כאבי בטן תחתונה

מדיקו > מדריכים > גסטרואנטרולוגיה > כאבי בטן תחתונה
כאבי בטן תחתונה
הערת שוליים: יש לזכור כי המקור לכאב בבטן התחתונה עשוי להגיע מאזור אחר כגון שק האשכים.
תסמינים: כאבים בבטן התחתונה, בחילות ו/או הקאות, חום ו/או צמרמורת, שלשול כרוני, שתן בצבע כהה, צואה דמית, תחושת שובע מוקדם, דחיפות ו/או תכיפות בעת מתן שתן, כאב בצידי הבטן, כאב גב.

מדריך כאבי בטן תחתונה

אנשים רבים חווים כאבים בבטן התחתונה מעת לעת, אך לרוב מדובר במשהו קל ולא מזיק כגון גזים, עצירות או הפרעות במערכת העיכול, כאבי מחזור ודלקות בדרכי השתן. עם זאת, לפעמים, כאבי בטן תחתונה עלולים להעיד על בעיה חמורה יותר.

איברי הבטן התחתונה שעלולים לגרום לכאב כוללים את התוספתן, חלק מהמעי הגס המכונה המעי הגס היורד, שלפוחית השתן, אבי העורקים הבטני ועוד איברים נשיים ובהם רחם, שחלות וחצוצרות.

כאבי בטן תחתונה יכולים להיות שונים מאדם לאדם בהתאם לגורם הבסיסי, כך שסוגים מסוימים של כאב מפוזרים בכל רחבי הבטן התחתונה בין האגן לטבור, ואחרים עשויים להיות מאוד ממוקמים וספציפיים.


מהם הסוגים של כאבי בטן תחתונה?

סוג הכאב הוא המפתח שיעזור לרופא המטפל להבין מהו הגורם. כאב חריף הוא כאב שמתחיל בפתאומיות, בעוד כאב כרוני הוא כאב שנמשך לאורך זמן ופחות נוטה להעיד על מצב חירום רפואי.

כאב הבטן עשוי להיות חד, עמום, שורף או צורב. כמו כן, הוא יכול להתחיל ממקום אחד ולעבור (להקרין) לאזור אחר, כמו גם למפשעה. בנוסף, עלולים להופיע תסמינים אחרים מלבד הכאבים כגון חום, שלשול או עצירות, בחילה או הקאות, דם בצואה ונפיחות או רגישות בבטן.


מתי מומלץ לפנות לטיפול רפואי דחוף כשמדובר בכאבי בטן תחתונה?

במידה וכאבי הבטן חזקים מאוד ונמשכים יותר מ-30 דקות, ובנוסף ישנן הקאות מומלץ לפנות לטיפול רפואי דחוף.

הגורמים הנפוצים לכאבי בטן תחתונה הדורשים טיפול רפואי מיידי במיון כוללים:

דלקת בתוספתן (אפנדיציטיס) – התוספתן הוא צינור קטן ודק הממוקם בנקודת המפגש של המעי הגס והדק, בצד הימני התחתון של הבטן. דלקת בתוספתן גורמת לכאב חמור שמתחיל לרוב באמצע או בצד ימין של הבטן ומקרין לצד הימני התחתון.

תסמינים אחרים של דלקת התוספתן כוללים צמרמורות, חום, בחילות או הקאות, עצירות או שלשול, נפיחות בטנית ותיאבון ירוד. מצב זה דורש לעיתים קרובות טיפול רפואי מיידי שעלול לכלול ניתוח להסרת התוספתן בכדי למנוע מהאיבר להיקרע ולגרום לסיבוכים אחרים.


עווית כלייתיתאבנים בכליות הן הצטברות קשה של מינרלים ומלחים שנוצרים בתוך הכליות. ייתכן שהכאב יופיע רק כאשר הן תתחלנה לנוע בתוך הצינור שמחבר את הכליה ושלפוחית השתן. הכאבים עלולים להיות עזים ולהקרין לגב, לתחתית הצלעות, לבטן התחתונה ולמפשעה.

עוצמת ומיקום הכאב עשויים להשתנות כאשר אבן הכליה זזה ועוברת דרך דרכי השתן. תסמינים אחרים כוללים כאב בעת מתן שתן, שתן ורוד, אדום או חום, שתן בעל ריח רע, בחילה, הקאה, דחיפות ותכיפות במתן שתן, חום, צמרמורות ועוד.


קרע של מפרצת אבי העורקיםקרע של אבי העורקים העובר במרכז הבטן גורם לכאבי בטן חריפים וקשים ולכאבי גב. תסמינים אחרים כוללים עור מזיע ודביק, בחילות והקאות, סחרחורת, חוסר יכולת לתת צואה ושתן והתעלפות.


הריון חוץ רחמי – זהו הריון המתרחש מחוץ לרחם, לרוב בחצוצרה, וגורם לכאבי בטן חריפים, חדים ודוקרים. תסמינים אחרים יכולים לכלול דימום נרתיקי, בחילות והקאות, חולשה, שלשול ועוד. במידה וההיריון החוץ רחמי נקרע ופורץ החוצה עלולים להופיע תסמינים נוספים כגון סחרחורת, עייפות וחיוורון.


מהם הגורמים הנוספים לכאבי בטן תחתונה?

דלקת סעיפים (דיברטיקוליטיס)

במקרים רבים, כאב מתמשך בבטן שמאלית תחתונה נגרם על ידי דלקת סעיפים, כיסים קטנים שנוצרים כתוצאה מלחץ על נקודות חלשות במעי הגס. הסעיפים נפוצים לרוב לאחר גיל 50, וכאשר סעיף נקרע, עלולים להתפתח נפיחות וזיהום שיגרמו לתהליך דלקתי.

תסמינים אחרים כוללים חום, בחילה, הקאה, ורגישות בטנית. שלשול ו/או עצירות פחות שכיחים בדלקת סעיפים. במחלה קלה הטיפול לרוב כולל מנוחה, שינוי תזונתי ואנטיביוטיקה, אך במצבים אחרים חלק מהמטופלים יזדקקו לניתוח.

גזים

ניתן למצוא גזים באופן תקין בכל מערכת העיכול, מהקיבה ועד פי הטבעת. גז הוא תוצאה נורמלית של בליעה ועיכול, ויכול להיגרם על ידי אכילת יתר, עישון, לעיסת מסטיק, חוסר יכולת לעכל מאכלים מסוימים, אכילת מזון המייצר גז ועוד.

מומלץ להיוועץ ברופא במידה ומצב זה נמשך או כולל תסמינים אחרים, כגון הקאה, שלשול, עצירות, ירידה לא מכוונת במשקל, צרבת ודם בצואה.

קלקול קיבה

קלקול קיבה מתפתח בדרך כלל לאחר אכילה או שתיה של מזון מסויים. הכאב מופיע לרוב בבטן העליונה, אם כי הוא עדיין עשוי להיות מורגש בבטן התחתונה. תסמינים של הפרעות עיכול כוללים גם צרבת, נפיחות בטנית, גיהוקים וחזרת מזון מעלה לעבר הפה.

הפרעות עיכול קלות יחלפו די מהר וניתן לטפל בהן על ידי תרופות ללא מרשם, אך במידה והתסמינים נמשכים מעל משבועיים, מומלץ להיוועץ ברופא בכדי לשלול בעיות עיכול בסיסיות.

בקע (הרניה – Hernia)

בקע נוצר כאשר איבר פנימי או חלק אחר בגוף נדחף דרך השריר או הרקמה המקיפה אותו. בקעים, שבאים לידי ביטוי כגוש או בליטה, עשויים להופיע בין היתר בבטן או במפשעה. בקע מפשעתי הוא אחד מסוגי הבקע הנפוצים ביותר, בעיקר בקרב גברים. תסמינים אחרים יכולים לכלול כאב מתגבר במקום, כאב בעת נשיאת משקל, תחושת מלאות, אי נוחות וכאב בעת מאמץ ועוד.

זיהום כלייתי

זיהום בכליות נגרם על ידי חיידקים שבדרך כלל מגיעים משלפוחית ​​השתן, השופכנים או השופכה (צינורות מערכת השתן), ופוגעים באחת מהכליות או בשתיהן. כאב עשוי להופיע בבטן התחתונה ולעיתים קרובות עלולה להופיע אי נוחות בגב, בצידי הבטן ובמפשעה. תסמינים אחרים כוללים חום, צמרמורת, בחילה, הקאה, תכיפות במתן שתן (יציאות מרובות), דחיפות במתן שתן (הרגשת צורך עז למתן שתן גם לאחר התרוקנות), כאב או צריבה בעת מתן שתן, מוגלה או דם בשתן, שתן בעל ריח רע ועוד.

חוסר טיפול בזיהום כלייתי עלול לגרום לנזק קבוע, ולכן עם הופעת תסמינים אלו מומלץ לפנות לרופא.

תסמונת המעי הרגיז (IBS – Irritable bowel syndrome)

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה כרונית שכיחה המשפיעה על המעי הגס וגורמת להתכווצויות, נפיחות, גז, שלשול, עצירות, כאבי בטן, שינוי ביציאות, ריר בצואה ועוד. כיום, לא ידוע מה הגורם המדויק לתסמונת, אם כי כמה גורמים זוהו.

מחלת מעי דלקתית (IBD – Inflammatory bowel disease)

יש להבדיל בין תסמונת המעי הרגיז למחלת מעי דלקתית השייכת לקבוצה של הפרעות עיכול שגורמות לשינויים ברקמת המעי ומגבירות את הסיכון לסרטן המעי הגס.

קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן הן שתי המחלות השכיחות ביותר בקבוצת מחלות המעי הדלקתיות. שני המצבים הכרוניים הללו גורמים לדלקת במערכת העיכול, מה שעלול להוביל לכאבי בטן ובנוסף לשלשול חמור, עייפות, ירידה במשקל, חום, צואה דמית, תיאבון מופחת ועוד.

ללא קבלת טיפול מתאים, מחלת מעי דלקתית עלולה להוביל לסיבוכים מסכני חיים.


כאבי בטן תחתונה לפי מין המטופל

כאבי מחזור

כאבי מחזור יכולים להופיע לפני או במהלך המחזור ויכולים לכלול התכווצויות שמורגשות לרוב באחד או בשני הצדדים של הבטן התחתונה. תסמינים נפוצים אחרים כוללים כאב בכל הגב התחתון והירכיים, בחילה, כאבי ראש, סחרחורות ועוד.

אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס הוא מצב כרוני, ולא סרטני, שבו תאים הדומים לרירית הרחם גדלים מחוץ לרחם. בנוסף להתכווצויות קשות וכאבי בטן תחתונה, אנדומטריוזיס עלולה לגרום לכאב במהלך או אחרי קיום יחסי מין, יציאות כואבות במהלך המחזור, מחזורים ארוכים מהרגיל, כתמים או דימום בין המחזורים ועוד. זהו מצב מייסר וכרוני עבור נשים רבות, שעלול להוביל לאי פוריות.

ציסטה שחלתית

ציסטות בשחלות הן שקים מלאים בנוזל שנמצאים על או בתוך השחלה. רוב הציסטות אינן גורמות לכאב או אי נוחות, והן עשויות בסופו של דבר להיעלם מעצמן. עם זאת, ציסטה גדולה, במיוחד אם היא נקרעת, עלולה להוביל לתסמינים חמורים שכוללים כאב עמום או חד בבטן התחתונה, נפיחות, תחושת מלאות ועוד.

מחלה דלקתית של האגן (IPD)

מחלת אגן דלקתית נגרמת לרוב על ידי מחלות המועברות במגע מיני שלא טופלו וגורמות לכאב בבטן התחתונה ובנוסף לחום, הפרשות נרתיקיות חריגות בעלות ריח רע, כאב ודימום במהלך קיום יחסי מין, תחושת צריבה בזמן מתן שתן, דימום במהלך הווסת ועוד.

תסביב שחלה

תסביב שחלה מתרחש כאשר השחלה, ולפעמים החצוצרה, מתפתלת, ומנתקת את אספקת הדם של האיבר. מצב זה יכול לגרום לכאבי בטן תחתונה חמורים, ובנוסף לאי סדירות במחזור, כאב במהלך קיום יחסי מין, בחילה והקאה ותחושת שובע מוקדמת.

תסביב שחלתי מצריך לעתים קרובות ניתוח לפתיחת פיתול השחלה.

תסביב אשך

פיתול האשכים מתרחש כאשר האשך מסתובב ומסובב את חבל הזרע, וגורם להפחתת זרימת הדם לאזור, מה שמוביל לכאבים ולנפיחות פתאומיים וחמורים בשק האשכים. המצב גורם גם לכאבי בטן תחתונה ובנוסף לבחילה והקאה, כאב בעת מתן שתן, חום ועוד.

בדומה לתסביב שחלה, תסביב אשך מצריך בדרך כלל ניתוח חירום.


כיצד נעשית האבחנה של כאבי בטן תחתונה?

סביר להניח שהרופא יבצע בדיקה גופנית יסודית, ישאל על התסמינים וההיסטוריה הרפואית ואף ימליץ על בדיקות דם והדמיה.

הבדיקה הגופנית עשויה לכלול בדיקה גינקולוגית ו/או בדיקה רקטאלית (בדיקה הכוללת את בחינת אזור פי הטבעת והכנסת אצבע).

בדיקות ההדמיה לכאבי בטן תחתונה יכולות לכלול סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT). במידה ומדובר באישה הרה, אולטרסאונד היא שיטת ההדמיה המועדפת להערכת כאבי בטן בלתי מוסברים.


מהו הטיפול לכאבי בטן תחתונה?

הטיפול בכאבי בטן תחתונה תלוי לרוב בגורם הרפואי. לכאבי בטן קלים הנובעים מגזים כלואים או הפרעות עיכול, הטיפול עשוי לכלול תרופות לשיכוך כאבים, התאמת תזונתית, מתן פרוביוטיקה, תרופות נגד בחילה, מתן נוזלים דרך הווריד ועוד. זיהום חיידקי שגורם לכאבי בטן יטופל בדרך כלל באנטיביוטיקה.

להפרעות עיכול מסוימות, כגון קוליטיס או תסמונת המעי הרגיז, אין תרופה ספציפית לפתרון הבעיה, והטיפול כולל שילוב של שינוי באורח החיים ותרופות על מנת להקל במעט על התסמינים.

במצבים מסובכים ו/או כרוניים, כגון IBD, ייתכן שיומלץ על טיפול נוסף כגון סטרואידים, תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, תרופות ביולוגיות ועוד.

ישנם מצבים מסוימים שהטיפול כולל פרוצדורה ניתוחית, לדוגמה, קוליטיס כיבית חמורה, דלקת בתוספתן ועוד.

שאלות ותשובות בנושא

כמה זמן ניתן לסבול מתסמיני דלקת התוספתן לפני שהוא מתפוצץ?

ללא טיפול הולם התוספתן עלול להיקרע לאחר 48 עד 72 שעות מהופעת התסמינים.

מה מחמיר את הכאבים בעת דלקת בתוספתן?

דלקת התוספתן מתחילה בדרך כלל עם כאב באמצע הבטן, ובתוך זמן מה הכאב עובר לצד הימני התחתון, שם נמצא התוספתן בדרך כלל, והופך לקבוע וחמור. לחיצה על אזור זה, שיעול או הליכה עלולים להחמיר את הכאב.

מהם גורמי הסיכון למחלת מעי דלקתית?

גיל (בעיקר מתחת לגיל 30), היסטוריה משפחתית, עישון סיגריות (גורם סיכון למחלת קרוהן), נטילת תרופות נוגדות דלקת שאינם סטרואידים (נורופן, איבופרופן, אדוויל ועוד).

כיצד ניתן למנוע בקע?

שמירה על משקל גוף אידיאלי על ידי אכילת תזונה בריאה ופעילות גופנית, אכילת פירות, ירקות ודגנים מלאים כדי למנוע עצירות, שימוש בצורה נכונה בעת הרמת משקולות או חפצים כבדים, הימנעות מהרמת משא כבד מעבר לגבול היכולת.

כיצד ניתן למנוע זיהום כלייתי (בעיקר בנשים)?

שתיה מרובה של נוזלים ובמיוחד מים, הימנעות מדחיית מתן שתן, ריקון השלפוחית לאחר קיום יחסי מין, ניגוב מלפנים לאחור לאחר מתן שתן/צואה, הימנעות משימוש במוצרים נשיים באזור איברי המין.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר