דלקת קרום המוח (מנינגיטיס)

מדיקו > מדריכים > נוירולוגיה > דלקת קרום המוח (מנינגיטיס)
דלקת קרום המוח (מנינגיטיס)
רופאים שעשויים לסייע לך: 53 רופאים בתחום נוירולוגיה
זמן החלמה: דלקת קרום המוח יכולה לחלוף מעצמה תוך שבועות במקרה של זיהום נגיפי ועשויה לדרוש טיפול אנטיביוטי למשך מספר ימים עד שבועות במקרה של זיהום חיידקי. • שם נוסף: מנינגיטיס
הערת שוליים: ללא טיפול, התמותה מדלקת קרום המוח חיידקית יכולה להגיע עד לכ-70%.

מדריך דלקת קרום המוח (מנינגיטיס)

בהמשך תקראו על:

מה זה דלקת קרום המוח וממה זה נגרם?

דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) היא דלקת של הנוזל והקרומים המקיפים את המוח וחוט השדרה. הנפיחות שנגרמת מדלקת קרום המוח מעוררת בדרך כלל סימנים ותסמינים כמו כאבי ראש, חום וצוואר נוקשה (קשיון עורף).

רוב המקרים של הדלקת נגרמים על ידי זיהום נגיפי, אך זיהומים חיידקיים, טפיליים ופטריות יכולים גם הם לגרום למחלה.

במקרים מסוימים של דלקת קרום המוח החולים משתפרים ללא טיפול כעבור מספר שבועות בעוד מקרים אחרים עלולים להיות מסכני חיים ודורשים טיפול חירום באנטיביוטיקה ולכן יש לפנות לטיפול רפואי מיידי אם קיים חשד שאדם חולה בדלקת.


מהם התסמינים של דלקת קרום המוח?

תסמיני דלקת קרום המוח בשלב המוקדם שלה יכולים להיות דומים לשפעת והם עשויים להתפתח לאורך מספר שעות או ימים.

סימנים ותסמינים אפשריים אצל אנשים מעל גיל שנתיים כוללים:

  • חום גבוה פתאומי
  • צוואר תפוס
  • כאב ראש חמור שמרגיש שונה מהרגיל
  • כאב ראש המלווה בבחילות או הקאות
  • בלבול או קושי להתרכז
  • פרכוסים
  • ישנוניות או קושי להתעורר
  • רגישות לאור (פוטופוביה)
  • היעדר תיאבון או צמא
  • פריחה בעור (למשל בדלקת קרום המוח של חיידק המנינגוקוק)

מהם התסמינים של דלקת קרום המוח אצל תינוקות?

הסימנים של דלקת קרום המוח אצל תינוקות שזה עתה נולדו ועד גיל שנתיים כוללים:

  • חום גבוה
  • בכי בלתי פוסק
  • ישנוניות או עצבנות יתר
  • קושי להתעורר משינה
  • חוסר פעילות או אפתיות
  • התינוק לא מתעורר לאכול
  • תיאבון ירוד
  • הקאות
  • בליטה באזור הרך על ראש התינוק (מרפס)
  • נוקשות בגוף ובצוואר

קשה להרגיע תינוקות עם דלקת קרום המוח, והם עשויים לבכות אפילו חזק יותר כשמחזיקים אותם.

דלקת קרום המוח


מתי יש לפנות לרופא?

יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מיידי אם מופיעים סימני או תסמיני דלקת קרום המוח, כגון:

  • חום
  • כאב ראש חמור ומתמיד
  • בלבול
  • הקאות
  • צוואר תפוס

דלקת קרום המוח חיידקית היא מחלה חמורה שיכולה להיות קטלנית תוך מספר ימים ללא טיפול אנטיביוטי מהיר. השתהות בקבלת הטיפול מגדילה את הסיכון לנזק מוחי קבוע או למוות. חשוב גם לדבר עם הרופא אם בן משפחה או מישהו שאיתו גרים או עובדים סובל מהדלקת כי ייתכן שיהיה צורך לקחת תרופות כדי למנוע הדבקה (טיפול פרופילקטי).


מהם הגורמים לדלקת קרום המוח?

זיהומים נגיפיים הם הגורם השכיח ביותר לדלקת קרום המוח, ואחריהם זיהומים חיידקיים ולעיתים נדירות גם זיהומים פטרייתיים וטפיליים. מכיוון שזיהומים חיידקיים עלולים להיות מסכני חיים, זיהוי הגורם הוא חיוני.

דלקת קרום המוח נגיפית

דלקת זו היא בדרך כלל קלה ולעתים קרובות חולפת מעצמה. מרבית המקרים נגרמים על ידי קבוצת וירוסים המכונה אנטרו וירוסים, הנפוצים ביותר בסוף הקיץ ובתחילת הסתיו. נגיפים כמו נגיף הרפס סימפלקס, HIV, נגיף חזרת, נגיף הנילוס המערבי ואחרים יכולים גם הם לגרום לדלקת קרום המוח נגיפית.

דלקת קרום המוח כרונית

אורגניזמים הצומחים באטיות, כמו פטריות ושחפת, הפולשים לקרומים ולנוזלים המקיפים את המוח גורמים לדלקת זו אשר מתפתחת במשך יותר משבועיים. הסימנים והתסמינים של דלקת זו – כאבי ראש, חום, הקאות וערפול מנטלי – דומים לאלה של דלקת קרום המוח חריפה.

דלקת קרום המוח פטרייתית

דלקת זו שכיחה יחסית בארצות הברית, אך לא בישראל והיא עשויה לחקות דלקת קרום המוח חריפה. לעתים קרובות אדם נדבק על ידי נשימה של נבגי פטרייה העשויים להימצא בקרקע, ריקבון של עצים ולשלשת ציפורים והיא אינה מדבקת מאדם לאדם.

דלקת קרום המוח קריפטוקוקלית היא זיהום פטריית שכיח יחסית הפוגע באנשים עם חסרים חיסוניים, כגון חולי איידס והיא מסכנת חיים אם לא מטפלים בתרופה אנטי פטרייתית. גם עם הטיפול, דלקת קרום המוח פטרייתית עשויה לחזור על עצמה.

דלקת קרום המוח טפילית

טפילים עלולים לגרום לסוג נדיר של דלקת קרום המוח הנקראת דלקת קרום המוח אאוזינופילית. דלקת קרום המוח טפילית יכולה להיגרם גם על ידי זיהום בתולעת סרט במוח (ציסטיקרצוזיס) או על ידי מלריה מוחית.

דלקת קרום המוח האמבית היא סוג נדיר שלעתים נדבקים בו משחייה במאגרי מים מתוקים ועלול להפוך במהירות לסכנת חיים. הטפילים העיקריים הגורמים לדלקת קרום המוח מדביקים בדרך כלל בעלי חיים, ואנשים שנדבקו במחלקה בדרך כלל אכלו מזונות מזוהמים בטפילים אלה (כמו בשר בעלי חיים נגועים). דלקת קרום המוח טפילית אינה מופצת בין אנשים.

דלקת קרום המוח חיידקית

חיידקים שנכנסים לזרם הדם ועוברים למוח ולחוט השדרה גורמים לדלקת קרום המוח חיידקית חריפה, אבל היא יכולה להתרחש גם כאשר חיידקים פולשים ישירות לקרומי המוח. זה יכול להיגרם על ידי זיהום באוזן או בסינוסים, שבר בגולגולת, או, לעיתים נדירות, אחרי ניתוחים מסוימים.

מספר זנים של חיידקים יכולים לגרום לדלקת קרום המוח חריפה, לרוב:

זן החיידק:הסבר:
סטרפטוקוקוס פנמוניה (פנאומוקוק)חיידק זה הוא הגורם השכיח ביותר לדלקת קרום המוח חיידקית אצל תינוקות, ילדים צעירים ומבוגרים. עם זאת, הדלקת היא לא המופע השכיח שלו והוא בדרך כלל גורם לדלקת ריאות או דלקות אוזניים או סינוסים. קיים חיסון שיכול לסייע במניעת זיהום זה.
נייסיריה מנינגיטידיס (מנינגוקוק)חיידק זה הוא גורם מוביל נוסף לדלקת קרום המוח חיידקית. חיידק זה גורם בדרך כלל לזיהום בדרכי הנשימה העליונות אך עלול לגרום לדלקת קרום המוח מנינגוקוקלית כאשר הוא נכנס לזרם הדם. זהו זיהום מאוד מדבק הפוגע בעיקר בבני נוער ובצעירים.

הוא עלול לגרום למגפות מקומיות במקומות צפופים, כמו פנימיות ומחנות צבא. גם לחיידק זה, קיים חיסון שיכול לסייע במניעת זיהום. כל מי שהיה בקשר הדוק עם אדם שחלה בדלקת מחיידק זה, צריך לקבל אנטיביוטיקה כדי למנוע את המחלה, גם אם הוא מחוסן.
המופילוס אינפלואנזה B(Hib)חיידק המופילוס אינפלואנזה B היה בעבר הגורם המוביל לדלקת קרום המוח חיידקית בילדים אך חיסוני Hib חדשים צמצמו מאוד את מספר המקרים של סוג זה של הדלקת.
ליסטריה מונוציטוגניסניתן למצוא חיידקים אלה בגבינות לא מפוסטרות, ירקות ובשרים. נשים בהריון, ילודים, קשישים ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת הם הרגישים ביותר לזיהום בחיידק זה. ליסטריה עלולה לעבור את מחסום השליה, וזיהומים בסוף ההריון עלולים להיות קטלניים עבור העובר.

מהם גורמי הסיכון לדלקת קרום המוח?

גורמי סיכון לדלקת קרום המוח כוללים:

אי קבלת חיסונים – הסיכון עולה למי שלא השלים את לוח החיסונים המומלץ בילדות או למבוגרים.


גיל – רוב המקרים של דלקת קרום המוח נגיפית מתרחשים אצל ילדים מתחת לגיל 5. דלקת קרום המוח חיידקית שכיחה בקרב ילדים מתחת לגיל 20.


חיים במסגרת קהילתית – סטודנטים המתגוררים במעונות, אנשים בבסיסים צבאיים וילדים בפנימיות ובמתקני טיפול לילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר לדלקת קרום המוח של חיידק המנינגוקוק. זה קורה כנראה מכיוון שהחיידק מתפשט דרך הנשימה, ומתפשט במהירות דרך בקבוצות גדולות וצפופות.


הריון – הריון מעלה את הסיכון לליסטריוזיס – זיהום הנגרם על ידי חיידקי ליסטריה, העלול לגרום גם לדלקת קרום המוח. ליסטריוזיס מגביר את הסיכון להפלה, לידה שקטה ולידה מוקדמת.


מערכת חיסונית מוחלשתאיידס, אלכוהוליזם, סוכרת, שימוש בתרופות מדכאות חיסון וגורמים אחרים המשפיעים על המערכת החיסונית גורמים לאדם להיות רגיש יותר לדלקת קרום המוח. כריתת טחול מגדילה גם היא את הסיכון, וכל אדם ללא טחול צריך להתחסן כדי למזער את הסיכון.

דלקת קרום המוח


אילו סיבוכים יכולים להיות לדלקת קרום המוח?

סיבוכים של דלקת קרום המוח יכולים להיות חמורים.

ככל שאדם חולה במחלה יותר זמן ולא מקבל טיפול, כך גדל הסיכון לפרכוסים ולנזק נוירולוגי קבוע, כולל:

עם טיפול מהיר, גם אנשים עם הסתמנות חמורה של דלקת קרום המוח יכולים להחלים היטב.


כיצד ניתן למנוע דלקת קרום המוח?

חיידקים נפוצים או נגיפים העלולים לגרום לדלקת קרום המוח יכולים להתפשט באמצעות שיעול, עיטוש, נשיקות או שיתוף של כלי אוכל, מברשת שיניים או סיגריה.

צעדים אלה יכולים לסייע במניעת דלקת קרום המוח:

טיפ למניעת דלקת קרום המוח:הסבר:
היגיינת ידייםרחיצת ידיים זהירה מסייעת במניעת התפשטות חיידקים. חשוב ללמוד ילדים לשטוף את ידיהם לעיתים קרובות, במיוחד לפני האכילה ולאחר יציאה מהשירותים, בילוי במקום ציבורי צפוף או ליטוף בעלי חיים
תרגול היגיינה טובההימנעות משיתוף משקאות, מאכלים, קשים, כלי אוכל, שפתונים או מברשות שיניים עם אדם אחר.
שמירה על מצב בריאות כללי טובש לשמור על המערכת החיסונית על ידי מנוחה מספקת, פעילות גופנית קבועה ואכילת תזונה בריאה עם הרבה פירות טריים, ירקות ודגנים מלאים.
כיסוי הפה והאף בעת שיעול או עיטוש
בהריוןיש להפחית את הסיכון לליסטריוזיס על ידי בישול בשר לטמפרטורה של לפחות 75 מעלות ולהימנע מגבינות מחלב לא מפוסטר ומדגים נאים.

אילו חיסונים קיימים למניעה של דלקת קרום המוח?

ניתן למנוע סוגים מסוימים של דלקת קרום המוח חיידקית באמצעות החיסונים הבאים:

חיסון נגד המופילוס אינפלואנזה B (Hib) – ארגון הבריאות העולמי (WHO) והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ממליצים על חיסון זה לילדים החל מגיל חודשיים. החיסון מומלץ גם למבוגרים מסוימים, כולל אלה הסובלים מאנמיה חרמשית או איידס ואלו שעברו כריתת טחול.


חיסון מצומד נגד פנאומוקוק (PCV13) – חיסון זה הוא גם חלק מלוח החיסונים השגרתי המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי וה-CDC לילדים מתחת לגיל שנתיים.

מנות חיסון נוספות מומלצות לילדים בגילאים 2-5 הנמצאים בסיכון גבוה למחלות פנאומוקוקליות, כולל ילדים הסובלים ממחלת לב או מחלת ריאות כרונית או סרטן.


חיסון פוליסכרידי נגד פנאומוקוק (PPSV23) – ילדים ומבוגרים הזקוקים להגנה מפני חיידקים פנאומוקוקלים עשויים לקבל חיסון זה. ה-CDC ממליץ על חיסון PPSV23 לכל המבוגרים מעל גיל 65, למבוגרים צעירים ולילדים מגיל שנתיים ומעלה הסובלים ממערכת חיסונית חלשה או מחלות כרוניות כגון מחלות לב, סוכרת או אנמיה חרמשית ולכל מי שעבר כריתת טחול.


חיסון מצומד למנינגוקוק – ה-CDC ממליץ לתת מנה אחת לילדים בגילאי 11 עד 12, וזריקת דחף (בוסטר) בגיל 16. אם החיסון ניתן לראשונה בין הגילאים 13-15, מנת הדחף מומלצת בין הגילאים 16-18. אם החיסון הראשון ניתן בגיל 16 ומעלה, אין צורך במנת דחף.

ניתן לתת חיסון זה גם לילדים בגילאי חודשיים עד 10 שנים הנמצאים בסיכון גבוה לדלקת קרום המוח החיידקית או שנחשפו לאדם הסובל מהמחלה. כמו כן, הוא משמש גם לחיסון אנשים בריאים שלא חוסנו בעבר ונחשפו להתפרצויות של החיידק.


כיצד מאבחנים דלקת קרום המוח?

רופא המשפחה או רופא הילדים יכולים לאבחן דלקת קרום המוח על סמך היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות אבחון מסוימות. במהלך הבדיקה, הרופא עשוי לבדוק סימני זיהום סביב הראש, האוזניים, הגרון והעור לאורך עמוד השדרה.

בדיקות אבחון כוללות:

תרביות דם – דגימת דם מונחת בצלחת מיוחדת כדי לראות אם היא גדלים בה מיקרואורגניזמים ובמיוחד חיידקים. ניתן להניח דגימה גם על משטח מיקרוסקופ ולצבוע אותה בצביעה מיוחדת (צביעת גראם) וכך לראות אם ואילו חיידקים קיימים.


הדמיה – טומוגרפיה ממוחשבת (CT) וו סריקות הדמיה תהודה מגנטית (MRI) עשויים בצקת מוחית או דלקת. צילומי רנטגן או סריקות CT של החזה או סינוסים עשויים להראות זיהום שעלול להיות קשור לדלקת קרום המוח.


ניקור מותני – לצורך אבחנה סופית של דלקת קרום המוח, יהיה צורך בניקור מותני כדי לאסוף נוזל שדרה (CSF). במסגרת ההליך מחט מוחדרת אל בין החוליות אל תעלת השדרה ונשאבת כמות קטנה של נוזל. אצל אנשים עם הדלקת, ה-CSF מראה לעיתים קרובות רמת סוכר נמוכה יחד עם ספירת תאי דם לבנים מוגברת וחלבון מוגבר.

עיבוד מעבדתי של נוזל CSF עשוי גם לעזור לרופא לזהות איזה חיידק גרם לדלקת. אם הרופא חושד במנינגיטיס נגיפית, הוא עשוי להזמין בדיקה מבוססת DNA המכונה PCR או בדיקה לבדיקת נוגדנים כנגד נגיפים מסוימים כדי לקבוע את הגורם הספציפי והטיפול המתאים.


מהו הטיפול בדלקת קרום המוח?

הטיפול תלוי בסוג דלקת קרום המוח שאובחנה.

דלקת קרום המוח חיידקית

יש לטפל מיד בדלקת קרום המוח חיידקית חריפה באנטיביוטיקה תוך ורידית ולעיתים בסטרואידים. זה עוזר להבטיח התאוששות ולהפחית את הסיכון לסיבוכים, כמו בצקת מוחית ופרכוסים. האנטיביוטיקה או השילוב של אנטיביוטיקות תלוי בסוג החיידקים הגורמים לזיהום. הרופא עשוי להמליץ ​​על אנטיביוטיקה רחבת טווח עד שהוא יוכל לקבוע את הגורם המדויק לדלקת.

דלקת קרום המוח נגיפית

אנטיביוטיקה אינה יכולה לרפא דלקת קרום המוח נגיפית, ורוב המקרים משתפרים מעצמם תוך מספר שבועות.

הטיפול במקרים קלים של דלקת קרום המוח הנגיפית כולל בדרך כלל:

  • מנוחה במיטה
  • שפע נוזלים
  • תרופות ללא מרשם נגד כאבים המסייעות להורדת חום ולהקלה על כאבי גוף

הרופא עשוי לרשום סטרואידים להפחתת בצקת מוחית ותרופות נוגדות פרכוסים לשליטה בהתקפים. אם נגיף הרפס גרם לדלקת קרום המוח, קיימת תרופה אנטי-ויראלית.

גורמים אחרים לדלקת קרום המוח

אם הגורם לדלקת אינו ידוע, הרופא עשוי להתחיל בטיפול אנטי ויראלי ואנטיביוטי תוך כדי קביעת הסיבה.

הטיפול בדלקת קרום המוח כרונית מבוסס על הסיבה הבסיסית. תרופות נגד פטריות מטפלות בדלקת קרום המוח פטרייתית, ושילוב של אנטיביוטיקות מסוימות יכול לטפל בדלקת קרום המוח הנגרמת משחפת. עם זאת, לתרופות אלו עלולות להיות תופעות לוואי חמורות, ולכן הטיפול יכול להידחות עד שמעבדה תוכל לאשר שהגורם הוא אכן פטרייה או שחפת.


מקורות: MayoClinic | Meningitis.org | CDC

שאלות ותשובות בנושא

מהם קרומי המוח?

שלוש שכבות של קרומים המכונות קרומי המוח מגינות על המוח ועל חוט השדרה. השכבה הפנימית היא הקרום העדין (pia matter), השכבה האמצעית היא הקרום העכבישי (arachnoid matter) שהיא מבנה דמוי רשת מלא בנוזל שמרפד את המוח והשכבה החיצונית היא הקרום הקשה (dura matter). בין הקרום העדין לקרום העכבישי קיים חלל, החלל התת עכבישי, בו נמצא נוזל המוח והשדרה (CSF).

מהי פריחה של מנינגיטיס?

כאשר חיידקים הגורמים לדלקת קרום המוח פולשים לזרם הדם הם מתרבים במהירות ומייצרים רעלים המסתובבים בגוף וגורמים נזק לכלי הדם ולאיברים. כאשר כלי הדם נפגעים, הדם מתחיל 'לדלוף' לרקמה הסובבת, ולעתים קרובות גורם למה שנראה כמו פריחה להופיע על העור. עם זאת, פריחה זו לא תמיד מופיעה. פריחה זו מקושרת בדרך כלל עם זיהום בחיידק המנינגוקוק. היא יכולה להיראות כמו כתמים אדומים או סגולים בגודל של ראש סיכה (מכונה פריחה פטכיאלית) או כמו חבורות אדומות-סגולות גדולות יותר (פריחה פורפורית).

האם דלקת קרום המוח יכולה להיגרם מסיבה שאינה זיהומית?

דלקת קרום המוח יכולה לנבוע גם מסיבות לא זיהומיות, כגון תגובות כימיות, אלרגיות לתרופות, סוגים מסוימים של סרטן ומחלות דלקתיות כגון סרקואידוזיס.

מהו הטיפול בדלקת קרום המוח שנגרמה מסיבה לא זיהומית?

דלקת קרום המוח לא זיהומית עקב תגובה אלרגית או מחלה אוטואימונית ניתנת לטיפול בסטרואידים. במקרים מסוימים ייתכן שלא יידרש טיפול מכיוון שהמצב יכול לחלוף מעצמו. דלקת קרום המוח הקשורה לסרטן מצריכה טיפול בסרטן הספציפי.

מה זה אנצפליטיס?

אנצפליטיס היא דלקת של רקמת המוח עצמה ולא של קרומי המוח. ישנם מספר גורמים לאנצפליטיס, אך הנפוץ ביותר הוא זיהום נגיפי. אנצפליטיס לעיתים קרובות גורמת רק לסימנים ותסמינים דמויי שפעת קלים, כגון חום או כאב ראש, או שהיא לא גורמת לתסמינים כלל. עם זאת היא יכולה לגרום גם לבלבול, פרכוסים, הפרעות בראייה, בשמיעה או בתנועה. במקרים מסוימים אנצפליטיס עלולה להיות מסכנת חיים, ולכן אבחון וטיפול מוקדמים חשובים מכיוון שקשה לחזות כיצד תשפיע הדלקת על החולה.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר