COPD: המחלה שחולים בה 70,000 ישראלים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' קרמר
השאירו פרטים או חייגו
077-997-2280

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > לב חזה ריאה

    בשנים האחרונות חלה עלייה בשכיחות מחלת COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית. מרבית החולים במחלה הם מעשנים אבל לא כולם. על המחלה ועל דרכי הטיפול הזמינות כיום להתמודדות עם המחלה מסביר פרופ' מרדכי קרמר, מומחה למחלות ריאה ונשמע גם את עדותו האישית של חולה COPD, משה פרחן

    צפו בפרופ' מרדכי קרמר מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהי מחלת COPD?

    COPD או שמה המלא באנגלית Chronic Obstructive Pulmonary Disease או בעברית, חסמת הסימפונות, זוהי מחלה שבאה לידי ביטוי בחסימה של דרכי האוויר באופן שמקשה על החולה להוציא אוויר.

    מהם הגורמים למחלת COPD?

    85 אחוזים מחולי COPD הינם מעשנים. בקרב 15 אחוזים מהחולים מדובר במקרי תחלואה שמקורם חשיפה תעסוקתית לדוגמא:  עובדים במפעלי תעשייה ועובדים בתעשיית הרכב ועוד וחלק קטן יותר הינו כתוצאה מרקע גנטי.

    עשן הסיגריות אותן עישן החולה לאורך עשרות שנים, הורס לאט לאט את הכיסים הקטנים של הריאה ונוצרים חללים גדולים ונפוחים שמאבדים את הפונקציונליות שלהם.

    ישנם אנשים עם נטייה גנטית שחושפת אותם למחלת COPD יותר ובמידה והם מעשנים מידת הסיכון לחלות במחלה גדל משמעותית.

    המשמעות היא שחמצן נכנס אל הריאות אך הוא אינו עובר אל מחזור הדם, ובנוסף מקשים חללים גדולים אלה על הוצאת האוויר בתהליך הנשימה. שם אחר שמייחסים למחלת ה-COPD הוא נפחת, שמתארת בצורה פשוטה יותר את התנפחות הריאות.

    הצפי הוא כי עד 2020 תהיה המחלה הזאת גורם המוות השלישי במעלה בעולם וגורם הנכות החמישי במעלה. הלוקים במחלה הם בעיקר בני 55 ויותר, והיא שכיחה מעט יותר ואף קטלנית יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים

    מהם הסימפטומים של מחלת COPD?

    אנשים הסובלים מ-COPD מתקשים לנשום, בתחילה במאמץ קשה, אך ככל שעובר הזמן קשיי הנשימה מופיעים גם בתנאי מאמץ קלים יותר עד שלבסוף קשיי הנשימה מופיעים גם בזמן מנוחה.

    פרט לקוצר הנשימה שמהווה סימפטום מרכזי של המחלה, עלול להופיע שיעול כרוני, זיהומים חוזרים ונשנים בדרכי הנשימה ודם בליחה.

    COPD מחלת ריאות חסימתית כרונית

    בישראל לבדה מאובחנים במחלת COPD כ-70,000 חולים והצפי הוא כי עד 2020 תהיה המחלה הזאת גורם המוות השלישי במעלה בעולם וגורם הנכות החמישי במעלה. הלוקים במחלה הם בעיקר בני 55 ויותר, והיא שכיחה יותר ואף קטלנית יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים

    עדות של חולה COPD : משה פרחן

    על פי ניסיונו של משה, מעשן מזה 40 שנה, מחלת ה-COPD התפתחה אצלו לאורך שנים, כשלאט לאט הופכות משימות קלות ויומיומיות לקשות לביצוע, והתפקוד היומיומי נפגע בקצב הולך וגובר.

    משה פרחן: "את קוצר הנשימה התחלתי לחוות בתחילת שנות ה-50 לחיי, ומאז קוצר הנשימה רק הולך ומחמיר. כיום אני מועמד להשתלת ריאות אצל פרופ' קרמר, זו התקווה שלי, בינתיים אני נעזר במשאפים שמקלים במעט על קוצר הנשימה."

    כיום משה אינו מעשן, ולמעשה התחיל את תהליך הפסקת העישון לאחר שנתקל בקשיי התפקוד היומיומיים, עוד לפני שקיבל את האבחנה המדויקת כי חלה ב-COPD.

    מהו הטיפול במחלת COPD?

    תחילה יש לאבחן את המחלה, ולוודא כי אכן מדובר בחסימה נשימתית ובמחלת COPD. לאחר מכן מתחיל הטיפול בעיקר באמצעות משאפים ואינהלציות.

    ישנם סוגים שונים של משאפים, ובדרך כלל הטיפול מבוסס על שילוב ביניהם. כך למשל, משאף שמיועד להרחיב את הסימפונות ומשאף חוסם LAMA, שיחד מאפשרים להשיג הקלה משמעותית בקוצר הנשימה של הסובלים מהמחלה.

    את השאיפה יש לבצע על פי טכניקה מוגדרת, ולא כל החולים מצליחים לשאוף כנדרש בכל סוגי המשאפים. על כן, ככל שהמשאף הוא פשוט יותר לתפעול, כך ההצלחה הטיפולית תהיה גבוהה יותר.

    מעבר לשימוש במשאפים, נהוג לתת לחולים במחלה אנטיביוטיקה 3 פעמים בשבוע, וזאת כטיפול מניעתי מפני הופעת זיהומים ודלקות במערכת הנשימה.

    לבסוף וכמוצא אחרון, ניתן לקבל זריקת קורטיזון שמשיגה הקלה משמעותית לחולה, אך מדובר בתרופה מסוכנת שמחירה בצידה.

    הטיפול הפולשני כולל החדרת סלילים לריאות, באופן שמאפשר לכווץ אותן חזרה מהממדים הנפוחים אליהם הגיעו, אם כי טיפול זה אינו יעיל לאורך זמן. לבסוף, הפתרון היחיד הוא השתלת ריאות להחלפת הריאות שאיבדו את יכולת התפקוד שלהן.

    המידע נכון לינואר 2019 ומוגש כשירות לציבור בחסות חברת בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ. לכל שאלה בנושא יש לפנות לרופא המטפל.


    פרופ' מרדכי קרמר
    מחלות ריאה
    פרופ' מרדכי קרמר הינו מנהל של המערך למחלות ריאה ואלרגיה במרכז הרפואי רבין של קמפוס בילינסון. פרופ' מרדכי קרמר עבר שירות צבאי ועתודה אקדמית כרופא במשך 6 שנים. בתחילת שנות ה-90 חזר פרופ' מרדכי קרמר...

    להתייעצות עם פרופ' קרמר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-2280

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות