טיפולי הזרקות בפנים: כל מה שרציתם לדעת

למידע והתייעצות
מדיקו > רפואה אסתטית

בשנים האחרונות נכנסו אל חיינו שורה ארוכה של טיפולי פנים באמצעות הזרקות. טיפולים אלה מיועדים להשיג מטרות שונות לחלוטין באסתטיקה של הפנים כשלכל מטרה נעשה שימוש בחומרים שונים ובהם בוטוקס וחומצה היאלרונית, המשמשים את שתי אבני היסוד של תחום טיפולים זה. שני הטיפולים נחשבים למהירים מאוד, יעילים מאוד בעיצוב הפנים ושיפור האסתטיקה של הפנים וגם מאופיינים בתופעות לוואי מינוריות בלבד 

צפו בד"ר אירית הדר מסבירה על כך לתכנית בקו הבריאות

סיפורה של מלי

על חוויית טיפולי אסתטיקה באמצעות הזרקות בפנים מספרת המטופלת מלי, שעברה טיפולים קוסמטיים, הזרקות בוטוקס וחומצה היאלרונית והזרקה של חומרי מילוי אחרים בפנים.

את התרומה המרכזית של טיפולים אלה לחייה, מסכמת מלי במילה אחת – בטחון. מפנים בעלות מראה עייף ותשוש, חזרו פניה של מלי לקרון, מה שהשפיע על התחושה הכללית בגוף וגם הוביל למשוב חיובי מן הסביבה.

מלי: "אנשים לא הבינו איך השתפר כל כך המראה שלי על אף שלא עשיתי שום ניתוח פלסטי".

מהו בוטוקס? למה הוא משמש ומהם חומרי המילוי לפנים?

בשפת העם הפך הבוטוקס לכינוי הגנרי לכל סוגי טיפולי ההזרקות בפנים וזה כמובן מאוד לא מדויק. בוטוקס הוא חומר בעל מטרה תפקודית מאוד ספציפית ומתאים לאזורים ספציפיים בלבד. תפקידו של הבוטוקס הוא לנטרל אפשרות להתכווצות של שרירים אך אין לו שום ערך כחומר מילוי.

חומצה היאלרונית היא חומצה שנמצאת כמעט בכל תאי הגוף באופן טבעי. החומצה ההיאלרונית נחשבת לבריאה מאוד לעור ובעלת ערך רב בתמיכה, מיצוק וספיחת נוזלים בעור הגוף. לעומת הבוטוקס, משמשת החומצה ההיאלרונית למילוי נפחים ועיצוב פנים. המדובר למעשה בשתי אבני היסוד של טיפולי האסתטיקה בפנים, כשכל אחת מהן משמשת למטרות שונות לחלוטין.

מתי משתמשים בכל אחד משני אלו ומי קובע במה משתמשים?

השימוש בבוטוקס מבוצע על פי אינדיקציות מאוד ברורות ובמיוחד קמטי הבעה. לאורך כל חיינו, בכל יום, אנו מפעילים שרירים רבים בפנים בכדי ליצור את ההבעות המשקפות את הרגשות שלנו בכל רגע נתון.

תהליך זה מתרחש יום יום לאורך כל החיים ולבסוף מקבע גם קמטים באזורי ההבעה המרכזיים כמו צדי העיניים, מצח, והאזור שבין העיניים. הבוטוקס למעשה מנטרל את התכווצות השרירים שגורמת לקיבוע הקמטים הללו ומחליק לחלוטין את העור באזורי ההבעה.

הבוטוקס לא יכול לשמש להחלקת קמטים למשל באזור הפה והשפתיים, שכן שיתוק השרירים באזור זה יפגע ביכולת שלנו לדבר, לאכול ולבצע את כל יתר התפקודים היומיומיים של הפה. בשורה התחתונה, הבוטוקס מתאים להחלקת קמטים בשליש העליון של אזור הפנים. זה המון, אבל בכך זה מסתכם.

לעומת הבוטוקס, החומצה ההיאלרונית משמשת למטרות של מילוי נפחים ועיצוב הפנים ובשנים האחרונות היא הפכה ללא ספק ל"מלכת" טיפולי הפנים.

באמצעות החומצה ההיאלרונית אנו יכולים לבצע פעולות כמו עיצוב פנים, הדגשת עצמות לחיים, מילוי שפתיים, שינוי מבנה ועיצוב הסנטר, עיצוב קו הלסת, טשטוש שקיות מתחת לעיניים ועוד פעולות עיצוב ואסתטיקה רבות ומגוונות. בנוסף לכך, מבוצעות הזרקות מאוד נקודתיות ושטחיות של חומצה היאלרונית לאזורי עור שונים על מנת להפוך את העור ליותר חי וחיוני.

כיצד מבוצע הטיפול?

ככלל, ניתן לשלב בין שני סוגי הטיפולים, בוטוקס וחומצה היאלרונית והסדר לחלוטין לא משנה, כלומר ניתן לבצע במקביל טיפולים בכל אזור הפנים באמצעות שני סוגי החומרים, כל אחד למטרתו ולאזור המתאים לו.

הטיפולים מבוצעים בקליניקה ייעודית ואינם דורשים הכנה כלשהי מראש. התהליך כולו נמשך בין מספר דקות ויכול להימשך עד חצי שעה לטיפולים מקיפים. בהשפעת הבוטוקס ניתן להבחין רק לאחר מספר ימים בעוד השפעת החומצה ההיאלרונית היא מיידית.

הזרקה לפנים

באיזה גיל אפשר להתחיל?

בעברה הייתה הגישה שמרנית יותר וטיפולים אלו ניתנו בעיקר לאנשים שאצלם כבר התחילו הקמטים להופיע בצורה משמעותית, כלומר החל מגיל 40-45. היום הגישה היא יותר ליברלית וגם בחורות צעירות נכנסות לטיפולים בעיקר למילוי שפתים, עיצוב הפנים ומניעת היווצרות הקמטים מלכתחילה. ההחלטה לעבור את הטיפולים היא אינדיבידואלית לחלוטין ואפשרית בכל גיל.

לכמה זמן מחזיק הטיפול מעמד?

טווח הפעולה של הבוטוקס הוא בין שלושה חודשים ועד חצי שנה. חומצה היאלרונית מחזיקה מעמד למשך שנה פלוס מינוס. נתונים אלה הם אינדיבידואליים ומשתנים בין מטופל למטופל. מה שחשוב להבין בהיבט זה הוא, שחשוב מאוד לשמר תחזוקה רציפה של המצב ולא לאפשר לו להתדרדר לנקודת ההתחלה ואז להתחיל שוב טיפול מקיף מחדש.

מהן תופעות הלוואי של חומרים אלה?

השימוש בבוטוקס יכול לעורר מעט רתיעה אצל אנשים מסוימים מאחר ומדובר ברעלן שתפקידו לשתק את שרירי הפנים. יחד עם זאת, חשוב להבין שמדובר בחומר בטוח לחלוטין שנמצא בשימוש רפואי מזה שנים רבות (ספאזם של הפנים, מיגרנות ועוד).

בטיפולי הפנים נעשה שימוש בריכוז מאוד קטן והטיפול עצמו הוא מאוד נקודתי ומינימלי. על כן, תופעות לוואי בטיפולי בוטוקס הן נדירות מאוד וכמעט ולא קיימות.

ישנה היתכנות לצניחת עפעף במידה וזולג מעט חומר פנימה. ישנם גם דיווחים על כאבי ראש וקיים אפילו דיווח על פזילה אבל כל אלה הן תופעות שקשורות בעיקר לרמת המקצועיות של המטפל ופחות לבוטוקס עצמו.

במקרה של חומצה היאלרונית ישנם סיבוכים מיידיים כדוגמת בצקת, נפיחות ומעט שטפי דם ואלו עוברים מעצמם בתוך מספר ימים. בטווח הארוך יותר יכולים להיווצר זיהומים ואפילו נמק במידה ובמהלך הטיפול התרחשה פגיעה בכלי דם מרכזי, אם כי סיבוכים אלה הם מאוד מאוד נדירים. גם במקרה זה, היקף תופעות הלוואי קשור קשר ישיר לרמה המקצועית של המטפל ומכאן החשיבות לבצע טיפולי הזרקות בפנים אך ורק אצל מומחים.


ד"ר אירית הונדרט-הדר
רפואת עיניים
ד"ר הונדרט-הדר הינה מומחית לרפואת עיניים, בעלת מרפאה פרטית במגדלי עזריאלי תל אביב.

תגובות