סרטן כליה: איך מאבחנים וכיצד מטפלים?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר סריד
השאירו פרטים או חייגו:
077-9975731

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    מדי שנה מאובחנים בישראל כ-900 חולים חדשים בסרטן הכליה. בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית באפשרויות הטיפול במחלה, במיוחד עבור חולים שסובלים מהמחלה במצב המתקדם והגרורתי שלה

    צפו בד"ר סריד מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם הגורמים העיקריים למחלת סרטן הכליה?

    הגורמים העיקריים להתפרצות מחלת סרטן הכליה כוללים יתר לחץ דם, השמנת יתר, עישון, חשיפה לחומרים מסוכנים כמו אסבסט, מחלות מולדות ואפילו משככי כאבים ישנים מבוססי פניצילין, שנחשבים גם הם לגורמי סיכון לסרטן הכליה.

    באיזה שלב מאובחנת בדרך כלל המחלה?

    כשני שליש מהמטופלים מאובחנים עוד בשלבים המוקדמים של המחלה, לפני שהמחלה הופכת לגרורתית וכאשר עוד ניתן לטפל בה באמצעות הסרה כירורגית של הגידול. יחד עם זאת, אצל שישית מהחולים מאובחנת המחלה רק לאחר שהיא הפכה כבר למחלה גרורתית, ואצל עוד שישית מהחולים מאובחנת מחלה מקומית אזורית.

    מה הייתה המשמעות של מחלה גרורתית עד לפני מספר שנים לעומת היום?

    עד לפני מספר שנים, תוחלת החיים של חולה שאובחן עם מחלת סרטן כליה גרורתית או חולה שהמחלה התפתחה בגופו למצב גרורתי, עמדה על שנה עד שנה וחצי בלבד.

    היום, המצב שונה לחלוטין וחולים במחלה גרורתית מראים שרידות של מספר רב של שנים בזכות התרופות החדשות בתחילה כללו את התרופות הביולוגיות בלבד, וכיום כוללות גם את התרופות האימונותרפיות.

    לפני כ-15 שנים החל השימוש בתרופות ביולוגיות Targeted Therapy, שאפשרו למעשה להפוך את סרטן הכליה למעין מחלה כרונית שניתן לחיות איתה לאורך שנים. כיום המצב טוב בזכות הטיפולים האימונותרפיים.

    מהם החידושים בתחום הטיפול בסרטן הכליה?

    בשנים האחרונות נכנסו לשימוש טיפולים אימונותרפיים המבוססים על שילוב של תרופה אימונותרפית אחת או יותר. טיפולים אלה מאריכים עוד יותר את תוחלת החיים של חולים גרורתיים, ובמיוחד בישראל נהנים החולים בסרטן הכליה הגרורתי מגישה לטיפולים המתקדמים ביותר בעולם בתחום זה.

    המטרה כיום היא להעניק לחולה את הטיפול האפקטיבי ביותר בשלב המוקדם ביותר, ולכן אצל חולים רבים יהווה הטיפול האימונותרפי כקו הטיפול הראשוני ללא צורך בטיפולים כימותרפיים. מצב זה מתאפשר בזכות ההחלטה של מדינת ישראל להכליל את התרופות האימונותרפיות המתקדמות בסל הבריאות ברמה כזאת שמאפשרת להנגיש אותן לכלל החולים הזקוקים להן.

    סרטן כליה

    מהי תוחלת החיים העדכנית ביותר של חולי סרטן כליה גרורתי?

    בשנים האחרונות, שיפרו הטיפולים האימונותרפיים את תוחלת החיים של חולי סרטן כליה גרורתי בהיקף של כ-37% והמשמעות היא תוספת של כמה וכמה שנים לתוחלת החיים ביחס למה שהיה אפשרי עד כה.

    זאת ועוד, באמצעות תרופות חדישות אלה הצלחנו להגיע למצב של ריפוי מלא אצל 10%-11% מהחולים וזוהי בהחלט בשורה חדשה בתחום הטיפול בסרטן בכלל ובסרטן הכליה הגרורתי בפרט.

    האם הטיפול האימונותרפי תורם גם לשיפור איכות החיים של החולים?

    ללא ספק, מעבר ליעילות הרפואית של ההתמודדות עם המחלה עצמה, נהנים המטופלים באמצעות טיפולים אימונותרפיים משיפור משמעותי גם באיכות החיים.

    הפגיעה המרכזית באיכות החיים של חולי סרטן כליה נובעת מתופעות הלוואי של המחלה עצמה, אשר פוגעות באופן משמעותי ברמת התפקוד של החולים.

    הטיפולים האימונותרפיים מייצרים שיפור מהיר למדי במצב הקליני של המטופל ובהתאם לכך גם להפחתה משמעותית בהיקף ועוצמת תופעות הלוואי של המחלה, וזאת במקביל לתופעות הלוואי המינימליות של הטיפול עצמו.


    אולי יעניין אתכם גם:

    > סרטן כליה: המדריך המלא
    > סרטן כליה: איך מאבחנים ומהם הטיפולים החדשים
    > מלנומה: המדריך המלא


    ד"ר דוד סריד
    אונקולוגיה
    ד"ר דוד סריד הינו מומחה לאונקולוגיה, מנהל תחום אורולוגיה אונקולוגית במערך האונקולוגי בבית חולים איכילוב ובעל מרפאה פרטית בטופ איכילוב תל אביב. כעת נבחר כיו"ר חוג לאונקולוגיה אורולוגית של איגוד האונקולוגי. משמש כיועץ לחברות פרמה...

    להתייעצות עם ד"ר סריד
    השאירו פרטים או חייגו:
    077-9975731

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר