אינם מבטיחים שתצליחו לרדת במשקל או שהוא לא יעלה שוב אם תזניחו את שאר היבטי החיים.

שאלות ותשובות בנושא

האם ווגובי קיבלה אישור רשמי לשימוש?

ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, אישר את השיווק של החומר הפעיל בזריקה, סמגלוטייד, כתרופה לירידה במשקל והיא נמכרת בארצות הברית החל משנת 2021. כיום היא ניתנת בישראל כתרופה לחולי סכרת תחת השם אוזמפיק במינון נמוך יחסית, אך ניתן גם לרכוש אותה באופן פרטי כטיפול להשמנת יתר לאחר קבלת אישור מיוחד מהרופא.

האם ישנה מניעה מעיסוק בפעילות גופנית בזמן הטיפול?

לא רק שאין שום מניעה מעיסוק בפעילות גופנית בזמן הטיפול - הדבר אפילו מומלץ, אלא אם הרופא המטפל הורה אחרת. מומלץ לבקש מבעל המקצוע המתאים להתאים תכנית פעילות גופנית אישית.

האם התרופה גורמת גם לירידה במסת שריר?

אמנם נצפתה ירידה מסוימת במסת השריר, אך היא קלה יחסית והרבה יותר נמוכה בהשוואה לירידת במסת השריר שמאפיינת את הדיאטות הרגילות. רוב ההפחתה במשקל נובעת מירידה של אחוז השומן בגוף.

האם מותר להעביר את התרופה לחבר?

בשום פנים ואופן לא, אפילו אם אותו חבר סובל גם הוא מעודף משקל או השמנה ורק "רוצה לנסות". התרופה ניתנת באישור מיוחד של הרופא המטפל ובהתאמה אישית לכל מטופל שזקוק לה. כמו כן, לאורך כל משך הטיפול מתבצע מעקב תקופתי אחרי מצבו של המטופל, על מנת שבמקרה של התפתחות תופעות ללוואי ניתן יהיה להפחית את המינון בהתאם או להפסיק אותו לחלוטין במקרה וחס וחלילה מתפתחת אחת מתופעות הלוואי הנדירות. נטילת התרופה על ידי אדם אחר ללא אישור וללא מעקב מתאים אחר מצבו הבריאותי עלולה לסכן אותו.

תגובות

  • חיה 6 ביולי 2022 7:42

    שלום! אני עם טרום סכרת . BMI מעל 30 . יש לי טופס 29 ג' ומרשם לאוזמפיק אך בכל בית מרקחת שאני פונה אומרים לי שאין להם. עם הזמן גיליתי שמגיעה כמות מצומצמת ורק מי שבידידות עם הרוקח "זוכה" בתרופה. איך אני בכל זאת, יכולה להשיגה? תודה

     הגב

    1. מערכת מדיקו 18 ביולי 2022 20:17

      חיה שלום,
      התרופה ווגובי (Wegovy) צפויה לנחות בישראל בתחילת ינואר 2023 – ולהקל את הביקוש וזאת בהמשך לידעה שהתפרסמה בחדשות (בתאריך 12/05/22)

       הגב

      1. Wegovy 18 בפברואר 2023 21:37

        יש עדכון, מתי צפויה להגיע התרופה לארץ?

         הגב

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר