העין יבשה? ניסיתם כבר הכל, ללא הועיל? הכירו את דרכי הטיפול החדשניות והיעילות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' נחום
השאירו פרטים בטופס או חייגו:
03-3035022

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עיניים

    העיניים כואבות? יש תחושה של עייפות? צריבה? תחושה של גוף זר? ועוד תופעות לא נעימות. מומחי "המרכז לעין יבשה" על האבחון ודרכי הטיפול גם כשהטיפות כבר לא עוזרות ובמצבים הנובעים מיובש כרוני.

    במאמר הבא נדון על:

    צפו בפרופ' יואב נחום מסביר על הדרכים לטיפול בעין יבשה

    כ 25% מהפניות לרופאי העיניים נובעים מסימפטומים של עין יבשה. אם גם אתם סובלים מרגישות לאור? אודם וראייה מטושטשת? תחושת גירוי בעין, צריבה, עיניים דומעות, עייפות בעיינים ועוד. יתכן מאוד שהסיבה נובעת מיובש בעין.

    המומחים של "המרכז לעין יבשה" בהרצליה מסבירים על תסמונת העין היבשה, דרכי האבחון ועל שיטות הטיפול השונות.

    מהי תסמונת העין היבשה?

    כאשר הגוף לא מייצר כמות מספקת של דמעות או לחילופין הדמעות מיוצרות באיכות ירודה שלא מכסה את שטח העין והעין נותרת חשופה ומגורה. כמו כן עין יבשה תתכן עקב מצב בו הדמעות מתאדות בקצב מהיר מדי או נוזלות ולא נדבקות על פני שטח העין.

    מהם התסמינים לתסמונת העין היבשה?

    הסובלים מעין יבשה מרגישים תחושה של "חול", גרד, עיניים נעצמות, מתקשים לבצע פעילות באזורים ממוזגים ובאזורים יבשים, כמו כן הם סובלים מטשטוש ראייה לקראת שעות הערב. התסמונת רווחת יותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת ששיעור ניכר ממנה סובל מהתופעה. הסימפטומים פוגמים באיכות החיים ועלולים לגרום לתחושת עייפות, ירידה בתפוקה בתפקוד היום יומי.

    עין יבשה

    הגורמים ומי נוטה יותר לסבול מעין יבשה?

    השכיחות עולה בקרב אוכלוסיית הנשים, בפרט בגיל המעבר. עוד רווחת התופעה בגיל מבוגר, בקרב חולי סוכרת או חולים במחלות אוטואימוניות וחולים במחלות מקומיות על פני העין וכן בעקבות תסמונת סיוגרן שכוללת יובש בעיניים, בפה ודלקת מפרקים.

    לעיתים המחלה יכולה להיגרם כתוצאה מדלקת עפעפיים הנקראת בלפריטיס, או עקב מנח עפעפיים לא תקין.

    גם אורח החיים המודרני, חשיפה ארוכה למסכים, שהות בחדרים סגורים וממוזגים, שימוש רב בעדשות מגע, כל אלה משפיעים בעיקר בגיל המבוגר בו בלאו הכי יש נטייה לעין יבשה וחשיפה מוגברת למסכים או למזגן מחריפה את התופעה.

    גורמים נוספים שעלולים לגרום לתסמונת הם: הרכבת עדשות מגע באופן ממושך, ניתוחים להרמת עפעפיים הפוגעים בפעולת המצמוץ, בעיות עיניים, צריכת תרופות נוגדות דיכאון, אלרגיה, לחץ דם ופרקינסון וכן גלולות למניעת היריון. כמו כן עישון חשיפה לאבק, חול, שמש, מזג אוויר שרבי ויבש.

    כיצד ניתן לאבחן את תסמונת העין היבשה?

    תסמונת העין היבשה מאובחנת באמצעות מבחן "שירמר" – מעין בדיקה פשוטה המאפשרת להעריך את כמות הדמעות שנוצרת בעין למשך מספר דקות. כמו כן ניתן לאבחן באמצעות צביעת פני העין החיצוניים בצבע פלורסנטי וכך לזהות אם ישנם סימני יובש.

    מהן דרכי הטיפול בעין יבשה?

    הטיפול הראשוני בעין יבשה מבוסס על תחליפי דמעות. ההבדלים בין התכשירים אינם משמעותיים והם נובעים בעיקר מנוחות והתאמה למשתמש. בדרך כלל אין מגבלה על השימוש בתחליפי דמעות, ואכן תכשירים אלו מסייעים לרוב אנשים בשלב ההתחלתי של עין יבשה. אולם בשימוש עודף יתכנו תופעות לוואי, עליה בלחץ התוך עיני העלול להוביל להתפתחות קטרקט וגלוקומה.

    טיפות עיניים

    מתי יש לפנות לטיפול?

    כשהשימוש בתכשירים למניעת יובש בעין הופכים תכופים עד לתדירות של חצי שעה או שעה, אם אין הטבה במצב ואיכות החיים נפגעת מומלץ לפנות לבדיקה מעמיקה בראייה מערכתית.

    הזנחה והימנעות מטיפול, יכולים עלולים לגרום לכאבי עיניים מתמשכים, עייפות, ואף לירידה בלתי הפיכה בחדות הראייה, התפתחות גלוקומה וקטארקט. כשאיכות הדמעות יורדת נפגמת איכות הראייה.

    אבחון עין יבשה בראייה מערכתית

    האבחון המערכתי נעשה רק לאחר מיצוי קו הטיפול הראשוני שלא הוביל להטבה וכולל מספר שאלות. ובדעקה מקיפה שתאפשר לרופא אבחנה מדויקצ והתאמת טיפול המותאם אישית לצרכי המטופל.

    במרבית המקרים בהם טיפול קודם לא עזר, יתכן והבעיה מתבטאת בדלקת כרונית על שפת העפעף שנקראת דלקת עפעפיים (בלפריטיס) השכיחה מאוד באוכלוסיה המבוגרת.

    דלקת בלריטיס

    מהי דלקת בלפריטיס

    זו דלקת נפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה המבוגרת, שגורמת לבעיה בהפרשת הרכיב השומני של דוק הדמעות, כך שהאדם מפריש דמעות, אך הן מתאדות עקב היעדר שומן שיחזיק אותן על פני שטח העין, במקרה זה הטיפול תורם לריפוי פני שטח העין.

    תסמיני הדלקת מתבטאים באי-נוחות, תחושת דביקות בעיניים, בעיקר בשעות הבוקר, צריבה בעיניים, רגישות לאור, גרד בעפעפיים, פגיעה מסוימת בחדות הראייה, אדמומיות, קשקשת על הריסים, גירוי הקרנית והלחמית, בלוטות חלב סתומות או מלאות בחומר במרקם שעווה ועוד.

    אי טיפול בבעיה עשוי לגרום לאובדן ריסים, צמיחת ריסים לכיוון הקרנית, פגיעה בקרנית התחתונה, גלזיון, צמיחת ריסים ושעורה. אם אתם סובלים מתסמיני יובש בעיניים או תסמיני דלקת עפעפיים (בלפריטיס) פנו לבדיקת רופא עיניים לצרוך אבחון מקור הבעיה ולהתאמת טיפול.

    האם יש פתרון לעיניים יבשות כתוצאה מדלקת בלפריטיס?

    זו מחלה כרונית שעל פי רוב מרגע שהחלה מלווה את המטופל ולכן יש צורך בטיפול מתמשך, הבשורה המשמחת היא שניתן להקל על התסמינים באופן משמעותי ולהשיב את איכות החיים.

    על הטיפול להיות מותאם ספציפית למטופל ובהתאם לאבחון מדוקדק. בעקבותיו יותאם טיפול או מספר טיפולים רלוונטים למשל:

    IPL – Intense Pulsed Light – הטיפול נעשה בעזרת מכשיר מאושר על ידי ה FDA לטיפול בבלפריטיס. הפועל על ידי הקרנת הבזקי אור חזקים סביב בלוטות החלב הטיפול אורך כרבע שעה במשך ארבעה מפגשים, והוכח כמשפר את הפרשת השומן המופרש מהבלוטות. ומצמצם את תסמיני המחלה לכחצי שנה, לאריה יש להגיע לטיפול יחיד כל חצי שנה.

    ניקוי עמוק של שפת העפעף – Microexfoliation – ניקוי ייחודי על ידי מברשת סיבובית וסיטת הבלוטות תספק הקלה למספר חודשים על דלקת הבלפריטיס. הטיפול אינו כואב ואורך מספר דקות, יש להקפיד לבצע אותו מידי כמה חודשים בדומה לתחזוקה של שיננית וכן להקפיד על היגיינת העין ביום יום.

    התקנת פקקים בדרכי הדמעות Punctal Plugs – הטיפול אורך כחמש דקות ומבוצע במרפאה. הפקקים בלתי נראים לעין ואינם מורגשים. השמתם מעלה במידה משמעותית את מידת ההרטבה של העין, מסייעת בשיקום פני שטח העין ומפחיתה את הצורך בשימוש בתחליפי דמעות. הטיפול הפיך וניתן בקלות להסיר אותם במרפאה.


    פרופ' יואב נחום
    רפואת עיניים
    פרופ' יואב נחום הינו מומחה לרפואת עיניים, בעל מרפאה פרטית בהרצליה פיתוח. משמש כסגן מנהל מערך העיניים ומנהל שירות פני שטח העין בבית החולים בילינסון. פרופ' נחום מבצע ניתוחים להסרת משקפיים במרכז הרפואי אסותא אופטיק....

    להתייעצות עם פרופ' נחום
    השאירו פרטים בטופס או חייגו:
    03-3035022

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • מרדכי 26 באוגוסט 2021 0:32

        האים זה מתאים לשוגרם סינדרום?

         הגב

        1. מערכת מדיקו 11 בנובמבר 2021 15:57

          אכן, אם כי זו היא תסמונת נדירה יחסית, יש לעבור הערכה אצל רופא.
          אין לראות בכתוב תחליף לייעוץ רפואי ויש לפנות לרופא המטפל.

           הגב

      • נורית צבר 23 בספטמבר 2020 12:39

        שמחתי לשמוע שיש טיפול ביובש בעיניים סובלת מאד. תודה

         הגב