ניתוח שרוול לקיצור קיבה: הניתוח הבריאטרי הנפוץ בעולם

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שמולבסקי
השאירו פרטים או חייגו
077-9966991

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה בריאטרית

    ניתוח שרוול לקיצור הקיבה הוא ניתוח הנועד לטפל במצב של השמנת יתר. הניתוח מבוצע בשיטת הלפרוסקופיה ובמהלכו הרופא המנתח מסיר 75-80 אחוזים מנפח הקיבה ומייצר קיבה חדשה בהמשכיות לוושט, מדובר בשיטת הניתוח הנפוצה ביותר כיום לקיצור קיבה ,לפי משרד הבריאות למעלה מ-7,000 ניתוחים מסוג זה מכלל הניתוחים הבריאטריים בישראל

    על כך מסביר ד"ר פבל שמולבסקי בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    בעקבות ביצוע ניתוח זה ישנה הפחתה משמעותית בייצור הורמון הרעב הורמון הגרלין ולכן תחושת הרעב פחותה, זאת בתוספת לעובדה שניתן לאכול נח של עד 50 סמ"ק בכל ארוחה גורמים לירידה משמעותית ומהירה במשקל לאחר  ביצוע ניתוח שרוול.

    ניתוח שרוול אמנם יגרום לירידה משמעותית במשקל אך ללא שינוי משמעותי באורח החיים כולל אכילה מסודרת והתעמלות באופן קבוע לא תהיה ירידה מספקת ובזמן הרצוי ויהיה קשה לשמור על המשקל ולהסתדר עם תוצאות הניתוח.

    למי מתאים ניתוח שרוול לקיצור קיבה?

    ניתוח שרוול מתאים למטופלים הסובלים מהשמנת יתר בצורה חולנית וכתוצאה מהשמנה זו ממחלות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ועוד. לא בכל המקרים מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר בצורה חולנית ויאושר להם לעבור את הניתוח.

    בנוסף ניתוח שרוול מתאים למטופלים שעברו ניתוח לקיצור קיבה בעזרת טבעת (מסוג מסוים) אך לא הצליחו לרדת במשקל לאחריו.

    למי לא מתאים ניתוח שרוול לקיצור קיבה?

    ניתוח שרוול לא מתאים למטופלים אשר עברו בעבר ניתוח לקיצור קיבה על ידי שימוש בטבעת מסוג SRVG או למטופלים הסובלים ממצב של ריפלוקס קיבתי וושטי.

    כיצד מתבצע ניתוח שרוול לקיצור הקיבה?

    ניתוח שרוול מבוצע בשיטת הלפרוסקופיה דרך מספר חתכים קטנים דרכם מכניס הרופא המנתח את כל המכשור הדרוש לצורך ביצוע הניתוח. בשלב הראשוני יורם הכבד והרופא יוכל לבצע הפרדה בין רקמות השומן שצמודות לקיבה על מנת להקל על כריתת הקיבה בהמשך.

    ניתוח שרוול קיבה

    ד"ר שמולבסקי מסביר: "בזכות ביצוע הניתוח בשיטת הלפרוסקופית, ניתן לכרות חלק ניכר מהקיבה וחיבורה מחדש, ללא צורך בפתיחה של הבטן, אלא דרך מספר חתכים זעירים והצלקות שנשארות הן מזעריות".

    הפרדת רקמות השומן נעשה על ידי חיתוך הרקמות ומיד לאחר מכן הלחמת כלי הדם ורקמות השומן. ישנה חשיבות גדולה במיוחד להפרדת רקמות השומן בחלק האחורי של הקיבה שכן אזור זה ייכרת לגמרי.

    הכריתה של הקיבה נעשית בצורה אורכית ובסופו של דבר נותר ממנה חלק צר וארוך שצורתו כמו שרוול ומכאן שם הניתוח. הכריתה נעשית על ידי שדכן סיכות שיוצר שש שורות של סיכות-שלוש שורות של חלק הקיבה שנכרת ושלוש שורות של חלק הקיבה שנשאר מחובר לוושט.

    בשלב הסופי על הרופא המנתח לבדוק את האטימות של הקיבה זאת יעשה על ידי מילוי הקיבה בחומר כחול המאפשר לבדוק אם ישנה דליפה. במקרה של דליפה תבוצע תפירה נוספת של האזור.

    לאחר בדיקה זו חלקי הקיבה שנכרתו יוצאו מגופו של המנותח וימוקם נקז בקו הכריתה שיוצא לפני שחרור המנותח לביתו. בשלב זה יוציא המנתח את המכשור וירוקן את ביטנו של המנותח מהגז ויבצע תפירה של החתכים בעור.

    ניתוחים קיצור קיבה נתוני משרד הבריאות

    מהם היתרונות לביצוע ניתוח שרוול לקיצור קיבה?

    • ניתוח שרוול לקיצור קיבה הוא ניתוח שמתאים מאוד למטופלים הסובלים מהשמנת יצר בצורה חולנית. ניתן לבצע את הניתוח למטופלים הסובלים ממחלות כמו לח, דם גבוה או בעיות פוריות שלא כל ניתוח כירורגי אפשרי להם.
    • מכיוון שלא מבוצעת כריתה או חיתוך של המעי הגס ולא נעשה שינוי במערכת העיכול הסיכוי לדליפה או היווצרות של כיב בקיבה קטן בצורה משמעותית מניתוחים אחרים.
    • ביצוע הניתוח בשיטת הלפרוסקופיה מאפשר כריתה של חלק נכבד מהקיבה וחיבור ללא צורך בפתיחה של הבטן אלא דרך מספר חתכים זעירים והצלקות שנשארות הן מזעריות.
    • לא מבוצע חיתוך בדופן של הבטן מה שמונע היווצרות של זיהום או בקע בצלקת של הניתוח.
    • הכאבים לאחר ניתוח שרוול מופחתים מניתוח רגיל וההחלמה והחזרה לשגרה מהירה הרבה יותר.
    • מכיוון שלא נעשה שינוי במערכת העיכול המטופלים שעברו ניתוח שרוול יכולים להמשיך לאכול את כל סוגי המזון שאכלו קודם רק בכמויות אחרות.

    מהם הסיכונים בניתוח שרוול לקיצור קיבה?

    הסיכונים העיקריים – כמו ברוב הניתוחים במערכת העיכול – כוללים דימום בזמן הניתוח או אחריו וכן דלף מהקיבה לאחר הניתוח (1%-0.5% מהניתוחים). הסיכונים האלה מחמירים מאוד בניתוחים חוזרים. שיעור התמותה עומד על פחות מ־0.5%.

    התאוששות והחלמה לאחר ביצוע ניתוח שרוול לקיצור קיבה:

    לאחר ביצוע ניתוח שרוול יש לאכול כמויות קטנות בהדרגה בהדרכת דיאטנית בריאטרית ולאחר שישה שבועות מביצוע הניתוח ניתן לחזור לאכול באופן רגיל את כל סוגי המזון אך יש להקפיד על מספר דברים:

    • ארוחות מסודרות בכמויות קטנות בכל ארוחה
    • לעיסה איטית וטובה
    • הפרדה בין שתייה לאכילה
    • נטילת תוספי תזונה לתקופה של לפחות שנה מביצוע הניתוח
    • מעקב צמוד של דיאטנית בריאטרית
    • פעילות גופנית מסודרת


    ד"ר פבל שמולבסקי
    כירורגיה כללית
    ד"ר פבל שמולבסקי הינו מומחה לכירורגיה כללית, עוסק בכירורגיה בריאטרית, קיצורי קיבה, ניתוחי כיס המרה, ניתוחי כבד ודרכי המרה.

    להתייעצות עם ד"ר שמולבסקי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9966991

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות