פות (נרתיק / וגינה)

מדיקו > מדריכים > גינקולוגיה > פות (נרתיק / וגינה)
פות (נרתיק / וגינה)
רופאים שעשויים לסייע לך: 18 רופאים בתחום אורוגינקולוגיה
שם נוסף: וגינה, vagina.
הערת שוליים: קנדידה היא הגורם השכיח ביותר לדלקת בנרתיק. הפטרייה נמצאה בתרביות של 35% מהנשים עם תסמינים, ובתרביות של 15% של נשים ללא תסמינים.

מדריך פות (נרתיק / וגינה)

הפות הוא תעלה אלסטית ושרירית עם בטנה רכה וגמישה המספקת שימון ותחושה. הפות מחבר את הרחם לעולם החיצון. הפות והשפתיים מהווים את הכניסה וצוואר הרחם בולט לנרתיק ויוצר את הקצה הפנימי.

הנרתיק מקבל את הפין במהלך קיום יחסי מין ומשמש גם צינור לזרימת הדימום במחזור מהרחם. במהלך הלידה התינוק עובר דרך הנרתיק (תעלת הלידה).

בריאות הפות היא חלק חשוב מבריאותה הכללית של האישה. בעיות בפות יכולות להשפיע על הפוריות, על הרצון לקיים יחסי מין ועל היכולת להגיע לאורגזמה.

בעיות בריאות נרתיקיות מתמשכות עלולות לגרום לסטרס או לבעיות בזוגיות ולהשפיע על הביטחון העצמי של אישה.

מומלץ להיות מודעות לסימנים והתסמינים של בעיות בנרתיק ומה ניתן לעשות כדי לשמור על בריאות הנרתיק.

במאמר זה נלמד על:


מה משפיע על בריאות הפות?

גורמים שונים יכולים להשפיע על בריאות הפות, כולל:

מין – יחסי מין לא מוגנים עלולים לגרום לזיהום המועבר במגע מיני. יחסי מין או פגיעה באזור האגן עלולים לגרום לטראומה בנרתיק.


מצבים או טיפולים בריאותיים מסוימים – מצבים, כגון אנדומטריוזיס ומחלות דלקתיות באגן, עלולים לגרום לכאב ביחסי המין. הצטלקות מניתוחי אגן וטיפולים מסוימים בסרטן יכולים גם הם לגרום לכאב ביחסי המין. בנוסף, שימוש בכמה סוגי אנטיביוטיקה מגביר את הסיכון לזיהום בפות (קנדידיאזיס).

צפו בפרופ' אדריאן שולמן מסביר על אנדומטריוזיס ופוריות האישה

מתוך פרויקט המילון הרפואי בהנחיית פרופ' רפי קרסו


אמצעי מניעה ומוצרי היגיינה נשית – אמצעי מניעה חוסמים, כמו קונדומים, דיאפרגמות וקוטלי זרע נלווים, עלולים לגרום לגירוי בפות. בנוסף, שימוש בתרסיסים, דאורדורנטים או שטיפות עלול לגרום לגירוי או להחמיר את הגירוי הקיים.


הריון ולידה – עם הכניסה להריון, תיפסק הווסת עד לאחר לידת התינוק. במהלך ההריון, הפרשות מהנרתיק לרוב גדלות והן שכיחות יחסית במהלך הלידה. בחלק מהלידות יש צורך באפיזיוטומיה – חתך שנעשה ברקמת פתח הנרתיק וללא קשר לידה מגבירה את הסיכון ירידה של טונוס השרירים בנרתיק.


סוגיות פסיכולוגיותחרדה ודיכאון יכולים לתרום לרמת עוררות מינית נמוכה ולאי נוחות או כאב במהלך יחסי מין. טראומה – כמו התעללות מינית או חוויה מינית כואבת ראשונית – גם עלולה להוביל לכאב הקשור ליחסי מין.


רמות הורמונים – שינויים ברמות ההורמונים יכולים להשפיע על הנרתיק. לדוגמא, ייצור האסטרוגן יורד לאחר גיל המעבר ובמהלך הנקה. אובדן אסטרוגן יכול לגרום להידקקות רירית הפות (ניוון נרתיקי) – מה שהופך את יחסי המין לכואבים.


דלקת בפות (Vaginitis)

ואגיניטיס היא דלקת בפות אשר נובעת מחוסר איזון של שמרים וחיידקים החיים בנרתיק. יחד עם אי נוחות, יתכן והמטופלת תבחין בריח שונה מהרגיל מאיבר המין. הזיהום יכול להיגרם מחיידקים, שמרים או נגיפים. כימיקלים בסבונים, תרסיסים או אפילו בגדים שבאים במגע עם אזור זה עלולים לגרות את העור והרקמות העדינים ולהעלות את הסיכון לדלקת.

סוגים וגורמים לדלקת בפות

רופאים מתייחסים למצבים השונים הגורמים לזיהום או לדלקת בנרתיק תחת אותו שם (Vaginitis).

הסוגים הנפוצים ביותר הם:

זיהום חיידקי – דלקת בפות עקב צמיחת יתר של חיידקים, מצב הגורם בדרך כלל לריח דגים חזק.


זיהום בקנדידה או "שמרים" – צמיחת יתר של הפטרייה "קנדידה", הנמצאת בדרך כלל באופן טבעי בכמויות קטנות בנרתיק.


כלמידיה – הזיהום הנפוץ ביותר המועבר במגע מיני (STI) בקרב נשים. בדרך כלל מופיע אצל נשים בגילאים 18 עד 35 שיש להן מספר שותפים למין.


זיבה – זיהום נפוץ נוסף המועבר באמצעות יחסי מין שמגיע לעתים קרובות יחד עם כלמידיה.


Trichomoniasis– זיהום המועבר באמצעות יחסי מין, הנגרם על ידי טפיל ומעלה את הסיכון למחלות מין אחרות.


דלקת נרתיק נגיפית – דלקת הנגרמת על ידי נגיף, כמו נגיף הרפס סימפלקס (HSV) או נגיף הפפילומה האנושי (HPV), שמתפשט גם הוא דרך יחסי מין. הזיהום עלול להצמיח פצעים או יבלות באברי המין שעלולים להיות כואבים.

מהם התסמינים של דלקת בפות?

נרתיק האישה מפריש נוזל שלרוב הוא שקוף או עכור מעט שמטרתו ניקוי עצמי של הפות. באופן נורמלי, להפרשות אלו אין ריח מיוחד והן לא גורמות לגרד. כמות וסוג ההפרשות יכולים להשתנות במהלך המחזור החודשי. בשלב מסוים, ייתכן והאישה תראה רק כמות קטנה של הפרשה דלילה או מימית, ובזמן אחר של החודש היא תהיה סמיכה ומרובה יותר.

כאשר להפרשות יש ריח מורגש מאוד, או שהן גורמות לכוויות או גירודים, מדובר כלל הנראה בבעיה. מטופלת עלולה להרגיש גירוי בכל שעה ביום, אך לרוב הוא הופך למטרד בלילה וקיום יחסי מין יכול להחמיר כמה מהתסמינים.


בעיות נרתיק נוספות

בעיות נוספות בנרתיק כוללות:

בעיות מיניות – עשויות לכלול כאבים מתמשכים או חוזרים ממש לפני, במהלך או אחרי יחסי מין (דיספרוניה). כאב במהלך החדירה עלול להיגרם על ידי עוויתות לא רצוניות בשרירי דופן הנרתיק.

השרירים ברצפת האגן יכולים להיות מתוחים ולגרום לכאבים או כאבים כרוניים במהלך קיום יחסי מין. יובש בפות, המתרחש לעיתים קרובות לאחר גיל המעבר, יכול גם כן לגרום לכאב במהלך קיום יחסי מין.


מחלות המועברות במגע מיני – זיהומים המועברים במגע מיני עלולים להשפיע על הפות, כולל כלמידיה, זיבה, יבלות באברי המין, עגבת והרפס באברי המין. הסימנים עשויים לכלול הפרשות נרתיקיות לא תקינות או פצעים באברי המין.


הרפיה של רצפת האגן – אם הרצועות התומכות ורקמות החיבור המחזיקות את הרחם ודפנות הנרתיק במקום נחלשות, שלפוחית ​​השתן, פי הטבעת, הרחם, או דפנות הנרתיק עשויים להחליק מטה (מצב הנקרא צניחת נרתיק). מצב זה עלול לגרום לדליפת שתן במהלך שיעול והתעטשות או בליטה בפות.


מצבים נדירים אחרים – ציסטות בפות יכולות לגרום לכאב במהלך יחסי מין או להקשות על הכנסת טמפון. סרטן בפות – שעלול להופיע לראשונה כדימום בנרתיק לאחר גיל המעבר או יחסי מין – הוא גם אפשרות נדירה.


מהם התסמינים של בעיות בפות?

על המטופלת להתייעץ עם רופא כאשר היא מבחינה ב:

  • שינוי בצבע, בריח או בכמות הפרשות מהפות
  • אדמומיות בפות או גירוד
  • דימום בנרתיק בין מחזורים, לאחר יחסי מין או לאחר גיל המעבר
  • מסה או בליטה בנרתיק
  • כאב במהלך יחסי מין

כיצד ניתן לטפל בבעיות בנרתיק?

אנטיביוטיקה – תרופות נגד פטריות יכולות לטפל בזיהומי שמרים, תרופות אנטיביוטיות יכולות לטפל בזיהומים חיידקיים ותרופות אנטי-ויראליות מטפלות בזיהומים מנגיף הרפס.


מכשיר נרתיקי – מכשיר קטן העשוי פלסטיק או גומי, אשר ממוקם בתוך הפות כדי לשמור על מקומם של איברי האגן.


אסטרוגן – איברי המין של נשים מבפנים ומבחוץ מגיבים לאסטרוגן. טיפול באסטרוגן עשוי להיות שימושי להשבת החיוניות של איברים אלה אצל נשים לאחר גיל המעבר.


ניתוח – במקרים נדירים של סרטן הנרתיק או סרטן צוואר הרחם, נדרש ניתוח להסרת הגידול. ניתוח עשוי גם לטפל בצניחת הנרתיק.


מה ניתן לעשות כדי לשמור על בריאות הנרתיק?

ניתן לנקוט בצעדים שונים כדי להגן על בריאות הנרתיק ועל הבריאות הכללית, כמו למשל:

לגלות אחריות מינית – להשתמש בקונדומים או לשמור על מערכת יחסים מונוגמית הדדית עם בן זוג נטול זיהומים המועברים במגע מיני. במידה ואישה משתמש באביזרי מין, יש לנקות אותם לאחר כל שימוש.


להתחסן – חיסונים יכולים להגן על אישה מפני וירוס הפפילומה (HPV), הנגיף הקשור לסרטן צוואר הרחם, כמו גם נגד נגיף ההפטיטיס B – זיהום כבד חמור שעלול להתפשט במגע מיני.


לבצע תרגילי קיגל – תרגילי קיגל יכולים לעזור להגביר את הטונוס של שרירי רצפת האגן אם ישנה צניחה, דליפת שתן או חולשה של רצפת האגן.


להגביל את כמות האלכוהול ולהימנע מעישון – צריכת אלכוהול כרונית עלולה לפגוע בתפקוד המיני וניקוטין עלול לעכב עוררות מינית. שימוש בחומרים אלו עלול גם לגרום לבריאות פיזית ונפשית לקויה, אשר עלולה להשפיע על התפקוד המיני.

שאלות ותשובות בנושא

מתי עליי לחשוד בדלקת בנרתיק?

כאשר את מבחינה בהפרשות מוגברות בצבע שונה וריח מורגש, בנוסף לתסמינים נוספים כגון גרד, אדמומיות וצריבה, יש לפנות לרופא להמשך בירור.

אם ישנן הפרשות חריגות בזמן הריון או מחזור, האם מדובר בדלקת בנרתיק?

לא בהכרח. אירועים כמו הריון, מחזור וכן נטילת תרופות מסוימות יכולים לשנות את ההפרשה הנרתיקית התקינה.

כיצד מאבחנים דלקת בנרתיק?

הרופא יאבחן את הבעיה בשילוב של סיפור המקרה, בדיקה גופנית ובדיקות כגון בדיקת חומציות, מבחן אמינים ובדיקות מעבדה לפטרת ומחלות מין נוספות.

מה הטיפול בזיהומים בנרתיק?

הטיפול יינתן בהתאם לגורם. לרוב, טיפול אנטיביוטי או אנטי-פטרייתי יסייע להקלה בתסמינים ובהחלמה.

כיצד ניתן להימנע מזיהומים בנרתיק?

שימוש בקונדום והורדת הסיכון למחלות מין, וכן הימנעות משטיפות והחדרת תכשירים העלולים להזיק לפלורה של הנרתיק מפחיתים את הסיכון לזיהומים. במידה ונשים לאחר גיל המעבר סובלות מתסמינים, ניתן להשתמש בתכשירי אסטרוגן באופן מקומי.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר