המסע שעוברות המטופלות בסרטן שד גרורתי

מדיקו > אונקולוגיה

סרטן השד הוא הסרטן בעל השכיחות הגבוהה ביותר אצל נשים בישראל ולכן "נהנה" ממחקר רב ומפיתוח תדיר של תרופות חדשות, שכיום יודעות לתת מענה לכל סוגי סרטן השד. נשים החולות בסרטן שד עוברות בדרך כלל מסע הכולל מעקב וטיפול, החל מהסרטן המוקדם ועד התפתחות סרטן גרורתי במיעוט המקרים

ד"ר עינב גל ים מתראיינת על כך בתכנית סטטוסקופ

לוגו רוש פרמצבטיקה

מהם מאפייני הטיפול בסרטן שד גרורתי?

סרטן שד גרורתי הוא סרטן שד שכבר יצא מאזור רקמת השד ושלח גרורות לאזורים נוספים בגוף.

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית ורוחבית בדרכי הטיפול בסרטן שד גרורתי על כל סוגיו, לרבות סוגים שעד כה נחשבו לאלימים וקשים לטיפול.

מרבית הנשים החולות בסרטן שד גרורתי וליתר דיוק, 90% מהן, הן נשים שחלו בעבר בסרטן שד מוקדם, אך הטיפול שקיבלו לא צלח. מתוך נשים אלה, שחלו בעבר בסרטן שד מוקדם, 20%-30% יחלו בסרטן שד גרורתי.

אילו נשים נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן שד גרורתי?

כאמור, מיעוט הנשים שסבלו מסרטן שד מוקדם וליתר דיוק 20%-30% מהן, יחלו בסרטן שד גרורתי.

אלו תהיינה בדרך כלל הנשים שסבלו מסרטן מוקדם משמעותי יותר, קרי גידול גדול יותר, מעורבות של בלוטות וכן הלאה.

נשים אלה נמצאות בסיכון לפיתוח סרטן שד גרורתי ולכן מקבלות טיפול יותר אינטנסיבי.

כמו כן, נשים שאבחון המחלה אצלן נעשה בשלב מאוחר יותר, גם הן נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן שד גרורתי ומכאן החשיבות לאבחון מוקדם של המחלה.

כיצד מבוצע המעקב אחרי סרטן שד גרורתי?

ככלל, המעקב אחרי סרטן שד גרורתי מבוצע בצורה שונה ביחס לסוגי סרטן אחרים.

נשים שחלו בסרטן שד מוקדם נמצאות במעקב לסרטן שד גרורתי.

מעקב זה כולל מעקב קליני המבוצע על ידי אונקולוג או כירורג וכן הדמיה באמצעות ממוגרפיה, אולטרה סאונד ואפילו MRI של השד לפחות אחת לשנה.

יחד עם זאת, במסגרת המעקב לא מבוצע חיפוש של סימני סרטן גרורתי מראש, שכן אין משמעות לגילוי מוקדם של סרטן שד שכבר הפך לגרורתי, מבחינת תוחלת החיים או איכות החיים של המטופלת.

מרגע שהסרטן הגרורתי כן התגלה, נכנסת המטופלת לפרוצדורה של מעקב צמוד ואדוק במקביל למתן טיפול ייעודי.

מהו הטיפול בסרטן שד גרורתי?

הטיפול בסרטן שד גרורתי מותאם למטופלת בהתאם לסוג הסרטן ממנו היא סובלת ולעניין זה, ישנם שלושה סוגים של סרטן שד, שלכולם יש תרופות ייעודיות, מה שמשקף למעשה את ההתפתחות האדירה שחלה בתחום טיפול זה במהלך 20 השנים האחרונות וביתר שאת בשנים האחרונות ממש.

עבור סרטן מסוג הר-2 חיובי למשל, ממנו סובלות כ-20% מהחולות בסרטן שד גרורתי, ישנן כיום תרופות רבות ומגוונות, שמתחדשות בכל שנה כשרק בשנה האחרונה נכנסו שתי תרופות חדשות הנמצאות בשלבי ניסוי.

נשים עם סוג סרטן זה, ששרדו בעבר שנה אחת בלבד, שורדות היום 5 שנים ו-10 שנים באיכות חיים גבוהה ובמקרים מסוימים המחלה לא תחזור לעולם.

האם רק נשים סובלות מסרטן השד?

כ-99% מחולי סרטן השד הן נשים, כשגברים מהווים אחוז אחד בלבד מסך החולים.

במקרה של גבר החולה בסרטן השד, חשוב לבצע ייעוץ גנטי כדי לברר האם קיים אלמנט תורשתי למחלה – אלמנט שמשפיע על רמת הסיכון למחלה.

סוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב גברים בישראל כוללים, לפי סדר שכיחותם, את סרטן הערמונית, מעי גס וחלחולת, ריאה, נון הוג'קין לימפומה, כיס השתן וכליה.

אצל נשים תופס סרטן השד את המקום הראשון בטבלת השכיחויות ולאחריו סרטן המעי הגס והחלחולת, ריאה, רחם, נון הוג'קין לימפומה ובלוטת המגן.

השכיחות הגבוהה של סרטן השד אצל נשים מעודד מחקר רב, שמניב כל העת תרופות חדשות בעלות אפקטיביות הולכת וגוברת לאורך השנים.

מהם גורמי הסיכון העיקריים למחלות סרטן?

ברשימת גורמי הסיכון לסרטן אפשר למצוא את הגנטיקה כגורם הסיכון מספר אחת ולאחריו גורמי סיכון סביבתיים הכוללים עישון, השמנת יתר, חשיפה לשמש, מיעוט בצריכה של ירקות ופירות, צריכת אלכוהול מוגברת ולבסוף נגיפי פפילומה והפטיטיס.


ד"ר עינב גל-ים
אונקולוגיה
ד"ר עינב גל-ים הינה מומחית לאונקולוגיה, מנהלת המכון לגידולי השד במערך האונקולוגי בבית החולים תל השומר.

תגובות