מקדימים תרופה: כיצד ניתן למנוע שברים בחולות אוסטאופורוזיס

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר רואש
השאירו פרטים או חייגו
077-8045540

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

     

    מדיקו > אנדוקרינולוגיה

    אוסטרופורוזיס היא מחלה נפוצה ושכיחותה עולה עם הגיל, המתבטאת לא אחת בריבוי שברים, העשויים להיות קטלניים ולפגוע באריכות ובאיכות חיי המטופלות. בדרך כלל מומלץ לחולים "להיזהר" מפני שברים, אולם ישנו טיפול מהפכני, יעיל ובטוח העשוי לצמצם ואת למנוע שברים בקרב החולים

    ד"ר ונסה רואש, מנהלת תחום מחלות עצם באיכילוב וצפיפות עצם באסותא, בתוכנית "סטטוסקופ" על החידושים בתחום

    שירות לציבור. מוגש בחסות חברת מדיסון פארמה. ללא מעורבות בתכנים.

    אוסטאופורוזיס (בריחת סידן, דלדול עצם) הוא מצב בו העצם הופכת להיות פחות דחוסה ופחות צפופה, ומכאן, חשופה יותר לשברים. כל גבר חמישי וכל אישה שלישית יחוו שברים אוסטאופוטים במהלך חייהם, במיוחד בקרב בני הגיל השלישי. 

    ההשלכות של שבר בגיל מבוגר יכולות להיות הרסניות גם ברמה הנפשית והתפקודית בכלל, לכן יש חשיבות גדולה להקדים תרופה למכה. 

    על מנת למנוע שברים יש הרבה מאוד דברים שמומלץ להקפיד לבצע, כמו שמירה על אורח חיים בריא, פעילות גופנית, תזונה מתאימה, הימנעות מעישון, משתיית אלכוהול מופרזת. בנוסף, ישנו טיפול תרופתי יעיל, בטוח וזמין המונע או מצמצם את הסיכויים לשבר.

    ד"ר ונסה רואש, מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, מנהלת תחום מחלות עצם בבי״ח איכילוב ומנהלת תחום צפיפות עצם בבית חולים אסותא.

    מי נמצא בקבוצת סיכון לשברים אוסטאופורוטיים?

    "מגיל מסוים כולם נמצאים בקבוצת סיכון. לגבי נשים, ההמלצה היא לעשות בדיקות סקר מגיל 60-65. גברים בסיכון עוברים בדיקות סקר כבר מגיל 50. זה כולל אנשים שיש להם היסטוריה משפחתית, צורכים סטרואידים, או נשים שסבלו מריבוי שברים. מי שסובל משבר רצנטי (עכשווי) מגדיל את הסיכוי לשבר נוסף".

    מה המחיר הבריאותי שמשלמים אנשים במצבים כאלה?

    "זו יכולה להיות פגיעה ממשית באיכות החיים, ברמה התפקודית, בעצמאות שלהם ובבריאות שלהם. לכן חשוב לנו להציע טיפולים מונעים. היום קצת הפכנו את הפירמידה הטיפולית ואנחנו רוצים להציע את הטיפולים שבונים עצם כבר בשלבים המוקדמים".

    כיצד אפשר למנוע את שברים אוסטאופורוזים למפרע?

    "פעם נתנו תרופות לעידוד שיקום העצם רק כשחלה הידרדרות משמעותית ואז פנו לטיפול בונה עצם. היום יש היפוך מגמה ואנחנו מעודדים מראש בניית עצם כדי למנוע שברים כאלה. למדנו מהמחקרים האחרונים שהסדר שבו ניתן הטיפול משנה את התוצאות. אם בעבר חיזקנו את העצמות רק אחרי שהמטופלת סבלה משברים, היום השאיפה היא לחזק את העצמות לפני".

    אז למה מראש לא לתת לכל אישה מגיל 65 – 60 תרופה לעידוד בניית עצם?

    "בעולם מושלם זה אולי היה אידיאלי, אבל מדובר בתרופות יקרות והן לא מתאימות לכל מצב. אנחנו מנסים לתת את זה למי שהרקע שלה יותר מועד לשברי אוסטיאופורוזיס, כדי למנוע מראש את המצב הזה. אני מניחה שעם הזמן זה יהפוך ליותר נפוץ".

    מה התרופות המומלצות לבניית עצם?

    ד"ר ונסה רואש: "כיום יש שתי תרופות שעובדות על בניית עצם. אחת, שקיימת כבר מספר שנים, ניתנת בהזרקה יומית לתקופה של שנתיים. השנייה, שהגיעה לארץ לפני ארבע שנים, בונה עצם באופן יותר מהיר והיא גם יותר נוחה לשימוש. היא מחזקת את העצם ומונעת שברים יותר ביעילות. התרופה ניתנת בזריקה פעם בחודש למשך שנה".

    איך מאבחנים מי מקבל את הזריקות האלה?

    "קודם כל למי שעבר שבר לאחרונה כי אנחנו יודעים שהסיכוי שהוא יעבור שבר נוסף בתוך שנה גבוה באופן משמעותי. מעבר לכך למי שנוטל תרופות על בסיס סטרואידים לאורך זמן כי זה מעלה את הסיכוי לצפיפות עצם נמוכה, וככל שהצפיפות נמוכה הסיכוי לשבר גדול".

    איך זה עובד?

    "את התרופה ניתן להזריק באופן עצמאי פעם בחודש. בפעם הראשונה מומלץ לקבל הדרכה והשגחה של אחות כדי לוודא שאין תופעות לוואי. לרוב אין תופעות לוואי והזריקה נקלטת היטב. חשוב לציין כי שני הטיפולים נמצאים בסל התרופות. את הוותיקה מקבלים באוסטאופורוזיס בשבר אחד. אם מדובר בצפיפות עצם נמוכה אפשר לקבל גם כטיפול ראשון. התרופה החדשה יותר ניתנת במקרה שבו למרות הטיפול יש שבר. לפעמים שומרים את הטיפול למטופלים יותר מורכבים, אבל אנחנו בסל הבריאות בישראל הכנסנו את הטיפולים בוני עצם בשלבים יחסית מוקדמים ובהחלט הם יחסית זמינים", מסבירה רואש ומוסיפה כי מבוטחים בעלי ביטוחים פרטיים יכולים להקדים את מתן התרופה.

    אפשר לשלב בין שני הטיפולים או שזה לא מקובל?

    "אנחנו משלבים אותם במהלך התוכנית הטיפולית. לרוב לא נותנים את שני הטיפולים האלה ביחד".

    לסיום, שאלה חשובה שמעסיקה לא מעט אנשים: ויטמין D וקלציום באופן רוטיני לכל אנשים מבוגרים – כן או לא?

    "לא. מי שחסר לו ויטמין D אז בוודאי שייקח את זה, אבל לא באופן גורף".


    ד"ר ונסה רואש
    אנדוקרינולוגיה
    ד"ר ונסה רואש הינה מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, אחראית המרפאה למחלות עצם במכון האנדוקריני בבית החולים איכילוב.

    להתייעצות עם ד"ר רואש
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8045540

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

       

      תגובות