טיפול בגידול במיתרי הקול

מדיקו > מדריכים > אף אוזן גרון > טיפול בגידול במיתרי הקול
טיפול בגידול במיתרי הקול
רופאים שעשויים לסייע לך: 18 רופאים בתחום ניתוח מיתרי הקול
כמה עולה: 5,000 - 17,000
זמן החלמה: מספר ימים - שבוע
סוג הרדמה: כללית

מדריך טיפול בגידול במיתרי הקול

מהם הגורמים לגידול במיתרי הקול?

שני גורמי סיכון המרכזיים לסרטן מיתרי הקול הם עישון סיגריות וצריכת אלכוהול. כמות העישון נמדדת בשנות קופסא, והיא מחושבת כמכפלה של כמות קופסאות הסיגריה המעושנות ביום במספר שנות העישון. ככל שמספר זה גבוה יותר, כך הסיכוי לסבול מגידול במיתרי הקול גבוה יותר.

באותה המידה, צריכת אלכוהול גדולה יותר לאורך השנים, תגדיל את הסיכון להתפתחות סרטן מיתרי הקול. יש לציין כי לצריכת האלכוהול ולעישון הסיגריות ישנו אפקט סינרגיסטי בהגדלת הסיכון לסרטן, כלומר, השילוב מגביר משמעותית את הסיכון לסבול מסרטן מיתרי הקול.


מהם התסמינים לגידול במיתרי הקול?

גידול במיתרי הקול מאובחן ברוב המקרים בשלב מוקדם, מכיוון שגם גידול קטן על מיתרי הקול יגרום ברוב המקרים לשינויים בקול ולצרידות. ככל שהגידול גדל, כך גם מחמירה הצרידות.

ללא טיפול הצרידות עלולה להחמיר לאורך שבועות, ועם הזמן תתפתח גם חסימה של דרכי האוויר עם הופעה של קושי בנשימה. במקביל, עלולים להתפתח במקרים מתקדמים גם קושי וכאב בבליעה, וכן שיעול עם כיח דמי.


כיצד מאבחנים גידול במיתרי הקול?

האבחון של סרטן במיתרי הקול כולל מפגש שבו נשאל המטופל על התסמינים ועל הרגלי העישון והשתיה שלו, ומבוצעת בדיקה גופנית של ראש וצוואר כולל בדיקה אנדוסקופית של הגרון.

כאשר עולה החשד לסרטן של מיתרי הקול, יש להיערך להמשך בירור הכולל נטילת דגימה לפתולוגיה, וביצוע הדמיה.

בדיקת הביופסיה מבוצעת לרוב בהרדמה כללית, ובמהלכה, נבדקת גם מידת ההתפשטות המקומית של הסרטן. ההדמיה תכלול לרוב בדיקת CT, MRI או מיפוי PET-CT.


כיצד מטפלים ומהם היתרונות וחסרונות של כל אחד מהטיפולים?

במרכזים מובילים קביעת סוג הטיפול נקבעת ע"י צוות רב מקצועי הכולל מנתחים ואונקולוגים, ותלויה במיקום הגידול, סוגו, מידת ההתפשטות המקומית והאם ישנו חשד לגרורות מרוחקות.

הטיפול עשוי להיות ניתוחי, הקרנתי, כימותרפי, אימונולוגי/ביולוגי או שילוב של חלק מהם. ככל ששלב המחלה מתקדם יותר, הטיפול יהיה אגרסיבי יותר, ויהיה צורך בשילוב של מספר גדול יותר של שיטות.

הטיפול הכירורגי

שתי הגישות המובילות בטיפול בסרטן הגרון הן הגישה האנדוסקופית והגישה הפתוחה.
בגידולים ראשוניים וקטנים מקובלת הגישה האנדוסקופית, והיא כולל 3 טכניקות עיקריות:

  • חיתוך קר – שימוש במכשירים חדים כגון מספריים אנדוסקופיים מיוחדים לכריתת הגידול. טכניקה זו מקובלת בעיקר במקרים של גידולים קטנים מאוד על פני המיתרים. לרוב מועדף השימוש בלייזר.
  • ניתוח בעזרת לייזר – ניתוח זה מיועד לגידולים בדירוג נמוך. העיקרון של הניתוח הוא ביצוע של הכריתה בעזרת לייזר, תוך סימון גבולות הגידול והערכה של הכריתה תוך כדי הניתוח. שיטה זו מאפשרת דיוק רב יותר בכריתה של הגידול.

ניתוח בעזרת לייזר מאפשר כריתה של הגידול דרך הפה ללא צורך בחתכים בצוואר. הוא אינו מיועד לגידולים גדולים ולמקרים שבהם יש גרורות מקומיות. מכיוון שהגישה בניתוחים אלו אל הגידול היא דרך הפה, ההחלמה מהירה וניתן להשתחרר מאשפוז תוך יממה עד שתיים.

ניתוח בעזרת רובוט דה וינצ'י

השימוש בניתוח הרובוטי מיועד לגידולים גדולים יחסית הממוקמים בחלק העליון של הגרון (סופרא-גלוטיס). ניתוחים מסוג זה מתבצעים במספר בודד של מרכזים בארץ.

במהלך הניתוח ממוקמות הזרועות העדינות של הרובוט בחלל הפה. המנתח יושב בקונסולה מיוחדת, ושולט באופן מלא על תנועת הזרועות, כשהוא רואה את השדה ניתוחי בעזרת מצלמה מיוחדת של 3 ממדים.

בעזרת הרובוט ניתן להגיע לכריתה שלמה של גידולים גדולים של הגרון ללא חתך בצוואר.

ניתוח בגישה פתוחה

הניתוח המקובל והשכיח בותר הוא כריתה שלמה של הגרון. ניתוח זה מבוצע בגידולים גדולים בדירוג 4, או בכישלון של טיפול לא כירורגי.

בניתוח זה מבוצע ניתוק מלא בין מערכת הנשימה ומערכת הבליעה, והמנותח נשאר לאחריו עם פתח בצוואר לנשימה.

הטיפול בהקרנות

הטיפול בהקרנות הוא טיפול ממוקד בגידול. גם בתחום זה חלה התפתחות משמעותית לאורך השנים, עם יכולת לתת מנות גבוהות ממוקדות לאזור הגידול, וגרימה של פחות נזק לרקמה הבריאה סביבו.

הטיפול בכימותרפיה

התרופות הכימותרפיות לסרטן הגרון ניתנות בדרך כלל דרך הדם באינפוזיה ומגיעות אל כל הגוף.

הטיפול הכימותרפי בסרטן הגרון ניתן בדרך כלל בשילוב עם הטיפול הקרינתי.

הטיפול הביולוגי והאימונותרפי

טיפול בתרכיבים היכולים מצד אחד לשפעל את מערכת החיסון כנגד תאי הגידול ובכך לגרום להרס שלו, ומצד שני לגרום להפרעה בשגשוג תאי הגידול ע"י פגיעה בהורמונים הגורמים לו לגדול.

השימוש בסוג טיפול זה תופס מקום גדול יותר עם השנים, לאור ההתפתחות הדרמטית בתחום.

יש לציין כי בישיבות המשותפות לקביעת סוג הטיפול נלקחים בחשבון גם רצונותיו של המטופל, סוג התמיכה המשפחתית, היכולת הפיזית והנפשית לעבור את הטיפול, והיכולות של הצוות המטפל במרכז הרפואי.

שאלות ותשובות בנושא

כמה זמן ההליך הטיפולי נמשך?

לרוב ההליך נמשך כשעתיים, תלוי בסוג הממצא ובכלי הניתוח שנבחרו.

מהו משך האשפוז?

מספר שעות עד יממה

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

פרופ' חיים גבריאל
מחלות א.א.ג. וכירורגיית ראש-צוואר
פרופ' חיים גבריאל הינו מנהל מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש וצוואר בבית החולים אסף הרופא, מנתח במרכזים הרפואיים של אסותא ובעל מרפאה פרטית באשדוד. פרופ' גבריאל משתמש מזה שנים בטכנולוגיות רפואיות מתקדמות בביצוע הניתוחים כולל שימוש בקובלציה...

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר