רשתית: הפילם של העין

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' ארליך
השאירו פרטים או חייגו
077-9973164

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עיניים

    הטיפול במחלות ברשתית העין מבוסס היום בעיקרו על הזרקות תוך עיניות המבוצעות אחת לחודש. תרופות חדשות, כמו גם התקן חדשני שאושר רק לאחרונה, מאפשרות להפחית מאוד את תדירות הזריקות ואף לייתר אותן לחלוטין

    פרופ' ריטה ארליך מתראיינת על כך לתכנית סטטוסקופ

    לוגו רוש פרמצבטיקה

    מהי רשתית העין ומה תפקידה?

    רשתית העין ממוקמת בחלקה הפנימי האחורי של העין ועליה פזורים קולטני האור, הקולטים את התמונה מבחוץ ומשם מעבירים אותה לתהליך עיבוד שמסתיים במרכז הראייה במוח.

    אנלוגיה קלאסית שיכולה לתאר את תפקידה של הרשתית בעין הוא הפילם של המצלמה.

    ממש כמו הפילם שקולט את תמונת המציאות באמצעות האור המוטבע עליו, כך קולטת הרשתית את האור הנכנס אל העין ומתרגמת אותו לתמונה ברורה.

    בניגוד לאיברים אחרים בעין, את הרשתית אי אפשר להחליף ואי אפשר להשתיל רשתית חדשה במקום הרשתית הקיימת.

    מהסיבה הזאת, ישנה חשיבות רבה לאבחון מוקדם של מחלות רשתית, שכן מחלות אלה יכולות להתפתח לעיוורון בלתי הפיך, אותו ניתן למנוע באמצעות טיפול מקדים.

    מהם התסמינים שעלולים להעיד על מחלה ברשתית העין?

    ככלל, כל מקרה של ירידה בראייה או הפרעות ראייה יכול להעיד על בעיה ברשתית ואכן, אופטומטריסטים רבים מפנים את הלקוחות שלהם לבדיקת רופא עיניים, אם הם מזהים סממנים שיכולים להחשיד בבעיה ברשתית.

    עיוותים בתמונה, כתם בשדה הראייה, מסך שיורד על שדה הראייה – כל המקרים הללו יכולים להעיד על בעיה ברשתית העין.

    גם כאבים חזקים יכולים בפני עצמם להוות תסמין לבעיה ברשתית ובכל המקרים הללו יש להגיע בהקדם לבדיקה אצל רופא עיניים.

    מהם החידושים בטיפול במחלות רשתית?

    כאמור, אחד המרכיבים החשובים בטיפול בבעיות רשתית הוא האבחון המוקדם ומתן טיפול מוקדם בכדי למנוע התדרדרות של הראייה באופן בלתי הפיך.

    בהיבט של חידושים בדרכי הטיפול ניתן לציין תחילה את ההזרקות התוך עיניות, שעשו מהפכה בטיפול בבעיות ניווניות של מרכז הראייה.

    הזרקות אלה אינן כואבות, הן ניתנות אחת לחודש ומצליחות בשיעור גבוה של המטופלים, לשמר את הראייה הקיימת ולמנוע התדרדרות נוספת בראייה.

    בתקופה האחרונה פותחו תרופות חדשות, הניתנות באמצעות הזרקות אלה, חלקן נכנסו גם לסל הבריאות הישראלי, המאפשרות להאריך את טווח ההשפעה שלהן ולהפחית את תדירות הזריקות הנדרשות מעבר לאחת לחודש.

    אחד החידושים המעניינים בהיבט זה הוא התקן חדש, שכבר אושר על ידי ה-FDA האמריקאי ונכנס כעת למחקר בישראל, אותו משתילים בעין ומטרתו לשחרר את התרופה בעין בצורה הדרגתית לאורך חודשים.

    התקן זה מייתר למעשה את הצורך בקבלת זריקות תוך עיניות, חוסך את הטרחה למטופל ולמשפחתו ומונע את הסטרס הכרוך בקבלת הזריקות בכל חודש מחדש.


    פרופ' ריטה ארליך
    רפואת עיניים
    פרופ' ריטה ארליך הינה מומחית לרפואת עיניים, מנהלת יחידת הרשתית בבלינסון, מנתחת רשתית וקטרקט בכירה במרכז הרפואי רבין. פרופ' ארליך מקבלת מטופלים במרפאותיה במכון מור- בני ברק, אסותא- רמת החייל ומדיקה- רמת החייל. פרופ' ארליך...

    להתייעצות עם פרופ' ארליך
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9973164

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות