מה שחשוב לדעת על סוכרת נעורים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ’ לויט
השאירו פרטים או חייגו
077-9977290

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אנדוקרינולוגיה

    עד היום סוכרת נעורים נתפסת כמחלה חשוכת מרפא. החולים נדרשים להזריק אינסולין לאורך כל החיים במקרים נדירים מדובר בנסיגה של מחלה לתקופה קצרה בלבד – Honey moon. לאחרונה, נערך מחקר פורץ דרך המציע שיטת טיפול שיש בכוחה להביא לנסיגה מתמשכת של המחלה

    פרופ' שמואל לויט, מומחה לאנדוקרינולוגיה ולסוכרת מרחיב על המחקר שלו בתוכנית סטטוסקופ

    מהי סוכרת נעורים (סוכרת סוג 1)?

    סוכרת נעורים זו מחלה אוטואימונית שפוגעת בלבלב, כאשר הלבלב כבר אינו מסוגל לייצר את האינסולין.

    בדרך כלל המחלה מאובחנת בגיל צעיר, לפעמים אצל תינוקות ואצל ילדים, אף שכיום ניתן לציין כי גם אנשים מבוגרים יותר סובלים מסוכרת נעורים.

    מה שחשוב לדעת על סוכרת נעורים

    פרופ' שמואל לויט: "בשנים האחרונות השקעתי המון מחשבה ועשיתי סקר מעמיק ביותר בכל הנוגע לסוכרת סוג, שבעקבותיה השתנתה התפיסה שלי לגבי אופן הופעה והתפתחות המחלה (Pathogenesis). לאור שינוי הקונספציה של סוכר סוג–1, המצאתי את הטיפול מיועד לכל המרכיבים של פתוגנזה של המחלה."

    סוכרת סוג 1 היא מחלת המוח השני  

    סוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית, אך לא רק, שכן המערכת האימונית מפעילה מהלכים אחרים, הפוגעים במערכת הנוירו – אנדוקרינית של הלבלב (המוח השני) .

    מדובר באיי לנגרהנס, ותאי הבטא שמצויים בתוך איי האלה שמייצרים את האינסולין.

    תאים ניורו-אנדוקריניים אלו, דומים מאוד לתאי מוח, ולכן המחלה נקראת גם מחלה "נוירו – דגנרטיבית".

    השינוי בהתייחסות למחלת הסוכרת הביא גם לשינוי בגישה הטיפולית.

    במה בא לידי ביטוי הטיפול החדש שהותווה בעקבות שינוי תפיסת מחלת סוכרת סוג 1?

    כיום מוצע טיפול משולש שכולל תוסף מזון הנקרא GABA (גאמא-אמינו-בוטיריק-אסיד), תרופה הנקראת "אומפרזול", שנפוצה מאוד בקרב אנשים הסובלים מרפלוקס, צרבות וכן הלאה, ותרופה שנקראת "ג'נבויה", שנפוצה מזה עשרות שנים כתרופה לסוכרת 2. כל התרופות אושרו מזמן ע"י – FDA.

    במחקר- Pilot, שנערך לאחרונה, נמצא כי ניתן להגיע להפוגה (Remission) ארוכת טווח של סוכרת סוג 1, לתקופה של שנתיים בממוצע.

    נוסף לתוצאות פורצות דרך אלו נמצא כי צריכת האינסולין הופחתה בשיעור של כ- 60%, ואילו ערך ההמוגלובין C1A הופחת בשיעור של 24%.

    המחקר שנערך בקרב 19 משתתפים כלל את הפרוטוקול הטיפולי החדש, שניתן למטופלים לאורך תקופה העולה על שנה, אך כפי שצוין הנתון המפתיע ביותר בא לידי ביטוי בהפוגה ארוכת טווח בקרב שישה מתוך 19 המטופלים המשתתפים במחקר, שאפשרה להם להפסיק את הזרקות האינסולין.

    פרופ' שמואל לויט: "יש להדגיש שלעומת התופעה המוכרת בסוכרת נעורים, שאף מכונה "ירח דבש", בה הרמיסיה בסוכרת נמשכת שבועות ספורים בדרך כלל, הפציינטים שלנו חוו את הפוגה הרבה יותר ארוכה: לאורך תקופה של שנתיים בממוצע, ללא אינסולין – שזהו נתון מרשים ביותר. תוצאות המחקר הוצגו בכנס בינלאומי שנערך במדריד בשנת 2020".

    האם ניתן לרפא סוכרת נעורים?

    תוצאות המחקר שנסקרו בכתבה אכן מהוות בשורה לחולי סוכרת סוג 1, עם זאת יש לזכור כי נדרשים מחקרים נוספים בהיקף נרחב הרבה יותר.

    יש להדגיש שלאחרונה נערך על ידינו מחקר נוסף על עכברים – NOD, אשר הוכיח את הפוזיציות שהותוו מכל וכול – מחקר זה ייסקר ויוצג בהמשך.


    פרופ' שמואל לויט
    אנדוקרינולוגיה
    פרופ' שמואל לויט הינו מייסד ומנהל של מכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת והפרעות מטבוליזם בתל אביב. פרופסור לרפואה, אוניברסיטה לאומית למחקר וטכנולוגיה, קאזן, רוסיה. מנהל ומייסד של חברת הסטרט-אפ לויקיור, חקר פתרונות למחלת הסוכרת.

    להתייעצות עם פרופ’ לויט
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9977290

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות