מחלת קרויצפלד יעקב

מדיקו > מדריכים > נוירולוגיה > מחלת קרויצפלד יעקב
מחלת קרויצפלד יעקב
רופאים שעשויים לסייע לך: 29 רופאים בתחום בעיות נירולוגיות
זמן החלמה: המחלה היא חשוכת מרפא ומתקדמת בדרך כלל תוך מספר חודשים עד שנים, תוך הדרדרות נוירולוגית עד למוות
הערת שוליים: מחלת קרויצפלד יעקב דומה במאפייניה למחלת קורו, שהתגלתה בקרב בני שבט הפורה בגינאה החדשה שנהגו לאכול את המוח של קרוביהם שמתו

מדריך מחלת קרויצפלד יעקב

מחלת קרויצפלד יעקב (CJD) היא מחלת פריונים אנושית. זוהי הפרעה נוירודגנרטיבית בעלת מאפיינים קליניים ואבחוניים אופייניים. מחלה זו מתקדמת במהירות והיא תמיד קטלנית. הדבקה במחלה זו מובילה למוות בדרך כלל תוך שנה מתחילת המחלה. המחלה נגמרת על ידי סוג מסוים לא תקין של גליקופרוטאין (חלבון) תא המכונה פריון.

מחלת קרויצפלד יעקב מתרחשת ברחבי העולם והשכיחות השנתית המשוערת במדינות רבות היא של מקרה אחד למיליון אנשים. בכ-85% מהחולים, מחלת קרויצפלד יעקב מתרחשת כמחלה ללא סיבה מזוהה, אך אצל חלק קטן יותר מהחולים (5-15%) המחלה מתפתחת בגלל מוטציות תורשתיות של הגן של חלבון פריון.


מה גורם למחלת קרויצפלד יעקב?

מחלת קרויצפלד יעקב נגרמת על ידי חלבון לא תקין במוח הנקרא פריון. חלבונים הם מולקולות המורכבות מחומצות אמינו המסייעות לתאים בגוף לתפקד. הם מתחילים כשרשראות של חומצות אמינו המתקפלות לצורה תלת מימדית.

קיפול החלבונים הזה מאפשר להם לבצע פונקציות שימושיות בתוך התאים. חלבוני פריון רגילים מצויים כמעט בכל רקמות הגוף, אך נמצאים ברמות הגבוהות ביותר במוח ובתאי העצב. תפקידם המדויק של חלבוני פריון רגילים אינו ידוע, אך חוקרים חושבים שהם עשויים לשחק תפקיד בהעברת מסרים בין תאי מוח מסוימים.

לפעמים מתרחשות טעויות במהלך קיפול החלבונים, וחלבון הפריון לא יכול לשמש את הגוף. בדרך כלל, חלבוני הפריון המקופלים בצורה לא נכונה ממוחזרים על ידי הגוף, אך הם יכולים להצטבר במוח אם אינם ממוחזרים.

פריונים הם חלבונים שקופלו בצורה לא נכונה במוח וגורמים לחלבונים מאותו סוג להתקפל גם כן באותו אופן לא תקין. הצטברות פריונים לא תקינים גורמת לתאי המוח למוות תאי, וכך משתחררים פריונים נוספים המדביקים תאי מוח אחרים. בסופו של דבר, מקבצים של תאי המוח מתים יכולים להימצא כרבדים (פלאקים) של חלבון פריון שקופלו בצורה לא נכונה.

מחלת פריונים גורמת גם להתפתחות חללים קטנים במוח, ולכן הוא הופך דמוי ספוג. הפגיעה במוח גורמת לפגיעה הנפשית והפיזית הקשורה למחלת קרויצפלד יעקב ובסופו של דבר מובילה למוות. פריונים יכולים לשרוד ברקמת עצבים, כגון המוח או חוט השדרה, במשך זמן רב מאוד, גם לאחר המוות.


אילו סוגים של מחלת קרויצפלד יעקב קיימים?

הסוגים השונים של מחלת קרויצפלד יעקב נגרמים כולם בשל הצטברות של פריונים במוח, אך הסיבה לכך שזה קורה משתנה בין הסוגים השונים של המחלה.

קרויצפלד יעקב ספורדית

למרות שקרויצפלד יעקב ספורדית נדירה מאוד, זהו הסוג הנפוץ ביותר של המחלה המהווה כ-85% מהמקרים. לא ידוע מה מעורר את הסוג הזה של המחלה, אך ייתכן שחלבון רגיל משתנה באופן ספונטני לחלבון פריון שאינו תקין, או שגן נורמלי משתנה באופן ספונטני לגן פגום המייצר פריונים.

קרויצפלד יעקב ספורדית שכיחה יותר אצל אנשים שיש להם גרסאות ספציפיות של הגן המקודד לחלבון הפריון. נכון לעכשיו לא זוהה גורם נוסף שמגדיל את הסיכון לפתח קרויצפלד יעקב ספורדית.

קרויצפלד יעקב נרכשת (Variant CJD)

ישנן עדויות ברורות לכך שקרויצפלד יעקב נרכשת נגרמת מאותו זן של פריונים הגורם למחלת ״הפרה המשוגעת״ (או בשמה הרשמי – ספגת המוח של הבקר, BSE). בשנת 2000, חקירה שביצעה ממשלת בריטניה הגיעה למסקנה שהמחלה נגרמה על ידי חלבון פריון שהופץ דרך בקר שהוזן בתערובת בשר ועצמות המכילה עקבות של מוח או חוט שדרה נגועים.

לאחר מכן הפריון הגיע למוצרי בשר בקר מעובדים, כגון המבורגרים, ונכנס לשרשרת המזון האנושית. מאז שנת 1996 התקיימו בקרות קפדניות למניעת כניסת הפריון לשרשרת המזון האנושית, והשימוש בתערובת בשר ועצמות להאכלת בקר נעשה בלתי חוקי. עם זאת, נראה כי לא כל מי שנחשף לבשר הנגוע ב-BSE פיתח את מחלת קרויצפלד יעקב בהמשך.

ייתכן גם כי המחלה יכולה להיות מועברת על ידי עירוי דם, אם כי זה נדיר מאוד וננקטו אמצעים להפחתת הסיכון שזה יקרה.

קרויצפלד יעקב משפחתית

קרויצפלד יעקב משפחתית או תורשתית היא צורה נדירה של המחלה הנגרמת על ידי מוטציה בגן המקודד את חלבון הפריון המועברת בתורשה. נראה שהגן שהשתנה מייצר פריונים שמתקפלים בצורה לא נכונה וכך גורם למחלה.

מדובר במחלה דומיננטית, כך שגן פגום אחד בלבד מספיק על מנת לגרום למחלה. כלומר, אם להורה אחד יש את הגן המוטנטי, יש סיכוי של 50% שהוא יועבר הלאה לילדיו.

מכיוון שהתסמינים של המחלה בדרך כלל אינם מתחילים עד שנות ה-50 לחיים, אנשים רבים הסובלים מהמצב אינם מודעים לכך שילדיהם נמצאים גם הם בסיכון לרשת את המחלה כאשר הם מחליטים להקים משפחה.

בעולם סוג זה של המחלה נחשב נדיר מאוד, אך בישראל קיים הצבר הגדול ביותר של המחלה הגנטית. המוטציה השכיחה בישראל היא E200K והיא שכיחה בעיקר בקרב יהודים ממוצא לובי ותוניסאי.

קרויצפלד יעקב יאטרוגנית

בסוג זה, המחלה מופצת מאדם הסובל מקרויצפלד יעקב לאדם אחר באמצעות טיפול רפואי או כירורגי. רוב המקרים של קרויצפלד יעקב יאטרוגנית התרחשו באמצעות הורמון גדילה ממקור אנושי לטיפול בילדים עם עיכוב בגדילה. בין השנים 1958-1985, אלפי ילדים טופלו בהורמון, שבאותו הזמן הופק מבלוטת יותרת המוח של גופות אדם.

מיעוט מאותם ילדים פיתחו את המחלה מכיוון שההורמונים שקיבלו נלקחו מבלוטות של אנשים שהיו חולים בקרויצפלד יעקב. מאז 1985, הורמון הגדילה האנושי מיוצר באופן סינטטי, כך שאין כעת סיכון להדבקה במחלה בטיפול זה. עם זאת, מספר קטן של אנשים שנחשפו להורמון ממקור אנושי לפני 1985 עדיין עשויים לפתח את המחלה.

מספר מקרים אחרים של מחלת קרויצפלד יעקב יאטרוגנית התרחשו לאחר שאנשים שעברו השתלת קרנית נגועה או באו במגע עם מכשירים כירורגיים שהיו נגועים. זה קרה מכיוון שהפריונים עמידים יותר מנגיפים או חיידקים, ולכן התהליך הרגיל של עיקור מכשירים כירורגיים לא השפיע.


מהם התסמינים של מחלת קרויצפלד יעקב?

דפוס התסמינים יכול להשתנות בהתאם לסוג מחלת קרויצפלד יעקב.

במחלת קרויצפלד יעקב ספורדית, התסמינים משפיעים בעיקר על פעולות מערכת העצבים והם מחמירים במהירות תוך מספר חודשים.

בקרויצפלד יעקב נרכשת בדרך כלל יתפתחו תחילה תסמינים המשפיעים על התנהגותו ורגשותיו של האדם (תסמינים פסיכולוגיים). לאחר מכן מופיעים תסמינים נוירולוגיים המחמירים במהלך החודשים הבאים.

לקרויצפלד יעקב משפחתית יש אותו סוג של תסמינים כמו הסוג הספורדי, אך לעתים קרובות לוקח יותר זמן עד שהתסמינים מתקדמים – בדרך כלל בסביבות שנתיים, ולא בתוך מספר חודשים.

התבנית של קרויצפלד יעקב יאטרוגנית אינה ניתנת לחיזוי, מכיוון שהיא תלויה באופן שבו אדם נחשף לחלבון הזיהומי (פריון) שגרם למחלה.

תסמינים נוירולוגיים ראשוניים

תסמינים נוירולוגיים ראשוניים של קרויצפלד יעקב ספורדית יכולים לכלול:

  • קשיים בהליכה הנגרמים עקב בעיות שיווי משקל וקואורדינציה
  • הפרעות בדיבור
  • אובדן תחושה או תחושת נימול בחלקים שונים בגוף
  • סחרחורת
  • בעיות ראייה, כגון ראייה כפולה
  • הזיות

תסמינים פסיכולוגיים ראשוניים

סימפטומים פסיכולוגיים ראשוניים של קרויצפלד יעקב נרכשת יכולים לכלול:

  • דיכאון חמור
  • תחושות ייאוש עזות
  • התרחקות מהמשפחה ומהחברים
  • חרדה
  • נרגנות
  • נדודי שינה

תסמינים נוירולוגיים מתקדמים

תסמינים נוירולוגיים מתקדמים של כל סוגי קרויצפלד יעקב יכולים לכלול:

  • אובדן קואורדינציה שיכול להשפיע על מגוון רחב של פונקציות, כגון הליכה, דיבור ושיווי משקל
  • התכווצויות שרירים ועוויתות
  • אובדן שליטה על הסוגרים
  • עיוורון
  • קשיי בליעה (דיספאגיה)
  • אובדן יכולת הדיבור
  • אובדן יכולת תנועה רצונית

תסמינים פסיכולוגיים מתקדמים

תסמינים פסיכולוגיים מתקדמים של כל סוגי קרויצפלד כוללים:

  • אובדן זיכרון
  • בעיות ריכוז
  • בלבול
  • התנהגות אגרסיבית
  • חוסר תיאבון, מה שיכול להוביל לירידה במשקל
  • פרנויה
  • תגובות רגשיות יוצאות דופן ולא הולמות

שלבים אחרונים

ככל שהמחלה מתקדמת לשלביה האחרונים, אנשים עם כל צורות המחלה יהיו מרותקים למיטה לחלוטין. לעתים קרובות הם אינם מודעים כלל לסביבתם ודורשים טיפול מסביב לשעון ופעמים רבות הם גם מאבדים את יכולת הדיבור ואינם יכולים לתקשר עם המטפלים שלהם.

המוות יגיע בהכרח, בדרך כלל כתוצאה מזיהום, כגון דלקת ריאות או אי ספיקה נשימתית (מצב בו הריאות מפסיקות לפעול והאדם אינו מסוגל לנשום). לא ניתן לעשות דבר כדי למנוע מוות בנסיבות אלה.


כיצד מאבחנים את מחלת קרויצפלד יעקב?

אבחנה של מחלת קרויצפלד יעקב מבוססת בדרך כלל על היסטוריה רפואית, תסמינים וסדרת בדיקות. נוירולוג (רופא המתמחה במחלות של מערכת העצבים) יבצע את הבדיקות כדי לשלול מצבים אחרים עם תסמינים דומים, כגון מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון או גידול במוח.

הדרך היחידה לאשר אבחנה של מחלת קרויצפלד יעקב היא בחינת רקמת המוח על ידי ביצוע ביופסיה של המוח או בבדיקה של רקמת המוח בנתיחה לאחר המוות, אך ביופסיה אינה מתבצעת ברוב המקרים.

הנוירולוג יחפש סימנים נפוצים למחלת קרויצפלד יעקב על ידי ביצוע הבדיקות הבאות:

סריקת MRI מוח – בדיקת הדמיה זו  משתמשת בשדות מגנטיים חזקים וגלי רדיו כדי לייצר תמונה מפורטת של המוח, ויכולה להראות חריגות האופייניות למחלת קרויצפלד יעקב


EEG (אלקטרואנצפלוגרם) – בדיקה זו מתעדת את הפעילות החשמלית המוח ועשויה להדגים דפוסים חשמליים חריגים האופייניים למחלה


ניקור מותני – הליך שבו מחט מוחדרת לחלק התחתון של עמוד השדרה כדי להוציא דגימה של נוזל המוח והשדרה (CSF) כך שניתן לבדוק אם יש חלבון מסוים המצביע על כך שיש למטופל קרויצפלד יעקב


ביופסיית שקדים – ניתן לקחת פיסת רקמה קטנה מהשקדים ולבדוק אם יש פריונים חריגים שנמצאים בהם


בדיקה גנטית – בדיקת דם פשוטה לברר האם יש למטופל מוטציה בגן המקודד לחלבון תקין. תוצאה חיובית עשויה להצביע על מחלת פריון משפחתית (תורשתית)


ביופסיה של המוח – במהלך ביופסיה של המוח, מנתח קודח חור זעיר בגולגולת ומסיר פיסת רקמת מוח קטנה באמצעות מחט דקה מאוד. זה מתבצע בהרדמה כללית, כלומר האדם יהיה מחוסר הכרה במהלך ההליך.

מכיוון שביופסיה של המוח נושאת את הסיכון לגרימת נזק מוחי או פרכוסים היא מתבצעת רק במקרים בודדים בהם קיים חשש כי למישהו אין קרויצפלד יעקב אלא מחלה אחרת שניתן לטפל בה.


מהו הטיפול במחלת קרויצפלד יעקב?

אין תרופה מוכחת למחלת קרויצפלד יעקב, אך מחקרים קליניים מתבצעים לבדיקת טיפולים אפשריים. נכון לעכשיו, הטיפול כולל ניסיון לשמור על האדם כך שירגיש נוח ככל האפשר ולהפחית את התסמינים בעזרת תרופות. לדוגמה, ניתן לטפל בתסמינים פסיכולוגיים של המחלה, כגון חרדה ודיכאון, בעזרת תרופות הרגעה ותרופות נוגדות דיכאון, וניתן לטפל בהתכווצויות או ברעידות עם תרופות שונות. כמו כן, ניתן להקל על כל כאב באמצעות משככי כאבים עוצמתיים המבוססים על אופיאטים.


מקורות: NHS | CDC

שאלות ותשובות בנושא

האם מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת?

בתיאוריה, מחלת קרויצפלד יעקב יכולה להיות מועברת מאדם חולה לאחרים, אך רק באמצעות זריקה או אכילת מוח נגוע או רקמת עצבים. אין עדות לכך שמחלת קרויצפלד יעקב ספורדית מתפשטת באמצעות מגע יומיומי רגיל עם חולים או על ידי טיפות הנישאות באוויר, דם או מגע מיני.

האם ניתן למנוע את המחלה?

למרות שמחלת קרויצפלד יעקב היא נדירה מאוד, היא קשה למניעה. הסיבה לכך היא שרוב המקרים מתרחשים באופן ספונטני מסיבה לא ידועה (קרויצפלד יעקב ספורדית) וחלקם נגרמים על ידי מוטציה גנטית תורשתית (קרויצפלד יעקב משפחתית). גם שיטות עיקור המשמשות למניעת התפשטות חיידקים ווירוסים אינן יעילות לחלוטין כנגד החלבון הזיהומי (פריון) הגורם למחלה. עם זאת, הנחיות מחמירות לשימוש חוזר בציוד כירורגי גורמות לכך שמקרים של קרויצפלד יעקב המתפשטים באמצעות טיפול רפואי הם נדירים מאוד כיום.

אילו אמצעים קיימים על מנת למנוע את העברת קרויצפלד יעקב נרכשת (vCJD) ?

ישנם אמצעים למניעת התפשטות קרויצפלד יעקב נרכשת המועברת דרך שרשרת המזון. מאז שאושר הקשר בין מחלת הפרה המשוגעת (BSE) לבין מחלת קרויצפלד יעקב נרכשת ננקטו בקרות קפדניות כדי למנוע את כניסת ה-BSE לשרשרת המזון האנושית. צעדים אלו כוללים איסור להאכיל חיות משק בתערובת בשר ועצמות, הסרה והשמדת כל חלקי הפגר של בעל חיים העלולים להידבק ב-BSE. כמו כן, בבריטניה, כל בקר מעל גיל 30 חודשים נבדק לנוכחות המחלה (הניסיון הוכיח כי זיהום בבקר מתחת לגיל 30 חודשים הוא נדיר, ואפילו בקר שנדבק עדיין לא פיתח רמות זיהום מסוכנות)

האם המחלה יכולה להיות מועברת בעירוי דם?

בבריטניה היו 4 מקרים בהם הועבר קרויצפלד יעקב נרכשת (vCJD) הועברה על ידי עירוי דם. בכל המקרים, האדם קיבל עירוי דם מתורם שפיתח מאוחר יותר קרויצפלד יעקב נרכשת. שלושה מתוך ארבעת הנדבקים פיתחו בסופו של דבר את המחלה. בעוד שהנדבק הרביעי מת לפני שפיתח את המחלה אך נמצא כי הוא נדבק בנתיחה לאחר המוות. לא בטוח אם עירוי הדם היה הגורם לזיהום, מכיוון שהמעורבים יכלו להידבק במחלה גם ממקורות תזונתיים. עם זאת, ננקטו צעדים כדי למזער את הסיכון להדבקה מעירוי דם. צעדים אלה כוללים:
  • לא לאפשר לאנשים הנמצאים בסיכון למחלת קרויצפלד יעקב לתרום דם, רקמות או איברים (כולל ביציות וזרע לטיפולי פוריות)
  • לא לקבל תרומות מאנשים שקיבלו עירוי דם בבריטניה מאז 1980
  • הסרת תאי דם לבנים, שעלולים לשאת את הסיכון הגדול ביותר להעברת המחלה מכל מוצר דם המשמש לעירויים

מהי מחלת ״הפרה המשוגעת״?

מחלת הפרה המשוגעת, או בשמה הרשמי ״ספגת המוח של הבקר״ (Bovine spongiform encephalopathy – BSE). היא מחלה חדשה יחסית שההיארעות הראשונה שלה הייתה בבריטניה במהלך שנות ה-80. אחת התיאוריות היא שהמחלה התפתחה ממחלת פריונים ותיקה יותר בשם סקארפי, שעברה מוטציה. מחלת הסקארפי פגעה בכבשים וייתכן שהמחלה המוטנטית הועברה לבקר שהואכל בתערובת של בשר ועצמות כבש טחונים שהכילה שאריות של הפריון המוטנטי החדש.

תגובות

  • טובה נייס 25 בנובמבר 2023 18:15

    מאוד מענין

     הגב

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תמונות לפני ואחרי של רופאים מהאתר