בדיקת שתן לאבחון סרטן השלפוחית

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר לאופר
השאירו פרטים או חייגו
077-9972661

    מדיקו > אורולוגיה

    בדיקה חדשה, שניתנת לביצוע בבית, מחוללת שינוי באבחון סרטן שלפוחית השתן. על הבשורה החדשה לבדיקה פשוטה, קלה ויעילה ד"ר מנחם לאופר, רופא בכיר במחלקה האורולוגית בתל השומר, מומחה לסרטן הערמונית, מסביר

    ד"ר מנחם לאופר מתראיין על כך בתכנית סטטוסקופ בערוץ 13

    סרטן שלפוחית השתן הוא הרביעי בשכיחותו בקרב גברים ונשים, לכן חשיבות הגילוי המוקדם כל כך גדולה. לא רק שסרטן שלפוחית השתן נפוץ מאוד, אלא שהוא גם נוטה לחזור.

    הסבירות למחלה עולה במיוחד בקרב מעשנים. "בכל שנה מאובחנים מאות אנשים עם סרטן השלפוחית, אבל צריך להבין שהם מצטרפים לאלה שאובחנו שנה ושנתיים קודם והסרטן חזר אצלם, כך שמדובר במחלה מאוד שכיחה שצריך להכיר אותה", אומר ד"ר מנחם לאופר, רופא בכיר במחלקה האורולוגית בתל השומר, מומחה לסרטן הערמונית.

    למטופל מדובר בבדיקת שתן פשוטה

    הבשורה בתחום מגיעה בדמות בדיקה חדשה, המגיעה אלינו מארצות הברית והיא מחוללת שינוי של ממש. הבדיקה ניתנת לביצוע גם בבית והיא תזהה מיד אם יש סיבה לדאגה או שאפשר להמשיך עסקים כרגיל. "מבחינת המטופל, זו בדיקת שתן פשוטה והיא מסייעת לנו לשלול סרטן שלפוחית השתן", אומר ד"ר לאופר. "היתרון של הבדיקה הוא בחיסכון גדול למרפאות כי הבדיקות היום מורכבות. כמובן שהיא משפרת מאוד את איכות חיי המטופל, כי מדובר בבדיקה מאוד פשוטה עבורו, בוודאי ביחס לחלופות".

    מתי יש צורך בבדיקה הזאת?

    "הבדיקה מבוצעת עבור שתי התוויות: כאשר יש ממצאים לא תקינים בשתן, כמו דם בשתן, או תחושה של צריבה בעת הטלת השתן. אנשים שלא נמצאים בקבוצת סיכון לסרטן השלפוחית לא רצוי לשלוח לכל הבדיקות לגידול בשתן כי הן לא נעימות. בנוסף, צריך להבין שיש להרבה מאוד אנשים דימום בשתן וזה לא אומר שיש להם סרטן בשלפוחית. זה יכול להגיע מאבנים בכליות ואפילו בלי שיש לך מחלה בכלל. מצד שני, אנחנו גם לא רוצים לפספס גידול סרטני חלילה. לכן הבדיקה הפשוטה הזו היא הפתרון הכי טוב כי היא נותנת תשובה חד משמעית – יש סרטן או אין סרטן".

    מה ההתוויה הנוספת לבדיקה?

    "למעקב אחר חולים או מטופלים לשעבר עם סרטן שלפוחית השתן. במקרים האלימים של המחלה יש סיכוי של 70% חזרה של הסרטן בחמש השנים הראשונות, גם במקרים הפחות אלימים מדובר על שיעור חזרה של 30-50% ובקצב יותר איטי. בכל מקרה, המעקב אחרי מטופלים כאלה הוא אקוטי ולכן הוא מתבצע לעיתים קרובות. חלק גדול מהחולים יצטרכו להיות במעקב עד סוף חייהם".

    איך נעשה המעקב באופן סטנדרטי, לפני שהגיעה לכאן בדיקת השתן הזאת?

    "יש את הבדיקות המסורתיות שאנחנו עדיין משתמשים בהן, אבל בזכות הבדיקה החדשה אפשר היום להפחית במינון שלהם. על פי הבדיקה המסורתית מדובר על התבוננות של איש צוות רפואי לתוך שלפוחית השתן בעזרת מכשור אנדוסקופי. היום הציוד משוכלל יותר הצינורית דקה גמישה יחסית, אבל עדיין זו בדיקה פולשנית, לא נעימה גם אם היא לוקחת מספר דקות. כאן בעזרת בדיקת שתן פשוטה, אפשר להחליף לפחות חלק מהבדיקות ולערוך לסירוגין את הבדיקה עם בדיקת שתן. אחרי חמש שנים אפשר להסתפק רק פעם בשנה בבדיקת השתן".

    עד כמה הבדיקה החדשה מדויקת?

    "זו הנקודה הכי חשובה בעיניי. אנחנו עושים הרבה שנים בדיקות בשתן ואני יכול להעיד שהן לא מספיק מדויקות לשני הצדדים. זה אומר שאתה עשוי לקבל תשובה שלילית למרות שיש לך סרטן ומאידך לקבל תשובה חיובית למרות שאין לך בכלל סרטן. זה החידוש החשוב בבדיקה החדשה שהיא מביאה תוצאה של קרוב למאה אחוז כאשר הבדיקה שלילית. במקרים של מעקב זו בדיקה אפילו יותר מדויקת כי לפעמים העין מפספסת את הגידול שהוא ממש מזערי בכיס השתן. נערכו 20 מאמרים שהצביעו על כך שהבדיקה הזו מאוד מדויקת. בנוסף, בתקופת הקורונה אנשים בארצות הברית חששו להגיע למרפאות ולכן שלחו אליהם את הבדיקה הזו הביתה וזה עבד מצוין".

    הבדיקה החדשה בסל הבריאות?

    "לא, הבדיקה חדשה מאוד. היא הגיעה מארצות הברית רק לפני חצי שנה ולכן היא עדיין לא נמצאת בסל הבריאות, אבל כפי שאמרתי יעילותה כבר הוכחה".


    ד"ר מנחם לאופר
    כירורגיה אורולוגית
    ד"ר לאופר מנחם הינו מומחה לכירורגיה אורולוגית, בעל מרפאה פרטית בגבעתיים.

    להתייעצות עם ד”ר לאופר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9972661

      תגובות