ערמונית מוגדלת: הטכנולוגיות החדשניות במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' צ'רטין
השאירו פרטים או חייגו
077-8037650

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורולוגיה

    במרכז הרפואי שערי צדק הוקם המרכז לטיפול בערמונית מוגדלת הנותן מענה מקיף לבעיה ממנה סובלים כמחצית מהגברים בגיל 50 ו-85% מהגברים מעל גיל 70. פרופ' בוריס צ'רטין, מנהל המחלקה האורולוגית ואורולוגיית ילדים במרכז הרפואי שערי צדק, מסביר על מגוון הטיפולים החדשניים על היתרונות של מרכז אחד ומתי בכל זאת כדאי לבחור בניתוח

    צפו בפרופ' בוריס צ'רטין מסביר על כך בתוכנית "סטטוסקופ", רשת 13

    בלוטת הערמונית מקיפה את צינור השופכה, תפקידה העיקרי לייצר נוזל השומר ומוביל את תאי הזרע אל מחוץ לגוף. החל מגיל 45 הערמונית גדלה וחוסמת את מוצא כיס השתן. במצב זה, אונות הערמונית גדלות בתוך חלל השופכה, חוסמות את מעבר השתן ופוגעות באיכות ובתדירות מתן השתן.

    מה ההשלכות של ערמונית מוגדלת?

    גברים הסובלים מתסמיני ערמונית מוגדלת מדווחים על קימה מספר פעמים בלילה לשירותים ומכאן פגיעה באיכות השינה. תכיפות ודחיפות במתן שתן, היסוס תחילי, זרם שתן חלש ומקוטע. אם אתם סובלים מהתסמינים האלה אתם לא לבד. כמחצית מהגברים בגיל 50 ו-85% מהגברים מעל גיל 70 סובלים מתסמינים אלה.

    השפעת ערמונית מוגדלת על התפקוד היום יומי

    רפי כהן, בן 68, שמתגורר באזור טבריה: "סבלתי מערמונית מוגדלת במשך תקופה ארוכה", הוא משתף.

    "זה התבטא בין היתר בהשתנה מרובה, בעיקר בלילה – מה שפגע בשינה שלי. הייתי צריך להתאפק וזה מאוד הגביל אותי בנסיעות. אתה לא יכול לנסוע בצורה חופשית, נמנע מנסיעות ארוכות וכל הזמן צריך לתכנן איפה לעצור. כל איכות החיים נפגמה".

    רפי כהן בן 68, עבר ניתוח פרוסטטה זעיר פולשני בשיטת אקווה אבליישן

    הוא טופל באופן תרופתי, אבל המצב הלך והידרדר. "התרופות עזרו מעט, אבל לא באופן משמעותי. בסופו של דבר הבנתי שאי אפשר להמשיך ככה. קיבלתי המלצה להגיע לפרופ' צ'רטין והוא החליט מיד על הפעולה שיש לנקוט". כהן עבר ניתוח פרוסטטה זעיר פולשני בשיטת אקווה אבליישן במרכז.

    איך הייתה ההתאוששות?

    כהן מעיד: "ההתאוששות הייתה מהירה. השלפוחית צריכה להסתגל חזרה וזה לוקח כמה ימים. בהתחלה יש טיפה דימום, אבל זה עובר".

    רפי כהן: "הניתוח הציל אותי. אני מרגיש מצוין. אני ישן יותר טוב וחזרתי לתפקוד מלא בכל התחומים".

    טיפול משנה חיים

    גם יהונתן אליהו, בן 60, עבר את הפרוצדורה בשיטת אקווה אבליישן.

    "סבלתי מערמונית מוגדלת במשך שנים", הוא מספר. "נעזרתי בטיפול תרופתי שנים, אבל זה לא ממש עזר. קמתי 20 פעמים בלילה כדי לתת שתן ולא יכולתי לנהל אורח חיים תקין. זה השפיע עליי בבית וגם בעבודה. בכל ישיבה בעבודה יצאתי כמה פעמים לשירותים. זה גרם לי להימנע מכל מיני פעולות".

    אליהו נענה להמלצת הרופא לעבור ניתוח בגישה זעיר פולשנית ושבועיים לאחר מכן הוא נותח.

    יהונתן אליהו, בן 60, עבר את הפרוצדורה בשיטת אקווהבליישן

    יהונתן אליהו: "עברתי את הניתוח שנקרא אקווה אבליישן ומאותו רגע החיים שלי השתנו. מהרגע שהרדימו אותי ועד שהתעוררתי – ארך קצת יותר משעה, כששוחררתי מהצינורות יכולתי כבר לתת שתן בצורה רגילה. בתוך יומיים הייתי בבית. ההתאוששות הפיזית לקחה עוד כמה ימים, אבל הרגשתי מיד את השיפור. אין לי צריבות בעת מתן שתן ולא כאבים".

    מה ניתן לעשות לטיפול בערמונית מוגדלת שפירה?

    כיום יש מספר פתרונות אפשריים לבעיה – מטיפול תרופתי ועד הליך כירורגי – ואת כולם תוכלו למצוא במרכז לטיפול בערמונית בשערי צדק. החל משלב האבחון, דרך התאמת הטיפול המתאים מתוך מגוון רחב והמתקדם ביותר לפתרונות במגוון גישות.

    המרכז ממוקם במרכז הרפואי שערי צדק במסגרת שר"פ מומחים והוא כולל שישה מומחים, בראשותו של פרופ' בוריס צ'רטין, מנהל המחלקה האורולוגית ואורולוגיית ילדים. יחד איתו מנתחים במרכז לטיפול בערמונית המוגדלת, פרופ׳ עפר שנפלד מנהל המרכז לאורולוגיה שחזורית ותפקודית, ד״ר אילן קפקה מנהל היחידה האנדו-אורולוגית ד״ר דמיטרי קוליקוב מנהל השירות לאונקואורולוגיה, ד״ר נתשה עלא אלדין מנהל השירות האמבולטורי, וד״ר אריאל ממבר רופא בכיר במחלקה לאורולוגיה. "במרכז יש לנו את כל הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות בשוק", הוא מסביר. "הגישות החדשות, שמחליפות למעשה ניתוח פתוח, מאוד פשוטות, עם אחוזי הצלחה גבוהים וללא פגיעה בפוריות הגבר או בתפקוד המיני".

    פרופ צ'רטין, האם עלולות להיות תופעות לוואי?

    "לטיפול התרופתי עלולות להיות תופעות לוואי כגון עליה בדופק וירידה בלחץ הדם עייפות וסחרחורת כמו גם פגיעה בחשק או בתפקוד המיני, כתלות בסוג התרופה.

    ההליכים הניתוחיים הוותיקים והנפוצים כוללים כריתה חלקית של הערמונית דרך השופכה בעזרת אלקטרודה המוליכה זרם חשמלי, ניתוח הנקרא TUR-P או בניתוח פתוח דרך דופן הבטן, כתלות בגודל הערמונית. ניתוחים אלו מצריכים אשפוז ולאחריהן לרוב ישנה ירידה משמעותית עד העדר פליטת זרע".

    סיכון לפגיעה בזקפה וסיכון קטן מאוד לפגיעה בשליטה במתן השתן.

    איזה טיפולים ניתן להציע?

    אקווה אבליישן – כריתת ערמונית בעזרת סילון מיים דק, מבוקר על ידי מחשב, המרסק את הרקמה. שיטה זו מתאימה לכמעט כל גודל ערמונית עם סיכוי מצויין להקלת התסמינים וסיכון קטן לתופעות לוואי.

    ריזום – שיטה להסרת רקמת הערמונית החוסמת באמצעות הזרקה מדויקת וממוקמת, בצורה אנדוסקופית, של כמות זעירה  של קיטור הגורם לאונות הערמונית החוסמות לסגת, בפעולה קצרה שאינה מצריכה אשפוז ומייתרת את הצורך בטיפול תרופתי. שיטה זו מתאימה לערמוניות קטנת יותר עד 80 סמ״ק ובסיכוי גבוהה מאוד שומר את התפקוד המיני כולל שפיכה ואת השליטה בשתן.

    הולייפ – כריתה דרך השופכה של רקמת ערמונית באמצעות אנרגיית ליזר. שיטה זו מאפשרת לסלק כמויות גדולות יחסית של רקמת ערמונית אולם אינה משמרת לרוב את שפיכת הזרע.

    הטיפולים מתבצעים על ידי רופאים מומחים בתחומם. "אנחנו עובדים יחד בשיתוף פעולה כשהמגמה היא לאפשר את הפתרון הנכון ביותר לטובת המטופל ולתת לו את הפתרון שמתאים לצרכיו", אומר פרופ' צ'רטין. ברוב המקרים, השיטות המתקדמות לא יגרמו לבעיות בתפקוד המיני או תופעות לוואי אחרות.


    פרופ' בוריס צ'רטין
    כירורגיה אורולוגית
    פרופ' בוריס צ'רטין הינו מומחה לכירורגיה אורולוגית, מנהל המחלקה לאורולוגיה ואורולוגיה של הילד בבית החולים שערי צדק.

    להתייעצות עם פרופ' צ'רטין
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8037650

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות