ניתוח כריתת אונת ריאות בוידאו: תוצאות מדויקות וקיצור זמן ההחלמה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר פאר
חייגו: 077-8036008

מדיקו > לב חזה ריאה

 2,200 ישראלים מאובחנים מדי שנה עם סרטן ריאה, כאשר ישנם 700-800 ניתוחי כריתת אונת ריאה בכל שנה , ברוב המקרים, הניתוחים מבוצעים בחולי סרטן ריאה, חלקם, סובלים ממחלות ריאה אחרות, כגון; נפחת הריאות ומחלות נוספות | מדריך לניתוח כריתת אונת ריאה בשיטה החדשנית

בשנים האחרונות נכנסה שיטת ניתוח זעיר פולשנית בשם VATS Video Assisted Thoracoscopic Surgery אשר משפר ומייעל את הניתוח ואף מקצר משמעותית את זמן ההחלמה של המטופל עם פחות כאבים לאחר הניתוח, פחות תחלואה, ומצמצמת את הסיבוכים השונים ואף את ימי אשפוז.

ניתוח כריתת אונה נהוג לבצע במצבים בהם מתגלה (בחלק מהמקרים כהכנה לניתוח אחר) ממצא חשוד הדורש כריתה של אונת הריאה. במרבית המקרים מדובר בגידול ריאתי אשר יכול להיות שפיר או ממאיר.

זוג עם רופא שמחים
צילום : 123RF

ד"ר מיכאל פאר : "מדובר בבשורה אמיתית עבור המטופלים עם פחות כאבים באופן משמעותי בהשוואה לניתוח פתוח. זמן ההחלמה הינו קצר יותר בגישה הזעיר פולשנית ולכן הוא מומלץ יותר כיום למטופלים".

עד 30 אחוזים מחולי סרטן הריאה המאובחנים בשלבים הראשונים של המחלה, ויכולים לעבור טיפול באמצעות ניתוח להסרת הגידול (בדרך כלל בשלב 1 או 2 של מחלת סרטן ריאה).

בשלבים מתקדמים יותר (שלב 3 למשל) אפשר להציע טיפול משולב ע"י כימותרפיה והקרנות וניתוח כריתת ריאה בתום הטיפול, וכשכבר קיימות גרורות באברי גוף נוספים, ניתוח אינו המענה הטיפולי.

עד 80-90 אחוזים מגידולי הריאה הם מסוג Non-Small Cell Lung Carcinoma (סרטן ריאות שאינו מטיפוס תאים קטנים). סוג זה מתאים להסרה בניתוח, בעוד שסרטן ריאות מסוג Small Cell Lung Carcinoma (סרטן ריאות מסוג תאים קטנים) אינו נתיח, למעט במקרים יוצאי דופן.

צורך, מועד והיקף הניתוח שיבוצע יקבע בהתאם לסוג הגידול, גודלו, מיקומו ודירוג של המחלה, וזה בהתאם לבדיקות הדמיה מתקדמות. והחלטות בדיונים רב תחומיים בין מנתחי חזה, רופא ריאות, אונקולוגים ריאות, פתולוגים ורדיולוגים העובדים בתחום. הפורום נקרא tumor board meeting והדבר חייב להיות בסיס לפני כל החלטה על טיפול בחולים עם סרטן ריאה.

מהם סוגי הניתוחים השכיחים ביותר להסרת הגידול בריאות?

  • כריתת יתד (wedge resection), במהלכה נכרת רק קטע קטן של הריאה (יבוצע כשתפקוד הריאות אינו תקין). ניתוח זה אינו שכיח.
  • כריתת אונה אחת של הריאה (lobectomy) או כריתת 2 אונות של הריאה מימין (lobectomy-bi)  .
  • כריתת ריאה שלמה (pneumonectomy).

הריאות מורכבות מחמש אונות: 3 בריאה הימנית, ו- 2 בריאה השמאלית. גודלו של הגידול, ומיקומו בכל אחת מהאונות, יכתיבו מהלך ניתוחי שונה.

איך מתבצעת הפעולה להסרת הגידול בגישה הזעיר פולשנית (טורקוסקופית)?

הניתוח מתבצע דרך הרדמה כללית ונמשך בין שעתיים לשלוש בו מבצעים עד 3 פתחים קטנים בבית החזה,ללא פיסוק של הצלעות חתך אחד לצורך הכנסת מצלמתה וידאו ושני חתכים נוספים להכנסת כלי הניתוח השונים. במקרים מורכבים שאינם מאפשרים ניתוח זעיר פולשני, מתבצע ניתוח ע"י פתיחת בית החזה.  ועוברים לחתך פתוח רק במידה וזה הכרחי מבחינה רפואית וזאת במטרה לצמצם או למנוע את הכאבים שיש בניתוחים בחתך פתוח.

כריתת אונת ריאה בניתוח זעיר פולשני VATS
באדיבות חברת מדטרוניק

ד"ר מיכאל פאר:  "הניתוח מתבצע דרך הרדמה כללית ונמשך בין שעתיים לשלוש בו מבצעים 3 פתחים קטנים בבית החזה ועוברים לחתך פתוח רק במידה וזה הכרחי מבחינה רפואית וזאת במטרה לצמצם או למנוע את הכאבים שיש בניתוחים בחתך פתוח"

בנוסף לאונה הנגועה, המנתח מסיר גם את בלוטות הלימפה האזוריות במטרה לאבחן התפשטות של גרורות במקום. במקרים מסוימים תבוצע גם "ביופסיה בחתך קפוא" במהלך הניתוח , בדיקה מהירה אשר מעניקה למנתח אינדיקציה על הסרה מלאה של הגידול ולעתים אבחנה בדבר הסוג המדויק של הגידול.

בסיום הניתוח, יוציא המנתח את כלי הניתוח ומצלמת הוידיאו מגופו של המטופל, יתפור את חתכי הניתוח, והאזור ייחבש.

תפרים לאחר ניתוח כריתת אונת ריאה VATS
באדיבות חברת מדטרוניק

מה היתרון המשמעותי של ניתוח בגישה טורקוסקופית (זעיר-פולשנית) לכריתת אונה בריאה לבין הגישה של הניתוח הפתוח?

פחות כאבים באופן משמעותי בהשוואה לניתוח פתוח. זמן ההחלמה הינו קצר יותר בגישה הזעיר פולשנית,יכולת לנתח חולים מבוגרים יותר, בעלי רקע מורכב. כמו כן הוא מתיר, צלקות קטנות יותר, לפיכך , ניתוח זה, מומלץ כיום יותר למטופלים.

מהם אחוזי ההצלחה של כריתת אונת ריאות בוידיאו בגישה הזעיר פולשנית?

ניתוח זעיר-פולשני לכריתת אונת ריאה הוא ניתוח שיש לקחת בו מספר דברים בחשבון היות והוא מורכב ודורש מיומנות רבה, לפיכך, חשוב להיות ערים לסיכונים ולסיבוכים שעלולים להתעורר במהלכו.

המנתח והמרדים צריכים להיות בקיאים ברקע הרפואי והאישי של המטופל המועמד לניתוח, כדי שיוכלו להתאים את הטיפול המתאים ביותר הן למצב הרפואי והן למצב האישי.

שיעור התמותה הממוצע בניתוחי ריאה קטן מ-1%.

אלו סיבוכים יכולים להיות בניתוח?

הסיבוך השכיח כתוצאה מהניתוח הוא דליפת אוויר למשך מספר ימים. סיבוכים נוספים כוללים דימום, זיהום, קושי בחזרת הנשימה העצמונית שמצריך שימוש ממושך במכונת הנשמה, תסחיף ריאתי, הפרעות קצב הלב, דלקת ריאות, אמפימאה (דלקת מוגלתית של חלל בית החזה) ואחרים. שכיחות הסיבוכים היא בממוצע בין 5-25 אחוזים. בין 1.0%-5.0% מהמטופלים עלולים לסבול מסיבוכים נדירים יותר, שכוללים התקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ואחרים.


ד"ר מיכאל פאר
כירורגיה של בית החזה
ד"ר מיכאל פאר הינו מנהל מחלקת ניתוחי חזה בית החולים איכילוב. ד"ר פאר ניהל את המחלקה לניתוחי חזה בבית החולים אסף הרופא משנת 2012 ועד 2019. ד"ר פאר היה אחראי על מספר מחקרים השוואתיים בין...

להתייעצות עם ד"ר פאר
חייגו: 077-8036008

תגובות