בדיקת מי שפיר בהריון: למי זה מתאים ומה חשוב לדעת?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' וייס
השאירו פרטים או חייגו
077-2309339

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    דיקור מי שפיר הינו בדיקה שנועדה לאתר מומים או מחלות ותסמונות גנטיות אצל העובר, במידה ובדיקות דם או אולטרא סאונד שעברה האישה במהלך ההריון מעלות חשש שישנו מום או פגם בעובר או עיכוב התפתחותי שנובע ממחלה תורשתית, אחת הדרכים לבדוק זאת היא ביצוע דיקור מי שפיר

    על כך מסביר פרופ' בועז וייס בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    כיצד מתבצע בדיקת מי שפיר ומתי?

    בדיקת מי שפיר ניתן לבצע החל משבוע 16 של ההריון. העובר מתפתח ברחם של האישה בתוך שק מי שפיר שמגן עליו במהלך כל תקופת ההריון. בדיקור מי השפיר נוטלים דגימה של מי השפיר משק מי השפיר בו מתפתח העובר ומגדלים את הדגימה בתנאים של מעבדה על מנת לגלות מומים ומחלות גנטיות.

    לאלו נשים מומלץ לבצע דיקור מי שפיר במהלך ההריון:

    • כאשר בבדיקת סקר גנטיות או בבדיקות שקיפות עורפית וחלבון עוברי התקבלו תוצאות שמראות על סיכוי גבוה ללדת תינוק הסובל מתסמונת דאון.
    • כאשר באחת מבדיקות האולטרא סאונד של האישה במהלך ההריון נצפה עיכוב התפתחותי אצל העובר או ממצא כלשהו לא תקין.
    • נשים שנמצאות בקבוצת סיכון ללידה של תינוק החולה בתסמונת כלשהי או מחלה גנטית עקב היסטוריה משפחתית או נשאות של מחלה או תסמונת גנטית

    אולטרסאונד בהריון איכות גבוהה

    פרופ' בועז ווייס: "את התשובה של בדיקת מי השפיר ניתן לקבל כעבור שבועיים עד שלושה לאחר ביצוע הדיקור ולאחר קבלת התוצאה הרופא ייעץ לבני הזוג אם כדאי להמשיך בהריון או שיש צורך להפסיקו. כמו כן יקבלו בני הזוג יעוץ על ידי גנטיקאי מוסמך" 

    כיצד מתבצע דיקור מי השפיר?
    את דיקור מי השפיר מבצעים תחת בדיקת אולטרא סאונד על מנת להחדיר את המחט במיקום מדויק ללא פגיעה בעובר. הרופא מבצע חיטוי של העור במקום המיועד לדיקור ודרכו מחדיר מחט דקה- המחט עוברת דרך דופן הבטן ומגיעה עד לשק מי השפיר.

    כאשר המחט מגיעה לשק מי השפיר הרופא שואב בין 20-40 סמ"ק מין הנוזל. בדיקת מי שפיר אורכת מספר דקות וכרוכה במעט אי נוחות אך אינה כרוכה בכאב.

    נשים העוברות דיקור מי שפיר צריכות לנוח לאחר למשך 48 שעות לשתות הרבה ולהימנע מעבודה מאומצת. כמו כן יש להימנע מקיום יחסי מין למשך 72 שעות לאחר דיקור מי שפיר.

    את התשובה של בדיקת מי השפיר ניתן לקבל כעבור שבועיים עד שלושה לאחר ביצוע הדיקור ולאחר קבלת התוצאה הרופא ייעץ לבני הזוג אם כדאי להמשיך בהריון או שיש צורך להפסיקו. כמו כן יקבלו בני הזוג יעוץ על ידי גנטיקאי מוסמך .

    למה נועדה בדיקת מי השפיר?

    1. לבדיקת מספר הכרומוזומים של העובר- אם ישנו עודף או חוסר של כרומוזומים המעיד על תסמונת דאון או תסמונת אחרת. בדיקה זו נקראת בדיקת קריוטופ.
    2. לבדיקה של מחלות ותסמונות גנטיות בעיקר אצל זוגות שאחד מבני הזוג או שניהם סובלים ממחלה גנטית.

    מהם החסרונות בבדיקת מי שפיר?

    מכיוון שמדובר בבדיקה פולשנית אין מבצעים אותה ללא הפניה של הרופא או גנטיקאי מוסמך. בדיקור מי שפיר יש מספר סיכונים שיש לקחת בחשבון:

    1. סיכון להפלה לאחר ביצוע הבדיקה. מדובר בסיכון של אחת לכל מאתיים בדיקות
    2. חשש לזיהום ברחם בעקבות דיקור מי השפיר.
    3. מכיוון שתוצאות הבדיקה מגיעות לאחר יותר משבועיים לעתים האישה נמצאת כבר בשלב יחסית מתקדם של ההריון ואם יוחלט על הפסקתו יהיה צורך בהפלה יזומה.
    4. דיקור מי שפיר אינו מספק תוצאה חד משמעית אלא מראה את הסיכויים להימצאות מום או פגם אצל העובר ולכן ההחלטה אם להמשיך את ההריון או להפסיקו תלויה בהורים לאחר קבלת המידע והתייעצות עם רופא וגנטיקאי מוסמך.
    5. לעתים כמות הדגימה שנלקחת בבדיקת מי השפיר לא מספיקה על מנת לבצע את הבדיקה ולכן יש צורך להחליט אם לבצע אותה בשנית או לוותר עליה.

    מהי עלות דיקור מי שפיר בהריון? 

    דיקור מי שפיר הינה בדיקה יחסית יקרה ורק חלק מהנשים תקבלנה מימון לביצוע הבדיקה. על מנת שמשרד הבריאות יאשר את הבדיקה ויממן אותה, על האישה להיות מעל גיל 35 בזמן כניסתה להריון ולעבור את כל הבדיקות והטיפולים במהלך ההריון דרך מוסד רפואי ולא באופן פרטי.

    כמו כן במידה והתגלו מומים משמעותיים או חשש למומים משמעותיים בבדיקת האולטרא סאונד יממן משרד הבריאות את הבדיקה לנשים שטרם מלאו להם 35 בזמן כניסתן להריון.

    משרד הבריאות יממן את הבדיקה לנשים אשר תוצאות הסקר הגנטי שלהן מראות על סיכוי גבוה למום או מחלה גנטית אצל העובר וזאת בהמלצה של גנטיקאי.

    לאחר שבוע 22 ושישה ימים להריון משרד הבריאות יממן את הבדיקה לנשים אשר עברו יעוץ גנטי ואותו יועץ גנטי ימליץ על ביצוע דיקור מי שפיר.


    פרופ' בועז וייס
    יילוד וגינקולוגיה
    פרופ' בועז וייס הינו מומחה ליילוד וגינקולוגיה, בעל מרפאה פרטית בתל אביב. רופא בכיר ומנהל שירות ביחידה לרפואת העובר, אגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי שיבא.

    להתייעצות עם פרופ' וייס
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2309339

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות