הרוצח השקט: יתר לחץ דם

מדיקו > רפואה פנימית

יתר לחץ דם, הקרוי בפי רבים גם כרוצח השקט, הוא מצב שמחייב אבחון וטיפול על מנת להימנע מסיבוכי לחץ דם ואף מוות. אחת משיטות המעקב אחרי לחץ דם היא שיטת המוניטור של לחץ דם, המאפשרת ניטור של לחץ הדם לאורך יממה שלמה

צפו בפרופ' רוזנטל מסבירה על כך בראיון לתכנית "בקו הבריאות"

מהי ההגדרה של יתר לחץ דם?

לחץ דם הוא בעצם הלחץ שמפעיל זרם הדם על דפנות כלי הדם. הלחץ הסיסטולי הוא הלחץ העליון קרי, הלחץ שנוצר כאשר מוזרם דם אל הלב, והלחץ הדיאסטולי הוא הלחץ התחתון קרי, הלחץ שנוצר כאשר הלב נח והדם זורם אל הפריפריה.

יתר לחץ דם מוגדר כמצב בו הלחץ הסיסטולי הוא מעל 140-150.

מה הבעיה עם יתר לחץ דם?

יתר לחץ דם הוא מצב הפוגע במוח, בלב ובכלי הדם כולם, ונחשב לגורם מספר אחת לאירועים מוחיים ולגורם מרכזי במחלות לב כדוגמת אוטם לב והפרעות קצב.

מהו מוניטור של לחץ דם?

מוניטור של לחץ דם, הקרוי גם הולטר לחץ דם, הוא מכשיר המספק לנו תמונה של לחץ הדם במשך יממה שלמה. הפלט של המכשיר הוא למעשה גרף המתאר את לחץ הדם לאורך שעות היממה, ועל גביו ניתן לראות את התנודתיות של לחץ הדם בסיטואציות שונות במהלך היום.

ככלל, מעבר לבחינת התנודות של לחץ הדם במהלך היום, בשעות הלילה אנחנו רוצים לראות ירידה של לחץ הדם. במידה ולחץ הדם לא מציג ירידה במהלך שעות הלילה, המשמעות היא שצריך למצוא את הסיבה ליתר לחץ הדם, ובדרך כלל מדובר בלחץ דם דיאסטולי.

מהי החשיבות של מדידת לחץ הדם בלילה?

מוניטור של לחץ דם מסייע בבחינת לחץ הדם לאורך כל שעות היממה, וכאשר נצפית קפיצה פתאומית בלחץ הדם, ניתן לברר עם החולה מה התרחש באותה שעה כדי לנסות ולהבין את הגורמים לקפיצת לחץ הדם.

יחד עם זאת, בשעות הלילה די ברור שלחץ הדם צריך להיות נמוך, וכל תוצאה אחרת יכולה לרמז על הסיבות ליתר לחץ הדם בכלל.

כך למשל, פריימרי היפרפאראטרוידיזם, או פעילות יתר של בלוטת התריס, היא בעיה הורמונלית שיכולה לבוא לידי ביטוי גם ביתר לחץ דם.

לחולים בבעיה זו יש בדרך כלל יתר לחץ דם ורמת אשלגן נמוכה, אלא שרמת האשלגן יורדת לעתים בשלבים מאוחרים יותר של המחלה, מה שמקשה על אבחון הבעיה באמצעות יתר לחץ הדם בלבד.

בבדיקת מוניטור של לחץ דם, ניתן לזהות כיצד עולה לחץ הדם בשעות הלילה, וכאשר מחברים את זה עם מגמת ירידה ברמת האשלגן, ניתן לאבחן את הבעיה ביתר קלות.

מה משפיע על לחץ הדם שלנו מעבר לשינה ואירועי היום?

על לחץ הדם שלנו משפיעים גורמים רבים ובהם התרגשות, דיבור, עבודה וכדומה. למעשה, לחץ הדם הוא מעין ססמוגרף של מצבנו הרגשי, וכל שינוי במצב רגשי זה יכול לבוא לידי ביטוי בלחץ הדם שלנו.

מהו הטיפול המיטבי ביתר לחץ דם?

מטרת הטיפול ביתר לחץ דם היא פשוט מאוד להוריד אותו. בעבר, היה נהוג לתת לסובלים מיתר לחץ דם, תרופות לטיפול במערכת העצבים המרכזית ככלי להורדת לחץ הדם, אך כיום מתמקד הטיפול במנגנונים שמשפיעים על לחץ הדם.

כיצד משפיעה עבודת לילה על לחץ הדם?

בראייה רפואית, עבודת לילה היא עבודה נוראית שכן היא מעלה את לחץ הדם, ומייצרת מצב בו הגוף חווה לחץ דם גבוה במשך שעות רבות יותר לאורך היממה.

במידה ועובד הלילה מקפיד לישון במהלך היום, לא אמורה להיות בעיה כלשהי, אך אם העבודה בלילה נועדה כדי לפנות זמן נוסף במהלך היום לעניינים אחרים, הרי שאותו עובד לילה חווה לחץ דם גבוה במשך שעות ארוכות יותר לאורך היממה.


פרופ' תלמה רוזנטל
רפואה פנימית
פרופ' רוזנטל הינה מייסדת המכון ליתר לחץ דם בבית חולים תל השומר, מדובר על המכון הראשון מסוגו בארץ בתחום. פרופ' רוזנטל ניהלה בפועל את המחלקה הפנימית בבית חולים תל השומר למעלה מ- 25 שנה, שם...

תגובות