רפואה מותאמת אישית: טיפול בפצעים קשיי ריפוי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר אוטרמסקי
השאירו פרטים או חייגו
077-9976885

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה פלסטית

    מומחיות, ניסיון והכרות עם טכנולוגיות פורצות דרך נדרשים כדי לטפל בפצעים שלא נרפאים. עם פצע לא מתמודדים לבד, כשיש פצע שלא נרפא חשוב לגשת למומחים בתחום. רפואה מותאמת אישית הופכת להכרחית בקביעת הטיפולים הרפואיים הטובים ביותר לכל מטופל. לאחרונה השתלבה גישה רפואית זו גם בטיפול בפצעים קשיי ריפוי, שנעשה בהתאמה לאדם, למחלות הרקע, ולהיקף הפצע וחומרתו

    צפו בד"ר ערן אוטרמסקי מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    1 מ-50 ישראלים סובל מפצעים שלא נרפאים, או פצעים שהחלמתם מתארכת מאוד. העלייה בתוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה הביאו לכך שמרביתנו חווים או חשופים לפצעים כרוניים, שלנו, או של מי מקרבתנו.

    עם האוכלוסיות החשופות לפצעים נמנים נשים אחרי ניתוחים קיסריים, פגים, פצועי טראומה למשל תאונות. אנשים לאחר ניתוח, סוכרתיים, השמנת יתר, חולי סרטן, כוויות, אנשים עם מחלות כלי דם אנשים עם קושי בניידות ופצעי לחץ ועוד.

    מאחר שכל אדם יחיד ומיוחד, יש לטפל באדם ולא רק בפצע שלו. יש להשקיע זמן במטופל וללוות את כל תהליך הריפוי: לערוך תחקיר על מחלות הרקע, התרופות, התזונה, בדיקות הדם, רמת תפקוד, סביבת המטופל ועוד. על פי כל המידע מגבשים תכנית אישית לטיפול, בהתאמה לרצונו של האדם ושל משפחתו.

    פצעים קשיי ריפוי

    ד"ר ערן אוטרמסקי: "כשפצע לא מחלים אסור להתמודד לבד, חשוב לבחור רופאים ואחיות עם ניסיון רב ומומחיות לטיפול בפצעים. רופאים ואחיות עם נגישות לטכנולוגיות הכי מתקדמות בתחום, שכן ניתן לנסות גישות חדשות שהביאו לריפוי פצעים קשים אצל מטופלינו".

    הטיפול בפצעים קשיי ריפוי כולל פתרונות מערכתיים ומקומיים, כגון: טיפול בחמצן מקומי, לחץ שלילי, הטריות אולטראסוניות וחבישות מתקדמות, וכן, שינוי או התאמת הטיפול התרופתי במחלות שהשפיעו על היווצרות הפצעים, איזון וטיפול מצבים כרוניים, כמו סוכרת, אנמיה או אי ספיקת לב. 

    תופעת פצעים הכרוניים אף צפויה להתרחב בשנים הקרובות, בגלל הזדקנות האוכלוסייה, העלייה בשיעורי הסוכרת והשמנת היתר, והעליה במספר החולים במחלות כרוניות.

    כרבע מחולי הסוכרת למשל, מפתחים פצע במשך חייהם. אצל כרבע מהם הפצעים לא יחלימו. ואצל עד 28% הם עשויים להסתיים בקטיעת גפה ואף במוות.

    שלמה פלפלה: "סבלתי מפצע לחץ, משלא קיבלתי טיפול מתאים בקופ"ח פניתי טלפונית למרפא לפצע. כבר באותו יום הגיעה אלי הביתה מיכל המלאכית. טיפלה בי במקצועיות וברגישות רבה. מיכל ביקרה אצלי עוד פעמיים למעקב אחר הפצע. מיכל זמינה בכל רגע ולכל שאלה בטלפון."

    מה זה פצע קשה ריפוי ואיך אפשר לרפאו?

    פצעים קשיי ריפוי מוגדרים ככאלו, כאשר הם אינם נרפאים תחת טיפול בפרק זמן של מספר שבועות, ולפעמים גם חודשים ושנים.

    תזונה לקויה, טיפול תרופתי, זיהום, יובש או עודף לחות בפצע, מחסור בחמצן מקומי, היעדר תנועה ולחץ מקומי על הפצע, הם בין הגורמים המעכבים ריפוי.

    מאידך, על ריפוי פצעים משפיעה המודעות, לכן ככל שנדע יותר נוכל למנוע יותר פצעים או להחלים מהם מהר יותר.

    כף רגל סוכרתית

    פצע בכף רגל סוכרתית, אחד הפצעים הנפוצים

    בנוסף ריפוי פצע מושפע ממחלות רקע, תזונה, סוג הטיפול, אינטנסיביות הטיפול, אביזרים למניעת פצעי לחץ, שימוש בטכנולוגיות מתאימות, אנשי מקצוע מתאימים, מהירות הפנייה לגורם מקצועי, היענות לטיפול ועוד.

    תנאים טובים לריפוי של פצעים קשיי ריפוי כוללים טיפולים מערכתיים וטיפולים מקומיים.

    למשל בטיפולים המערכתיים: שינוי או התאמת הטיפול התרופתי במחלות שהשפיעו על היווצרות הפצעים. איזון וטיפול מצבים כרוניים, כמו סוכרת, אנמיה או אי ספיקת לב.

    הטיפולים המקומיים כוללים: ניקוי הפצע, חבישות מתקדמות וטכנולוגיות חדישות לריפוי פצעים, למשל חמצן מקומי, לחץ שלילי הטריה אולטראסונית ועוד.

    רופא מומחה אשר מטפל בפצעים קשיי ריפוי 

    מי שמטפל בפצעים הם רופאים מהתמחויות שונות כמו פלסטיקאים, מומחים לכלי דם, אורתופדים, ואחיות שעברו הכשרה מיוחדת ובעלות ניסיון בתחום. המומחיות והמיומנות היא נקודה מאוד חשובה שיכולה להאיץ או לעכב ריפוי.

    מעבר להכשרה פורמלית, מטפלים בפצעים צריכים להכיר את החידושים והמחקרים האחרונים בתחום. את ההנחיות בארץ ובעולם ואת הטיפולים השונים.

    יש להיות ערים לעובדה שפצעים קשיי ריפוי הם "מחלה משפחתית" וזאת משום שרוב החולים זקוקים לעזרה ולתמיכת המשפחה בטיפול בהם. כמו כן, חשוב מאוד להעצים את המטפלים העיקריים, וללוות את המשפחות מקרוב.


    ד"ר ערן אוטרמסקי
    כירורגיה פלסטית
    ד"ר ערן אוטרמסקי הינו מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת. ד"ר אוטרמסקי מרכז את תחום הפצע וההידרדיניטיס במרכז רפואי איכילוב ומרכז התחום באסיא מדיקל. במהלך התמחותו טיפל בפצעים סוכרתיים וכיבים וביצע ניתוחי שחזור מורכבים. לד"ר אוטרמסקי ניסיון...

    להתייעצות עם ד"ר אוטרמסקי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9976885

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות