גלולות למניעת הריון

מדיקו > מדריכים > גינקולוגיה > גלולות למניעת הריון
גלולות למניעת הריון
רופאים שעשויים לסייע לך: 34 רופאים בתחום אמצעי מניעה
כמה עולה: העלות נעה בין 30 ל-60 ₪ בדרך כלל כאשר המחיר משתנה לפי סוג הגלולה.
הערת שוליים: יש להיוועץ ברופא המטפל ולבחור את הגלולה המתאימה ביותר על פי פרופיל תופעות הלוואי וההיסטוריה הרפואית של המטופלת שכן גלולות מסוימות עשויות להגביר את הסיכון להתפתחות סיבוכים.

מדריך גלולות למניעת הריון

גלולות למניעת הריון הן אמצעי מניעה יעיל המקנה הגנה מכניסה להיריון לא מתוכנן.

הגלולות מכילות את ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן או רק פרוגסטרון אשר משפיעים על רירית הרחם, רירית צוואר הרחם, ותהליך הביוץ.

במידה ונוטלים את הגלולות על פי הנחיות היצרן, היעילות של הגלולות גבוהה מאוד ועומדת על 99% והן נחשבות לאמצעי יעיל ובטוח למניעת היריון.

סוג הגלולה נקבע על פי פרופיל תופעות הלוואי וההיסטוריה הרפואית של המטופלת ולעיתים נדרש תהליך של ניסוי וטעיה על מנת למצוא את הגלולה המתאימה ביותר.

חשוב לזכור כי ישנם סיכונים לנטילת גלולות, בעיקר גלולות משולבות המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון, ועל כן חשוב לבחור את סוג הגלולה בקפידה.


מהן גלולות למניעת הריון?

גלולות למניעת הריון הן אמצעי מניעה הנלקח דרך הפה. הן מכילות כמויות קטנות של הורמונים מסוגים שונים אשר מופרשים בגוף באופן טבעי בתהליך המחזור החודשי.

באמצעות נטילת הגלולה בזמנים הנכונים ההורמונים גורמים למניעת הריון על ידי עצירת הביוץ (התהליך בו משתחררת הביצית מהשחלה).

חלק מהגלולות למניעת הריון גם משנות באופן זמני את דופן רירית הרחם בה בדרך כלל נקלטת הביצית המופרית לצורך הכניסה להיריון.

השינוי מונע השתרשות של הביצית.

לכל יום בחודש מוקצית גלולה משלו. חשוב לוודא נטילה של הגלולות על פי הסדר בהן הן מסודרות ולפי עלון השימוש לצרכן ובשעות יחסית קבועות על מנת לשמור על רמות הורמונים כפי שהתכוון היצרן.

במידה והנטילה מתבצעת לפי ההנחיות היעילות שלהן עומדת על כ-99%.


אילו סוגים של גלולות למניעת הריון קיימים בשוק?

ישנם מספר סוגים שונים של גלולות למניעת הריון:

גלולות משולבות- גלולות משולבות מכילות צורות סינתטיות של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון (נקרא פרוגסטין כאשר מיוצר באופן סינתטי).

בעוד האסטרוגן שולט על התקדמות המחזור, פרוגסטרון אחראי להכין את הרחם להריון על ידי עיבוי רירית הדופן. כמויות גדולות של פרוגסטרון לעומת זאת, מונעות ביוץ.

החפיסות מכילות בדרך כלל 28 גלולות כאשר רובן פעילות ומכילות הורמונים בעוד הנותרות הן גלולות 'דמה' ואינן מכילות הורמונים אך מומלץ ליטול אותן כנדרש על מנת לשמר את ההרגל.

ישנם תתי סוגים של הגלולות המשולבות כאשר ישנן גלולות מונופאזיות אשר מכילות את אותו ריכוז הורמון בכל גלולה בעוד בגלולות מולטיפאזיות מינון ההורמונים משתנה לאורך החודש.

לגלולות משולבות מספר יתרונות והן ידועות בסיוע לצמצום אקנה, סרטן רירית הרחם וסרטן שחלות, גידולי שד, אנמיה וכאבי מחזור.


גלולות פרוגסטרון (נקראות גם 'Minipill')- גלולות פרוגסטין (פרוגסטרון סינתטי, בגלולות אלו כל הגלולות פעילות ואין גלולות דמה) יכולות לעזור להפחית דימומים אצל נשים הסובלות מדימום וסתי כבד.

ישנן נשים שלא יכולות לקחת תוספי אסטרוגן מסיבות רפואיות שונות, למשל היסטוריה של שבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם היקפיות או DVT (פקקת ורידים עמוקים).

עבורן, גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד עשויות להיות פתרון אידיאלי.

אין לקחת גלולות אלו במידה והמטופלת מעל גיל 35 ומעשנת, מכיוון ששילוב זה מעודד התפתחות של קרישי דם ועשוי להיות מסוכן.


איך מחליטים איזו גלולה כדאי לקחת?

כל גלולה צריכה להיות מותאמת באופן אישי למטופלת לפי מצבה הרפואי ופרופיל תופעות הלוואי והיתרונות של כל גלולה. רופא נשים יכול לעזור להגיע לבחירה הנכונה אך לעיתים ייתכן ויהיה צורך לבצע מספר ניסיונות על מנת למצוא את הגלולה המתאימה ביותר.

גורמים שעשויים להשפיע על הבחירה כוללים:

תסמיני הווסת- במידה והמטופלת סובלת מדימום כבד במהלך המחזור, ייתכן ויהיה עדיף לבחור בגלולת פרוגסטין במקום הגלולה המשולבת.


הנקה- נשים המניקות צריכות להימנע מגלולות המכילות אסטרוגן שידוע כמצמצם את נפח החלב המיוצר וגם את איכותו.


מחלות לב וכלי דם- במידה וקיימת היסטוריה של שבץ מוחי, קרישי דם ו/או פקקת ורידים עמוקים (DVT), הרופא עשוי להמליץ להימנע מגלולה משולבת וליטול גלולת פרוגסטין.


ישנם מספר מצבים בריאותיים כרוניים אשר עשויים להחמיר בנטילת גלולות ולכן לא יומלץ השימוש בהן. מצבים אלו כוללים: סרטן השד או סרטן רירית הרחם, מיגרנה עם אאורה (סימנים מקדימים) או מחלת לב שונות. יש לשוחח עם רופא המשפחה על מנת לבצע הערכת סיכונים מושכלת ולהחליט האם יש אפשרות ליטול גלולות.


איך גלולות למניעת הריון עובדות?

גלולות למניעת הריון פועלות בכמה מישורים על מנת לצמצמם משמעותית את הסיכון להרות:

  • הגלולות מעבות את רירית צוואר הרחם. רירית צוואר הרחם מהווה את אחד המחסומים הראשונים העומדים בפני תאי הזרע בדרכם במעלה מערכת המין הנשית. כאשר הרירית מעובה, תאי הזרע מתקשים לחדור בעדה.
  • הגלולות מדכאות את שחרור הביצית מהשחלה בתהליך הביוץ. מכיוון שהביצית לא משתחררת, היא לא פוגשת את תאי הזרע בחצוצרה ולא מתרחשת הפריה.
  • הגלולות מונעות את התעבות רירית הרחם במהלך המחזור החודשי. פעולה זו מקשה על הביצית המופרית שעתידה להשתרש ברירית הרחם המעובה.

האם גלולות למניעת הריון מסייעות גם במניעת הדבקה במחלות מין?

הגלולה לא יכולה למנוע הדבקה במחלות המועברות במגע מיני (STDs) או זיהומים המועברים במגע מיני (STIs).

מחלות מין, דוגמת כלמידיה, הרפס דרכי המין, זיבה, ווירוס האיידס (HIV), מועברים באמצעות מגע מיני ישיר והחלפת נוזלי גוף כמו זרע.

הדרך הטובה ביותר למנוע מחלת מין היא באמצעות קונדומים בנוסף לגלולה.

קונדומים, בשימוש לבד, יעילים בכ-85% במניעת הריון (98% בשימוש מושלם, אך נהוג להתייחס ל-85% כמספר המייצג את האפקטיביות בחיים האמיתיים).

עם זאת, אם משתמשים בגלולות ובקונדומים יחד, יש שיפור משמעותי בהגנה כנגד הריון לא מתוכנן וכנגד זיהומים ומחלות המועברים במגע מיני.


כיצד נכון להשתמש בגלולות למניעת הריון?

דרך הנטילה תלויה במידה רבה בסוג הגלולה:

גלולות המכילות פרוגסטין בלבד- גלולות אלו מגיעות אך ורק בחפיסות של 28 גלולות. וההנחיה היא ליטול גלולה אחת בכל יום בלי לפספס אף גלולה.

גלולות אלו נוטות לעבוד מהר יותר מגלולות משולבות וההגנה מפני ההיריון 'נכנסת לתוקף' מרגע שניטלו שתי גלולות (משמע לאחר 48 שעות).


גלולות משולבות- גלולות אלו מגיעות בחפיסות בגדלים משתנים- 21, 24 או 28 גלולות בחפיסה על פי אורך המחזור.

בדומה לגלולות הפרוגסטין, יש צורך ליטול גלולה אחת ביום ללא פספוס.

במידה והטיפול מתחיל במהלך חמשת הימים הראשונים מרגע תחילת המחזור ההגנה מפני היריון 'תיכנס לתוקף' באופן מידי.

בכל זמן אחר בו התחיל הטיפול, יש צורך בנטילת שבע גלולות רצופות על מנת שההגנה תחל.


מהי היעילות של גלולות למניעת הריון?

במידה ונוטלים את הגלולה כנדרש, היא יעילה ב-99% במניעת הריון. על מנת להגיע ל-99% יעילות יש צורך לזכור ליטול את הגלולות בכל יום ללא יוצא מן הכלל.

עם זאת, נטילת הגלולה בצורה מושלמת עשויה להיות משימה לא פשוטה, וכל גלולה המתפספסת עשויה להפחית את יעילות הטיפול.

למעשה, תשע מתוך מאה נשים תיכנסנה להריון לא מכוון בכל שנה על אף נטילת הגלולה מכיוון שהן לא נטלו אותה כנדרש.

על מנת לשפר את יעילות הגלולה ליעילותה המקסימלית, רצוי ליטול את התרופה בשעה קבועה על מנת למנוע תנודות לא רצויות במינון ההורמונים.

את גלולות הפרוגסטין יש ליטול בחלון זמנים קבוע של שלוש שעות בכל יום בעוד בגלולות משולבות יש גמישות מסוימת ועל אף שעדיף ליטול את הגלולות בדיוק באותו זמן, ניתן ליטול אותן כל יום באותו חלון זמנים של 12 שעות.

חשוב להיזהר במיוחד ולנקוט אמצעי הגנה נוספים במידה ויש מחלת מעיים הכוללת שלשולים או הקאות, מה שעלול להשפיע על יכולת הספיגה של הגלולה במערכת העיכול.

יש לשים לב שתרופות מסוימות עשויות להפחית את היעילות של הגלולות- אנטיביוטיקות שונות

דוגמת ריפמפין, תרופות שונות לפרכוסים ותרופות אנטיויראליות.


מהם הסיכונים ותופעות הלוואי בנטילת גלולות למניעת הריון?

פרופיל תופעות הלוואי משתנה מאוד מתרופה לתרופה ונשים רבות יחוו תופעות לוואי שונות בנטילה של אותה גלולה.

בדרך כלל, תופעות הלוואי הללו משתפרות לאחר מספר חודשים ולעיתים המתנה לאורך מספר מחזורים תעלים מעצמה חלק גדול מתופעות הלוואי, במיוחד כאשר מתחילים טיפול בגלולה חדשה.

על אף הסיכוי של תופעות הלוואי לחלוף מעצמן, יש לפנות לרופא בעת התפתחות תופעות לוואי ולבדוק אופציות טיפוליות חליפיות.

קיימות בשוק גלולות רבות מסוגים שונים ולעיתים נדרשים סבלנות ונטילה של מספר סוגי גלולות על מנת למצוא את הגלולה המתאימה ביותר.

תופעות הלוואי כוללות:

  • רגישות או נפיחות באזור החזה.
  • כאבי ראש.
  • בחילות.
  • עצבנות או שינויים במצב הרוח.
  • דימום בין המחזורים.

לגבי סיכונים, חשוב לזכור שהגלולה היא לרוב אמצעי הגנה בטוח עבור מרבית המטופלות ולאורך עשרות השנים האחרונות נצבר ניסיון רב לגבי הטיפול הנכון, תופעות הלוואי והסיכונים הנלווים לטיפול.

עם זאת, תיתכן התפתחות סיבוכים נדירים עקב נטילת הגלולה המשולבת:

חשוב לבצע הערכת סיכונים תוך סקירת ההיסטוריה הרפואית הרלוונטית יחד עם הרופא המטפל אך יש לזכור כי גם במצב בו בעייתי ליטול גלולות משולבות ניתן ליטול גלולות פרוגסטין ללא חשש בדרך כלל.

שאלות ותשובות בנושא

מה יש לעשות במידה והתפספסה גלולה?

ההחלטה מה לעשות במידה וגלולה לא נלקחה בזמן תלויה בסוג הגלולה ויש לעיין בעלון המצורף ולהתייעץ עם הרופא המטפל.

לאילו נשים אסור ליטול גלולות למניעת הריון?

התוויות האוסרות מתן גלולות כוללות- מחלות כלי דם (מח או לב), היסטוריה של DVT / תסחיפי ריאה / אי ספיקת לב, יתר לחץ דם לא מאוזן, סכרת עם סיבוכי כלי דם, סוגי סרטן שונים, דימום וגינלי לא תקין שאינו מאובחן, היריון, מחלת כבד פעילה, ועישון סיגריות מעל גיל 35.

מתי יש לעצור את השימוש על מנת להיכנס להריון?

בדרך כלל הביוץ חוזר לסדרו מספר שבועות לאחר הפסקת נטילת הגלולות. ברגע שהביוץ חוזר, ניתן עקרונית להיכנס להריון.

מה קורה במידה והמחזור לא חוזר לאחר הפסקת נטילת הגלולה?

במידה והמחזור לא חוזר לאחר מספר חודשים ייתכן ומדובר במצב הנקרא- Post Pill Amenorrhea. במידה והמחזור לא חזר לאחר שלושה חודשים- יש לבצע בדיקת הריון על מנת לוודא שזו לא הסיבה ולאחר מכן לפנות לרופא לקבלת הערכה מקיפה.

האם בדיקת הריון תהיה אמינה בזמן שהנבדקת מטופלת בגלולות למניעת הריון?

אכן כן. הבדיקה בודקת נוכחות הורמון ספציפי הנקרא HCG בדם או בשתן ולהורמוני הגלולה אין השפעה על בדיקה זו.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר