פטריה בכף הרגל

מדיקו > מדריכים > רפואת עור > פטריה בכף הרגל
פטריה בכף הרגל
רופאים שעשויים לסייע לך: 95 רופאים בתחום רפואת עור
שם נוסף: tinea pedis
הערת שוליים: פטריה בכף הרגל היא תופעה שכיחה. ההערכות מצביעות על כך של-3% עד 15% מהאוכלוסייה יש פטריה בכף הרגל, וכ-70% מהאוכלוסייה יפתחו פטריה בכף הרגל בשלב כלשהו של חייהם.

מדריך פטריה בכף הרגל

פטריה בכף הרגל (tinea pedis) היא זיהום עור פטרייתי שמתחיל בדרך כלל בין אצבעות הרגליים. היא מופיעה בדרך כלל אצל אנשים שכפות רגליהם מזיעות מאוד כשהם נועלים נעליים צמודות.

הסימנים והתסמינים של פטריה בכף הרגל כוללים פריחה מגרדת וקשקשים. המצב מדבק ויכול להתפשט באמצעות רצפות מזוהמות, מגבות או בגדים. פטריה ברגל קשורה קשר הדוק לזיהומים פטרייתיים אחרים כמו גזזת ופטריה במפשעה. ניתן לטפל בתרופות נגד פטריות, אך לעתים קרובות הזיהום חוזר.

מהם התסמינים של פטריה בכף הרגל?

פטריה בכף הרגל יכולה להופיע על כף רגל אחת או על שתיהן. ישנם סוגים שונים. אבל בכל סוג, סביר להניח שיופיעו:

  • פריחה אדומה מגרדת וקשקשת בין אצבעות הרגליים
  • שלפוחיות קטנות ואדומות (בדרך כלל על הסוליות או בין אצבעות הרגליים)
  • יובש מתמשך וקשקשים בסוליות ובמעלה צדי כף הרגל
  • כיבים או פצעים שמפרישים נוזלים, מריחים רע ונראים אדומים

מתי יש לפנות לרופא?

אם קיימת פריחה בכף הרגל שלא משתפרת תוך שבועיים מתחילת הטיפול העצמי עם תכשיר אנטי פטרייתי ללא מרשם, יש לפנות לרופא. אם יש למטופל גם סוכרת, יש לפנות לרופא אם קיים חשד בפטריה בכף הרגל. יש לפנות לרופא אם יש מופיעים סימנים של זיהום – נפיחות של האזור הפגוע, מוגלה או חום.


מהם הגורמים לפטריה בכף הרגל?

רוב המקרים של פטריה בכף הרגל נגרמים על ידי מגוון פטריות השייכות כולן לקבוצה הנקראת דרמטופיטים, הגורמת גם לפטריה במפשעה ולגזזת (פטריה בקרקפת). הפטריות משגשגות בסביבות סגורות, חמות ולחות וניזונות מקראטין, חלבון שנמצא בשיער, בציפורניים ובעור. לעתים רחוקות, פטריה בכף הרגל יכולה להיגרם לא על ידי דרמטופיטים, אלא על ידי פטריות מסוג שמרים, כמו קנדידה.

פטריה בכף הרגל מדבקת בקלות ויכולה להתפשט באמצעות מגע ישיר עם הזיהום ועל ידי חלקיקי עור שנותרו על מגבות, נעליים או רצפות. אדם המבלה זמן רב בחדר כושר או בבריכות שחייה ציבוריות, סביר יותר שיידבק.

הליכה יחפה עלולה להגביר את הסיכון להידבק בפטריה בכף הרגל. הסיכון להידבק גם יכול להיות תלוי ברגישות. לדוגמה, אנשים עם מערכת חיסון לקויה או סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר לזיהום אם יש להם חתך פתוח או כאב ברגליהם.


אילו צעדים ניתן לנקוט כדי למנוע התפתחות של פטריה בכף הרגל?

צעדים אלה יכולים לעזור למנוע התפתחות של פטריה בכף הרגל או להימנע מהפצתה לאחרים:

לתת לרגליים להתאוורר – כאשר הדבר אפשרי,  עדיף לנעול סנדלים כדי לתת לרגליים להתאוורר כמה שיותר.


לשטוף את הרגליים מדי יום – יש לשטוף במים חמימים וסבון, ולייבש היטב את כפות הרגליים, במיוחד בין אצבעות הרגליים.


למרוח אבקת טלק או אבקה אנטי פטרייתית על כפות הרגליים לאחר הייבוש על מנת לספוג לחות.


להחליף גרביים באופן קבוע – יש להחליף גרביים לפחות פעם ואף לעתים קרובות יותר אם הרגליים ממש מזיעות.


בחירת הבד – סיבים טבעיים כמו כותנה או צמר נוטים להחזיק לחות ליד כף הרגל. כאמור, הפטריות שגורמות לזיהום בכף הרגל אוהבות לחיות במקומות לחים. גרביים מסיבים סינתטיים מועדפים למניעת פטריה בכף הרגל בגלל נידוף טובה יותר של לחות הרחק מכפות הרגליים.


זוגות נעליים חלופיים – יש להשתמש בנעליים שונות מיום ליום. זה נותן לנעליים זמן להתייבש לאחר כל שימוש.


הגנה על הרגליים במקומות ציבוריים – לנעול סנדלים או נעליים אטומות למים סביב בריכות ציבוריות, מקלחות וחדרי הלבשה.


מודעות לגורמי הסיכון להתפשטות הזיהום – אם גרים עם אנשים אחרים, אין לחלוק נעליים או מצעים ומגבות לא מכובסים.


כביסה – יש לכבס את הגרביים, המצעים והמגבות במים חמים.


אילו סוגים של פטריה בכף הרגל קיימים?

התסמינים המדויקים של פטריה בכף הרגל תלויים בסוג הזיהום הספציפי. סוגים מסוימים גורמים לפריחות אדומות ושלפוחיות בעוד בסוגים אחרים, העור עשוי להיראות עבה וקשקשי.

הסוגים השונים כוללים:

פטריה בין הבהונות (toe web infection) – הזיהום הזה בדרך כלל מתחיל על העור בין אצבעות הרגליים הרביעית והחמישית. לפעמים מופיע זיהום חיידקי משני שמחמיר את הזיהום הפטרייתי. בהתחלה, המטופל עשוי להרגיש תחושת צריבה בין אצבעות הרגליים והעור עשוי להיות אדום, מתקלף או קשקשי. כמו כן, הפריחה עלולה להריח או להדיף הפרשות. במקרים קשים מאוד, העור עשוי לקבל צבע ירוק.


זיהום מוקסין – זיהום מסוג מוקסין משפיע על החלק התחתון של כפות הרגליים, העקבים וקצוות כף הרגל. כפות הרגליים עשויות להיות כואבות במשך כמה ימים. לאחר מכן, העור בתחתית כפות הרגליים מתעבה ונסדק. במקרים נדירים, הציפורניים עלולות להידבק. הן יכולות להתעבות, להישבר לחתיכות קטנות וליפול.


זיהום וזיקולרי – וזיקולות הן המונח הרפואי לשלפוחיות, וזה בדיוק מה שמאפיים את סוג הזיהום הזה. אם השלפוחיות מתפוצצות, המטופל עלול להידבק בזיהום חיידקי משני ולהזדקק לאנטיביוטיקה. זיהומים וזיקולריים יכולים להופיע בכל מקום על פני כף הרגל, אבל השלפוחיות הקטנות והאדומות צצות בדרך כלל על החלק התחתון של כף הרגל או בין אצבעות הרגליים. הפריחה עלולה להרגיש מגרדת או כואבת ועשויה להחמיר בקיץ.


זיהום כיבי – מדובר בסוג נדיר, אבל לפעמים מתפתחים בכפות הרגליים פצעים פתוחים, או כיבים שחשופים גם לזיהום משני על ידי חיידקים. יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי כדי לטפל בסוג זה. בנוסף לפצעים שעלולים להיות מפרישים, העור נהיה מאוד דלקתי וצבעו משתנה. סוג זה של זיהום הוא בדרך כלל כואב מאוד.


כיצד מאבחנים פטריה בכף הרגל?

ייתכן שרופא העור יוכל לאבחן פטריה ברגל על ידי התבוננות בלבד. סוגים מסוימים של פטריה בכף הרגל נראים כמו עור יבש או דרמטיטיס (דלקת של העור). כדי לעזור לאשר את האבחנה ולשלול מצבים אחרים, הרופא עשוי לגרד כמה פיסות העור מהאזור הפגוע לבדיקה במעבדה. במסגרת הבדיקה במעבדה, מספר טיפות של תמיסת אשלגן הידרוקסיד (KOH) ממיסות את תאי העור כך שרק תאי פטריה נראים.


מהו הטיפול בפטריה בכף הרגל?

יש לטפל בפטריה בכף הרגל בסימן הראשון לגירוד שכן הזיהום יכול להיות עיקש וגם כאשר מטפלים בתרופות אנטי פטרייתיות יכולים לחלוף מספר טבועות עד שהזיהום יחלוף וגם אז הוא עלול להישנות. ברוב המקרים, התסמינים של פטריה הם קלים, והמטופל אינו צריך לראות רופא. תרופות אנטי פטרייתיות ללא מרשם ניתנות לרכישה בבתי מרקחת והן יעילות בחיסול הזיהום. יש להמשיך בטיפול במשך שבוע עד שבועיים לאחר שהזיהום נעלם כדי למנוע את הישנותו.

תרופות אנטי פטריתיות זמינות בצורת כדורים, אבקות, תמיסות, תרסיסים וקרמים. קרמים נפוצים כוללים קלוטרימזול (אגיסטן), מיקונזול (דקטרין), טרבינפין (למיסיל), ביפונזול (אגיספור) ועוד. במקרים חמורים, רופא עשוי לרשום תרופה אנטי פטרייתית חזקה יותר, הנלקחת ככדורים. תרופות פומיות כמו גריסופולבין (גריפולין), איטרקונזול (ספורנוקס) וטרבינפין (למיסיל) ועשויות להירשם על ידי רופא, בין אם בגלל התסמינים חמורים, או אם התרופות המקומיות לא הועילו.

תרופות סותרות חומצה עשויות להפריע לספיגה של תרופות אנטי פטרייתיות הנלקחות דרך הפה. תרופות אנטי פטרייתיות דרך הפה עשויות גם להשפיע על אופן הפעולה של תרופות נוגדות קרישה מסוימות. אסור לתת לחולים מבוגרים וילדים צעירים סוגים מסוימים של תרופות אנטי פטרייתיות ויש לבדוק זאת עם רוקח, רופא או אחות.

המינונים עשויים להיות שונים עבור ילדים. חלק מהתרופות עוברות חילוף חומרים בכבד ועשויות לדרוש בדיקות דם כדי לוודא שהכבד של המטופל בריא לפני נטילתן. חלק מהתרופות נגד פטריות אסורות לנטילה במהלך ההיריון ונשים בהריון, או כאלו שמתכננות הריון צריכות להתייעץ עם רופא לפני התחלת הטיפול.

אם העור כואב מאוד ויש הרבה נפיחות, הרופא עשוי להמליץ ​​על שימוש בהידרוקורטיזון (סטרואידים) להקלה על התסמינים.


האם יש תרופות ביתיות לטיפול בפטריה בכף הרגל?

ישנן כמה תרופות ביתיות שעשויות לעזור למנוע או לטפל בפטריה בכף הרגל. כמה שמנים אתריים יכולים למנוע או לעצור את הצמיחה של חיידקים. אלה כוללים שמני עץ התה, תפוז מר, מנטה ואקליפטוס. עם זאת, ייתכן שהם לא יחסלו לחלוטין זיהום פטרייתי.

שמן עץ התה

לשמן עץ התה שיש תכונות חיטוי, והוא ככל הנראה אנטיבקטריאלי ואנטי פטרייתי, שמן עץ התה (Melaleuca alternifolia) הוא שמן אתרי שיש לו היסטוריה ארוכה של שימוש באוסטרליה כתרופה מקומית לבעיות עור.

שמן עץ התה עשוי להיות יעיל כמו תרופות אנטי פטריתיות על פי מחקר שפורסם ב-The Australasian Journal of Dermatology. המחקר השווה קרם שמן עץ התה בריכוז 10%, קרם טולנפטט (תרופה אנטי פטרייתית) וקרם פלצבו ב-104 אנשים עם פטריה בכף הרגל. לאלה שהשתמשו בשמן עץ התה ובטולנפטט היה שיפור בהצטברות בתסמינים בהשוואה לאלה שמשתמשים בקרם הפלצבו, אולם רק אלו שמשתמשים בקרם הטולנפטט חיסלו את הפטריות ביעילות.

במחקר אחר שפורסם ב-Australian Journal of Dermatology, החוקרים השוו את היעילות והבטיחות של תמיסת שמן עץ התה של 25%, תמיסת שמן עץ התה של 50% ותמיסת פלצבו ב-158 אנשים עם פטריה בכף הרגל. התמיסה נמרחה פעמיים ביום על האזורים הפגועים במשך ארבעה שבועות. חל שיפור ניכר ב-68% מהאנשים שמשתמשים בתמיסת שמן עץ התה של 50% וב-72% אחוז מהאנשים שהשתמשו בתמיסת שמן עץ התה של 25%, בהשוואה ל-39% מהאנשים בקבוצת הפלצבו. הפטריות הושמדו ב-64% מהמשתתפים בשימוש ב-50% שמן עץ התה, לעומת 31% בשימוש בפלסבו. ארבעה אנשים שהשתמשו בשמן עץ התה פיתחו דלקת עור מגע בינונית עד קשה שהשתפרה כשהשימוש בשמן עץ התה הופסק.

סוסה

סוסה (Solanum chrysotrichum) הוא עשב המשמש במקסיקו כתרופה לפטריות בכף הרגל וזיהומי עור פטרייתיים נוספים. אחד הניסויים הקליניים היחידים הבודקים את השפעות העשב הוא מחקר קטן וישן יותר שפורסם ב-Planta Medica בשנת 2003.

לצורך המחקר, אנשים עם פטריה בכף הרגל מרחו סוסה או קטוקונאזול (קרם אנטי פטרייתי) על העור במשך ארבעה שבועות. בסיום המחקר, ההצלחה הטיפולית הייתה 74% עם הסוסה ו-69% אחוזים עם הקטוקונזול.

השריית רגל

השריית הרגליים בתמיסת חומץ עשויה לעזור להקל על תסמיני פטריה בכף הרגל שכן לחומצה אצטית (החומר הנמצא בחומץ) יש תכונות אנטי פטרייתיות. בדרך כלל, אנשים משתמשים בכוס אחת של חומץ מעורבב עם 2 כוסות מים.


כמה זמן אורך הטיפול בפטריה בכף הרגל?

עם אבחון וטיפול נכונים, פטריה בכף הרגל צריכה להיעלם תוך שבוע עד שמונה שבועות. חשוב להשלים את הטיפול כפי שנקבע על ידי הרופא, שכן בשלבי הריפוי המוקדמים, הגירוד והגירוי יתפוגגו. עם זאת, גם אם  התסמינים חולפים, ייתכן שהפטריה עדיין לא חלפה לחלוטין ועלולה להישנות ואף לפתח עמידות לטיפול אם לא המטופל לא ישלים טיפול מלא.

שאלות ותשובות בנושא

מה קורה אם לא מטפלים בפטריה בכף הרגל?

פטריה בכף אתלט בדרך כלל לא חולפת מעצמה ואם זה היא לא מטופלת, היא יכול להתפשט לאזורים אחרים בגוף, כולל:
  • ציפורניים - זיהומים פטרייתיים בציפורניים יכולים להיות קשים יותר לטיפול. לרוב הם עמידים יותר לטיפולים רבים.
  • ידיים - זיהום פטרייתי דומה יכול להתפשט לידיים. זה קורה כאשר מגרדים את כפות הרגליים הנגועות או משתמשים באותה מגבת כדי לייבש את כפות הרגליים והידיים.
  • מפשעה - אותה פטריה יכולה גם להתפשט למפשעה. הפטרייה מתפשטת בדרך כלל מכפות הרגליים למפשעה לאחר שימוש במגבת לייבוש לאחר רחצה או שחייה.

מהי פטרת הציפורניים ומי נמצא בסיכון?

פטרת ציפורניים היא זיהום פטרייתי נרחב הפוגע בציפורני כפות הרגליים ובאופן פחות שכיח, בציפורני כפות הידיים. פטרת ציפורניים מתרחשת כאשר פטריות חודרות בין הציפורן למיטת הציפורן וזה קורה בדרך כלל דרך סדק או חתך בבוהן. פטרת ציפורניים שכיחה מאוד, במיוחד כשאנשים מתבגרים. מומחים רפואיים מעריכים כי פטרת ציפורניים משפיעה על 1 מתוך 10 אנשים בסך הכל. מספר זה עולה ל-1 מכל 2 (50%) עבור אנשים מעל גיל 70. אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לפתח פטרת ציפורניים כוללים אנשים עם פטריה בכף הרגל, חולי סוכרת, אנשים הסובלים מהזעת יתר, אנשים הסובלים מפגיעה בציפורן, חולי פסוריאזיס, מדוכאי חיסון ואנשים עם מחלת כלי דם פרירפית.

איך נראית פטרת ציפורניים?

פטרת ציפורניים יכולה לשנות את מראה הציפורן ביותר מדרך אחת. הציפורן עשויה לשנות צבע לצהוב או חום להיראות עכורה באזורים מסוימים. בנוסף הציפורן יכולה להתעבות ולהתעוות ואף להיפרד ממיטת הציפורן.

מה זה גזזת?

גזזת של הקרקפת (tinea capitis) היא פריחה הנגרמת על ידי זיהום פטרייתי בקרקפת. היא בדרך כלל גורם לגרד, קשקשים והתקרחות על הקרקפת. היא נפוצה בקרב פעוטות וילדים בגיל בית הספר. תרופות שנלקחות דרך הפה יכולות לחסל את הפטרייה שגורמת לגזזת בקרקפת ושמפו תרופתי עשוי לעזור למנוע מאדם להפיץ את הזיהום לאחרים. הסימנים והתסמינים של גזזת בקרקפת עשויים לכלול כתמים עגולים קשקשיים או דלקתיים שבהם השיער נשבר צמוד לקרקפת, טלאים שאט אט הולכים וגדלים עם נקודות קטנות ושחורות היכן שהשיער נשבר ושיער שביר.

מה גורם לגזזת?

גזזת של הקרקפת נגרמת על ידי פטרייה נפוצה. הפטרייה תוקפת את שכבת העור החיצונית בקרקפת ואת השיער. ניתן להידבק בדרכים הבאות:
  • הדבקה מאדם - הפטרייה מתפשטת במגע ישיר בין עור של אדם עם הפטרייה.
  • בעל חיים לאדם - ניתן להידבק בגזזת על ידי נגיעה בחיה עם גזזת. גזזת יכולה להתפשט בזמן ליטוף או מגע בכלבים או חתולים עם גזזת. גזזת שכיחה למדי בגורי חתולים וחיות אחרות.
  • חפץ לאדם - ייתכן שגזזת תתפשט במגע בחפצים או משטחים שאדם או חיה נגועים נגעו בהם לאחרונה. חפצים העשויים בין השאר להעביר גזזת כוללים ביגוד, מברשות, מגבות, מסרקים, מצעים ומגבות.

תגובות

  • מיכל 11 ביוני 2023 2:27

    קיבלתי תשובה מדויקת ביותר לאחר שסיימתי לקרוא את כל המדריך, תודה רבה!!

     הגב

  • מירי 16 במאי 2023 14:31

    מעוניות לדעת אם יש טפול לילדבן 10 פטריות ברגלים בציפורנים חולות מאד קילופים בכף הרגל אציין שכל יום הוא מתקלח מחליף כל יום אפילו פעמים ביום גרביים

     הגב

    1. מערכת מדיקו 17 במאי 2023 16:26

      היי מירי,
      מומלץ לבדוק עם הרופא המטפל.
      רק בריאות.

       הגב

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il