דלקות אוזניים חריפות בחורף ובקיץ: ההבדלים בטיפול

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר מילט
השאירו פרטים או חייגו
077-7298489

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אף אוזן גרון - ראש וצוואר

    דלקות אוזניים, שכיחות בכל עונות השנה. הדבר בא לידי ביטוי ברוב המקרים בכאב ניכר באוזן עם או בלי תחושה של אוזן סתומה. דלקות אוזן מופיעות, בעיקר בחודשי החורף או הקיץ, אך מדובר ברוב המקרים, בדלקות ממקור שונה ובהתאם- מטופלות באופן שונה

    צפו בד"ר מילט מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    איך מתבצע אבחון דלקת באוזניים?

    בכדי להגיע להבראה שלמה במהירות האפשרית, יש קודם כל, לאבחן הבעיה בצורה נכונה ובעקבות כך גם להתוות את הטיפול המתאים.

    האבחנה ביו שתי סוגי דלקות האוזניים, יכולה להיעשות רק על ידי רופא, המצויד במכשור מתאים וכמובן בעל ידע נרחב בתחום.

    בחודשי החורף – שכיחות דלקות של דרכי הנשימה העליונים, המתבטאות בעיקר בנזלת ושיעול.

    דלקות אלה גורמות לנפיחות בציפוי הרירי של האף והלוע.

    כמו כן, אנו מרגישים מדי פעם בנוסף לכאב, תחושה של אוזניים סתומות.

    כאשר מצב זה מתמיד ומתארך יש נטייה לנוזל להצטבר בחלל האוזן התיכונה ואז נחוש גם ירידה בשמיעה, בנוסף לתחושה של אוזן סתומה (כמו בטיסה למשל).

    כאשר נוזל זה מזדהם (בד"כ זיהום חיידקי) יופיע גם כאב באוזן ואף עליה בחום הגוף, ואז אנחנו עומדים ברוב המקרים, בפני דלקת חדה של האוזן התיכונה.

    בחודשי הקיץ – דלקת מסוג זה שציינו מעלה אינה מאוד שכיחה, לעומת זאת דלקת של תעלת האוזן החיצונה שכיחה יותר. דלקת זו באה בד"כ לאחר שהות בבריכה או בים. היא מלווה בכאב אוזן ניכר.

    למרות זאת, גם בקיץ יכולה להופיע דלקת אוזן תיכונה כמו בחודשי החורף.

    בעיקר אצל ילדים קטנים, בדרך כלל בשלוש השנים הראשונות לחייהם. ולדבר חשיבות בעיקר בצורת הטיפול.

    מה הם הטיפולים ומתי חשוב לפנות לרופא?

    מהו הטיפול בכאבי אוזניים בחורף?

    ראשית נתייחס לתלונה של כאב אוזניים בחודשי החורף. במידה ומופיעה תלונה של כאב אוזניים בזמן שהילד מנוזל, אך ללא חום, סיכוי סביר שמדובר בדלקת אוזן תיכונה, בתחושת לחץ באוזניים משנית לאף הסתום והמנוזל.

    בשלב הזה מספיק לנסות לייבש את הנזלת וע"י כך  להוריד הלחץ מהאוזניים. במידה והתלונות מתגברות ובעיקר אם עולה החום- יש לפנות לרופא – על מנת שבעזרת המכשור שבידו וניסיונו הקליני – יאבחן המצב ויתאים הטיפול.

    ברוב המקרים יש צורך בטיפול אנטיביוטי בנוסף ובמקרים קיצוניים גם ניקור של קרום התוף, דבר המבוצע על ידי מומחה אף אוזן וגרון.

    חשוב לדעת שבחודשים אלה בעיקר באזור חילופי העונות שכיח תהליך דלקתי, המתבטא בנוסף למתואר כאן,  גם בהופעת שלפוחיות על קרום התוף. דלקת זו בניגוד לדלקת אוזן חריפה שכיחה, (מנינגיטיס בולוזה), מתבטאת בכאבים עזים במיוחד, הטיפול בדלקת זו כרוך גם ב"פיצוץ" השלפוחיות בנוסף על טפול תרופתי ורצוי שיתבצע על ידי מומחה למחלות אף אוזן וגרון המצויד במכשור המתאים לביצוע הפעולה.

    מהו הטיפול בכאבי אוזניים בקיץ?

    לכאב אוזניים בחודשי הקיץ, בעיקר לאחר שהות בבריכה או בים, כאן מדובר בכאב אוזניים חזק בדרך כלל ובמקרה כזה נגיעה באוזן רק תגביר את הכאב, שלא כמו בדלקת אוזן תיכונה שבה פרט לעובדה שמלווה לרוב בנזלת – מגע באוזן אינו מגביר את הכאב.

    גם הופעת חום נדירה בדלקת אוזן חיצונה השכיחה בקיץ, בדלקת "קיץ " כזו, הטיפול הוא בטיפות אנטיביוטיות ובנוסף ובעיקר – מניעת מגע של האוזן עם מים.

    לפעמים רק הימנעות ממגע עם מים באוזן תמנע את המשך המצב הדלקתי.

    כאבי אוזניים, יכולים לחלוף עם הזמן ואז כמובן אין מה להיעזר ברופא, אך כאב מתמשך בעיקר כאשר מחמיר וחום גוף עולה, יש להיוועץ עם מומחה.

    דלקות חוזרות, בחורף או בקיץ, דורשות התייעצות עם רופא אף אוזן גרון.


    ד"ר דן מילט
    אף אוזן גרון
    ד"ר דן מילט הינו מומחה לרפואת א.א.ג וא.א.ג ילדים, יועץ ראשי ומנתח במרכז רפואי הרצליה. ד"ר מילט מרצה ומפרסם מאמרים רפואיים בארץ ובחו"ל, כולל פרקים בספרים רפואיים. ד"ר מילט מעניק ייעוצים וחוות דעת רפואיות לבתי...

    להתייעצות עם ד"ר מילט
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7298489

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות