ניתוח להסרת שקדים

מדיקו > מדריכים > כירורגיה כללית > ניתוח להסרת שקדים
ניתוח להסרת שקדים
רופאים שעשויים לסייע לך: 31 רופאים בתחום אף אוזן גרון
כמה עולה: מחיר הניתוח אצל מנתח פרטי צפוי להיות בין 3000 ל-6000 שקלים.
זמן החלמה: משך ההחלמה הצפוי הוא כ-10 ימים.
סוג הרדמה: הניתוח מבוצע תחת הרדמה כללית (מלאה).
שם נוסף: Tonsillectomy

מדריך ניתוח להסרת שקדים

כריתת שקדים או ניתוח להסרת שקדים הוא הליך כירורגי. השקדים הם למעשה צברי רקמה לימפתית בצורת אליפסה בחלק האחורי של הגרון, שקד אחד בכל צד. הם מהווים חלק ממערכת החיסון של הגוף ומכילים תאי דם לבנים המסייעים לגוף להילחם בזיהומים שונים. מערכת הלימפה פעילה יותר בקרב ילדים, מכיוון שהם נפגשים במזהמים חדשים ולא מוכרים להם, מה שגורם לשקדים להיות גדולים יותר ומכאן לגרום לעיתים לבעיות בשל גודלם.

הניתוח נפוץ בעיקר בילדים, אך מבוצע לעיתים גם אצל מבוגרים אצלם מתעוררות בעיות הקשורות בשקדים. כריתת שקדים הייתה פעם הליך נפוץ לטיפול בזיהום ודלקות של השקדים, אך כיום כריתת שקדים מבוצעת בדרך כלל במקרים של הפרעות נשימה בשינה. הניתוח עדיין עשוי להיות אופציה טיפולית כאשר דלקת שקדים מתרחשת לעיתים קרובות או כאשר היא אינה מגיבה לטיפולים אחרים. ייתכן שיהיה צורך בכריתת שקדים גם לטיפול בבעיות נשימה אחרות או בבעיות הקשורות לשקדים מוגדלים ולטיפול במחלות נדירות של השקדים.


באילו מצבים צריך לעבור ניתוח להסרת השקדים?

כריתת שקדים משמשת לטיפול במספר מחלות:

דלקת שקדים חוזרת, כרונית או קשה:

השקדים הם קו ההגנה הראשון של מערכת החיסון מפני חיידקים ווירוסים החודרים לאזור הלוע. עובדה זו עלולה להפוך את השקדים לפגיעים במיוחד לזיהומים ודלקות. עם זאת, תפקוד המערכת החיסונית הלימפתית ובתוכה גם תפקוד השקדים יורד לאחר גיל ההתבגרות, מה שעשוי להסביר את העובדה שמקרים של דלקת שקדים במבוגרים נדירה יותר.

ניתן להמליץ ​​על כריתת שקדים כדי למנוע התקפים תכופים של דלקת שקדים. דלקת שקדים תכופה מוגדרת בדרך כלל במקרים בהם יש לפחות שבעה מקרים שונים של דלקת בשנה, או לפחות חמישה מקרים בכל שנה בשנתיים האחרונות. ההליך עשוי להיות מומלץ גם אם מדובר בזיהום חיידקי הגורם לדלקת שקדים אשר אינו משתפר תחת טיפול אנטיביוטי. בנוסף, זיהום שגורם ליצירת כיס מוגלה מאחורי אחד השקדים, הקרוי אבצס, יכול להיות סיבה לכריתת השקד המזוהם במידה והטיפול האנטיביוטי לא עזר.

סיבוכים של שקדים מוגדלים:

מכיוון שהשקדים נמצאים בלוע, במידה והם גדלים יתר על המידה הם עלולים לגרום לחסימה של נתיב האוויר באופן חלקי ולעיתים אפילו באופן מלא. השקדים עשויים להיות מוגדלים בעקבות נפיחות לאחר זיהומים תכופים או מתמשכים, או שהם עשויים להיות גדולים באופן טבעי ומולד. הגדלת שקדים וחסימה של נתיב האוויר עשויות להתבטא בתסמינים הכוללים נחירות, הפרעות נשימה בשינה, וקושי בבליעה של מזונות מוצקים.

הגדלת השקדים עשויה להוביל לדום נשימה בשינה (OSA) – מצב הנגרם בעקבות הגדלה משמעותית של השקדים. בעת השינה, השקדים והלשון יוצרים חסימה של נתיב האוויר, כך שאספקת החמצן לגוף יורדת באופן זמני. הירידה באספקת החמצן גורמת להתעוררות וחזרה של הנשימה, והיא לא מסכנת את האדם בחנק. דום נשימה בשינה עלול לגרום ליקיצות מרובות בלילה ופגיעה ברצף השינה. בילדים הפגיעה ברצף השינה עלול לגרום לבעיות למידה, קשיי ריכוז, פגיעה בהתפתחות ובגדילה, ובמקרים חמורים אפילו ללחץ דם גבוה ועיבוי של שריר הלב.

מחלות או מצבים אחרים של השקדים:

  • גידול סרטני בשקד אחד או בשניהם או חשד לגידול ממאיר באחד השקדים.
  • דימומים חוזרים מכלי דם הנמצאים על פני השקדים.
  • ריח רע וחמור מהפה הקשור לפסולת המצטברת בנקיקים קטנים הנמצאים על פני השקדים.


איך ניתן להתכונן לניתוח?

לפני הניתוח יש למסור לצוות הרפואי את הפרטים הבאים:

שמות התרופות, כולל תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה הנלקחים באופן קבוע. הרופא עשוי לבקש להפסיק ליטול תרופות מסוימות או לשנות מינון של תרופות מספר ימים לפני הניתוח, כמו למשל תרופות לדילול דם כדוגמת אספירין, שעלולות להוביל לדימום יתר בעת הניתוח.


היסטוריה אישית או משפחתית של תגובות שליליות לחומרי הרדמה, כדוגמת תגובה אלרגית לחומר הרדמה שהתרחשה בעבר.


היסטוריה אישית או משפחתית של הפרעות דימום, כגון הפרעות במערכת הקרישה.


בנוסף, ייתכן שיידרשו בדיקת דם לפני הניתוח הכוללות ספירת דם ובדיקה של מערכת הקרישה. הרופא עשוי לשלוח את המטופל לבדיקה במעבדת שינה, במידה וכריתת השקדים מיועדת לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה, חסימות של דרכי הנשימה ומצבים דומים המתרחשים בעת השינה.

מכיוון שהניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית (מלאה), על המטופל להיות בצום כשש שעות לפני ביצוע הניתוח, כאשר ניתן לשתות מים בלבד עד שעתיים לפני הפרוצדורה.


איך מבוצע הניתוח?

ישנן מספר דרכים שונות לביצוע הסרת שקדים. שיטה נפוצה אחת היא על ידי שימוש באזמל, מעין סכין זעירה וחדה במיוחד בעזרתה המנתח מסיר את השקדים או חלקים מהם.

שיטה נפוצה נוספת לכריתת שקדים כוללת צריבה של הרקמות באמצעות שימוש במכשיר בעל אלקטרודה היוצרת חום רב, או בעזרת מכשיר שמבצע חיתוך על ידי שימוש באנרגיה תוך שימוש בגלי קול בתדר גבוה.

הניתוח מתבצע כך שהמנתח מסיר חלק נכבד מהשקדים, ולאחר ההסרה אינו מבצע תפירה של אזור החתך שנוצר, אלא משאיר אותו להיסגר באופן טבעי. משך הניתוח עצמו הוא כחצי שעה, כאשר יחד עם הזמן להרדמה והתעוררות הזמן הכולל צפוי לערוך כשעה.

לא משנה באיזו שיטה כירורגית יבחר הרופא, המטופל נמצא תחת הרדמה כללית (מלאה), והוא אינו מודע למהלך הניתוח ואינו חש כאב כלל. הניתוח מתבצע דרך חלל הפה (הלוע), ללא חיתוך של אזורים אחרים באזור. במחקרים רבים לא נמצא הבדל משמעותי באחוזי ההצלחה והסיבוכים בין סוגי הטכניקות השונות לביצוע הניתוח, ולכן מומלץ לאפשר למנתח לבחור את השיטה הנוחה ביותר עבורו כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר.

מכיוון שהניתוח מבוצע תחת הרדמה מלאה, לאחר הניתוח המטופל צפוי לעבור בסיומו לחדר התאוששות. צוות רפואי יעקוב אחר לחץ הדם, הדופק והנשימה של המטופל עד שיתעורר. רוב המטופלים יכולים ללכת הביתה באותו היום לאחר כריתת שקדים מוצלחת, ולעיתים תיתכן שהייה של לילה להשגחה.


מהן תופעות הלוואי לאחר ניתוח להסרת שקדים?

חלק מתופעות הלוואי לאחר ניתוח להסרת שקדים עלולות להיות:

  • כאב בינוני עד חזק בגרון למשך שבוע עד שבועיים.
  • כאבים באוזניים, בצוואר או בלסת.
  • בחילות והקאות לכמה ימים.
  • חום קל למשך מספר ימים.
  • ריח רע מהפה לזמן של כשבועיים לאחר הניתוח.
  • נפיחות של הלשון או הגרון.
  • תחושה של "גוש" תקוע בגרון.
  • חרדה או הפרעות שינה אצל ילדים.

איך ניתן להפחית את תופעות הלוואי מהניתוח?

טיפול תרופתי – ניתן ליטול תרופות לשיכוך כאבים לפי הנחיות המנתח והצוות הרפואי. יש להתייעץ עם הרופא לגבי סוג התרופות המומלצות לשימוש.


נוזלים – חשוב לקבל הרבה נוזלים לאחר הניתוח כדי למנוע התייבשות.


מזון – יש לצרוך מזונות רכים שקל לבלוע, כגון רסק תפוחים או גלידה, בהתאם לתחושת המטופל. מומלץ להימנע ממזונות חמים, חומציים, מתובלים, או קשים שעלולים לגרום לכאב או לדימום.


מנוחה – מנוחה במיטה חשובה במשך מספר ימים לאחר הניתוח, ויש להימנע מפעילויות מאומצות כגון ריצה ורכיבה על אופניים במשך שבועיים לאחר הניתוח. הכאבים צפויים לחלוף לאחר כעשרה ימים, ואז ברוב המקרים ניתן לחזור לפעילות מלאה של עבודה או לימודים.


מהם הסיכונים בניתוח לכריתת שקדים?

לכריתת שקדים, כמו לניתוחים אחרים, יש סיכונים מסוימים:

תגובות הגוף לחומרי הרדמה: הניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית (מלאה), כאשר המטופל אינו מודע לסביבתו ולא חש כאב. לעיתים התרופות הניתנות כדי לגרום למטופל לישון במהלך הניתוח גורמות לבעיות קלות וקצרות טווח, כגון כאבי ראש, בחילות, הקאות או כאבי שרירים. בעיות חמורות וארוכות טווח הן נדירות יותר, אך תיתכן תגובה אלרגית שעלולה לסכן את המטופל.


נפיחות: לאחר הניתוח עלולה להיווצר בצקת באזור חלל הפה ולגרום לנפיחות של הלשון ושל החך הרך. הנפיחות עלולה לגרום לבעיות נשימה, במיוחד במהלך השעות הראשונות לאחר ההליך.


דימום במהלך הניתוח: במקרים נדירים, דימום חמור מתרחש במהלך הניתוח ומצריך טיפול נוסף ואשפוז ארוך יותר בבית החולים.


דימום במהלך הריפוי: בניתוח להסרת שקדים, המנתח לא סוגר את הפצע הנוצר לאחר הסרת השקדים ומשאיר לפצע להירפא לבדו. הפצע צפוי להיסגר לאחר כעשרה ימים, אך בתקופה זו האזור רגיש ועשוי לדמם. במקרים אלו יש לפנות באופן דחוף לחדר המיון.


זיהום: לעיתים רחוקות, ניתוח יכול להוביל לזיהום הדורש טיפול אנטיביוטי.


מתי לפנות לרופא לאחר הניתוח?

יש לשים לב להופעת תסמינים היכולים להעיד על סיבוך בעקבות הניתוח:

דימום – ייתכן שיופיעו באופן תקין כתמים קטנים של דם כהה בנזלת או ברוק, אך כל הופעה של דם טרי, בצבע אדום בוהק, עשויה להעיד על דימום פעיל ויש לפנות לטיפול רפואי על מנת לעצור את הדימום.


חום – במידה ומופיע חום מעל 38 מעלות עולה חשד לזיהום, ויש לפנות לרופא כדי לשקול טיפול אנטיביוטי.


התייבשות – יש לפנות לטיפול במידה ומופיעים סימנים של התייבשות, כגון ירידה במתן שתן, צמא, חולשה, כאב ראש או סחרחורת. סימנים נפוצים של התייבשות בילדים כוללים מתן שתן פחות מפעמיים עד שלוש ביום, או בכי ללא דמעות.


בעיות נשימה – נחירות או נשימה רועשת שכיחים במהלך השבוע הראשון של ההתאוששות. עם זאת, אם המטופל מתקשה לנשום יש לפנות מיד למיון.

שאלות ותשובות בנושא

האם לכל ילד יש שקדים?

לכל אדם יש שקדים בחלל הפה, בחלק מהאנשים השקדים גדולים יותר באופן מולד, וכך עלולים לגרום למצבים שמסכנים את נתיב האוויר בלוע.

האם תמיד צריך להסיר שקדים מוגדלים?

בעבר הניתוח היה נפוץ ביותר, אך היום פחות נהוג להסיר שקדים גם כאשר הם מוגדלים. לרוב יומלץ על ניתוח במקרה שהשקדים עשויים לחסום את נתיב האוויר, כאשר יש דום נשימה בשינה או במקרה של זיהומים חוזרים.

האם ניתן לחיות ללא שקדים?

השקדים מהווים חלק ממערכת הלימפה של הגוף, שתפקידה לסייע להילחם במזהמים שונים המנסים לחדור לגוף. מכיוון שמערכת הלימפה היא ענפה, וכוללת עוד מרכיבים רבים, ניתן לחיות כרגיל גם ללא השקדים מבלי לסבול משכיחות מוגברת של זיהומים.

האם מבצעים ניתוח להסרת שקדים גם במבוגרים?

למרות שרוב הניתוחים להסרת שקדים מבוצעים בגיל הילדות, גם מבוגרים יכולים לעבור את הניתוח. במקרים בהם אדם מבוגר סובל מתסמינים הנגרמים על ידי שקדים מוגדלים כדוגמת דום נשימה בשינה או זיהומים חוזרים, הוא יכול לשקול הסרה של השקדים. סיבה נוספת לביצוע הניתוח במבוגרים היא הסרה של גידול מאזור השקדים.

מה כדאי לאכול בזמן ההחלמה מניתוח להסרת שקדים?

מומלץ לאכול מזונות רכים וקרים, כדוגמת גלידה ומוצרי חלב. מזונות רכים מורידים את הסיכון לפגיעה באזור, ומזונות קרים מקטינים את תחושת הכאב ומסייעים למנוע דימום מהאזור.

תגובות

המדריך נכתב בתמיכה של

מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il