פריצת דרך במלחמה נגד סרטן השד

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר פאלוך
השאירו פרטים או חייגו
077-9972445

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    אחת מכל שמונה ישראליות תחלה בסרטן השד במהלך חייה, אבל מסתבר שיש הרבה מה לעשות כדי להילחם בסרטן. תרופות וטיפולים חדשים גם בשלב מתקדם משפרים באופן משמעותי את איכות חיי המטופלות

    צפו בפרופ' עידו וולף וד"ר שני פאלוך-שמעון, בתוכנית סטטוסקופ בפאנל על הטיפולים החדשניים לחולות סרטן שד גרורתי

    הכתבה מוגשת כשירות לציבור וללא מעורבות בתכנים בחסות חברת אסטרהזניקה

    סרטן השד הוא הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם המערבי. בישראל מאובחנות עם הגידול מדי שנה כ-5,000 נשים ועל פי הסטטיסטיקה אחת מכל שמונה ישראליות תחלה בסרטן זה במהלך חייה. עם זאת, בשנים האחרונות יש פריצת דרך בתחום.

    כדי ללמוד עוד על הנושא ועל החידושים בתחום, אירחנו את פרופ' עידו וולף, ראש המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות ומנהל המערך האונקולוגי בית החולים איכילוב ואת ד"ר שני פאלוך-שמעון, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד המרכז הרפואי הדסה ירושלים.

    כמה מתוך החולות בסרטן השד, מגיעות למצב מסכן חיים?

    פרופ' עידו וולף: "רוב החולות מתגלות בשלבים מוקדמים של המחלה, בשלבים אלה הגידול ממוקד ואפשר לטפל במחלה. בערך בכחמישית מאלו שמתגלות בשלב מוקדם, בסופו של דבר הגידול ישלח גרורות ומטרת הטיפול האונקולוגי היא למנוע מהמחלה להפוך לגרורתית". 

    הגידול נחלק לשלוש קבוצות עיקריות:

    גידול הורמונלי – קיימים קולטנים להורמונים (פרוגסטרון או אסטרוגן), שהפעלתם על ידי ההורמונים הנשיים בגוף גורמת להתחלקות ולהתפשטות של התאים הסרטניים.

    גידול חיובי ל-HER2 – יש ביטוי מוגבר של חלבון HER2, שגורם להתחלקותם והתפשטותם של התאים הסרטניים. בקרב מחצית מהמטופלות בקבוצה זו הגידול הוא גם עם רגישות להורמונים.

    טריפל נגטיב – גידול ללא קולטנים להורמון פרוגסטרון או אסטרוגן וללא ביטוי מוגבר של חלבון HER2.

    לאחרונה נוסף סיווג רביעי של חולות עם ביטוי נמוך של חלבון HER2.

    מהו הסיווג הרביעי שנחשף לאחרונה?

    ד"ר שני פאלוך-שמעון מסבירה כי "ב-70% מהמאובחנות יש גידול הורמונלי, 15% חיוביות ל-HER2 והיתר מוגדרות כטריפל נגטיב מאחר ואין להם אף אחד מהקולטנים האלה".

    ההחלטות באשר לאופן הטיפול בחולות סרטן השד מתקבלות על-פי שיקולים רפואיים, בהתאם למצב החולה, סוג הגידול ושלב האבחנה.

    ד"ר שני פאלוך-שמעון: "מכיוון שהטיפול עשוי לכלול מספר מרכיבים, כמו כימותרפיה, הקרנות, ניתוח ושחזור, חשוב מאוד שתערך עבודת צוות רב-תחומית. הרופאים מחליטים ביחד על הטיפול המתאים ביותר לכל מטופלת". 

    איך מטפלים בסרטן שד שהוא HER2?

    "זה תלוי מאוד בסרטן. בגידולים קטנים, פחות משני סנטימטר נטפל על ידי ניתוח, כימותרפיה וטיפול ביולוגי מונחה מטרה. בגידול יותר גדול נבצע כימו וניתן שילוב של טיפולים במשך חמישה חודשים במטרה להקטין את הגידול ואז לנתח".

    מהם הטיפולים ממוקדי המטרה המוצעים לחולות ב-HER2?

    "בגידולים מהקבוצה ההורמונלית, שמבטאים את הקולטן לאסטרוגן, מטפלים היום בטיפולים הורמונליים שתוקפים את הקולטן ומונעים את הפרשתו בגוף. בגידולי HER2 חיוביים משתמשים בנוגדנים, הנקשרים ל-HER2 ומעכבים את פעילותו. כיום זמינות תרופות מדור חדש, שהן נוגדנים מצומדים אליהן כימותרפיות קטנות, מעין 'טיל מונחה מטרה', שמכוון ישירות לתאים החולים. כך שהטיפול הכימי משתחרר בתוך התא הסרטני והטיפול מאוד יעיל".

    מהו הכלי המשמעותי ביותר שהטיפול הזה נותן לנו? זה נותן לנו יכולת לשלוט במחלה בצורה טובה יותר?

    "אנחנו משיגים תגובות יותר טובות. תגובה יותר טובה בפועל משמעה שהאישה מרגישה יותר טוב. זה גם דוחה את התקדמות המחלה והכי חשוב, התרופות האלה מאריכות חיים באופן משמעותי, לכן זו פריצת דרך למטופלות".

    האם התרופות החדשות רק מאריכות חיים או שהן מבטיחות החלמה מהמחלה?

    "יש דיונים היום בנוגע ל-HER2 חיובי שיש לנו שם באמת מגוון מאוד גדול של תרופות. אולי שם נתחיל לראות קבוצות קטנות של נשים שנכנסות לאיזושהי רמיסיה, שהמחלה נעלמת לאורך זמן."

    ד"ר שני פאלוך-שמעון: "לכולנו יש דוגמאות של נשים שהתחילו עם מחלה מאוד נרחבת וכבר יותר מעשר שנים המחלה פשוט נעלמה. אז יש איזה אור בקצה המנהרה שמבשר על כך שאנחנו בכיוון הנכון". 

    מה העתיד של הטיפול במחלת סרטן השד? האם היא תהפוך למחלה כרונית? במלים אחרות, האם נצליח למגר את המחלה?

    פרופ' וולף אומר "למגר אני לא בטוח כי כל עוד אנחנו עם הרבה תאים שמתחלקים יהיו לנו סרטן, אבל כן נוכל להגיע למניעה טובה יותר. סרטן השד היא עדיין מחלה מאתגרת, אבל מדי יום יוצאים לשוק פיתוחים חדשים, ולכל סוג סרטן מותאמים טיפולים ותרופות. הטיפולים המודרניים מאפשרים במקרים רבים שיפור באיכות חיים ללא התקדמות המחלה למשך זמן ארוך יותר".


    ד"ר שני פאלוך-שמעון
    אונקולוגיה
    ד”ר שני פאלוך-שמעון הינה מומחית לאונקולוגיה, מנהלת יחידת השד בבית חולים שערי צדק. עוסקת בטיפול בסרטן שד בכל שלבי המחלה ואחראית לתחומים של סרטן שד בצעירות וטיפול טרום-ניתוחי. חוקרת ראשית במספר מחקרים קליניים בפאזה מוקדמת...

    להתייעצות עם ד”ר פאלוך
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9972445

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות