פוריות הגבר: מדוע חייבים אנדרולוג?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שפי
השאירו פרטים או חייגו
077-9973022

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    כאשר בני זוג מתקשים להביא צאצא לעולם, הדרך אל הגינקולוג מוכרת ומהירה. באופן תמוה ומסיבות היסטוריות, תרבותיות, חברתיות ואחרות, הדרך אל מומחה פוריות הגבר אינה כה ברורה, דבר העלול לסכן את פריונו ולעתים אף את בריאותו של הגבר

    ד"ר שי שפי, מנהל מרפאת אנדרולוגיה מתקדמת מסביר על החשיבות הבירור האנדרולוגי

    לפי הערכות מקובלות, כ-15% מהזוגות סובלים מבעית פריון. מחקרים עדכניים מציינים אפילו נתון של 1 מתוך 6 זוגות, ויתכן כי אנו במגמה של החמרה.

    בכ-50% מהמקרים הבעיה אצל הגבר, אם כגורם יחיד, ואם במשותף עם בעיית פריון אצל זוגתו.

    הצגה ויזואלית של התפלגות בעיות הפוריות בין המינים

    לפיכך, איגודי הפוריות המובילים ממליצים, כי בירור הפרעה בפריון צריך להיעשות אצל שני בני הזוג, במקביל, כשהבירור של בן-הזוג מתבצע ע"י אורולוג שהתמחה בפוריות הגבר (אנדרולוג).

    מהי מטרת הבירור אצל הגבר?

    המטרה היא לנסות לאבחן את הגורם או הגורמים להפרעת הפריון.

    ניתן לסווג גורמים אלה לספר קבוצות:

    1. ניתנים לאבחון ולתיקון- (לדוגמה: השפעות מסוימות שמקורן באורח-חיים, וריקוצלה).
    2. ניתנים לאבחון ולטיפול, אך לא לתיקון- (הפרעות הורמונאליות מסוימות, מקרים מסוימים של אזואוספרמיה, הפרעות גנטיות כתסמונת קליינפלטר וחסרים מיקרוסקופיים בכרומוסום Y).
    3. אינם ניתנים לאבחון- למרות שקבוצה זו גורמת לא אחת לתסכול הן מצד הזוג והן מצד האנדרולוג, חשוב להבין כי בחלק מהמקרים ניתן לטפל ולהשיג הריון בכל זאת. הסברה המקובלת כיום, כי הסיבות למצב זה כנראה גנטיות, אך הכלים הדרושים לאבחנה חסרים או שאינם בשימוש קליני.

    בניגוד להמלצה הקיימת, "המצב בשטח" מראה לעתים ניצול לא מוצדק (abuse) של טכנולוגיות מתקדמות (IVF±ICSI) בכל מצב של הפרעת פריון, בניסיון להשיג הריון במהירות, תוך ויתור על  ביצוע בירור אנדרולוגי במקביל.

    לגישה זו מספר חסרונות בולטים:

    1. במקרה של בעיה גברית, נטל הטיפול מועבר לבת-זוג בריאה, שתיאלץ לעבור טיפול הורמונלי מורכב והליכים חודרניים, שחלקם בהרדמה.
    2. לטיפול ההורמונלי המלווה הפריה חוץ-גופית סיבוכים וסיכונים מוכרים. חלקם עלולים להיות משמעותיים ולחייב אשפוז.
    3. בהזנחת או בדחיית טיפול מתבקש אצל הגבר, הזוג נוטל סיכון שהשגת ההריון הבא עלולה להיות קשה אף יותר, עקב החמרה נוספת של בעיה גברית שלא טופלה.
    4. לעתים, מקור ההפרעה בפוריות בן-הזוג הוא במחלה משמעותית שעדיין לא אובחנה, אך דורשת טיפול, כגון סוכרת או מחלה נוירולוגית.
    5. במקרים מסוימים, מקור ההפרעה הוא במחלה גידולית של בן-הזוג, כגון סרטן האשך, או גידול בבלוטת יותרת-המוח. איחור באבחנה עלול לגרום להשלכות עגומות.

    כדי להשיג את מירב המידע על מצבו של הגבר, להגיע לאבחנה (במידת האפשר), ולהציע טיפול מתאים ויעיל, הבירור האנדרולוגי חייב להיות שיטתי ויסודי.

    על בירור זה לכלול:

    1. קבלת היסטוריה רפאית וניתוחית מלאה.
    2. ביצוע בדיקה גופנית ממוקדת.
    3. שימוש בבדיקות מעבדה פשוטות או מורכבות, בהתאם לממצאים.

    בהקשר זה יש לציין, כי למרות שבדיקת הזרע הקונבנציונלית מוגדת כ"אבן הפינה" של הבירור האנדרולוגי, יש להימנע מ "בירור" הנסמך על בדיקת זו בלבד. בירור כזה הוא שטחי וחלקי, ועלול לפספס בעיות שונות.

    בנוסף, אין להתייחס לבדיקת זרע כ"פוסק יחיד"; בדיקה פתולוגית לכאורה אינה שוללת פריון באופן מוחלט, ולהיפך: בדיקה תקינה לכאורה אינה שוללת בעיית פריון.


    ד"ר שי שפי
    כירורגיה אורולוגית
    ד"ר שי שפי הינו מומחה לכירורגיה אורולוגית, חלוץ המיקרוכירורגיה בפוריות הגבר בארץ.

    להתייעצות עם ד"ר שפי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9973022

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות