טיפול תרופתי ביתר לחץ דם: סוגי התרופות ופעולתן

מדיקו > רפואה פנימית

חלק נכבד מהחולים, גברים ונשים, המצטרפים לקבוצת ההיפרטנסיבים, חוששים מאוד מנטילת התרופות למחלה. זאת בגלל תופעות הלוואי הרבות של התרופות ששמם יצא למרחוק

צפו בפרופ' רוזנטל מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

תרופות למחלה הינן בעלות תופעות לוואי בהן: כאבי ראש וחולשה, גלי חום, נפיחות בגפיים תחתונות, איבוד כח גברא והפרעות שינה. כמו גם אבדן מלחים, אשלגן ונתרן העלולים לגרום להפרעות קצב ומצבי בלבול.

מהו הטיפול התרופתי ביתר לחץ דם?

הטיפול ביתר לחץ דם אכן דורש סבלנות וסובלנות מצד החולה ומצד הרופא ג"כ וחשוב לזכור שכל התלונות שהוזכרו לעיל, הן תלויות מינון וצירופים של מינונים קטנים של תרופה זו או אחרת, לא בהכרח מביאים לתופעות לוואי.

ואכן זה מכבר נכנסו לשימוש תרופות קומבינציה הכוללות 2 תכשירים אף 3 תכשירים גם יחד (כל אחד מהם במינון קטן) בכדור אחד.

טיפול זה נוח למטופלים ועוזר מאוד שהרי בגלל ריבוי המנגנונים הגורמים ליתר לחץ דם, אין טיפול תרופתי אידאלי שיכול לעזור לכולם. ואם ניקח קבוצת חולים שלכולם לחץ דם דומה, הרי שאין הם זהים, מבחינת הסיבה או חלקית מהסיבה ליתר לחץ דם. לכן בדרך כלל מקבלים החולים יותר מתרופה אחת וכל תרופה פועלת על מנגנון שונה.

מהי מטרת צרופי תרופות בכמוסה אחת?

צרופי תרופות בכמוסה אחת נעשה שכיח יותר ויותר. מטרת הטיפול התרופתי היא להפחית את לחץ הדם לכל אורך היום, כך שגם באם מתרחשות קפיצות, הערכים גבוהים פחות, מאשר ללא טיפול.

צילום: 123RF

סוגי התרופות ופעולתן:

תרופות משתנות (דיורטיקה) כלורוזל כלורותיאזיד היגרוטן קלינית כמו גם פמיד. התוספות של התרופות המשתנות לקבוצת התרופות מעכבי ACE ואנטגוניסטים לאנגיוטנסין שפועלות על אותו ציר מעצימות את פעולתן. מסייעות בהוצאת מים ומלחים מן הגוף, אבל עלולות לגרום לירידה ניכרת מדי של נתרן ואשלגן. כמו גם לעליה של סכר וחומצה אורית.

תרופות ממשפחת חוסמי ביתא וחוסמי אלפא הפועלות על מערכת העצבים הסימפטטית.

חוסמי ביתא מקטינים קצב הלב וטובים לחולים לבביים, נורמיטן ו- Cardiloc.

תרופות ממשפחת מעכבי ACE, מנטרלות חומר בשם אנגיוטנסין 2 המכווץ כלי דם.

תרופות ממשפחת נוגדי ARB חוסמות קולטנים של אנגיוטנסין 2.

שתי הקבוצות הנ"ל אלו המעכבות ACE ואלו החוסמות קולטני אנגיוטנסין 2, פועלות למעשה על אותו מנגנון, אך באתרים שונים.

מעכבי ACE: קפטופריל, אנלפריל, רמיפריל, ליזינופריל ועוד. תרופות אלה עלולות לגרום לצרידות ולשיעול טורדני ב-15% של החולים.

ה-Plus בצירופים שיובאו להלן מתיחס לתרופות ACE ו-ARB, שהדיורטיקה מעצימות אותן.

Ocscaar Plus, Atacand Plus כמו גם Ramipril-Tritace Com עם דיורטיקה, כמו גם Codiovan = Valsartan.
תרופות ממשפחת חוסמי סידן, מפחיתות התכווצות ומרחיבות כלי דם.

משפחת חוסמי סידן:
נוגדי סידן ממשפחת ההידרופירידינים אדלאט, פרזולאט אמלודיפין עלולים לגרום לגלי חום וכאבי ראש, כמו גם לבצקת גפיים והיפרטרופיה: שגשוג של החניכיים.

Ikapress, Ikacor, טובה להפרעות קצב מהירות עלולה בין השאר לגרום לעצירות.

Cadex – חוסם אלפא טוב במינונים לא גבוהים טוב גם לחולי פרוסטטה. ברם לנשים גורם רלקסציה של השלפוחית.

לאחרונה נכנסו לשוק צירופי תרופות ממשפחות שונות: פוליפיל: צירוף של 2-3 תרופות ליתר לחץ דם, יחד עם תרופה לטיפול בשומני הדם ואספירין. הכל בכמוסה אחת. טיפול זה נוח לחולים גם בגיל המבוגר הזקוקים לא אחת לתכשירים נוספים: תוספי מזון, כדורי הרגעה וכמוסות לעידוד הזיכרון.

הטיפול הנ"ל לא אושר עדיין ע"י רשויות הבריאות האמריקאיות FDA, ומרבית המחקרים בשטח זה מתנהלים בעיקר בארצות מתפתחות חלק נכבד בהודו. במס' מחקרי פוליפיל שולטים האירנים והם אכן מראים שההיענות של החולים לטיפול כנ"ל, הרבה יותר טובה מאשר היענות החולים לצרופי תרופות בנפרד.

שינוי באורח חיים, פעילות גופנית ודיאטה:

ירידה במשקל, חשובים ועשויים לעזור. שהרי מסוכן להמתין עד שחולה יתר לחץ דם בעיקר זה הסובל גם מסוכרת, יפחית ממשקלו מידית.

יש להסביר לחולה שבמרוצת הזמן יתכן ואפשר יהיה להוריד מן התרופה ו/או להפחית את המינון. חשוב להדגיש שירידה במשקל תועיל לטיפול בגורמי הסיכון למחלות נוספות סכרת ושומני דם גבוהים שצירופם ליתר לחץ דם מביאים את החולים להיות בעלי סיכון גבוה יותר מאשר אלה הסובלים רק מיתר לחץ דם לכשעצמו.

לסיכום ייאמר: אי אפשר לסקור את נושא לחץ הדם מבלי להזכיר טיפולים. ברם, תפסת מרובה לא תפסת, שהרי לא כל חולה יפתח תופעות לוואי. וכל רופא הבודק חולים יודע ומכיר את המגבלות, ואין צורך להיכנס לפניקה ולהעלות את לחץ הדם עוד יותר.


פרופ' תלמה רוזנטל
רפואה פנימית
פרופ' רוזנטל הינה מייסדת המכון ליתר לחץ דם בבית חולים תל השומר, מדובר על המכון הראשון מסוגו בארץ בתחום. פרופ' רוזנטל ניהלה בפועל את המחלקה הפנימית בבית חולים תל השומר למעלה מ- 25 שנה, שם...

תגובות

  • שימי רז 25 באפריל 2023 12:25

    אמת לאמיתה אני מסכים בהחלט על הכול

     הגב

  • אסתר הופמן 2 בפברואר 2023 23:19

    שלום , קראתי בעיון את הכתבה אבל לא מצאתי הסבר לגבי יעילות של תרופה מסוימת על חברתה . וכן לא כתוב שם כיצד אפשר להתרפא מלחץ דם ולהפסיק לקחת תרופות , כי לדעתי התרופות אולי מורידות את לחץ הדם אבל לא מרפאות אותו ומצד שני יתכן שמזיקות לאיברים אחרים בגוף . הייתי רוצה לשאול , אני נוטלת לוטן + מה הסיכוי שאוכל להבריא ולהפסיק לקחת תרופה זו ? תודה .

     הגב

    1. מערכת מדיקו 8 בפברואר 2023 17:11

      שלום אסתר ותודה על תגובתך,
      פרטים לגבי טיפולים תרופתיים כאלה ואחרים לא מופיעים מאחר והם בהתאמה לכל מטופל באופן אישי ולאחר אבחון רופא מומחה.

       הגב