בשורה לסובלים מפרפור פרוזדורים גם כשטיפולים סטנדרטים לא עוזרים

למידע והתייעצות

לקביעת תורים
השאירו פרטים או חייגו
077-2310810

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > קרדיולוגיה

    פרפור פרוזדורים היא אחת מהפרעות קצב הלב השכיחות ביותר, והגורם העיקרי לשבץ מוחי. הטיפול היעיל ביותר כיום הוא אבלציה, הליך צנתורי אשר צורב את מוקדי פרפור הפרוזדורים, ומיטיב עם כ-70% מהחולים. אבל מדוע הטיפולים לא עוזרים לכולם ומה עושים כשההתקפים שבים אחרי אבלציה? פרופ' אלעד אנטר, מהרופאים הבכירים בעולם בתחום זה, מסביר על טיפולים חדשים ויעילים עבור קבוצת חולים זו

    פרופ' אלעד אנטר, מסביר על הטיפולים החדשים בתוכנית "סטטוסקופ", רשת 13

    פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב הלב השכיחה ביותר, הגורמת לירידה באיכות החיים, ולסיבוכים רפואיים כגון שבץ מוחי, אי-ספיקת לב ודמנציה. 

    בשנים האחרונות, אבלציה, שהיא תהליך צנתורי מלעורי, הוכחה כטיפול יעיל ובטוח יותר מטיפול תרופתי, ולכן אופציה זו התבססה בשנים האחרונות כטיפול הראשוני המועדף בפרפור פרוזדורים. 

    באבלציה, נצרבים תאי הלב הגורמים לפרפור הפרוזדורים. תאים אלו ממוקמים לרוב בחיבור בין הפרוזדור השמאלי לוורידי הריאות, ולכן הטיפול מבוסס על בידוד חשמלי של וורידי הריאות. יעילות טיפול זה עומדת על כ-70% כאשר בשאר המטופלים, הפרעת הקצב חוזרת. 

    פרופ' אלעד אנטר הוא מומחה בעל שם עולמי לטיפול בהפרעות קצב. הניסיון שמביא איתו פרופ' אנטר ושיטות הטיפול החדשות, היוו את התקווה האחרונה עבור חנה בודניק בת ה- 60, שסובלת שנים רבות מפרפור פרוזדורים. חנה מטופלת במגוון תרופות ולאחר ארבע אבלציות שנעשו בבתי חולים שונים ולא צלחו, עדין סובלת מאיכות חיים ירודה. 

    שוחחנו עם פרופ׳ אנטר ועם גב׳ חנה בודניק.

    פרופ׳ אלעד אנטר, מנהל המכון להפרעות קצב במרכז הרפואי שמיר.

    פרופ' אנטר, מדוע בחלק מהחולים עם פרפור פרוזדורים הטיפול המקובל באבלציה נכשל? 

    שני הגורמים העיקריים לחזרת פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה הם בידוד חשמלי לא מוצלח של וורידי הריאות, והימצאותם של אזורים אחרים בלב אשר אחראיים להתפתחות פרפור פרוזדורים. בטכנולוגיות הקיימות כיום, בידוד מוצלח של ורידי הריאות מגיע לכ-95%, ולכן הגורם השכיח לחזרת הפרעת הקצב הוא הימצאותם של אזורים אחרים בלב אשר גורמים לפרפור פרוזדורים, ואשר לא מטופלים באופן סטנדרטי. 

    מהי הסיבה שחנה המשיכה לסבול מפרפור פרוזדורים גם לאחר 4 אבלציות? 

    חנה היא דוגמא למטופלת עם פרפור פרוזדורים אשר נגרם על ידי אזורים אחרים בלב ולא על ידי וורידי הריאה. חשבי על כך באופן הבא, הטיפול הסטנדרטי בפרפור פרוזדורים זהה אצל כל המטופלים, אך באופן פיזיולוגי, לכל אדם לב מעט שונה, עם גורמים ומקומות משתנים לפרפור פרוזדורים. אצל חנה מיפנו במדויק את הגורם הספציפי שלה לפרפור הפרוזדורים, ואותו צרבנו.   

    האם המקרה של חנה, הוא מקרה שכיח או ייחודי? 

    המקרה של חנה הוא מקרה יחסית שכיח במטופלים בהם ורידי הריאות אינם אחראיים באופן בלעדי על היווצרות פרפור פרוזדורים. אצל נשים באופן כללי, אך גם בספורטאים ובאוכלוסיות נוספות ישנה שכיחות גבוהה יותר של גורמי פרפור פרוזדורים לא קלאסיים. ולכן, אילו מקרים בהם הטיפול צריך להיות פרטני למטופל הספציפי. 

    מדוע השתמשת במקרה זה גם בטיפול על ידי הזרקת אלכוהול?

    לעיתים, ישנם אזורים הגורמים לפרפור פרוזדורים אשר נמצאים בחלקו החיצוני של הלב, ואשר הגישה הישירה אליהם מצריכה ניתוח. בכדי להימנע מניתוח, ניתן להזריק אלכוהול אל תוך וריד קטן מתוך הלב, אשר מתפתל אל חלקו החיצוני של הלב. האלכוהול הורג את התאים באופן כימי. וריד זה נקרא הוריד על שם מארשל, ואנו משתמים בו בעת הצורך בכדי לטפל באזורים חשובים לגרימת פרפור או רפרוף פרוזדורים. 

    חנה, מתי התחלת לסבול מפרפור פרוזדורים?

    התחלתי לסבול מהתופעה הזו לפני שש שנים בערך, פתאום הרגשתי לא טוב. בקושי רב הצלחתי לעלות על האוטו ולנהוג עד למוקד רפואה דחופה. כשהגעתי הדופק שלי היה  מעל 200. הם זיהו מיד שאני בפרפור פרוזדורים. עברתי אינספור שוקים חשמליים.

    איך זה השפיע עלייך?

    רע מאוד. לא יכולתי לתכנן כלום כי לא יכולתי לדעת מה יקרה ומתי. לימדתי את עצמי לחיות את הרגע, כי אין לי טעם לתכנן כלום אפילו למחר. 

    אלו טיפולים ניסית עד שהגעת לפרופ' אנטר?

    ניסיתי כדורים וארבע אבלציות שונות, אבל שום דבר לא עזר. לפני פחות משנה, הרופאים התייאשו והשתילו לי קוצב, אבל זו לא איכות חיים סבירה.

    מה בעצם הציפיות שלך מהניתוח? 

    אני ראלית. הבטיחו לי15%הצלחה, אבל בשבילי זה מאה אחוז הצלחה.

    כיצד הסתיים ההליך?

    חמישה חודשים אחרי הצנתור, פגשנו שוב את חנה, כשהיא הגיעה ויש לה סיבה טובה לחייך, ללא הפרעות הקצב חוזרות, וכשהיא מרגישה הרבה יותר טוב, מתפקדת בצורה טובה, וכל כך מאושרת. רגע לפני שאבדה תקוותה, המוצא האחרון שהציע פרופ' אנטר וצוותו במרכז הרפואי ע״ש שמיר, החזיר לה את איכות החיים.


    פרופ׳ אלעד אנטר
    קרדיולוגיה
    פרופ' אלעד אנטר הוא קרדיולוג, מומחה להפרעות קצב, מהשורה הראשונה העולם אשר חזר לאחרונה לישראל ומנהל את המכון להפרעות קצב במרכז הרפואי ע״ש שמיר (אסף הרופא). פרופ׳ אנטר הוא מבכירי הקרדיולוגים בעולם, אשר במשך שנים...

    לקביעת תורים
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2310810

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות