דלקת בשריר הלב

מדיקו > מדריכים > קרדיולוגיה > דלקת בשריר הלב
דלקת בשריר הלב
רופאים שעשויים לסייע לך: 88 רופאים בתחום קרדיולוגיה
זמן החלמה: לרוב כשישה שבועות, אך במקרים מסוימים חזרה מלאה לשגרה עלולה לקחת זמן רב, לעתים בין שלוש לשבע שנים עד החלמה מלאה.
שם נוסף: מיוקרדיטיס (Myocarditis).
תסמינים: התסמינים העיקריים כוללים כאבים בחזה, קוצר נשימה, עייפות, סחרחורת, חום ונפיחות ברגליים או בפנים.

מדריך דלקת בשריר הלב

דלקת שריר הלב, או מיוקרדיטיס (Myocarditis), היא תהליך דלקתי בסיבי השריר של הלב. הדלקת יכולה להפחית את יכולת הלב לשאוב דם, ובעקבות כך עלולה לגרום לכאבים בחזה, קוצר נשימה ולקצב לב מהיר או לא סדיר (הפרעות קצב).

זיהום בנגיף (וירוס) הוא אחד הגורמים הנפוצים לדלקת שריר הלב, ולפעמים תגובה לתרופה או מחלה דלקתית אחרת עשויות להיות הגורם לדלקת שריר הלב.

דלקת חמורה מחלישה את הלב כך ששאר הגוף לא מקבל מספיק דם, ובנוסף הקושי של הלב להתכווץ עלול להוביל ליצירת קרישי דם בלב, מה שעשוי להוביל לשבץ או התקף לב.

הטיפול בדלקת שריר הלב עשוי לכלול תרופות, ניתוחים או פרוצדורות רפואיות נוספות.


מהי דלקת בשריר הלב?

דלקת שריר הלב היא מחלה שבה שריר הלב הופך לדלקתי. שריר זה מתכווץ ונרפה באופן סדיר כדי להזרים דם אל הלב ומחוצה לו כדי לספק דם לשאר הגוף. כאשר שריר הלב הופך מודלק, יכולתו לשאוב דם הופכת פחות יעילה.

באופן כללי, דלקת היא תגובה של הגוף לפצע או זיהום חיצוני, והתהליך מאפשר לגוף לרפא את עצמו. לדוגמה, כאשר חותכים את האצבע, הרקמה סביב החתך מתנפחת במהירות והופכת לאדומה. אלה הם סימנים קלאסיים של דלקת, שבמהלכם תאי המערכת החיסונית ממהרים לאזור החתך כדי להתחיל בתיקונים. לכן כאשר נגרם זיהום או פצע בשריר הלב, הגוף שולח את תאי מערכת החיסון לאזור והם יוצרים תגובה דלקתית בשריר הלב.


מה הסימנים והתסמינים של דלקת בשריר הלב?

חלק מהאנשים הסובלים מדלקת שריר הלב לא יסבלו מתסמינים כלל, ולאחרים יש תסמינים קלים. התסמינים והסימנים הנפוצים של דלקת שריר הלב כוללים-

  • כאב בחזה או תחושת לחץ בחזה.
  • עייפות.
  • נפיחות של הרגליים, הקרסוליים וכפות הרגליים.
  • דופק מהיר או לא סדיר (הפרעות קצב).
  • קוצר נשימה במנוחה או במהלך פעילות.
  • סחרחורת או תחושת עילפון.
  • תסמינים דמויי שפעת כגון כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי פרקים, חום או כאב גרון.


מה הסימנים והתסמינים של דלקת שריר הלב בילדים?

כאשר ילדים מפתחים דלקת של שריר הלב, התסמינים והסימנים עשויים להיות שונים מאלה המופיעים בקרב מבוגרים, במיוחד בתינוקות. הסימנים עשויים להיות עדינים וקשים לזיהוי, ולפעמים ביילודים ותינוקות הם עשויים להופיע בפתאומיות.

התסמינים עלולים לכלול:

  • כשל בשגשוג (כשל גדילה) או עלייה לא מספקת במשקל.
  • קשיי האכלה.
  • חום ותסמינים אחרים של זיהום.
  • תפוקת שתן נמוכה (סימן לירידה בתפקוד הכליות).
  • ידיים ורגליים חיוורות וקרירות (סימן לזרימת דם לקויה).
  • נשימה מהירה.
  • דופק מהיר.

תסמינים וסימנים בילדים מעל גיל שנתיים עשויים לכלול גם:

  • כאבים באזור הבטן ובחילות.
  • כאב בחזה.
  • שיעול וקוצר נשימה.
  • עייפות.
  • נפיחות ברגליים, בכפות הרגליים ובפנים.

מה הגורמים לדלקת?

דלקת שריר הלב עלולה להיגרם על ידי זיהומים, תרופות, קרינה, או מחלות אוטואימוניות. לעתים קרובות, הגורם לדלקת שריר הלב לא נמצא.

גורמים פוטנציאליים לדלקת שריר הלב כוללים:

וירוסים (נגיפים) – נגיפים רבים נקשרו לדלקת שריר הלב, כאשר הנגיף הנפוץ ביותר הגורם לדלקת הוא הקוקסאקי B (Coxsackie B). בנוסף מוכרים גם נגיף האפשטיין באר (EBV) שגורם למחלת הנשיקה, נגיף ה-HIV הגורם למחלת האיידס, ועוד נגיפים רבים.


חיידקים – חיידקים שעלולים לגרום לדלקת שריר הלב כוללים חיידקים ממשפחת הסטפילוקוקוס (Staphylococcus), סטרפטוקוקוס (Streptococcus) וחיידקים הגורמים למחלת ליים הנפוצה יותר בארה"ב.


טפילים – בין אלה ניתן למצוא טריפנוזומה קרוזי (Trypanosoma cruzi), היכולה לגרום למחלה הנקראת מחלת צ'אגס (Chagas disease). חלק מהטפילים מועברים על ידי חרקים או בעלי חיים אחרים.


פטריות – זיהום פטרייתי עלול לגרום לדלקת שריר הלב, במיוחד אצל אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת. זיהומים הקשורים לדלקת שריר הלב כוללים זיהומי שמרים כדוגמת קנדידה, עובשים כגון אספרגילוס (Aspergillus), והיסטופלזמה (histoplasma), שנמצאת לעתים קרובות בלשלשת ציפורים.


תרופות – תרופות המשמשות לטיפול בסרטן, תרופות אנטיביוטיות כגון פניצילין ותרופות נוגדות פרכוסים עלולות לגרום לדלקת של שריר הלב.


סמים – קוקאין עשוי לגרום לדלקת של שריר הלב.


כימיקלים או קרינה – חשיפה לפחמן חד חמצני וקרינה עלולים לעיתים לגרום לדלקת.


מחלות דלקתיות אחרות – מצבים שעלולים לגרום לדלקת שריר הלב כוללים מחלות דלקתיות ואוטואימוניות שונות כדוגמת זאבת (לופוס), דלקת של עורק הרכה (GCA), ומחלת טקיאסו (Takayasu).


מהם הסיבוכים?

בדרך כלל, דלקת שריר הלב חולפת ללא סיבוכים קבועים. עם זאת, דלקת שריר הלב חמורה עלולה לפגוע לצמיתות בשריר הלב.

סיבוכים פוטנציאליים של דלקת שריר הלב עלולים לכלול:

אי ספיקת לב – ללא טיפול, דלקת שריר הלב עלולה לפגוע בשריר הלב באופן בלתי הפיך כך שהוא לא יכול לשאוב דם ולשלוח אותו לשאר הגוף. במקרים חמורים, אי ספיקת לב עשויה להידרדר ולדרוש השתלת לב.


התקף לב או שבץ – אם שריר הלב נפגע ואינו יכול לשאוב דם, הדם שנאסף בלב עלול ליצור קרישי דם. התקף לב יכול להתרחש אם קריש חוסם את אחד מעורקי הלב (העורקים הכליליים). שבץ יכול להתרחש אם קריש דם בלב עובר לעורק המוביל למוח.


הפרעות קצב – קצב לב מהיר או לא סדיר עלול להיגרם בעקבות נזק לשריר הלב, כך שיש שינוי בפעימות הלב. הפרעות קצב מסוימות מעלות את הסיכון לשבץ מוחי.


מוות לבבי פתאומי – הפרעות קצב חמורות מסוימות עלולות לגרום ללב להפסיק לפעום ולגרום לדום לב, זהו מצב קטלני שחייב להיות מטופל באופן מידי כדי למנוע מוות.


איך מאבחנים דלקת בשריר הלב?

אבחון מוקדם של דלקת שריר הלב חשוב למניעת נזק ארוך טווח ללב. כדי לאבחן דלקת של שריר הלב, הרופא יבצע תשאול רפואי (אנמנזה) ויבצע בדיקה גופנית שתכלול האזנה ללב בעזרת סטטוסקופ. בדיקות דם והדמיה עשויות להיעשות כדי לבדוק את מצב הלב. בדיקות הדמיה יכולות לעזור לאשר דלקת שריר הלב ולקבוע את חומרתה.

בדיקות לאבחון שריר הלב כוללות:

בדיקות דם – בדיקות דם נעשות בדרך כלל כדי לבדוק אם יש סימנים להתקף לב, דלקת וזיהום. בדיקה של אנזימי שריר הלב יכולה לבדוק הימצאות של חלבונים הקשורים לפגיעה בשרירי הלב. בדיקות של נוגדנים עשויות לעזור לקבוע אם היה בעבר זיהום הקשור לדלקת שריר הלב.


אלקטרוקרדיוגרמה (ECG) – בדיקה מהירה זו מראה את הפעילות החשמלית של הלב, ומאפשרת לקבוע אם קיימות פעימות לב לא סדירות שיכולות להעיד על הפרעות קצב.


צילום חזה – צילום רנטגן של אזור החזה מראה את הגודל והצורה של הלב והריאות. צילום חזה יכול להראות אם יש נוזל בלב או סביבו שעשוי להיות קשור לאי ספיקת לב.


אקו לב – זוהי בדיקת אולטרסאונד המשתמשת בגלי קול היוצרים תמונות של הלב הפועם. בדיקת אקו לב יכולה להראות את התכווצות הלב ותפקוד המסתמים של הלב. בנוסף, בדיקת אקו לב יכולה לעזור לקבוע אם יש נוזל סביב הלב, דבר שיכול להעיד על דלקת.


צנתור לב וביופסיה של שרירי הלב – צנתור הוא תהליך במהלכו הרופא משחיל צינור דק דרך כלי דם בזרוע או במפשעה ומעביר אותו עד לעורק בלב. צבע זורם דרך הצינור כדי ליצור תמונה ברורה יותר בצילומי רנטגן וכך מדגימים את העורקים הכליליים. ניתן לקחת דגימה זעירה של רקמת שריר מהלב (ביופסיה) במהלך בדיקה זו. הדגימה נשלחת למעבדה לבדיקת סימני דלקת או זיהום.


MRI לב – בדיקה זו משתמשת בשדות מגנטיים ובגלי רדיו כדי ליצור תמונות מפורטות של הלב. בדיקת MRI לב מראה את גודל הלב, צורתו ומבנהו, שיכולים להעיד על סימנים של דלקת.


איך מטפלים בדלקת של שריר הלב?

לעתים קרובות, דלקת שריר הלב חולפת מעצמה, ובמקרים אחרים יש צורך בטיפול. הטיפול בדלקת שריר הלב מתמקד בגורם ובסימפטומים.

אנשים עם דלקת קלה של שריר הלב עשויים להזדקק למנוחה ותרופות בלבד.

תרופות לטיפול בדלקת שריר הלב עשויות לכלול:

קורטיקוסטרואידים – תרופות אלו מדכאות את מערכת החיסון, ומורידות את הפעילות הדלקתית של הגוף, כך שהנזק שעשוי להיגרם לשריר הלב בעקבות התהליך הדלקתי מופחת.


תרופות הקשורות לתפקוד הלב – אם דלקת שריר הלב גורמת לאי ספיקת לב חמורה או פעימות לב לא סדירות, ניתן לתת תרופות להפחתת הסיכון לקרישי דם בלב, כדוגמת תרופות להסדרת קצב הלב או תרופות העוזרות להתכווצות הלב.


תרופות להקלה על הגודש – תרופות יכולות לעזור לפנות נוזלים עודפים מהגוף ולהפחית את העומס על הלב. סוגים מסוימים של תרופות שניתן לתת הם משתנים, חוסמי בטא, מעכבי אנזים המהפך (ACE inhibitors) או חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II (ARB).


תרופות לטיפול במצבים דלקתיים כרוניים – לפעמים מצב בריאותי אחר, כגון זאבת, גורם לדלקת שריר הלב. טיפול במצב הבסיסי עשוי לסייע בהפחתת דלקת בשרירי הלב.


חלק מהאנשים הסובלים מדלקת שריר הלב עשויים להזדקק לתרופות למשך מספר חודשים בלבד ואז להתאושש לחלוטין. אחרים עשויים לסבול מפגיעה לבבית ארוכת טווח, הזקוקה לטיפול תרופתי לכל החיים. חשוב לעבור בדיקות מעקב קבועות לאחר אבחנה של דלקת שריר הלב כדי לבדוק האם דרושה התאמה או שינוי של משטר הטיפול התרופתי.

במידה ודלקת שריר הלב חמורה והלב כושל, הליכים פולשניים עשויים להתבצע בבית החולים כדי לסייע ללב להמשיך לבצע את תפקידו. ייתכן שיהיה צורך בהשתלה של קוצב לב או דפיברילטור, וכאשר הלב ניזוק מאוד, הרופאים עשויים להמליץ על השתלת לב.

לערוץ הוידאו שלנו בנושא קרדיולוגיה

שאלות ותשובות בנושא

האם יש הוראות מיוחדות לחולים בדלקת שריר הלב?

מנוחה והפחתת העומס על הלב הם חלק חשוב בהחלמה מדלקת שריר הלב. לאחר דלקת שריר הלב יש להימנע מספורט תחרותי למשך 3 עד 6 חודשים לפחות, ולבצע מעקב אצל קרדיולוג באופן תדיר.

האם ניתן למנוע דלקת של שריר הלב?

אין אפשרות למניעה ספציפית לדלקת שריר הלב, אך מומלץ להימנע ממגע עם אנשים חולים שעלולים להיות נשאים של וירוסים שמסוגלים לגרום לדלקת של שריר הלב. מומלץ להתעדכן אודות חיסונים מומלצים, ולהתחסן כנגד וירוסים שמסוגלים להוביל למחלה.

מה הקשר בין מחלת הקורונה לדלקת בשריר הלב?

בעוד שמחלת הקורונה מקושרת לעתים קרובות למחלות בדרכי הנשימה, ידוע היום כי המחלה יכולה להשפיע על חלקים רבים אחרים בגוף, כולל על הלב. נגיף הקורונה יכול לגרום לדלקת שריר הלב בדרך שעדיין אינה ידועה, אך נמצא כי הסיכון לחלות בדלקת של שריר הלב גבוה פי 15 בקרב אנשים שנדבקו במחלה לעומת אלה שלא נדבקו.

האם יש קשר בין החיסון לקורונה לבין דלקת שריר הלב?

בשנים האחרונות התקבלו דיווחים על עלייה בהיארעות של דלקת שריר הלב בעקבות קבלת חיסונים נגד נגיף הקורונה. בוצעו מחקרים רבים בעקבות דיווחים אלו, ונראה כי דלקת של שריר הלב היא אכן תופעת לוואי נדירה לאחר החיסון. התופעה נפוצה יותר בקרב בנים, בעיקר בגילאי ההתבגרות. חשוב לציין כי ככל שעובר הזמן, נראה כי הקשר שנמצא בין החיסון לדלקת הולך ופוחת, וכי הסיכון ללקות בדלקת שריר הלב בעקבות הדבקה במחלת הקורונה גבוה יותר מאשר הסיכון ללקות במחלה לאחר החיסון.

מה ההבדל בין דלקת בשריר הלב לדלקת בקרום הלב?

בנוסף לדלקת שריר הלב, ישנו מצב נוסף של דלקת בקרום הלב, הקרוי פריקרדיטיס. כמו דלקת של שריר הלב, הדלקת נגרמת לרוב על ידי זיהומים, אך יכולה להיגרם גם על ידי מחלות אוטואימוניות, פציעה באזור הלב או ניתוח באזור הלב. במקרים מסוימים הדלקת יכולה לעבור מקרום הלב אל שריר הלב, וכך נוצר מעין שילוב של שתי המחלות, שנקרא Perimyocarditis.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il