מהם הסימפטומים לשבץ מוחי ואיך מטפלים?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר ברנע
השאירו פרטים או חייגו:
052-7360508

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > נוירולוגיה

    בעולם המערבי, אחד מכל ארבעה אנשים עלול לסבול משבץ מוחי לפחות פעם אחת בחייו. לב ליבה של ההתמודדות עם שבץ מוחי הוא בזיהוי המיידי של עצם קיום השבץ ובמתן הטיפול המתאים כמה שיותר מהר. אז איך נדע שהאדם שלידינו לוקה בשבץ, מה יש לעשות באותו הרגע ומהו הטיפול הנכון ביותר עבורו?

    צפו: ד"ר רני ברנע מסביר על כך בראיון לתכנית סטטוסקופ

    המידע נכון לאוקטובר 2021. למידע נוסף יש לפנות לרופא המטפל. שירות לציבור, מוגש בחסות חברת בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ.

    מהם הסימפטומים המעידים על קיומו של שבץ מוחי?

    זיהוי מוקדם של שבץ מוחי על בסיס זיהוי סימפטומים אופייניים הוא מרכיב מפתח להצלחה בטיפול בשבץ. למעשה, כל ליקוי נוירולוגי או ליקוי תפקודי המופיע בפתאומיות, יכול להוות סימן לשבץ מוחי ובכל זאת, הסימפטומים הקלאסיים השכיחים לשבץ מוחי כוללים חולשה בצד אחד מצדי הגוף, ביד או ברגל, חולשה של הפנים, הפרעה בשדה הראייה, הפרעה בדיבור ולפעמים אפילו סחרחורת וחוסר יציבות בהליכה.

    במקרים מסוימים נוכל לזהות את כלל הסימפטומים, במקרים אחרים את חלקם ובמקרים אחרים יופיע סימפטום אחד בלבד. בהתאם לכך, מספיק שאחד מהסימפטומים הללו מופיע באופן אקוטי, בכדי להציף את החשד לשבץ מוחי ולהבהיל את החולה במהירות לבדיקה בבית חולים.

    מהי שכיחות המחלה בישראל?

    שבץ מוחי היא מחלה שכיחה מאוד במערב ובכלל זה גם במדינת ישראל. הסטטיסטיקה בעולם המערבי עומדת כיום על אדם אחד מכל ארבעה, שיחווה שבץ מוחי במהלך חייו.

    במדינת ישראל, ישנם כ-20,000 מקרים של שבץ מוחי בשנה, חלקם קלים, חלקם קשים יותר. בהקשר זה חשוב לציין כי, שבץ מוחי הוא הגורם מספר אחד לנכות בעולם המערבי והגורם השלישי בשכיחותו לתמותה ומכאן גם החשיבות הרבה לזיהוי מוקדם של השבץ המוחי והגעה מהירה לבית החולים.

    שבץ מוחי

    מהי המהירות האפשרית האופטימלית לקבלת טיפול בשבץ מוחי?

    מרגע קרות השבץ המוחי, המהירות בה מזוהה השבץ ובה מקבל החולה את הטיפול הנדרש היא מרכיב קריטי בסיכויי ההחלמה מהשבץ. כלל הברזל אומר שמרגע שהופיע אפילו סימפטום מחשיד אחד, אין להמתין עד שהסימפטומים יחלפו, אין להמתין עד שהחולה ירגיש טוב יותר ואין להיכנס לישון או לנוח, אלא יש להזעיק מיד אמבולנס של מד"א.

    הזמנת אמבולנס מד"א היא הדרך הטובה ביותר להובלת חולה בשבץ מוחי לבית החולים, שכן צוותי מד"א מיומנים בזיהוי השבץ המוחי ומקיימים קשר ישיר עם הצוותים הרפואיים בחדרי המיון בכדי להודיע על הגעה של מקרה שבץ מוחי וביצוע פעולות הכנה נדרשות בבית החולים – הכנת הרופאים, הכנת סי.טי, תעדוף משימות של הנוירולוגים והגעה מהירה למוכנות מלאה לקראת הגעת החולה.

    מהו הטיפול שניתן עם הגעת החולה לבית החולים?

    עם הגעת החולה לבית החולים, עובר החולה הערכה של נוירולוג, שיודע לבדוק ולאפיין את החסר הנוירולוגי והשבץ המוחי. בהמשך, עובר המטופל דימות של המוח באמצעות מכשיר סי.טי. ולאחר מכן מתקבלת החלטה משותפת של כלל הצוות המטפל לגבי סוג הטיפול הנדרש מול השבץ האקוטי.

    באילו מקרים מגיע הטיפול לכדי צנתור מוח?

    כ-10% מהמקרים של שבץ מוחי יכולים להגיע לכדי צנתור מוח. צנתור מוחי ובכלל, הטיפול הכולל בשבץ מוחי, מהווה את אחת המהפכות המשמעותיות ביותר בעולם הרפואה בעשור האחרון. כיום, אנו נמצאים במצב שבו יש בידינו הטיפול הנדרש, אך ישנה חשיבות להגעה מהירה של החולה לבית החולים ולקבלת הטיפול בהקדם.

    שבץ מוחי יכול לגרום לנזק מוחי בלתי הפיך בתהליך מהיר מאוד ולכן, הענקת טיפול מהיר במהלך השעות הראשונות שלאחר קרות השבץ, מאפשרת להציל את האזור המוחי שנפגע. צנתור מוח באופן ספציפי, מתאים למטופל שהשבץ אצלו נגרם כתוצאה מקריש דם גדול שחוסם עורק גדול בצוואר או בתוך המוח.

    מהי האפשרות לחזרת השבץ לאחר קבלת טיפול יעיל?

    גם בזירה הזאת, הסטטיסטיקה מטרידה למדי כשאחד מכל ארבעה אנשים שחוו שבץ מוחי, יחווה שבץ נוסף במהלך חייו. בזירה הזאת נכנס למוקד העניינים כל התחום של הנוירולוגיה הווסקולרית, שתפקידה הוא לאתר ולהגדיר את המנגנון החולני שבעתיו נגרם השבץ ולהתאים לו את הטיפול המונע. הטיפול המונע יכול להינתן בצורת ניתוח, צנתור, פעולה קרדיולוגית כלשהי או במסגרת טיפול תרופתי לדילול דם.

    האם ישנן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון מוגבר לשבץ מוחי?

    התשובה היא בהחלט כן. גורמי הסיכון לשבץ מוחי הם אותם גורמי הסיכון למחלות כלי דם ולב ובמיוחד יתר לחץ דם, עודף משקל, סוכרת, עישון, חוסר בפעילות גופנית והגורמים האחרים המוכרים לנו כגורמי סיכון למחלות לב.

    לסיכום, מה יש לעשות כאשר עולה החשד לשבץ מוחי?

    ברגע שמזהים סימפטומים של שבץ מוחי ובכלל זה שינוי במבנה הפנים, הפרעה בדיבור, הפרעה בשדה הראייה, בלבול אקוטי, סחרחורת, חוסר יציבות בהליכה, חולשת פלג גוף (יד, רגל או פלג גוף שלם), יש להתקשר מיד למגן דוד אדום ולהזמין אמבולנס.

    בהזמנת האמבולנס יש לדווח על החשד לשבץ מוחי, כך שבמד"א יוכלו לתעדף את סוג הניידת וצוות הטיפול. כל דקה קובעת – ככל שנעניק את הטיפול מהר יותר, כך נוכל להציל "יותר מוח".

    יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינו להחלטת הרופא המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לאוקטובר 2021. למידע נוסף יש לפנות לרופא המטפל. שירות לציבור, מוגש בחסות חברת בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ.


    אולי יעניין אתכם:

    >> שבץ מוחי: המדריך המלא
    >> פרפור פרוזדורים: המדריך המלא
    >> פרפור פרוזדורים כגורם סיכון לשבץ מוחי: מהו שבץ מוחי? ואיך מאבחנים?


    ד"ר רני ברנע
    נוירולוגיה
    ד"ר רני ברנע הינו מומחה לרפואה פנימית ונוירולוגיה, בעל מרפאה פרטית בתל אביב.

    להתייעצות עם ד”ר ברנע
    השאירו פרטים או חייגו:
    052-7360508

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות