עיניים פתוחות לרווחה: ניתוחי עפעפיים

למידע והתייעצות
מדיקו > רפואת עיניים

צניחת עור העפעפיים היא בעיה אסתטית שבאה לידי ביטוי בעור מדולדל ורופף של העפעפיים העליונים או התחתונים או שילוב של השניים. לעיתים תופעה זו מלווה גם ב"שקיות שומן" בולטות המשוות מראה עייף ומבוגר לפנים. במקרים קיצוניים תתכן אף פגיעה בשדה הראייה כתוצאה מהעור שגולש מעבר לקו הריסים ומסתיר חלק מציר הראיה | מדריך 

צפו בד"ר אירית הונדרט-הדר מסבירה על כך בראיון לתכנית סודות היופי

מה גורם לעפעפיים לצנוח?

הסיבות לצניחת עור העפעפיים הן:

גנטיות: כלומר נטייה משפחתית.

גיל: ככל שאנו מתבגרים העור שלנו מאבד את גמישותו והופך דק ורופף. וזה מתבטא כמובן גם בעור העפעפיים הן העליונים והן התחתונים.

גרביטציה: עם השנים כוח המשיכה גורם לעפעפיים "ליפול" כלפי מטה.

מהי הפעולה שמבוצעת במסגרת ניתוח עפעפיים?

ניתוח עפעפיים הוא ניתוח שבעיקרו נועד למטרות אסתטיות, אם כי במקרים מסוימים, כאשר צניחת העפעפיים חמורה, ההחלטה לניתוח יכולה להיות מוצדקת גם על רקע רפואי-פונקציונלי.

חשוב להבין שבניתוח עפעפיים BLEPHAROPLASTY לא מבוצעת פעולה של הרמה אמתית של העפעפיים, אלא מתיחת העור באופן שיוצר את אפקט של הרמה מבחינה ויזואלית.

בניתוח זה אנו מסירים את עודפי העור המדולדל מבלי לפגוע בשריר שאחראי על סגירת ופתיחת העין. כך שמפתח העין המקורי נשמר ואינו משתנה.

הניתוח מבוצע תמיד בשתי העיניים, גם אם לא תמיד יש סימטריה בדלדול העור. ניתן לנתח את העפעפיים העליונים והתחתונים בן זמנית.

ד"ר אירית הדר

ד"ר אירית הונדרט הדר, מומחית לרפואת עיניים : "ניתן לשלב באותו הניתוח גם עפעפיים עליונים וגם תחתונים לתוצאה שמחזיקה לשנים רבות". 

כיצד מבוצע ניתוח של עפעפיים תחתונים ומהן הגישות הניתוחיות?

כיום מקובלות שתי טכניקות לניתוח זה:

  1. ניתוח עפעפיים בגישה פנימית, ללא חתך חיצוני, וללא תפרים. בשיטה הזו, מוציאים רק את "שקיות השומן" הבולטות, דרך חתך פנימי בעפעף התחתון ולא מסירים עודפי עור. טכניקה זו מתאימה בדרך כלל לאנשים צעירים יחסית, אצלם עור העפעפיים עדיין מתוח ולא רופף.
  2. ניתוח עפעפיים בגישה חיצונית: בשיטה זו מבצעים חתך צמוד לקו הריסים בעפעף התחתון. מסירים את שקיות השומן, ואת עודפי העור המדולדל ,ובמידת הצורך מותחים את העפעף התחתון כדי שלא "יפול" ולא יחשוף את העין בצורה לא טבעית (אקטרופיון). בשיטה הזו יש תפרים וגם צלקת עדינה שעם הזמן מטשטשת וכמעט אינה נראית לעין.

במקרים מסוימים, במקום להסיר את שקיות השומן, מבצעים פעולה הפוכה וממלאים את השקעים שנוצרים סביבן בחומרי מילוי, או בשומן טבעי וזאת במטרה לטשטש את האפקט הוויזואלי של השקיות הבולטות. שימוש בחומרי מילוי מסוג חומצה היאלורונית, אפשרי גם לאחר הניתוח, כאמצעי נוסף לקבלת מראה מעודן וחלק יותר של העפעפיים התחתונים והלחיים.

למדריך "ניתוח הרמת עפעף תחתון" ומדריך "ניתוח הרמת עפעף עליון" הכולל תמונות לפני ואחרי ומחירים

האם ניתוח עפעפיים כרוך בסיכונים וסיבוכים כלשהם?

ככלל, לא קיימת פרוצדורה ניתוחית שבטוחה במאה אחוז, וניתוחי עפעפיים אינם שונים. יחד עם זאת, הסיבוכים האפשריים הם מעטים, וביצוע הניתוח על ידי רופא מומחה מיומן ומקצועי מותיר סיכוי נמוך לסיבוכים כאלה.

סיבוכים אפשריים כוללים: אסימטריה, הסרה מוגזמת של עור או שקיות שומן, או לחלופין הסרה חלקית ולא מספקת של שומן ושל עור. סיבוך זה הוא בר תיקון בדרך כלל.

סיבוכים נוספים כוללים: צלקות, נפיחות, שטפי דם, בצקות יובש בעיניים, פטוזיס, אקטרופיון ואלו חולפים ברוב המקרים מעצמם בתוך זמן קצר.

איך נראית ההחלמה אחרי ניתוח עפעפיים?

חשוב להדגיש שלא מדובר בניתוח הכרוך בכאבים, לא במהלך הניתוח ולא לאחריו. תהליך ההחלמה כרוך בעיקר בנפיחות, שטפי דם קטנים, סימנים כחולים וטשטוש ראיה זמני, שיכולים ללוות את המטופל כשבוע עד שבועיים לאחר הניתוח.

תפרי הניתוח הם תפרים פנימיים ובלתי נראים, והסרתם מתבצעת במרפאה, כשבוע עד שבועיים מיום הניתוח.

האם נשארות צלקות אחרי ניתוח עפעפיים?

בניתוחי עפעף עליון, הצלקת היא מאוד קטנה ועדינה, וממוקמת בקפל העפעף העליון כך שכלל לא נראית רוב הזמן.

בניתוחי עפעף תחתון, בגישה החיצונית, הצלקת ממוקמת מתחת קו הריסים וכמעט ולא נראית.

איפור לאחר ניתוח עפעפיים

מתי ניתן לחזור להתאפר אחרי הניתוח?

ד"ר אירית הדר :"כשבוע לאחר הניתוח במידה ורוב שטפי הדם נעלמו וקיים שטף דם אחד או שניים ניתן לטשטש עם איפור, אך עדיין בצורה עדינה, יומיים לאחר הסרת התפרים ניתן להתאפר באופן חופשי גם באזור בו היו התפרים".

מתי אפשר לחזור לעבודה ולשגרה אחרי ניתוח עפעפיים?

יציאה לעבודה וחזרה לשגרה אפשרית כבר מספר ימים לאחר הניתוח, אם כי התוצאה הסופית ניכרת לעין רק כעבור כחודש עד חודש וחצי, לאחר שהנפיחות והבצקות נעלמים.

לכמה זמן מחזיקות התוצאות של ניתוח עפעפיים?

מדובר בניתוח שבדרך כלל עושים פעם אחת בחיים ותוצאות הניתוח מחזיקות לשנים רבות. במקרים נדירים, רואים דלדול "נפילה" כעבור מספר שנים ואז ניתן לנתח שוב, במידת הצורך.


ד"ר אירית הונדרט-הדר
רפואת עיניים
ד"ר הונדרט-הדר הינה מומחית לרפואת עיניים, בעלת מרפאה פרטית במגדלי עזריאלי תל אביב.

תגובות