אבחון וטיפול מתקדמים בצרידות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר חמצני
השאירו פרטים או חייגו
077-2306163

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אף אוזן גרון - ראש וצוואר

    בשנים האחרונות חלה התקדמות טכנולוגית שהובילה לשיפור משמעותי בציוד הקיים במרפאות אף אוזן גרון ובחדרי הניתוח. כתוצאה מכך חל שיפור משמעותי ביכולות האבחון והטיפול בבעיות הגורמות לצרידות.

    במאמר זה נדון על: 

    התפתחות צרידות | מרפאות קול | טיפול בצרידות | ניתוח למיתרי קול

    כיצד אנו מפיקים קול?

    הקול נוצר בגרון בעקבות רטט של מיתרי הקול. בגרון שלנו נמצאים שני מיתרי קול הנפתחים לצורך מעבר אויר לריאות ונסגרים לצורך הפקת קול. אויר היוצא מהריאות לתוך קנה הנשימה, מגיע לגרון, מרטיט את מיתרי הקול ומביא ליצירת גל הקול. גל הקול ממשיך מעלה, עובר דרך הלוע וחלל הפה בהם נוצרות ההברות, האותיות והמילים. מיתרי הקול שלנו עדינים מאוד וכל שינוי בהם ישפיע על הרטט ויגרום לצרידות.

    התפתחות צרידות

    הסיבות לצרידות הן רבות, בראש ובראשונה מאמץ קולי ושימוש לא נכון במיתרי קול, ששכיחים בקרב זמרים, מורים ואנשי מכירות, ויכולים להוביל להתפתחות של יבלות, פוליפים או ציסטות במיתרי הקול.

    עישון סיגריות והחשיפה של מיתרי הקול לרעלנים הרבים שבעשן הסיגריה מביאים לאורך זמן להתפתחות של בצקת במיתרי הקול, בעיקר בקרב נשים, שתתבטא בטון דיבור נמוך כשל גבר.

    עישון הינו גם גורם הסיכון העיקרי להתפתחות של סרטן במיתרי הקול. סיבות נוספות לצרידות הינן עליה של חומציות מהקיבה, שיעול מרובה או כחכוח, זיהומים, תרופות מסוימות, חבלה ועוד.

    צרידות הנמשכת מספר ימים יכולה להופיע לאחר מאמץ קולי באירוע חברתי רועש או בעקבות צינון. במידה והצרידות נמשכת מעבר לשבועיים שלושה יש להיבדק על ידי רופא א.א.ג. מרבית מרפאות א.א.ג מצוידות היום בסיב אופטי המאפשר לראות את מיתרי הקול, בצורה פשוטה ומהירה, לצורך הערכה ראשונית של המיתרים.

    חשוב לציין שאי הנעימות הכרוכה בבדיקה הינה קלה וניתן אף לבצע הרדמה מקומית במידת הצורך על ידי תרסיס.

    למדריך "טיפול בגידול מיתרי הקול" הכולל שאלות ותשובות, מחירים ושיטות טיפול

    מרפאות קול

    קיימות היום מרפאות ייעודיות לאבחון מתקדם וטיפול בצרידות. מדובר במרפאות קול המצוידות בציוד מתקדם שכולל סיבים אופטיים, מצלמות HD מיוחדות ויכולת תיעוד.

    ציוד זה מאפשר זיהוי נגעים זעירים במיתרי הקול, להעריך את מידת השפעתם על הפקת הקול וכן לערוך השוואה לאורך זמן לצורך מעקב מיטבי.

    טכנולוגיה מתקדמת של עיבוד תמונה מאפשרת גם זיהוי מוקדם של מאפיינים חשודים בנגעים במיתרי הקול.

    מהו הטיפול בצרידות?

    הטיפול הינו שמרני בחלק גדול מהמקרים, כלומר מנוחה קולית למשך מספר ימים עד שבועות ונטרול הגורם המזיק למיתרי הקול: עישון, עליית חומציות, שיעול, תרופה או אחר.

    שילוב קלינאית תקשורת לצורך אבחון וטיפול הינו בעל חשיבות רבה מאוד בקרב מטופלים הנדרשים למאמץ קולי במסגרת היום יום או בעבודתם.

    יש מטופלים שעל פניו אינם משתמשים הרבה בקולם, אך בפועל מאמצים את מיתרי הקול שלהם בצורה משמעותית הגורמת לנזק למיתרים. גם במקרים אלו שילוב של קלינאית תקשורת יכול להביא לנסיגה במרב התלונות הקשורות לאיכות הקול ואי נוחות בצוואר.

    טיפ חשוב לכאלו המשתתפים בדיונים ממושכים, מרצים או מופיעים יש לשמור על לחות של מיתרי הקול על ידי לגימות קטנות של מים כל מספר דקות.

    איך נעשה ניתוח מיתרי הקול?

    ניתוח מיתרי הקול נעשה בהרדמה כללית, בגישה אנדוסקופיית וללא צלקות בצוואר.

    מדובר בדרך כלל על ניתוח קצר יחסית של כשעה, במהלכו הגישה למיתרי הקול היא דרך חלל הפה.

    הצפייה במיתרי הקול נעשית דרך מיקרוסקופ המאפשר צפייה במיתרי הקול בתלת-ממד, בהגדלה רבה וברזולוציה גבוהה, כך שרמת הדיוק של המנתח רבה מאוד.

    יש חשיבות עליונה לטכנולוגיה המתקדמת המצויה בחדר הניתוח המאפשרת את רמת החדות הגבוהה של הצפייה במיתרי הקול ומידת המעורבות של הנגע במיתר הקול.

    על המנתח להסיר את הנגע ממיתר הקול תוך פגיעה מינימלית ברקמת המיתר סביבו למניעת צלקת.

    לכל מילימטר במיתר הקול יש חשיבות בהפקת הקול ובשיפור איכות הקול לאחר הניתוח.

    במקרה של נגעים טרום סרטניים או סרטן מיתרי הקול ניתן להשתמש בלייזר המאפשר כריתה נקייה ומדויקת של התהליך מהמיתר.

    בעבר כריתות של גידולים ממיתרי הקול היו גדולות יותר ולאחריהן המטופל היה סובל לעתים מפגיעה באיכות הקול, בעקבות הצטלקות המיתר וחסר הרקמה.

    כיום, הודות ליכולת הדיוק הגבוהה, הכריתה בעזרת הלייזר נעשית תוך שימור מקסימלי של רקמת המיתר, על מנת להפחית למינימום את הפגיעה באיכות הקול.

    לאחר הניתוח

    לאחר ניתוח מיתרי הקול מומלצת מנוחה קולית למשך 7 ימים. אין לדבר ובוודאי שלא ללכת לעבודה או לדבר בטלפון.

    לאחר מכן יש לחזור ולדבר אך להימנע ממאמץ קולי. מי שנדרש לדבר הרבה או להרים את קולו במסגרת העבודה, רצוי להתחיל במספר שעות מצומצם ולהתקדם בהדרגה.

    תתכן צרידות בימים עד שבועות ראשונים לאחר הניתוח בהם המיתר עובר תהליכי ריפוי.

    אין לעשן לפחות חודש ימים לאחר הניתוח ובקרב מי שסובל מצרבות או חומציות רצוי ליטול תרופה סותרת חומציות על מנת לאפשר סביבת ריפוי מיטבית של המיתר.

    יש לקחת בחשבון שניתוח לא פותר את הבעיה הבסיסית בחלק מהמטופלים של שימוש לא נכון במיתרים ולכן רצוי להיעזר בקלינאית תקשורת על מנת למנוע הישנות של נגעים במיתרי הקול.

    מטופלים שאובחנו עם תהליך סרטני ימשיכו מעקב קפדני כל מספר חודשים בשנים הראשונות. גם במקרים אלו ליכולות המעקב המדויק במסגרת המרפאה והתיעוד יש חשיבות רבה. הם מאפשרים אבחון מוקדם במקרה של הישנות התהליך, כאשר הוא עדין קטן, וניתוח חוזר תוך פגיעה מוגבלת במיתר.


    ד"ר יניב חמצני
    מחלות א.א.ג. וכירורגיית ראש-צוואר
    ד"ר יניב חמצני הינו מומחה לרפואת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר עם התמחות על בניתוחי גרון ומיתרי הקול. ד"ר חמצני מנהל השרות לטיפול בגידולי גרון במחלקת א.א.ג, מרכז רפואי רבין. בעל ניסיון רב בביצוע...

    להתייעצות עם ד"ר חמצני
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2306163

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות