כאב כרוני באגן או בפות? אולי זה וולוודיניה. איך מאבחנים וכיצד מטפלים?

למידע והתייעצות

להתייעצות
השאירו פרטים או חייגו
077-9967322

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    השכיחות המוערכת של נשים הסובלות מכאב אגן כרוני היא 15 אחוזים. התסמינים הבאים לידי ביטוי מגוונים, וכוללים כאבי מחזור (דיסמנוריאה), כאבים בקיום יחסים (דיספרוניה), כאבים במתן שתן ועוד. תסמינים אלו גורמים לפגיעה משמעותית באיכות החיים של הנשים, עד כדי נכות 

    צפו בד"ר צפריר וד"ר אברמוב מסבירים על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות


    קרוב ל-40% מהניתוחים הלפרוסקופיים בגינקולוגיה מבוצעים באינדיקציה של כאב אגן כרוני.

    בין הגורמים השכיחים יותר לתופעה ניתן למנות וולוודיניה
    (LOCAL PROVOKED VULVODYNIA (LPV)/VESTIBULODYNIA), ומיאלגיה משנית לכיווץ יתר של שרירי רצפת האגן (PELVIC FLOOR MYALGIA/MYOFASCIAL PELVIC PAIN/ PELVIC FLOOR SPASM).

    הגישה המקובלת היום לטיפול בכאב אגן כרוני הינה רפואה המותאמת לביטוי הקליני הספציפי של המטופלת.

    על פי רוב, הטיפול בכאב אגן כרוני הוא רב שכבתי, כאשר הוא כולל טיפול זוגי, ייעוץ פסיכולוגי, פיזיוטרפיה של רצפת-האגן, טיפול תרופתי, ובמקרים קשים אף ניתוח VESTIBULECTOMY בו מבצעים כריתת מבוא הנרתיק באזורים הכואבים.

    בשנים האחרונות מרכזים מובילים בעולם נעזרים בבוטוקס כחלופה לטיפול הכירורגי במחלה זו, בכל אותם מקרים שטיפול שמרני לא צלח.

    מהו מנגנון הפעולה של הבוטוקס והשימושים השונים בו?

    טוקסין הבוטוליניום הינו חומר המופק ע"י הבקטריה Clostridium Botulinum. הבוטוליניום נקשר לקצות עצבים פריפריים וגורם לשיתוק שרירים זמני. בנסיבות של טיפול בוולוודיניה, התוצאה היא הרפיית שרירי רצפת האגן.

    השימוש בבוטוקס הינו נרחב, ומקיף תחומים רבים, החל מפלסטיקה קוסמטית, הפרעות נוירולוגיות כמו דיסטוניה וספסטיות של שרירי השלד לאחר שבץ מוחי או שיתוק מוחין, וכלה בהפרעות בתפקוד שלפוחית השתן עקב פעילות לא תקינה של שריר ה DETRUSOR.

    בשנים האחרונות, הולך ומתבסס הטיפול בבוטוקוס במקרים של וולוודיניה, דיספרוניה וכאב אגן כרוני משנית לספזם של שרירי רצפת האגן.

    למדריך "טיפול בוטוקס" הכולל תמונות לפני ואחרי ומחירים

    כאב כרוני בפות וולוודיניה

    השימוש בבוטוקס במקרה של כאב אגן כרוני עקב ספזם של שרירי האגן או באבחנה של וולוודיניה מקומית כחלופה לניתוח VESTIBULECTOMY, יכול לסייע משמעותית ולשפר את איכות חייהן של המטופלות, מבלי לחשוף אותן לסיכונים או תופעות לוואי משמעותיים

    אוכלוסיית היעד

    קבוצת הנשים הפוטנציאליות הן מטופלות הסובלות מכאב אגן כרוני עקב מתח מוגבר של שרירי רצפת אגן או נשים הסובלות מוולוודיניה  (LPV) עם או בלי כווץ שרירי רצפת אגן.

    קו הטיפול הראשון, ככל שמדובר בכאב אגן כרוני עקב ספזם של שרירי האגן, הינו פיזיותרפיה של שרירי האגן. אפשרות נוספת הינה טיפול נוגדי דיכאון מקבוצת הטרי-ציקליים.

    במקרה של וולוודיניה עקב LPV, טיפול מקומי במשחות המעלות סף כאב ופיזיותרפיה של רצפת האגן מקובלים כקו ראשון. בשתי הסיבות שצויינו לעיל, טיפול זוגי משולב יכול לסייע גם כן.

    נכון לעת הזו בישראל, כאשר מוצו החלופות השמרניות, מופנות הנשים לפתרון הכירורגי, VESTIBULECTOMY, בו נכרת החלק התחתון של מפתח הנרתיק, על העיצבוב שבו.

    חשוב לציין כי ההחלמה והריפוי מניתוח זה הינם קשים וממושכים, והניסיון מעיד כי נשים רבות מעדיפות בדיעבד להמשיך ולסבול מכאבים מאשר לעבור את תקופת השיקום הזו.

    בשנים האחרונות מצטברים דיווחים מעודדים בספרות הרפואית אודות שיפור בתחושת הכאב האגני בכלל, והתפקוד המיני בפרט, לאחר הטיפול בבוטוקס, כאשר טווח ההשפעה נע סביב 4-6 חודשים.

    ראוי להדגיש כי הטיפול בבוטוקס אינו פוגע ביכולת להגיע לאורגזמה. קיימים פרסומים המעידים כי ברוב המקרים די במחזור בודד של טיפול על מנת לשמר תגובה טובה לאורך זמן.

    הספרות הרפואית ממליצה על שקילת השימוש בבוטוקס כאשר הטיפול השמרני בפיזיותרפיה של רצפת האגן כשל, כחלופה לא חודרנית, בטרם ביצוע ווסטיבולקטומי.

    פגישת ייעוץ גינקולוג

    מהם המקרים בהם נמנע מטיפול בבוטוקס?

    1. רגישות ידועה לבוטוקס.
    2. זיהום באזור ההזרקה.
    3. הפרעות נוירומוסקולריות ידועות (מיאסטניה גרביס, למברט-איטון סינדרום).
    4. הפרעות בשליטה על סוגר השתן או הצואה.
    5. הריון או תחת טיפולי פריון.

    מהי הגישה הטיפולית?

    בפגישה הראשונה תתקיים שיחה עם המטופלת בה נאפיין את ההיבטים הקשורים לכאב ממנה היא סובלת, כולל אופי הכאב, נסיבות הופעתו ועוד.

    בדיקה גופנית תסייע במיפוי מיקום ועוצמת הכאבים. בסיום הבדיקה, כל מקרה יסווג לאחת משלושת הקבוצות הבאות:

    1.  וולוודיניה שטחית
    2. כיווץ יתר (ספזם) של שרירי רצפת האגן
    3. הפרעה משולבת

    במידה ומדובר בוולוודיניה שטחית, ניתן לבצע את הטיפול במרפאה, ללא צורך בהרדמה.

    מקרים שסווגו לאחת משתי הקבוצות האחרות, מקרים אלו יבוצעו תחת סדציה (טשטוש) בבית-חולים פרטי. משך הפעולה בסדציה הינו כ-20 דקות.

    לאחר מכן המטופלת תשהה בהתאוששות כשעה, ותשוחרר לביתה. הצפי הוא לחזרה לשגרת החיים למחרת הטיפול.

    מהם הסיבוכים פוטנציאליים ותופעות לוואי?

    מדובר באירועים נדירים. תתכן תגובה אלרגית לבוטוקס, דימום באזור ההזרקה, וזיהום מקומי. באופן נדיר ביותר, תתכן פגיעה זמנית בשליטה על הסוגרים של מערכת השתן והעיכול.

    טיפולים חוזרים עלולים להיכשל לעתים בשל התפתחות נוגדנים, פועל יוצא של הזרקות קודמות.

    לסיכום: השימוש בבוטוקס במקרה של כאב אגן כרוני עקב ספזם של שרירי האגן או באבחנה של וולוודיניה מקומית כחלופה לניתוח VESTIBULECTOMY, יכול לסייע משמעותית ולשפר את איכות חייהן של המטופלות, מבלי לחשוף אותן לסיכונים או תופעות לוואי משמעותיים.

    ד"ר זיו צפריר מומחה ביילוד וגינקולוגיה, מנהל השירות האנדוסקופי גינקולוגי והמרפאה הרב-תחומית לאנדומטריוזיס וכאב אגן כרוני בבית החולים קפלן.


    ד"ר ליאורה אברמוב
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר ליאורה אברמוב הינה מומחית ליילוד וגינקולוגיה, מנהלת את המרפאה לטיפול מיני במרפאות לבריאות האישה שבבית החולים ליולדות "ליס" במרכז הרפואי תל אביב. ד"ר אברמוב פרסמה כ- 15 פרסומים מקצועיים בעיתונות המדעית. כמו כן, פרסמה...

    להתייעצות
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9967322

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אנונימי 5 ביולי 2023 12:29

        אבל סובלת מזה שנים !!!! הלכתי לרופאים שמתמחים בוולוודיניה…. משחות , כדורים …. וכלום לא עוזר … יאוש ממש…. ואז נזכרתי בחברה שמתעסקת שתחום השמנים …. אמרתי … אשאל אותה.. מה כבר יכול להיות … כשאת נמצאת בייאוש , ואם יש משנו שיכול להקל על זה , אפילו במעט את מנסה כל דרך !!!! חוץ מזה שביזבזתי מלאאא כסף למשחות שניסיתי אותן … כל חודש 350 שקל רק משחה !!!! ולא עוזר… זה ממש פוגע באיכות החיים … כל היום גירודים וצריבות ואחרי פיפי אפשר למות … בקיצור היא הקשיבה לי ורקמה לי שמן להרחה על האף … כן.. כן.. אל תצחקי … אם מישהו היה מספר לי וזה לא היה קורה לי … גם אני הייתי צוחקת …. אבל … אני כותבת וכולי רועדת מהתרגשות … בקיצור אחרי יומיים שמתי לב שלא כואב לי(סליחה על הפרט הדוחה) לא כואב לי לנגב אחרי פיפי… (מי שעברה את זה יודעת על מה אני מדברת) …. וככה זה המשיך עד היום … והתחלתי להנות מסקס (סליחה)…אם יש לכם עוד שאלות , תשאירו הודעה למייל שלי … הטיפות שהיא רקמה לי עלו לי פחות ממה ששילמתי על המשחה !!! וזה האמת עוזר … אחרי זה את תודי לה כל יום !!!! (אני מקווה.. כי כל מקרה לגופו ) אבל אני הייתי מוכנה לנסות כל דבר בכדי להקל על הסבל שאני עוברת מעל עשור !!! ואם עזרתי ולו לאישה אחת , עשיתי את שלי

         הגב

        1. Hodaya 12 ביולי 2023 16:32

          כמה חברה שלך לוקחת עם המשחה

           הגב

          1. אינה ווסאולס 20 ביולי 2023 13:12

            איזו משחה .? משחה נתן לי מומחה במרפאת עריה… שלא עוזרת
            את מתכוונת לטיפות ? המחירים מולה … אבל עלו לי פחות מהמשחה …וכן עזרו

             הגב

        2. אנונימית 30 ביולי 2023 15:49

          אשמח לפרטים

           הגב

        3. עינב 24 בינואר 2024 19:07

          אשמח לקבל את הפרטים לקניית השמן משחה

           הגב