סרטן ערמונית גרורתי: הטיפול הממוקד כבר כאן

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' ברגר
השאירו פרטים או חייגו
077-230-9336

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים עם כ-2,500 מקרים בכל שנה בישראל. אז איך מטפלים ומה סיכויי ההחלמה?

    צפו בפרופ' עידו וולף ופרופ' רענן ברגר בפאנל לתוכנית סטטוסקופ ברשת 13

    הכתבה בשיתוף חברת נוברטיס

    אם יש מילה מפחידה יותר מ"סרטן" היא ללא ספק המילה "גרורתי". תשאלו כ- 2,500 גברים בישראל שמתבשרים מדי שנה על כך שיש להם סרטן ערמונית חודרני ורובם ככולם לא יודעים איך הם קיבלו את המחלה ומה הסיכויים שלהם להחלים ממנה. זאת, למרות שמדובר בסרטן הנפוץ ביותר בישראל בגברים.

    לפני שנפרט על המחלה נעשה היכרות עם הערמונית שנקראת בלטינית פרוסטטה. שמה העברי של הבלוטה נגזר מפרי עץ הערמון שצורתה דומה לו. מדובר בבלוטת מין שקיימת אצל זכרים בלבד. יש הבדלים ניכרים בערמונית של מינים שונים, מבחינה אנטומית, כימית ופיזיולוגית.

    הבלוטה ממוקמת במוצא שלפוחית השתן, ובתוכה עוברת השופכה. כאשר גידול שהחל בערמונית מתפשט לאיברים אחרים בגוף הוא מכונה סרטן ערמונית גרורתי. מה הטיפול במקרה זה ומהם סיכויי ההחלמה? לשם כך זימנו לאולפן סטטוסקופ ברשת 13 את ראש המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות פרופ' עידו וולף ואת פרופ' רענן ברגר, שמנהל את האגף לרפואה אונקולוגית בבית חולים שיבא.

    פרופ' עידו וולף, מנהל את המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב ועומד בראש בית הספר לרפואה בפקולטה לרפואה ע״ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, מסביר "הערמונית אחראית על ייצור נוזל הזרע אצל גברים, עם השנים – בעיקר מגיל 50 ומעלה – היא יכולה לגדול ועלולים גם להופיע בה כל מיני שינויים. אלה יכולים להיות גידולים שפירים שיכולים לגרום לקושי בהטלת שתן או תחושה של צריבה בעת מתן השתן, אבל למרבה הצער היא יכולה גם להכיל גידולים ממאירים וכאן נדרשת התערבות רפואית".

    כמה זה מסוכן?

    "למרבה המזל אפשר להחלים מהסרטן הזה. בכל שנה מתים מהסרטן הזה כ- 500 גברים. זה הרבה, אבל זה אומר שהרבה אחרים הצליחו להחלים ממנו."

    על פי נתוני משרד הבריאות, פחות מ- 1% מהחולים מאובחן מתחת לגיל 50 שנים.

    פרופ' רענן ברגר, מנהל את האגף לרפואה אונקולוגית בבית חולים שיבא.

    פרופ' ברגר מסביר: "עיקר המחלה הוא בגיל מאוד מבוגר. מגיל 70 אנחנו רואים יותר מקרים של סרטן הערמונית ומגיל 80 אנחנו רואים יותר תמותה ממנו". 

    סרטן הערמונית מתפתח לרוב באיטיות רבה, ולכן, כאשר הוא מאובחן בשלב מוקדם, שבו הוא טרם פרץ את בלוטת הערמונית, יש לו את סיכויי ההצלחה לטיפול הגדולים ביותר. עם התקדמות המחלה, ועם העליה בגיל, אנחנו רואים סיכוי גדול יותר לאבחן סרטן ערמונית חודרני, שיכול להתפתח גם לסרטן ערמונית גרורתי. אך יש לזכור כי ישנם סוגי סרטן ערמונית אלימים אשר יכולים להתפשט מהר לאיברים אחרים בגוף.

    אם אתם גברים בגילאים 50 ומעלה – כדאי שתדעו:

    אורח חיים בריא קשור לשכיחות נמוכה יותר של סרטן ערמונית. כך לדוגמא: הפחתת עישון, שמירה על משקל גוף תקין, הפחתת מזון עתיר שומן, ועיסוק בפעילות גופנית קבועה בעלי פוטנציאל להשפיע לטובה על הסיכוי להופעה של סרטן פרוסטטה.

    פרופ' עידו וולף, מנהל את המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב ועומד בראש בית הספר לרפואה בפקולטה לרפואה ע״ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב.

    פרופ' רענן ברגר, מה הסימנים המוקדמים למחלה?

    "אחת הבעיות עם סרטן הערמונית היא שהוא מתפתח במקומות שפחות מרגישים אותם. המחלה מתגלית, לרוב, באמצעות בדיקת דם, שם רואים שמדד הפי אס אי, PSA, גדל ואז כבר מתחילים לבדוק יותר לעומק".

    בשלבים המוקדמים של סרטן ערמונית, בדרך כלל אין תסמינים מאוד מובהקים. בשלב מתקדם, יכולים להופיע תסמינים של קשיים בהטלת שתן, קשיים בתפקוד המיני, ועד כדי דם בשתן, כאבים בעצמות וירידה במשקל.

    מה הטיפול הנהוג במחלה?

    "כשמדברים על סרטן מדברים למעשה על שני מצבים: מקומי או גרורתי. כשאנחנו מדברים על סרטן מקומי אנחנו משתמשים בטיפולים מקומיים כמו ניתוח, הקרנות או שילוב של הקרנות וטיפול הורמונלי. זה רוב המטופלים. במקרה היותר מורכב – כשהמחלה יוצאת מהערמונית ומתפשטת בגוף, יש סדרה גדולה של טיפולים שאפשר לתת".

    משטר הטיפול לסרטן ערמונית גרורתי הוא מורכב גם מבחינת מנגנונים שונים הנדרשים לטיפול במחלה, כמו לדוגמא: טיפול לדיכוי הורמונלי מתקדם, כימותרפתיה, אימונותרפתיה, קרינה חיצונית ועוד. וגם מבחינת סדר התרופות, והשילובים השונים האפשריים.

    מה הטיפול הכי חדשני כיום?

    "הטיפול החדשני הוא טיפול שמבוסס על איזוטופ – מולקולה או מרכיב שמקרין ויוצר קרינה פנימית כשמכניסים אותו לתוך הגוף. האיזוטופ מחובר למולקולה שיודעת לזהות קולטן שנמצא על התאים הסרטניים. היא יודעת בעצם להגיע לשם ישירות כמו איזה טיל מונחה, להתלבש על התא הסרטני, להיטמע בתוכו ולהקרין עליו מבפנים."

    בעזרת בדיקת דימות שנעשית במכון קרינה, במכשיר PET אנו מזהים את סרטן הערמונית והגרורות שהוא שלח אשר מבטאים ביתר חלבון הנקרא, PSMA.

    "קודם כל עושים את ה- PET-PSMA שבעזרתו אנחנו מזהים את המחלה הסרטנית. רואים גם באותה הזדמנות שהיא מבטאת את הקולטן הזה על התאים הסרטניים ואז אנחנו נותנים את התרופה החדשה הזו".

    יש תופעות לוואי?

    "בסך הכל, הטיפול נחשב לטיפול עם מעט תופעות לוואי". דוגמא לאיזור רגיש לקרינה, זה איזור בלוטות הרוק, כפי שפרופ' ברגר מסביר: "לפעמים אפשר להרגיש שיש פחות רוק בפה אחרי הטיפול, אבל חוץ מזה מדובר בטיפול די בטוח והוא ניתן לחולים בשלבים די מתקדמים. זה יפה לראות איך מצבם של החולים משתפר מבלי שהם סובלים מתופעות לוואי משמעותיות מהטיפול".

    מה חשוב לשאול לפני החלטה טיפולית בסרטן ערמונית גרורתי?

    OSשרידות, האם הטיפול מאריך חיים?

    PFSעד כמה הטיפול מונע את התקדמות המחלה?

    HrQOLהאם לטיפול השפעה מיטיבה על איכות החיים?

    מנגנון הפעולה – האם הטיפול משפיע באופן ממוקד על סוג הגידול ועל שלב המחלה?


    פרופ' רענן ברגר
    אונקולוגיה
    פרופ' רענן ברגר הינו רופא מומחה לאונקולוגיה ורדיותרפיה ומטפל במיוחד גידולים סרטניים בערמונית, בכליות ובשלפוחית השתן, וכן גידולים סרטניים אשר נמצאים באשכים. פרופ' ברגר הינו גם מנהל המכון האונקולוגי בבית החולים שיבא תל השומר. פרופ' ברגר...

    להתייעצות עם פרופ' ברגר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-230-9336

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות