פגיעות ספורט בקרסול: הטיפול שישנה לך את איכות החיים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר ברמנט
השאירו פרטים או חייגו
077-9967255

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    נקע קרסול הינו פציעת ספורט שכיחה הגורמת להפרעה תפקודית משמעותית לטווח הקצר עם סיכון גבוה לפציעות חוזרות והפרעה תפקודית שארית. למעשה נקע קרסול הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לפניית ספורטאים צעירים לאורתופד ומהווה כ-30% מסך הפניות לטיפול רפואי אורתופדי. נקע בקרסול מהווה כ-20% מסך הפציעות הכללי

    צפו בד"ר ברמנט מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    פגיעות ספורט

    לרוב בפגיעות ספורט, המקום הראשון שנפגע הוא הקרסול.

    אך ישנן פגיעות ספורט שהן תוצאה ממבנה לא מושלם של הקרסול. זווית המפרק יחסית לשוק וקו האופק היא לא תקינה, ואז תנועות המפרק בציר לא נכון וגורמות לפגיעות סחוס. במצבים אלו עושים תיקון של הזויות, כמה שיותר מוקדם כדי למנועה פגיעות במפרק.

    התסמינים של פגיעות אלו הם: נקעים חוזרים, פגיעות בסחוס, כאבים, הגבלות תנועה ומניעה מספורט.

    סוגי הנקעים ודרכי הטיפול

    נקע קרסול ראשון

    נקע בקרסול ראשון גורם לטווח פגיעות משתנה בהיבט זמן ועוצמה לרבות כאב בהליכה לזמן קצר עד ארוך, כאב מתמשך, נקעים חוזרים עד אי יציבות כרונית של הקרסול, פגיעות בגידים פרוניאליים (הגידים נמצאים בצד החיצוני של קרסול) וגידים מדיאליים (בצד הפנימי של הקרסול), התפתחות תסמונות תפס (כאבים ביישור או כיפוף יתר) בקרסול ובשלב מאוחר גם להתפתחות שינויים אוסטאוארטריטיים.

    הטיפול השמרני מביא לתוצאות טובות בנזק רצועתי דרגה 1, תוצאות סבירות בנזק דרגה 2 ( הרוב של הפגיעות) ובינוניות בנזק דרגה 3.

    משך החלמה צפוי (חזרה לתפקוד יומי כללי) נע בין 3 ל-12 שבועות.

    טיפולים ניתוחים חדשנים כמו ארטרוסקופיה של מפרק הקרסול, INTERNAL BRACING (מתקן פנימי המייצב קרסול), שחזור רצועות הקרסול, טיפול בפגיעות סחוס שונות בשיטה זעירה יש פתרון יעיל, קל יחסית למטופל ומאפשר חזרה מהירה לתפקוד וספורט.

    נקעים חוזרים

    במצב של נקעים חוזרים – יש טיפול שמרני או ניתוחי.

    למי שפעיל בספורט עדיף ניתוח, ובעיקר למי שסובל מנקעים חוזרים.

    חשוב לייצב את הקרסול – עד שבועיים לאחר פציעה.

    בניתוח משחזרים את היציבות בלי לגעת ברצועה, שמים תומך פנימי, וניתן לחזור לפעילות ספורט תוך שבועיים.

    אם מחכים יותר משבועיים לאחר הפציעה, הניתוח מורכב יותר- הקרע ברצועה כבר התרחב, הקצוות התרחקו וצריך לחכות כמה חודשים עד סיום תהליך דלקתי וירית הנפיחות של רקמות רכות. אז יש אופציות לשחזור רצועות, עם או בלי תומך.

    אם יש מישהו שהוא ספורטיבי מאד, משתמשים בתומך פנימי וזה מקצר את השהות עד חזרה לספורט.

    אודי סלוני עבר ניתוח בקרסול בעקבות פציעה במהלך עבודתו בזמן אימון בחדר כושר. עקב נפילה בזווית לא נכונה, מספר אודי על כאב בלתי נסבל שלא ניתן לתאר במילים.

    במקרה של אודי האופציות היו: הליך ניתוחי ולחזור ללכת תוך שבועיים שלושה או האופציה הנוספת של החלמה ושיקום איטי של מעל חצי שנה. אודי החליט לבצע את הניתוח, וההליך עבר בהצלחה.

    אודי סלוני: "נדהמתי בעצמי, כבר אחרי הניתוח הוסבר לי איך לדרוך על הרגל בצורה נכונה, שבועיים לאחר מכן אני הולך רגיל."

    מצבים של פגיעות סחוס בקרסול

    אלה ניתוחים יותר מורכבים. לא עושים אותם סמוך לפגיעה, נותנים תקופה של טיפול שמרני, פיזיותרפיה, הזרקות סטרואידים PRP, מפרק הקרסול מאד סלחני, והוא יכול להמשיך לתפקד. אבל יש מצבים שהסחוס לא יציב במקום, הוא מסתובב בתוך שקע, וכשהוא מגיע לנקודת העומס זה יוצר כאב.

    פה ישנן כמה אפשרויות: בדרגות 2-3 כשהסחוס שמור או עדיין במקומו, אפשר לעשות קידוח דרך הסחוס עם שיקוף וארתרוסקופיה יחד, זה גורם לדימום בתוך העצם, מביא לגדילת העצם והכל מתחבר, מייצב סחוס והכאב חולף.

    במצב יותר מורכב: מנקים את השקע, גדלה רקמת חיבור שממלאת את השקע ומאפשרת תנועה חלקה של הקרסול והפחתת כאב.

    במצב הרבה יותר מורכב, עושים זאת מעט, ניתן להשתיל סחוס. במצב זה די שיקום ארוך טווח, עם תוצאות מעורבות ואכן כדי להגיע מוקדם לבדיקה בשלבים מוקדמים של הפציעה.


    ד"ר אלכס ברמנט
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר אלכס ברמנט הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, ניתוחי כף רגל וקרסול, בעל מרפאות פרטיות בראשון לציון ובתל אביב. ד"ר ברמנט ייסד ופיתח את המרכז לניתוחים ארטרוסקופיים ואנדוסקופיים במחלקה האורתופדית של בית החולים וולפסון.

    להתייעצות עם ד"ר ברמנט
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9967255

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות