כל מה שחשוב לדעת על יתר לחץ דם ריאתי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר קורנפלד
השאירו פרטים או חייגו
077-8044127

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > קרדיולוגיה

    מאות אנשים בישראל מאובחנים כסובלים מיתר לחץ דם ריאתי. זוהי מחלה שבשלביה המתקדמים יכולה להוות סכנת חיים ועלולה לפגוע בכל גיל או מין. האם יש טיפול למחלה ומהם הסימנים המקדימים?

    צפו בד"ר קורנפלד מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית בקו הבריאות

    מהו יתר לחץ דם ריאתי?

    יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה של כלי דם ריאתיים הנובעת מסיבות שונות שגורמות להיצרות כלי דם אלו וכתוצאה מכך להפחתה בזרימת הדם מהלב לריאות והתפתחות חוסר חמצון גופני ותסמיני אי ספיקת לב עקב עומס לחץ על השריר הלב ימני.

    מה הם הגורמים ליתר לחץ דם ריאתי?

    קיימות סיבות מרובות להתפתחות יתר לחץ דם ריאתי, כאשר הסיבות השכיחות ביותר הינן מחלות חדר שמאל (כגון בעיות מסתמיות, יתר לחץ דם מערכתי, אוטם שריר הלב, סכרת), מחלות רקמת ריאות כמו מחלת ריאות חסימתית כרונית או דם חסימתי של דרכי נשימה, מחלת ריאות תסחיפית כרונית ועוד מחלות שונות כמו סרקואידוזיס, מחלות ממאירות וסיבה יותר נדירה היא יתר לחץ ריאתי עורקי מסיבות כמו מחלות אוטואימוניות, HIV, מחלות כבד ותורשתיות.

    לפי ההגדרות הרפואיות החדשות, לחץ דם ריאתי ייחשב כמוגבר אם ממוצע הלחץ הריאתי העורקי הוא מעל 20 מילימטר כספית (ממ"כ) בזמן מנוחה.

    מה הם הסימפטומים של יתר לחץ דם ריאתי?

    יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה של שלילה, לכן הסימפטומים שלה מאד אופייניים גם למחלות לב או ריאות אחרות. המטופלים יכולים להתלונן על קוצר נשימה או כאבים לוחצים בחזה במאמץ, ואלה תסמינים שבהחלט יכולים להתאים לתעוקת חזה או אוטם שריר הלב, הופעת בצקות רגליים, חולשה כללית, עליית משקל עקב הצטברות נוזלים וחוסר יכולת להזרים דם, עילפון עקב חוסר אספקת דם למוח.

    איך מאבחנים יתר לחץ דם ריאתי?

    קודם כל מחלת יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה של חשד גבוה, לכן יש לבדוק אותה בחולים שנכנסים לקבוצת סיכון: חולים עם מחלות ראומטולוגיות או אוטו-אימוניות, חולים עם יתר לחץ ריאתי משפחתי, חולי HIV, חולי שחמת כבד, חולים עם מומי לב מלידה, חולים אונקולוגים שפיתחו תסחיפים רגליים או ריאתיים או חולים עם קרישיות יתר מכל סיבה.

    על מנת לאבחן המחלה קיימת בדיקת סקר פשוטה, אקו-קרדיוגרפיה לבבית, לכן כל מטופל עם חשד ליתר לחץ דם ריאתי יש להפנות לבדיקה הזאת. הבדיקה מאפשרת לאבחן או לשלול סיבות ליתר לחץ דם ריאתי ממחלת לב שמאלי.

    באם וכן יש יתר לחץ דם ריאתי, יש להתקדם למגוון בדיקות נוספות כדי לשלול את כל הסיבות ליתר לחץ דם ריאתי – ביצוע תפקודי ריאות ו-CT  חזה לשלילת מחלת ריאות, מיפוי ריאות כדי לשלול תסחיף ריאתי כרוני, בדיקת שינה לשלילת דם דרכי נשימה, בדיקות מעבדה מיוחדות לשלילת סיבות אוטו-אימוניות או ראומטולוגיות לכך.

    כאשר אנו שוללים את כל מגוון המחלות הנ"ל, בחירת הבדיקה שממקמת אנטומית יתר לחץ דם ריאתי ומאפשרת להחליט על התחלת טיפול בה – היא ביצוע צנתור ימני.

    איך מטפלים ביתר לחץ דם ריאתי?

    אם מדובר בנוכחות יתר לחץ דם ריאתי תסחיפי, לפי בדיקת CT ניתן להחליט אנטומית אם המטופל מועמד לביצוע ניתוח הוצאת קרישים החוסמים כלי דם.

    ליתר הסיבות קיימות 5 קבוצות תרופות המרחיבות כלי דם ריאתיים במנגנונים שונים והן ניתנות במסגרת סל הבריאות על סמך ממצאי צנתור ימני.

    המטרה היא לדחות הידרדרות מצב קליני והופעת תסמיני אי ספיקת לב. במקרה והחולה לא מגיב לטיפול, בחירת הטיפול תהיה השתלת ריאות או לב-ריאות על פי הקריטריונים המקובלים.


    ד"ר רומן קורנפלד
    קרדיולוגיה
    ד"ר רומן קורנפלד הינו מומחה לקרדיולוגיה כללית, אי ספיקת לב, אקו-קרדיוגרפיה ויתר לחץ דם ריאתי, מנהל מרפאת יתר לחץ דם ריאתי במערך הקרדיולוגי, בית החולים קפלן. ד"ר קורנפלד מקבל מטופלים במרפאות פרטיות במזכרת בתיה, אשדוד...

    להתייעצות עם ד"ר קורנפלד
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8044127

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות