כאבים בכף הרגל

מדיקו > מדריכים > אורתופדיה > כאבים בכף הרגל
כאבים בכף הרגל
רופאים שעשויים לסייע לך: 38 רופאים בתחום אורתופדיה כללית
הערת שוליים: ישנם גורמים רבים לכאבי כף רגל, אך ישנו גורם שניתן למניעה בקלות רבה - התייבשות. כאשר הגוף מיובש, עלולים להופיע כאבים גופניים ובין היתר בכף הרגל.
תסמינים: אודם, נפיחות, הופעת יבלות, עיוות של אצבעות כף הרגל, נוקשות, בצקת ועוד.

מדריך כאבים בכף הרגל

כאבים בכף הרגל הינם תלונה נפוצה למדי ותיתכן הופעה שלהם בין היתר בכרית כף הרגל, גיד אכילס ובעקב ("דורבן"). הטיפול בכאבים כולל בדרך כלל קירור האזור, נטילה של משככי כאבים והרמה של הרגל הפגועה. בין הגורמים הנפוצים ניתן למנות כאבים הנגרמים על ידי יבלות, התנפחות ועיוותים של עצמות ורקמות, פגיעות עצביות, נקעים, דלקות ושברים בעצמות כף הרגל.


מהם האזורים הנפוצים בכף הרגל אשר גורמים לכאב?

כאב בכרית כף הרגל – כאב זה, הממוקם בחלק התחתון של כף הרגל מאחורי האצבעות, עלול להיגרם מנזק עצבי או מבעיה מפרקית. בנוסף, גידול שפיר באזור זה עלול לגרום לכאב. ניתן להקל על כאב מסוג זה על ידי זריקות סטרואידים, חבישת נעליים תומכות ולעיתים ישנו צורך בניתוח.


כאבי עקב – "דורבן" (Plantar fasciitis) – כאבים אלו הינם כאבים עזים בעקב כף הרגל, המופיעים במיוחד בעת קימה לאחר מנוחה. הכאב נובע מפגיעה במשטח כף הרגל היוצרת דלקת של הרצועה החיתולית הכפית (plantar fascia), רצועה רקמתית קשיחה וסיבית המחברת את עצם העקב לבסיס האצבעות. רצועה זו תומכת בקשת הטבעית של כף הרגל ונמתחת בכל פעם שהיא נושאת משקל.
כאבי העקב שכיחים בקרב נשים, אנשים הסובלים מעודף משקל, אנשים העוסקים במקצועות אשר דורשים הליכה או עמידה ממושכת על משטחים קשים, אנשים עם רגליים שטוחות ואנשים עם קשתות גבוהות בכף הרגל. כמו כן, הליכה או ריצה, במיוחד עם שרירי שוק תפוסים, עלולים גם הם לגרום כאב זה.
הטיפול בכאבי העקב עשוי לכלול מנוחה, קירור האזור באמצעות קרח, תרופות נוגדות דלקת (כגון אדוויל, איבופרופן ועוד), תרגילי מתיחה של גידי האכילס והרצועה החיתולית הכפית.


פגיעה בגיד אכילס – גיד אכילס הוא הגיד הגדול ביותר בגוף האדם אשר מחבר את שריר השוק לעצם העקב. עם זאת, גיד זה מהווה את האזור השכיח ביותר של קרע או דלקת גידים, אשר נגרמים משימוש יתר בשרירי הגיד והשוק. התסמינים יכולים לכלול כאב קל לאחר פעילות גופנית שמחמיר בהדרגה, נוקשות שנעלמת לאחר התחממות הגיד ונפיחות. הטיפול בכאבים עשוי לכלול מנוחה, תרופות נוגדות דלקת, תחבושות לשריר ולגיד, תרגילי מתיחה, עיסוי הגיד והשרירים, אולטרסאונד ותרגילי חיזוק ולעיתים יהיה צורך בהליך ניתוחי.


אילו גורמים נוספים יכולים להביא לכאבים בכף הרגל?

יבלות – יבלות יכולות להתפתח במקום בו הבוהן מתחככת בנעל או באצבע אחרת, דבר שעלול לגרום לאי נוחות וכאב. ניתן לטפל ביבלות מסוג זה באמצעות חיתוך היבלת (מבוצע בדרך כלל על די רופא עור), הנחת רפידות סביב אזור היבלת, נעילת נעליים גדולות יותר כדי למנוע שפשוף ועוד.


בוניון (Bunion) – בוניון הוא התנפחות של ​​עצם או רקמה בבסיס הבוהן הגדולה או בבסיס הבוהן הקטנה. התנפחות זו מתרחשת בעיקר בקרב נשים מכיוון שהן לעיתים נועלות נעליים צמודות ומגבילות. כמו כן, בוניון יכול להופיע כחלק מדלקת פרקים, אשר משפיעה לעתים קרובות על מפרק הבוהן הגדולה. בוניון, הידוע גם בשם הלוקס ולגוס (Hallux valgus), מתפתח על מפרק הבוהן הגדולה כאשר עצמות הבוהן משתנות, והוא נראה כמו בליטה גדולה בצד הבוהן, כך שהבוהן הגדולה פונה פנימה לכיוון הבוהן השנייה, ובמקרים חמורים היא עלולה להיכנס מתחתיה. הטיפול עשוי להשתנות בהתאם לכאב ולעיוות הרקמה.


נוירומה על שם מורטון – נוירומה על שם מורטון היא גידול שפיר בעצבים העוברים בין העצמות הארוכות של כף הרגל. גידול זה נוצר כאשר שתי עצמות מתחככות זו בזו ולוחצות את העצב שנמצא ביניהן, בעיקר בין העצמות המובילות את העצבים לאצבעות השלישית והרביעית. נוירומה על שם מורטון גורמת לעתים קרובות לנפיחות, רגישות וכאב, שלעיתים עלול לגרום לעקצוצים, חוסר תחושה וצריבה באצבעות הרגליים. תסמינים אלה מופיעים בדרך כלל לאחר עמידה או הליכה ממושכת. הטיפול בנוירומה עשוי לכלול מנוחה או נעילת נעליים שאינן מגבילות את כף הרגל, ואם הבעיה נמשכת, ניתן לשקול מתן זריקות סטרואידים או ניתוח.


אצבעות פטישון (Hammer toe) – אצבעות פטישון הוא מצב שבו נוצר עיוות של הרצועות והשרירים במפרקי הבהונות, כך שמתקבל כיפוף המדמה צורת פטיש. נעליים צמודות שמפעילות לחץ רב על האצבעות עלולות להחמיר מצב זה ואף לגרום להיווצרות יבלות. טיפול באצבעות פטישון עשוי לכלול הנחת בד על הבליטה הגרמית, החלפת נעליים שיתאימו לצורת הבוהן המעוותת והסרה כירורגית.


נקע בקרסול – נקע בקרסול מתאר פגיעה ברצועות כף הרגל בקרסול, רצועות קשיחות, עשויות רקמה אלסטית המחברת את העצמות זו לזו. נקע באזור זה עלול להתרחש כאשר מתבצעת תנועת קרסול מעבר לטווח התנועה הרגיל. נקעים מסוג זה עלולים להיגרם על ידי הנחה לא נכונה של כף הרגל על הרצפה (בעיקר בזמן פעילות ספורטיבית), משטחים משובשים, שרירים חלשים, רצועות רפויות או נעילת נעלי עקב. התסמינים של נקע בקרסול תלויים בחומרת המתיחה ו/או הקריעה של הרצועות, אך בדרך כלל כוללים נפיחות, כאב או הופעת חבורות. כמו כן, הטיפול תלוי בחומרת הנקע, ועשוי לכלול מנוחה, חבישת הקרסול בתחבושת אלסטית, קירור האזור באמצעות קרח (להפחתת הדלקת), הרמת הקרסול, תרופות נוגדות דלקת, חזרה הדרגתית להליכה ולפעילות גופנית, פיזיותרפיה, גבס הליכה (עבור נקעים בינוניים) ובמקרים חמורים אף הליך ניתוחי.


שבר בכף הרגל – כף הרגל מורכבת מ-26 עצמות, כך ששבר עלול להתרחש בכל אחת מהן. שברים רבים אינם דורשים ניתוח, ואף לא הנחת גבס, מכיוון שהם יכולים להירפא מעצמם עם תמיכה מסוימת. שבר בעצמות כף הרגל מתבטא בנפיחות וכאב. מקום השבר יקבע את מהלך הטיפול, במידת הצורך:

  • שברים במפרק הקרסול – שברים אלו עשויים להיות חמורים ולדרוש טיפול רפואי מידי הכולל גבס ואף ניתוח אם העצמות מופרדות מדי או לא מיושרות.
  • שברים בעצמות המסרק – שברים אלו ממוקמים באמצע כף הרגל ולרוב אינם מצריכים טיפול בגבס, אלא נעילת נעל עם סוליה נוקשה לתמיכה.
  • שברים בעצמות הססמואיד – עצמות הססמואיד הן שתי עצמות קטנות ועגולות בקצה עצם המסרק של הבוהן הגדולה. שבר בעצמות אלה ניתן לטיפול באמצעות סוליות מרופדות, אך לעיתים ייתכן שיהיה צורך להסיר את העצם בניתוח.
  • שברים בבוהן – שברים באצבעות הרגליים בדרך כלל מחלימים ללא גבס. הפסקה אינה מתייחסת למצבים של להלוקס ולגוס


דלקת מפרקים – ישנם סוגים רבים של דלקות מפרקים המשפיעות על הגוף כולו ועל מפרקי הגוף וביניהם על כף הרגל. דלקות מסוג זה עלולות לגרום לנוקשות ולכאב פועם בגידים מעל הבהונות והמפרקים האחרים. טיפול בדלקת מפרקים עשוי לכלול תרופות נוגדות דלקת, חימום או קירור האזור וטיפול ספציפי במחלה הדלקתית.

הפסקה אינה מתייחסת למצבים של דלקת מפרקים שגרונית.


בצקות  – בצקות ברגליים, או בשמן הרפואי בצקת פריפרית היא מצב בו יש נפיחות של הרגליים


כיצד ניתן להקל על הכאבים באופן עצמאי?

אפשרויות הטיפול הן שונות בהתאם לכאב הספציפי, אך עם זאת, ניתן לבצע מספר פעולות כדי לנסות להקל על הכאב:

  • קירור האזור הפגוע באמצעות קרח.
  • נטילת משככי כאבים.
  • שימוש בכריות כף הרגל כדי למנוע שפשוף של האזור הפגוע.
  • הרמת כף הרגל הכואבת.

מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי?

אנשים רבים שחווים באופן קבוע כאבים בכף הרגל מודעים למניעים שעלולים להחמיר את הכאב, ולדרך הטובה ביותר  שעשויה להקל עליו. עם זאת, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי בהקדם האפשרי במצבים הבאים:

  • כאב פתאומי וחמור.
  • כאבי כף רגל הנובעים מפציעה/טראומה.
  • חוסר יכולת לשאת משקל על כף הרגל.
  • הפרעה בזרימת הדם.
  • הופעת פצע פתוח באזור הכאב.
  • עליית חום גוף במקביל לכאבים.

לערוץ הוידאו שלנו בנושא כאבים בכף הרגל

שאלות ותשובות בנושא

האם נעליים יכולות להשפיע על כאבים בכף הרגל?

נעליים שאינן איכותיות או שאינן במידה הנכונה יכולות להחמיר ובמקרים מסוימים לגרום לכאבים בכף הרגל. כמו כן, נעילת נעלי עקב עלולה לגרום לכאבים בכף הרגל מכיוון שהן מפעילות לחץ רב על אצבעות הרגליים. נעליים במידה הנכונה הנותנות תמיכה טובה יכולות למנוע גירוי במפרקי כף הרגל ובעור.

האם מחלת הסוכרת משפיעה גם על כפות הרגליים?

מחלת הסוכרת משפיעה על העצבים וכלי הדם ועל זרימת הדם בכל הגוף, כולל כפות הרגליים. מטופלים החולים בסוכרת נדרשים לבדוק את כפות רגליהם באופן תמידי כדי לזהות פצעים ולמנוע התפתחות של סיבוכים.

כיצד ניתן למנוע כאבים כרוניים בכף הרגל?

ניתן למנוע או להפחית כאבים כרוניים בכף הרגל באמצעות בחירת נעליים נוחות, מרווחות ומרופדות היטב, הימנעות מנעלי עקב ונעליים עם אזור צר לבהונות, שמירה על משקל תקין, מתיחת אצבעות הרגליים לפני תחילת פעילות גופנית נמרצת, הקפדה על היגיינת כף הרגל, הימנעות מהליכה יחפה ועוד.

אילו מחלות סיסטמיות (המשפיעות על מגוון איברים) יכולות לגרום לכאבים בכף הרגל?

מחלת עורקים היקפית, דלקת פרקים וסוכרת עלולות לגרום לכאב חמור בכף הרגל. עם הופעת אחת מהמחלות הללו, יש לפנות לייעוץ רפואי בנושא שמירה על כף הרגל.

האם יתר לחץ דם משפיע על כפות הרגליים?

אנשים הסובלים מיתר לחץ דם מתמודדים לעיתים קרובות עם הצטברות פלאק (רובד טרשתי) בכלי הדם. הצטברות זו עלולה לגרום לירידה בזרימת הדם בכפות הרגליים, ולהגביר את הסיכון למחלת עורקים היקפית ולהופעת כאבים.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

כתבות בנושא

פגיעות ספורט בקרסול: הטיפול שישנה לך את איכות החיים
פגיעות ספורט בקרסול: הטיפול שישנה לך את איכות החיים
ד"ר אלכס ברמנט

נקע קרסול הינו פציעת ספורט שכיחה הגורמת להפרעה תפקודית משמעותית לטווח הקצר עם סיכון גבוה לפציעות חוזרות והפרעה תפקודית שארית. למעשה נקע קרסול הוא הסיבה השנייה בשכיחותה לפניית ספורטאים צעירים לאורתופד ומהווה כ-30% מסך הפניות...


טיפול בדלקת הדורבן: מדרסים מתקדמים בהתאמה אישית
טיפול בדלקת הדורבן: מדרסים מתקדמים בהתאמה אישית
מירב אנטוניצ'י

עודף משקל, פלטפוס או נעליים שאינן מתאימות גורמים לכאב באזור הקרסול. איך מטפלים בדרבן, הדלקת בחיבור של הרצועה האורכית לעצם העקב? לאחרונה, פותחו מדרסים המותאמים באופן אישי ומצליחים לייצר תמיכה ויציבה למטופל ומפחיתים משמעותית את הכאב...


טיפול בדלקות כרוניות באמצעות גלי הלם ממוקד
טיפול בדלקות כרוניות באמצעות גלי הלם ממוקד
ד"ר אסקיאל פלמנוביץ

בשורה לאנשים הסובלים מדלקות כרוניות – טיפול קצר מועד וחדשני בגלי הלם ממוקד מאפשר להפעיל את מנגנון הריפוי העצמי של הגוף. ד"ר אסקיאל פלמנוביץ, אורוטופד מומחה, מנהל שירות קרסול וכף רגל במרכז הרפואי מאיר, מרחיב...