מחקר מגלה: האם יש קשר בין מיגרנה לשבץ מוחי?

אולי יעניין אותך גם:

> טיפול בהתקף מיגרנה

אספירין

מדיקו > נוירולוגיה

מחקר MARS-Migraine with Aura as a Risk for ischemic Stroke- מחקר מקיף שנערך בארה"ב מצא כי אם אתם סובלים ממיגרנה עם אאורה, הסיכוי שלכם לפתח שבץ מוחי איסכמי במהלך החיים גדול פי 2, בהשוואה לאלו ללא מיגרנה אם אאורה. עוד עולה מהמחקר, כי גורמי הסיכון שיכולים לנבא אירוע מוחי איסכמי אצל המתמודדים עם מיגרנה עם אאורה, הם: נשים, גיל 65 ומעלה, סוכרת, יתר לחץ דם, עודף משקל ופרפור פרוזדורים

בעקבות ממצאי המחקר, פותח מחשבון מיגרנה, המעניק מודל חיזוי לשבץ ומאפשר להעריך בזמן אמת מהי רמת הסיכון של המטופל ללקות בשבץ מוחי.

המחשבון פותח בשיתוף פעולה של מספר מרכזים רפואיים בארה"ב עם "המרכז הישראלי לטיפול במיגרנה" והוא הוצג בכנס השנתי של האיגוד הנוירולוגי בישראל לשנת 2020.

מהלך המחקר

המחקר נערך על ידי University of South Carolina USA  וקולגות מארצות הברית, בשיתוף נוירולוגים של שבץ מוחי, קרדיולוגים וסטטיסטיקאים, והוא הוצג בכנס העולמי בנושא שבץ 2020 International Stroke Conference שנערך בלוס אנג’לס, קליפורניה, בחודש פברואר 2020.

במסגרת המחקר, נערך מעקב במשך 20 שנים על 429 מטופלים עם מיגרנה עם אאורה ונמצא כי 31 מהמטופלים שנכללו במחקר, פיתחו שבץ מוחי איסכמי במהלך המעקב.

בנוסף, לפי האנליזה של גורמי סיכון נוספים לשבץ מוחי, זוהו במחקר 6 גורמים שיכולים לחזות אירוע מוחי איסכמי אצל אנשים המתמודדים עם מיגרנה עם אאורה, כאשר כל אחד מהם קיבל מספר נקודות ביחס למשמעות שלו בסיכון לשבץ מוחי, והם: סוכרת וגיל מעל 65 קיבלו 5 נקודות, נשים 3 נקודות, יתר לחץ דם 2 נקודות, פרפור פרוזדורים ועודף משקל עם מסת גוף מעל 35 קיבלו נקודה 1.

במחקר זוהו 3 קבוצות סיכון לשבץ מוחי: סיכון נמוך 0-3 נקודות, סיכון בינוני 4-6 נקודות וסיכון גבוה 7-17 נקודות, ונמצא כי אנשים שסובלים ממיגרנה עם אאורה בקבוצת סיכון גבוהה הינם בסיכון הגדול פי 7 לפתח שבץ מוחי מקבוצת סיכון נמוכה.

ממצאי המחקר

בעקבות ממצאי המחקר פותח על ידי "המרכז הישראלי לטיפול במיגרנה" בשיתוף עם מרכזים רפואיים בארה"ב מחשבון MARS, אשר מעניק תמונת מצב של המטופל ושל רמת הסיכון שבה הוא נמצא, בהתאם לאורח החיים שלו ולסימפטומים שמהם הוא סובל.

מטרתו של המחשבון היא לאפשר לאנשים הסובלים ממיגרנה עם אאורה להיות “עם האצבע על הדופק“ ולעקוב בזמן אמת אחר מצבם הבריאותי.

מטופלי מיגרנה עם אאורה אשר משתמשים במחשבון, יכולים לזהות את הסיכון היחסי שלהם ללקות בשבץ מוחי, ובהתאם לכך לנקוט בצעדים מתאימים על מנת להוריד סיכון זה.

ד"ר פיוטר מליקוב, מנהל "המרכז הישראלי למיגרנה" ושותף למחקר: "חשיבות המחקר בפיתוח מודל לחיזוי הסיכון לשבץ מוחי בקרב חולים עם מיגרנה עם אאורה, אשר הינו כלי שימושי לרופאים. בעזרת מודל זה, ניתן יהיה לזהות אנשים עם אאורה אשר הינם בסיכון גבוה יותר לשבץ מוחי איסכמי ולטפל בגורמי הסיכון הללו. המחקר בוצע בקרב אוכלוסייה אמריקאית ואני קורא למרכזים רפואיים מובילים בארץ לבצע את המחקר גם בישראל".     

פייגה מרקס, יו"ר ומייסדת העמותה הישראלית לחולי כאב ראש ומיגרנה: "ממצאי המחקר מוכיחים עד כמה מיגרנה הינה מחלה נוירולוגית מורכבת ובעלת תחלואה נלווית משמעותית, שיש לטפל בה ברצינות. כך למשל, מלבד הסיכון לשבץ מוחי, חולי מיגרנה סובלים פי 2-3 מדיכאון, פי 5 מחרדה ומשיעור התאבדות גבוה פי 2.5 מאשר באוכלוסייה הכללית. כיום, ישנם טיפולים חדשים למיגרנה, טיפולים מניעתיים וטיפולים בזמן התקף עצמו, והעמותה פועלת להכללתם בסל הבריאות כדי שיהיו זמינים לכלל החולים".

מהי מיגרנה עם אאורה?

כאב ראש מיגרנה הוא מחלה נוירולוגית נפוצה ביותר וסיבה מובילה בעולם לכאב ונכות.

בישראל, על פי הערכות, סובלים ממיגרנה למעלה ממיליון איש, כאשר המחלה נפוצה פי 3 בקרב נשים.

מיגרנה עם אאורה, ידועה גם כמיגרנה הקלאסית, תופעה נפוצה שסובלים ממנה כ 1/3 מהאנשים עם מיגרנה. בישראל סובלים ממיגרנה עם אאורה מעל רבע מיליון בני אדם.

תסמיני אאורה בדרך כלל מתפשטים בהדרגה, נמשכים בין 5 עד 60 דקות, חולפים ולאחר מכן מתחיל שלב הבא של התקף מיגרנה, השלב של כאב הראש עצמו.

במקרים מסוימים אאורה עלולה להימשך יותר משעה ולהתרחש לאחר שכאב הראש כבר התחיל. גם ידוע על מיגרנה אאורה שלא מלווה בכאב ראש.

התסמינים השכיחים ביותר של אאורה הינם תסמינים ראייתיים, כגון: הבזקי אור, נקודות שחורות וצועניות, דמויות גיאומטריות באחת או בשתי העיניים.

תסמיני תזוזה בשדה הראייה מאוד אופייניים לאאורה ראייתית.

תסמינים שכיחים נוספים הם הפרעות תחושתיות כמו נימולים, תחושת הרדמות שמתפתחים לאט בפנים או בלשון, בידיים או ברגליים.

תסמינים נוספים של אאורה הם הפרעות וסטיבולריות, (סחרחרות), הפרעות שפה (קושי בדיבור), חולשה בצד אחד של הגוף, שינויים בתודעה ובמצב הכרה, מצב בלבול ועוד.

חשוב לציין כי גם אם אתם סובלים ממיגרנה עם אאורה, לא כל התקף מיגרנה ילווה באאורה, וישנם אנשים רבים שחווים התקפי מיגרנה ללא אאורה, למרות שהם סובלים מהתופעה.


מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

אולי יעניין אותך גם:

> טיפול בהתקף מיגרנה

אספירין

תגובות