בשורה לחולי סכיזופרניה ומאניה דיפרסיה: הטיפולים החדשים שהגיעו לישראל

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר למברג
השאירו פרטים או חייגו
077-8044020

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > פסיכיאטריה

    כאחוז מהאוכלוסייה חולים בסכיזופרניה ברמות חומרה שונות. כ-0.6% מהאוכלוסייה סובלים ממאניה דיפרסיה. לאורך שנים נעזרו שתי אוכלוסיות אלה בטיפולים מסורתיים בעלי יעילות בינונית באיזון המצב הפסיכוטי אך יעילות נמוכה מאוד בשיפור הפגיעה הקוגניטיבית והאמוציונאלית. בשנים האחרונות פותחה תרופה חדשה בעלת ספקטרום טיפול רחב, שמהווה בשורה גדולה עבור חולים אלה

    צפו בד"ר אלכס למברג מסביר על כך בראיון לתוכנית בקו הבריאות

    מהי סכיזופרניה?

    סכיזופרניה היא אחת המחלות הפסיכיאטריות הקשות ביותר, שבעיקרה מתאפיינת בסימנים פסיכוטיים ובראשם מחשבות שווא (אלוסינציות) לצד ירידה קוגניטיבית וירידה הסתגלותית אמוציונאלית.

    החל משנות ה-50, אז פותחו התרופות הפסיכיאטריות הראשונות ועד כה, ידענו לסייע לחולי הסכיזופרניה בטיפול בהיבטים הפסיכוטיים של המחלה, אך להיבטים של ירידה קוגניטיבית וירידה אמוציונאלית לא ידענו לתת מענה, כאמור עד לאחרונה.

    סכיזופרניה

    מהו הטיפול המקובל בסכיזופרניה?

    התרופה השכיחה ביותר לטיפול בסכיזופרניה בעבר, הייתה תרופת הלידול. תרופה זו ניתנה במינונים גבוהים בכל מקרה של זיהוי מצב פסיכוטי עם הגברה של מינון התרופה לרמות גבוהות שיכלו להגיע גם לרמה של 60-80 מ"ג.

    בשלב מסוים פורסם מאמר במגזין אמריקן ז'ורנל ולפיו יש לעשות הפסקה של מספר שבועות במתן התרופות ולהסתפק במינונים נמוכים יותר ובהתאם לכך חל שינוי רוחבי בגישה הטיפולית במחלת הסכיזופרניה וזוהי הגישה המקובלת עד היום. יחד עם זאת, גם היום קיימים מקרים בהם המטופל אינו מגיב לתרופות המסורתיות שמבוססות על חסימת קולטני D2. בנוסף לכך, בהיבט של שיפור קוגניטיבי ואמוציונאלי ההצלחה הקיימת קרובה לאפס.

    בהמשך לכך, התבססה הסברה כי התרופות המסורתיות מספקות מענה של איזון ובלימה עבור מרבית חולי הסכיזופרניה, אבל חולים בעלי סוגים שונים של סכיזופרניה, הגיבו בצורה שונה לתרופות שונות, מה שהוביל לפיתוח תרופות מדור שני.

    תרופות אלה מגבירות את האפקטיביות של חסימת קולטני D2 ואף מפחיתות את תופעות הלוואי הנוירולוגיות הכרוכות בנטילתן, אך במקביל מגבירות תופעות לוואי מטאבוליות כדוגמת השמנה, כולסטרול גבוה, סוכר גבוה ואפילו הפרעות במערכת הלב והדם. במצב זה של הדברים, אפשר היה לברך על השיפור, אך לחלוטין לא על המוגמר.

    מהו הקשר בין הטיפול בסכיזופרניה ובין הטיפול במאניה דיפרסיה?

    מאניה דיפרסיה היא מחלה בי-פולארית (דו-קוטבית) בעלת שלושה סוגים. מאניה דיפרסיה Type I המתאפיינת במאניות פסיכוטיות והתקפי דיכאון קשים, Type II שמתאפיינת בהתקפי דיכאון קשים ומאניות קלות (היפו-מאניה) ו-Type III שמתאפיינת בהתקפי דיכאון ובמאניות ברמה בינונית.

    בעשור האחרון התברר כי התרופות לטיפול בסכיזופרניה, יעילות גם בטיפול במאניה וגם בסוגים מסוימים של דיפרסיה (דיכאון) וכן מציגות רמות גבוהות של יעילות בטווח הארוך.

    מהו הדור החדש של התרופות לסכיזופרניה?

    לאחרונה פותחו שתי תרופות חדשות, שנותנות מענה לתופעות אנטי פסיכוטיות גם במקרים של סכיזופרניה וגם במקרים של מאניה דיפרסיה.

    התרופה בה נעשה כיום שימוש משתייכת לקבוצה של Partial Dopamine agonist ומעניקה מענה טוב יותר מאי פעם גם למצבים של דכאון במסגרת מחלות בי-פולאריות, גם למאניות וגם כמייצב בסכיזופרניה ובמצבים פסיכוטיים אחרים. תרופה זו היא היחידה נכון להיום, שמסייעת גם בשיפור תסמינים שליליים ובשיפור הקוגניציה והאמוציונאליות בקרב חולי סכיזופרניה.

    ייחודה של התרופה במענה שהיא נותנת לסוגים שונים של רצפטורים/ קולטנים ובכלל זה קולטני D2, קולטני D3 וקולטני סרוטונין, מה שמציב אותה כתרופה יעילה לספקטרום רחב של בעיות פסיכיאטריות ומהווה בשורה משמעותית עבור החולים במחלות אלה.


    אולי יעניין אותך:

    > סכיזופרניה: המדריך המלא
    > הפרעה דו-קוטבית: המדריך
    המלא
    > חרדה: המדריך המלא


    ד"ר אלכסנדר למברג
    פסיכיאטריה
    ד"ר אלכסנדר למברג מומחה לפסיכיאטריה בעל ניסיון של כ- 30 שנה. מנהל מרפאה רב מקצועית לבריאות הנפש במכבי שירותי בריאות, ראשון לציון, ומנהל את היחידה הפסיכוגריאטרית במרכז בריאות הנפש קהילתי במרכז ת"א- יפו ,משרד הבריאות....

    להתייעצות עם ד”ר למברג
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8044020

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר