טיפול בסרטן ריאות: פריצת הדרך

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר אגבאריה
השאירו פרטים או חייגו
077-997-9566

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    הטיפול האימונתרפי בסרטן הריאות משפר כיום את שרידות החולים. הטיפול, שנכלל בסל התרופות, יכול להינתן כטיפול בלעדי ללא צורך בניתוח או בכל טיפול אחר, או בליווי טיפול כימותרפי

    גורמים | התאמה | אבחנה | טיפול | סוגי סרטן

    צפו בד"ר אגבריה מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    נחמיה, מה הביא אותך אל ד"ר אגבריה?

    אני הרגשתי מתחת לבית השחי כדור קטן שהלך וגדל לאט לאט עד שהגיע לגודל של כדור טניס פחות או יותר. פניתי לרופאת המשפחה ששלחה אותי למיון ושם הכניסו אותי מייד לאשפוז וקבעו מייד ניתוח למחרת. במסגרת הבדיקות התגלה שמדובר בגידול סרטני בריאות ששלח גרורות לאזורים סמוכים.

    אדמוני נחמיה: "אל ד"ר אגבריה בנצרת הגעתי בעקבות המלצה של חבר ואכן זכיתי אצלו לטיפול מקצועי וליחס אדיב שהצליח להמתיק במעט את הגלולה המרה, ובסופו של דבר כמובן, גם להבריא אותי לגמרי."

    מהם הגורמים העיקריים לסרטן הריאות?

    עישון הוא הגורם המוביל ללא כל עוררין לסרטן הריאות וגם המטופל נחמיה יכול להעיד על העישון הרב בו היה מורגל. כשנחמיה הגיע אליי לפני כשנה וחצי הוא היה במצב של סרטן ריאה מתקדם עם גרורות בכבד, מה שמוגדר כשלב 4.

    המצב התפקודי שלו היה גרוע והוא סבל מקוצר נשימה וקשיי נשימה, כאבים, ירידה במשקל וירידה בתאבון שהם סממנים קלסיים למחלה.

    בבדיקות שערכנו אצל נחמיה התקבלה תוצאה חיובית להימצאותו של חלבון שיכול לנבא תגובה לאימונותרפיה, ובהתאם לכך הוחלט לטפל בו באמצעות קיתרודה שהוא טיפול אימונותרפי, ללא ניתוח, ללא כימותרפיה וללא הקרנות כלל.

    כעבור שלושה חודשים המחלה נעלמה לגמרי. הטיפול האימונותרפי מיועד להנחות את המערכת החיסונית לזהות את התאים הסרטניים כתאים זרים ולתקוף אותם.

    אצל נחמיה התברר גם שהמערכת החיסונית "זוכרת" את אותם תאים ומתחילה לפעול נגדם באופן עצמאי, גם לאחר סיום הטיפול האימונותרפי.

    האם טיפול זה מתאים לכל חולה בסרטן ריאות?

    התשובה היא לא. חולים אשר אצלם נמצא אותו חלבון ברמה גבוהה יותר מ-50% יכולים לבסס את הטיפול כולו על קיתרודה בלבד.

    אצל חולים שאצל החלבון מופיע ברמות נמוכות יותר או אפילו אינו קיים, יש לתת כימותרפיה בשילוב עם הקיתרודה. על כן, כל חולה בסרטן ריאה יכול לקבל את הקיתרודה שגם נכללת בסל התרופות, או בליווי כימותרפיה או כטיפול בלעדי כפי שקרה אצל נחמיה.

    איך מאבחנים לראשונה את סרטן הריאה?

    המקרה של נחמיה, בו הופיע גוש בבית השחי הוא אינו המקרה הקלסי, אך במקרים של סרטן ריאות ניתן בדרך כלל לאבחן גוש כלשהו בתוך הריאות ולגשת אליו באמצעות ברונכוסקופיה או דיקור לנטילת ביופסיה בליווי אולטרה סאונד או בליווי סי.טי.

    איזו בשורה מביא איתו הטיפול האימונותרפי?

    נחמיה הוא דוגמה טובה למה שאנו בקהילה הרפואית חווים ועדים בעקבות כניסת הטיפול האימונותרפי לתחום הטיפול בסרטן הריאות.

    בניגוד לטיפולי כימותרפיה, הקרנות או ביולוגיות, הטיפול האימונותרפי יוצר זיכרון חיסוני במערכת החיסון ומאפשר לגוף להילחם במחלה בצורה מלאה ויסודית, לרבות כל הגרורות שכבר נשלחו בגוף.

    למדריך "טיפול בסרטן ריאה" הכולל שאלות ותשובות ואת הרופאים המבצעים טיפול בסרטן ריאה

    כיצד ניתן הטיפול בקיתרודה?

    טיפול אימונותרפי בקיתרודה ניתן באמצעות עירוי לווריד פעם אחת בכל שלושה שבועות למשך שנתיים, שלאחריהן מופסק הטיפול והמטופל נכנס למעקב.

    לטיפול זה אין כל תופעות לוואי, למעט בקרב כ-10% מהמטופלים שחווים תופעות לוואי ידועות, למשל בבלוטת התריס.

    במקרה של הטיפול בסרטן ריאה חשוב לעקוב סביב האפשרות של התפתחות דלקת ריאות לא חיידקית שיכולה להתפתח אצל 1% מהמטופלים בעקבות הטיפול האימונותרפי, אצלם יש להפסיק את הטיפול.

    לאילו סוגי סרטן מתאים טיפול זה?

    הטיפול האימונותרפי באמצעות קיתרודה מתאים למרבה הצער, רק לחלק מסוגי הסרטן ובראשם סרטן הריאה, המלנומה וסרטן של הכליה.

    במלנומה נצבר כבר ניסיון רב בטיפולים אימונותרפיים ושם אפשר אכן לזהות תוצאות טובות יותר מאשר בסוגי הסרטן האחרים, עם הצלחה בקרב כמחצית מהחולים לעומת רבע בקרב חולים בסרטן הריאה.

    בתחום של סרטן של התאים הקטנים ההתפתחות היא אטית יותר אם כי צפוי כי בתוך 4-5 שנים גם עבור סוגים אלה של סרטן יפותחו טיפולים אימונותרפיים אפקטיביים.

    האם התרופה נכללת בסל הבריאות?

    הטיפול האימונותרפי בסרטן הריאות נכלל בסל הבריאות בישראל, שנחשב לאחד הטובים ביותר בעולם כולו. במקרים רבים אנו יכולים למצוא בסל תרופות שאושרו על ידי ה-FDA עוד באותה השנה מה שמאפשר לנו לצבור ניסיון ולהקדים מדינות רבות אחרות בעולם המערבי.

    כיצד מתקבלת החלטה על הטיפול לכל מטופל?

    כאשר מגיע מטופל, הוא נשלח תחילה לבדיקות מולקולריות מקיפות, לרבות כאלה שיש לשלוח את הדגימות לביצוע בחו"ל. בבדיקה זו מבצעים בירור מולקולרי מקיף לכ-300 גנים.

    בדיקות אלה מאתרות את כל המוטציות שאותן אנו מחפשים והן לא מפספסות דבר וזאת בניגוד לבדיקות שנעשות כיום בבתי חולים.

    בהמשך מבוצעת בדיקה להימצאות החלבון PDL1. אם הבדיקה היא חיובית אפשר להתחיל מידית בטיפול קיתרודה. חולים שאין להם לא PDL1 ולא מוטציה, נכנסים לטיפול משולב של כימותרפיה וקיתרודה.


    ד"ר עבד אגבאריה
    אונקולוגיה
    ד"ר עבד אגבאריה הינו רופא מומחה לאונקולוגיה ומטפל בגידולי ריאה ובית החזה. כיום ד"ר אגבאריה משמש כמנהל המכון האונקולוגי בבית החולים "בני ציון" חיפה, מנהל היחידה לאונקולוגיה בקהילה במחוז הצפון שירותי בריאות כללית. כמו כן...

    להתייעצות עם ד"ר אגבאריה
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-9566

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות