עין עצלה (אמבליופיה)

מדיקו > מדריכים > רפואת עיניים > עין עצלה (אמבליופיה)
עין עצלה (אמבליופיה)
שם נוסף: אמבליופיה
הערת שוליים: פגות ומשקל לידה נמוך מקושרים עם עלייה בסיכון לפתח עין עצלה.

מדריך עין עצלה (אמבליופיה)

עין עצלה היא מצב של ירידה בראייה בעין אחת או בשתיהן עקב התפתחות ראייה שאינה תקינה בינקות או בילדות. בשנים הראשונות לחיים, המוח חייב ללמוד לראות או לפרש את התמונות שמספקות העיניים.

בעין עצלה, המוח מקבל תמונה לא טובה מהעין ולכן אינו "לומד״ לראות היטב. אובדן ראייה מתרחש במקרה זה מכיוון שמסלולי העצבים בין המוח לעין אינם מגורים כראוי.

במצב של עין עצלה, ייתכן שלא תהיה בעיה גלויה בעין, ויהיה צורך בבדיקות ספציפיות לאבחון המצב. המינוח הרפואי לעין עצלה הוא אמבליופיה וזהו הגורם המוביל לאובדן ראייה בקרב ילדים.


כיצד מתפתחת הראייה?

לעתים קרובות אנשים מניחים שלילדים צעירים יש ראייה זהה למבוגרים, אבל זה לא בדיוק נכון.

ילדים צריכים ללמוד איך לראות – ליתר דיוק, המוח שלהם צריך ללמוד איך לפרש את האותות העצביים הנשלחים מהעיניים למוח. זה בדרך כלל לוקח בערך 3 עד 5 שנים עד שילדים יכולים לראות בבירור כמו מבוגרים, ועד 7 שנים עד שמסלולי הראייה במוח מתפתחים במלואם.

אם משהו משפיע על אחת התמונות שהעין שולחת למוח בעת שלבי ההתפתחות, האותות משתבשים. המוח מתחיל להתעלם מהתמונות באיכות ירודה, וכתוצאה מכך מתפתחת "עין עצלה". לרוב הילדים זה קורה בגלל בעיה בתמונה בעין אחת. כתוצאה מכך, המוח הופך יותר ויותר לסמוך על העין החזקה יותר, מה שהופך את העין החלשה לעצלה עוד יותר.


מה גורם לעין עצלה?

כאמור, ראייה תקינה מתפתחת במהלך השנים הראשונות לחיים. בלידה, לתינוקות יש ראייה ירודה מאוד. כאשר תינוקות גדלים ומשתמשים בעיניים, הראייה משתפרת ככל שמרכזי הראייה במוח מתפתחים. אם ילדים אינם מסוגלים להשתמש בעיניים, מרכזי הראייה במוח אינם מתפתחים כראוי והראייה נפגעת. אמבליופיה עלולה להתרחש למרות מראה תקין חיצונית של מבני העין.

הסיבה השכיחה ביותר היא שגיאת שבירה בעין אחת או בשתיהן שאינה מתוקנת בשלב מוקדם בילדות וכתוצאה מכך מתקבלת התפתחות לקויה של תפקוד הראייה בעין אחת או בשתיהן. מצב זה נקרא עין עצלה רפרקטיבית (refractive amblyopia).

סיבה שכיחה נוספת היא פזילה, או חוסר תיאום בין השרירים המניעים את גלגל העין, מצב שנקרא עין עצלה סטרביסמית (strabismic amblyopia). לעיתים רחוקות ישנה חריגה מבנית הפוגעת בראייה כמו צניחת עפעף או אטימות בעין, כמו קטרקט או צלקת בקרנית, מצב הנקרא עין עצלה כתוצאה מחסך (deprivation amblyopia).

שלושת הסוגים של עין עצלה עשויים להופיע בו-זמנית בעין אחת.


אילו מצבים גורמים לפגיעה בסיסית בראייה?

בעיות ראייה נפוצות המשבשות את התפתחות הראייה ועלולות לגרום לעין עצלה כוללות:

פזילה היא הפרעה שכיחה בעיניים המשפיעה על 1 מכל 20 ילדים. אם לילד יש פזילה, עין אחת מסתכלת ישר קדימה אבל העין השנייה מסתכלת למעלה, למטה, ימינה או שמאלה. זה גורם למוח לקבל שתי תמונות שונות מאוד שאינן יכול להשתלב. אצל מבוגרים זה יביא לראייה כפולה בעוד אצל ילדים שעדיין מתפתחים, זה יכול לגרום למוח להתעלם מתמונות מהעין הפוזלת, מה שמוביל לעין עצלה. יש תינוקות שנולדים עם פזילת תינוקות. ילדים גדולים יותר יכולים לפתח פזילה כתוצאה מבעיות ראייה כמו קוצר או רוחק ראייה או אסטיגמציה.

קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה (צילינדר) הן הפרעות ראייה הנגרמות כאשר קרני האור הנכנסות לעין אינן ממוקדות כראוי. הסיבה לכך היא בעיות במבנה העין. רוחק ראייה הוא מצב בו עצמים מרוחקים נראים נורמליים אך עצמים קרובים נראים מטושטשים. קוצר ראייה הוא מצב בו עצמים קרובים נראים רגילים אך עצמים מרוחקים נראים מטושטשים. אסטיגמציה או צילינדר, הוא מצב שבו קרנית או עדשה שצורתן אינה רגילה מובילות לראייה מטושטשת או מעוותת עקב בעיות מיקוד.

ילדים רבים עם בעיות ראייה אלו מפתחים ראייה תקינה בשתי העיניים. עם זאת, אצל חלק מהילדים, הפרעות אלו עלולות לגרום למוח להתעלם מהאותות מאחת או משתי העיניים.

בעיות עיניים פחות שכיחות שעלולות לגרום לעין עצלה כוללות:

  • צלקת בקרנית
  • קטרקט בילדות – עכירות של עדשת העין הטבעית
  • צניחת עפעף

האם משקפיים יעזרו לילד עם עין עצלה לראות טוב יותר?

משקפיים עשויים להיות יעילים בטיפול בסוגים מסוימים של עין עצלה רפרקטיבית ועין עצלה סטרביסמית. עבור ילדים רבים, ניתן לטפל באמבליופיה או בראייה ירודה גם על ידי טשטוש הראייה בעין הרואה טוב יותר על ידי תיקון או שימוש בטיפות עיניים מטושטשות (אטרופין).

טשטוש הראייה בעין הרואה טוב יותר מאלץ את המוח לשים לב לתמונה המגיעה מהעין החלשה, מה שמניע את המוח ללמוד לראות טוב יותר מהעין החלשה.


מתי יש לטפל בעין עצלה?

טיפול מוקדם הוא תמיד הטוב ביותר. במידת הצורך, ילדים עם שגיאות שבירה (קוצר ראייה, רוחק ראייה או אסטיגמציה) יכולים להרכיב משקפיים או עדשות מגע החל מגיל שבוע. ילדים עם קטרקט או מצבים אחרים היכולים להוביל לאמבליופיה מטופלים בדרך כלל באופן מיידי על מנת למזער את התפתחות האמבליופיה.


מהי בדיקת ראייה?

בדיקת ראייה מומלצת על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) על מנת לזהות עין עצלה מוקדם מספיק כדי לאפשר טיפול מוצלח. רופאי ילדים בודקים ילודים כדי למצוא קטרקט או בעיות מולדות אחרות.

תינוקות נבדקים ליכולת לקבע מבט ולעקוב וכן לנוכחות פזילה וניתן להשתמש במכשירים אלקטרוניים כדי לזהות שגיאות שבירה או אמבליופיה אצל פעוטות. ברגע שילדים יכולים לזהות אובייקטים באופן עקבי, על ידי קריאה או על ידי התאמה, ניתן לבדוק את חדות הראייה בכל עין, בדיוק כפי שמתבצע אצל מבוגרים.


כיצד מטפלים בעין עצלה?

הטיפול תלוי בסוג האמבליופיה הקיימת. אמבליופיה רפרקטיבית וצורות מסוימות של אמבליופיה סטרביסמית מטופלות באמצעות משקפיים ו/או עדשות מגע. צורות מסוימות של אמבליופיה סטרביסמית ואמבליופיית חסך מטופלים בניתוח (לדוגמה, על ידי הסרת קטרקט).

אם האמבליופיה היא רק בעין אחת או הרבה יותר משמעותית בעין אחת, האמבליופיה מטופלת על ידי עידוד הילד להשתמש בעין החלשה יותר באמצעות רטייה או טיפות עיניים המטשטשות את העין הרואה טוב יותר. מספר השעות בהן צריך ללכת עם הרטייה יהיה תלוי בחדות הראייה בעין העצלה והאם הטיפול הצליח בעבר.

מהן מטרות הטיפול בעין עצלה?

בכל המקרים, המטרה היא השגת הראייה הטובה ביותר בכל עין. אמנם לא כל ילד יכול להשתפר ל-6/6, אבל רובם יכולים להשיג שיפור משמעותי בראייה. כאמור, כל שהטיפול בעין עצלה מוקדם יותר, הטיפול נוטה להצליח יותר.

מתי יש להשתמש ברטייה לטיפול בעין עצלה?

שימוש ברטייה על העין שרואה טוב יותר הוא דרך יעילה מאוד לטיפול בסוגים רבים של אמבליופיה שכן היא מאלצת את המוח לשים לב לתמונה המגיעה מהעין החלשה יותר. תיקון שכזה אצל ילד צעיר הוא אתגר שדורש הרבה מאמץ, התמדה ועידוד מההורים.

ככל שהילד צעיר יותר, כך הרטייה המתקנת מובילה מהר יותר לשיפור בראייה, ולכן על ההורים להקפיד על הטיפול מיד עם קבלתו. בנוסף, רופא עיניים צריך לבדוק באופן קבוע כיצד התיקון משפיע על הראייה של הילד.

האם ישנם סוגים שונים של רטיות?

הרטייה הקלאסית היא מדבקת "פלסטר" המושמת ישירות על העור מסביב לעין. מדבקות אלו זמינות בגדלים שונים עבור ילדים צעירים ובוגרים יותר. לילדים המרכיבים משקפיים, ניתן להניח גם רטיות בד וגם רטיות חצי שקופות מעל או על המשקפיים. רטיות על רצועות אלסטיות (״שודדי ים״) אינן מתאימות באופן מלא ברוב המקרים והעין עשויה לראות בעת תזוזה ולכן פחות נהוג להשתמש בהן.

האם יש אלטרנטיבה לשימוש ברטיות לטיפול בעין עצלה?

לפעמים ניתן "להעניש" או לטשטש את העין החזקה (הטובה) כדי לעזור לעין החלשה להתחזק. טיפות אטרופין יטשטשו זמנית את הראייה בעין הטובה ומהוות חלופה מצוינת לרטייה במקרים נבחרים. טשטוש הראייה בעין הטובה יותר מאלץ את המוח לשים לב לתמונה המגיעה מהעין החלשה יותר.

עבור דרגות קלות עד בינוניות של עין עצלה, מחקרים הראו כי רטייה או טיפות עיניים עשויות להיות יעילות באופן דומה. רופא העיניים יעזור לבחור את משטר הטיפול המתאים ביותר לילד.

האם טיפות עובדות עבור כל הילדים עם עין עצלה?

טיפול בטיפות עיניים אינו יעיל באותה מידה עבור כל הילדים עם עין עצלה. טיפות עיניים מענישות (כגון אטרופין) אינן פועלות באותה מידה כאשר העין החזקה יותר היא קצרת ראייה או כאשר מידת האמבליופיה חמורה.


כמה זמן לוקח לטיפול בעין עצלה לעבוד?

למרות ששיפור הראייה מתרחש לעתים קרובות תוך שבועות מתחילת הטיפול ברטיות, לקבלת תוצאות אופטימליות לרוב לוקח חודשים רבים. לאחר שיפור הראייה, ייתכן שיידרש טיפול תחזוקה שיכלול שימוש תכוף פחות ברטייה או שימוש מזדמן בטיפות אטרופין כדי למנוע מהראייה להידרדר שוב. טיפול תחזוקה זה עשוי להידרש למשך מספר חודשים עד שנים.


האם יש פעילויות מסוימות שבהן הילד חייב ללכת עם רטייה?

אין פעילות מסוימת שתשפר את הראייה יותר מפעילות אחרת. החלק החשוב ביותר בטיפול הוא שימוש ברטייה למשך זמן הטיפול שנקבע. כל עוד הילד בהכרה ועיניו פקוחות, קלט חזותי יעובד על ידי העין העצלה. מצד שני, הילד עשוי לשתף פעולה יותר אם התיקון מתבצע במהלך פעילויות מסוימות ומועדפות (כגון צפייה בתוכנית טלוויזיה או בעת משחק מחשב).

חלק מרופאי העיניים מאמינים שביצוע פעילויות המצריכות ראייה קרובה (קריאה, צביעה, משחקי מחשב) במהלך הטיפול עשוי ״לעורר״ את המוח יותר, ולייצר התאוששות טובה יותר או מהירה יותר של הראייה.


האם יש ללכת עם רטייה במהלך שעות הלימודים?

במקרים רבים, בית הספר הוא זמן מצוין לשימוש ברטייה, תוך ניצול דמות סמכותית שאינה הורית. תיקון במהלך שעות הלימודים נותן לכיתה הזדמנות ללמוד שיעורים חשובים לגבי קבלת הבדלים בין ילדים. בעוד שברוב המקרים, ייתכן שילדים לא יצטרכו לשנות את פעילויות בית הספר שלהם תוך כדי עטית ברטייה, לפעמים יהיה צורך בהתאמות כגון ישיבה בשורה הראשונה של הכיתה. אם המטופל, המורה והחברים לכיתה מקבלים חינוך מתאים, תיקון בזמן בית הספר לא צריך להיות חוויה סטיגמטית חברתית.


מה עושים אם הילד מסרב לעטות את הרטייה?

ילדים רבים יתנגדו לעטות רטייה בהתחלה. תיקון מוצלח עשוי לדרוש התמדה והרבה עידוד מבני משפחה, מורים וכו'. דרך נוספת לעזור היא לתת לילד פרסים על שימוש ברטייה למשך פרק הזמן שנקבע. יתכן שיתאפשר לילדים גם לעשות משהו מהנה כמו לצפות בטלוויזיה או לשחק במשחקי וידאו במהלך השימוש ברטייה.


מה קורה אם לא מטפלים בעין עצלה?

אם לא מטפלים בעין עצלה בילדות, הראייה בעין הפגועה תפחת לצמיתות שכן הטיפולים הנוכחיים שלנו אינם יעילים במבוגרים. עבור רוב הילדים, רופא העיניים ייתן את ההנחיות ויעקוב אחר ההתקדמות, אך המטופל והמשפחה יעשו את העבודה הקשה של ביצוע טיפול באמבליופיה בפועל באמצעות רטיות, משקפיים או טיפות עיניים.


האם ניתן לבצע ניתוח לטיפול בעין עצלה?

לעיתים ניתן להציע ניתוח כחלק מתכנית טיפול בעין עצלה. גם אם הם הילד עובר ניתוח, הוא עדיין יזדקק לניטור ולעתים קרובות יהיה צורך בסוגים אחרים של טיפולים. לדוגמא, ניתוח פזילה מומלץ לעתים קרובות ליישור עיניים לא מיושרות.

ניתוח ליישר העיניים עוזר לאפשר לעיניים לעבוד יחד, אך הילד עדיין זקוק לעיתים קרובות למשקפיים או רטיות. ניתוחים אחרים, כגון ניתוח קטרקט, ניתוח גלאוקומה או ניתוח רשתית נדרשים גם הם לעיתים כחלק מתוכנית למניעה או טיפול באמבליופיה.


מה קורה אם הטיפול בעין עצלה לא עובד?

במקרים מסוימים, ייתכן שטיפול בעין עצלה לא יצליח לשפר משמעותית את הראייה. קשה להחליט להפסיק את הטיפול, אבל לפעמים זו הבחירה הטובה ביותר גם לילד וגם למשפחה. ילדים שיש להם אמבליופיה בעין אחת וראייה טובה בעין השנייה יכולים להרכיב משקפי בטיחות ומשקפי ספורט כדי להגן על העין הרגילה מפציעה. כל עוד העין הטובה נשארת בריאה, ילדים אלו מתפקדים כרגיל כמעט בכל המשימות.

ברוב המקרים, ניתן למנוע או לטפל בהצלחה באובדן ראייה מאמבליופיה אם מתחילים בטיפול מוקדם מספיק ואם מידת האמבליופיה אינה קיצונית.

שאלות ותשובות בנושא

מהי אמבליופיה סטרביסמית?

אמבליופיה סטרביסמית מתפתחת כאשר העיניים אינן ישרות, מצב המכונה פזילה. עין אחת עשויה להסתובב פנימה, החוצה, למעלה או למטה. כאשר זה קורה, המוח מתחיל להתעלם, או "מכבה" את העין שאינה ישרה והראייה יורדת לאחר מכן בעין זו.

מהי אמבליופיית חסך?

אמבליופיית חסך מתפתחת כאשר קטרקט או מצבים דומים "שוללים" מעיני ילדים צעירים את החוויה החזותית. אם לא מטופלים מוקדם מאוד, ילדים אלו אף פעם לא לומדים לראות טוב מאוד ויכולה להיות להם ראייה ירודה מאוד. לפעמים סוג זה של אמבליופיה יכול להשפיע על שתי העיניים.

מהי אמבליופיה רפרקטיבית?

אמבליופיה רפרקטיבית מתרחשת כאשר יש הבדל משמעותי בשגיאת שבירה (מספר המשקפיים) בין עיניו של הילד. המוח לא לומד לראות היטב מהעין שיש לה צורך במשקפיים. הילד עשוי לראות היטב מעין אחת שיש לה פחות צורך במשקפיים בהשוואה לעין השנייה. ייתכן שבעיית הראייה לא תתגלה מכיוון שהילד אינו מתלונן על ראייה מטושטשת. בנוסף, העין העצלה עשויה שלא להיראות שונה מהעין הרואה טוב יותר. לכן, הורים ורופאי ילדים עשויים שלא להבין שיש בעיה. מסיבות אלו, ייתכן שסוג זה של אמבליופיה בילדים לא יימצא עד שהילד יעבור בדיקת ראייה. סוג זה של אמבליופיה יכול להשפיע על עין אחת או שתיהן וניתן לטפל בו בצורה הטובה ביותר אם הבעיה מתגלה מוקדם.

מה ניתן לעשות אם לילד יש רוחק ראייה או צילינדר משמעותי והוא מאובחן עם אמבליופיה דו-צדדית?

אמבליופיה דו-צדדית מטופלת בדרך כלל באמצעות משקפיים מוקדמות עקביות ו/או עדשות מגע עם מעקב לאורך תקופה ארוכה. אם מתרחשת אמבליופיה אסימטרית (עין אחת טובה מהשנייה), אזי ניתן להוסיף מדבקות או טיפות עיניים.

האם יש גיל מאוחר מדי לטיפול בעין עצלה?

מחקר שנערך לאחרונה על ידי המכון הלאומי לבריאות (NIH) אישר שניתן להשיג שיפור מסוים בראייה עם טיפול בעין עצלה שמתחיל בבני נוער צעירים יותר (עד גיל 14). עם זאת, הצלחת טיפול טובה יותר מושגת כאשר מתחילים בטיפול מוקדם ככל האפשר.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il